Spotify jako první hudební služba pokořilo milník 100 milionů platících uživatelů

Filip HouskaFilip Houska

spotify-office

Foto: Spotify

Sídlo Spotify ve Stockholmu

0Zobrazit komentáře

Ačkoliv oblast hudebních streamovacích služeb okupuje několik společností, Spotify je bezpochyby tou nejvýraznější, co se počtu aktivních uživatelů a obecného povědomí týče. A nyní to opět potvrzuje velkým milníkem. Švédská firma v rámci vyhlašování svých finančních výsledků za první letošní kvartál oznámila, že se počet jejích platících uživatelů vyhoupl na magickou hranici 100 milionů. Jde o vůbec první hudební streamovací službu, která na tento milník dosáhla. Celkově pak má Spotify už 217 milionů uživatelů, z nichž více než polovina poslouchá hudbu zdarma s reklamami.

Za tímto úspěchem, korunovaným 32procentním meziročním růstem, stojí několik faktorů. Velkou roli sehrálo nejen spuštění služby v Indii, které přilákalo přes dva miliony uživatelů, ale i různé speciální balíčky. Například ve Spojených státech Spotify nabízí svůj účet Premium spolu s předplatným televizní služby Hulu (konkurent Netflixu či HBO GO), přičemž ve Velké Británii a Francii zase lákalp všechny nové předplatitele prémiové verze Family na bezplatné obdržení chytrého reproduktoru Google Home. Na vybraných trzích pak dokonce testuje zvýhodněné předplatné pro páry.

Nelze opomenout ani sjednání několika důležitých akvizic, a to konkrétně startupů Gimlet, Anchor a Parcast, které se specializují na podcastové služby. Právě díky nim má švédský hudební gigant hlouběji zabrousit do oblasti podcastů, na kterou hodně sází. Ve své zprávě dokonce zmiňuje plány o nastavení nového modelu pro umísťování reklam, v rámci kterého by si tvůrci mohli sami určovat, kam přesně konkrétní reklamu umístí, aby tematicky pasovala do celého konceptu daného dílu.

spotify

Byť je tento úspěch rozhodně úctyhodný a jen ukazuje, jak silné Spotify v segmentu hudebního streamingu je, stále se švédskému obrovi nedaří překlopit do zisku. Za období mezi lednem a březnem vykázal ztrátu okolo 142 milionů eur (3,6 miliardy korun), což je sice méně než ve stejném období v minulém roce (169 milionů eur), ale i tak jde o věc, kterou nelze do budoucna příliš ignorovat. Akcionáři nicméně zatím příliš znepokojení nejsou a jelikož celkový nárůst uživatelů byl vyšší, než se očekával, poskočily akcie Spotify o pár procent nahoru.

Apple Music nestíhá

Ve stejném byznysu působí vedle Spotify samozřejmě i Apple Music. Ta se taktéž těší čím dál větší oblibě, a to především na trhu Spojených států, kde měla švédského konkurenta počtem platících uživatelů již dokonce překonat. Podle deníku The Wall Street Journal mělo Apple Music začátkem měsíce v USA 28 milionů předplatitelů, zatímco Spotify o dva miliony méně.

Nicméně z globálního hlediska jablečná varianta významně ztrácí, když podle posledních známých statistik měla mít zhruba 50 milionů uživatelů. Na rozdíl od Spotify jsou sice všichni platící, pokud nemají několik úvodních měsíců v rámci zkušebního období zdarma, ale i tak je každopádně Apple Music proti Spotify poloviční, když bereme v potaz jen platící základnu.

avengers-endgame

Přečtěte si takéAvengers: Endgame jako první film historie vydělali miliardu dolarů za první víkend. Zbořili desítky rekordůAvengers: Endgame jako první film historie vydělali miliardu dolarů za první víkend. Zbořili desítky rekordů

