Unikátní spolupráce člověka s umělou inteligencí. Holly Herndon představila nové hudební album Proto
Holly Herndon na promo fotografiích nevypadá tak docela jako člověk – to není urážka, ale umělecký záměr. Dává totiž vzpomenout na fenomén uncanny valley (tísnivé údolí), což je bizarní pocit obav objevující se v reakci na entitu stojící na pomezí stroje a člověka. Má velmi blízko k tomu, abychom byli z její tváře schopni odečíst mysl obdobnou té naší, ale zároveň působí zcela chladně, zjevně jako stroj, který se o napodobení člověka pouze snaží – proto mají někteří lidé strach například z realistických panenek.
Holly, která je zjevně člověkem, tímto vzezřením stírá hranici mezi lidským a nelidským a něco velmi podobného se děje také na jejím novém albu Proto, na kterém mimo jiné spolupracovala s umělou inteligencí pojmenovanou Spawn. Ačkoliv jsou název i vizuální prezentace nového alba Proto umělkyně Holly Herndon otevřené interpretaci, vcelku přímo se nabízí prosté slovníkové porozumění použitého výrazu.
„Proto“ je předpona označující prvotní verze věcí, které se mají dále vyvinout do předpokládaného (alespoň dočasně) konečného stavu. Stejně tak obal takto pojmenovaného alba může představovat podobu obličeje v rané fázi rozeznávání jeho detailů – kromě očí, které se dívají přímo na publikum. Překvapením je, že při tvorbě obrázku nebyl použit žádný software pro rozeznávání obličejů, jen práce člověka, na rozdíl od videa k prvnímu singlu Eternal.
Možná je ale lepší interpretace, že název i vizuální část alba zprostředkovává myšlenky o prvopočátcích spojení člověka s počítačem. Samotná umělkyně pak hovoří také o současné tzv. „éře protokolů“, kdy neustále probíhají spory o ustanovování protokolů pro umělou inteligenci, centrální a decentralizovaný internet a osobní a politické