Bude tak zajímavé sledovat, jak boj mezi těmito dvěma službami bude pokračovat. Spotify počítá s dalším růstem a oznámilo, že na konci aktuálního čtvrtletí, tedy v polovině roku, plánuje dosáhnout na 222 až 228 milionů uživatelů, z toho 107 až 110 milionů platících. Apple oficiální čísla předplatitelů své hudební služby pravidelně nezveřejňuje, ale v nejbližší době se svému konkurentovi rozhodně nepřiblíží.

daniel-ek-spotify

Foto: Spotify

Spoluzakladatel a CEO Spotify Daniel Ek

Zoot spustil nový web a navrhl plán, jak přežije finanční problémy. Zachránit ho má skupina Natland

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

zoot-vydejna-radosti-top

Výdejna radosti Zootu

0Zobrazit komentáře

Horké měsíce má za sebou největší tuzemský módní e-shop Zoot, který začátkem roku požádal o ochranu před věřiteli, když nedokázal splácet své narůstající závazky. Výše dluhů Zootu se nakonec vyšplhala na více než 700 milionů korun a před krachem ho zachránilo tzv. moratorium. V rámci něj dostal krizový management v čele s Lukášem Uhlem tříměsíční ochranu před věřiteli. Nyní doba hájení končí a Zoot představil plán, jak chce přežít.

Moratorium skončí posledního dubnový den a Zoot proto představil plán, který v posledních třech měsících připravoval a v němž je obsaženo, jak se vyrovná se svými věřiteli, jimž dluží stovky milionů korun. Vedle oficiálních dokumentů, jako je reorganizační plán a dopis věřitelům, Zoot na webu informuje také své zákazníky, aby se ničeho neobávali.

„Nechystáme se to zabalit, právě naopak. Aktuálně probíhá ozdravení celé firmy a do roka a do dne chceme být silnější než kdy dřív. Chystáme nové produkty, prodejny a na jaře 2020 i novou privátní značku,“ píše Zoot na svém webu, který má právě od dnešního dne zbrusu novou podobu. I to je součást reorganizace a změn, které mají pomoci zadlužený a dlouhodobě ztrátový módní e-shop zachránit od krachu.

zoot-novy-web

Nový web Zootu

Krizové řízení firmy si vzal spolu s Lukášem Uhlem na starosti Robert Vojáček, kteří připravili takový reorganizační plán, který věřitele Zootu zřejmě příliš nepotěší. Nic jiného se však ani nečekalo. Pokud se nicméně předložený reorganizační plán celé společnosti schválí, budou moci věřitelé získat alespoň část svých peněz zpět a neodejdou úplně s prázdnou.

„V rámci moratoria proběhla zásadní provozní restrukturalizace, do řízení společnosti byl zapojen krizový management a v rámci moratoria pokračovala jednání s klíčovými věřiteli. Bohužel se však ani přes částečnou stabilizaci hospodaření společnosti nepodařilo dosáhnout takového zlepšení finanční situace, které by umožnilo náhradu všech pohledávek věřitelů,“ napsal dnes věřitelům spoluzakladatel Zootu Ladislav Trpák, který se stáhl z vedení a působí již jen v roli předsedy představenstva.

Novým majitelem Zootu se stane Natland

Zoot tvrdí, že má u všech potřebných skupin věřitelů (u zajištěných ze 100 procent, u nezajištěných z více než 50 procent, jak ukládá zákon) předjednanou podporu pro svou navrhovanou reorganizaci, která by znamenala, že zajištění věřitelé dostanou zpět většinu svých prostředků, nezajištění věřitelé (téměř 300 milionů korun) 10,5 procenta a majitelé dluhopisů (přes 240 milionů korun) 9,6 procenta. Současní akcionáři by odešli s prázdnou.

Pokud by plán schválen nebyl a Zoot šel do konkurzu, většina peněz připadne jen zajištěnému věřiteli a s prázdnou odejdou úplně všichni ostatní. Tím zajištěným věřitelem je nová akciová společnost Company New, kterou po potřeby reorganizace celého Zootu vytvořila investiční skupina Natland. Právě ta v posledních měsících skupovala pohledávky vůči Zootu, stala se jeho hlavním věřitelem a nyní pracuje na jeho záchraně.

zoot

Foto: Zoot

Výdejna radosti Zootu

Jak upozorňují Hospodářské noviny, pokud by módní e-shop skončil v konkurzu, získala by Company New zpět 86,6 procenta svých pohledávek. Pokud ale proběhne zmíněná reorganizace, dostane Company New 98 procent svých pohledávek (ve výši 108 milionů korun) a zároveň se stane novým hlavním akcionářem Zootu. Vedle toho plánuje Natland Tomáše Rašky do firmy vložit další desítky milionů korun, aby ji pomohl postavit se na nohy.

marie-havlickova-slevomat-top

Přečtěte si takéMarie Havlíčková ze Slevomatu: Už nejsme jen o slevách. Stavíme zážitkový portál, který nemá obdobyMarie Havlíčková ze Slevomatu: Už nejsme jen o slevách. Stavíme zážitkový portál, který nemá obdoby

Součástí reorganizace by totiž byl i odchod stávajících akcionářů, jelikož základní kapitál dlužníka, tedy Zootu, by se snížil ze současných 2,3 milionu korun na nulu. Společnost Company New by pak do firmy vložila 40 milionů korun formou peněžitého vkladu a zbytek by představovala kapitalizace zajištěné pohledávky. Natland by tak prostřednictvím své nové akciovky Zoot definitivně ovládl.

Nová prodejna i vlastní značka

Samotný Natland vedle svých skoupených pohledávek ve výši několika stovek milionů korun pak ještě přímo eviduje dalších skoro 90 milionů korun jako nezajištěný věřitel. Pokud reorganizační plán projde, i on z nich uvidí jen 10,5 procenta. Pokud neprojde, tak ani korunu. V podobné situace je například i finanční úřad, Google, televize Nova či zdaleka největší nezajištěný věřitel, společnost JS Credit s pohledávkami přesahující 100 milionů korun. Jedná se však o partnerskou firmu Natlandu, která nezajištěné pohledávky rovněž skupovala a s reorganizací souhlasí.

O tom, zda reorganizační plán projde, budou věřitelé hlasovat do poloviny května. Jakmile Zoot získá mezi zajištěnými i nezajištěnými věřiteli potřebnou nadpoloviční většinu hlasů, je připraven podat insolvenční návrh, načež bude mít soud dalších 15 dní na to, aby rozhodl o povolení reorganizace. Ladislav Trpák v dopise věřitelům napsal, že minimálně u věřitelů očekává schválení plánu s předstihem, jelikož prý řada věřitelů deklarovala již zmíněnou podporu.

zoot-office2

Foto: Zoot

Kanceláře Zootu

altman-zuck

Přečtěte si takéLov na mozky AI: Meta, Musk i Google nabízejí milionové bonusyV Silicon Valley se bojuje o nejchytřejší mozky světa. Zuckerberg nabízí miliony i stůl vedle sebe

Zoot má v plánu, že by významnou reorganizaci provedl do konce roku. Provoz jeho internetového obchodu nebude nijak omezen a dění uvnitř firmy by se nemělo nijak dotknout ani zákazníků. Módní e-shop jim již sdělil, že neplánuje zavírat další Výdejny radosti, kterých má aktuálně v Česku a na Slovensku po zavření zhruba poloviny z nich (a dřívějším odchodu z Rumunska) celkem 26. Naopak ještě letos hodlá otevřít novou pobočku v klasickém obchodním centru, kde se zaměří hlavně na offline prodej, a také chystá vlastní módní značku.

Ostatně současný management Zootu očekává, že v letošním roce utrží 725 milionů korun a provozní ztráta EBITDA bude činit téměř 70 milionů korun. V příštím roce už by se měly tržby přiblížit miliardě korun a provozní zisk EBITDA dosáhnout na téměř 30 milionů. Tržby v roce 2017 pro srovnání dosáhly na 1,1 miliardy korun a provozní zisk EBITDA činil 29 milionů korun. Zpráva za rok 2018 zatím není k dispozici.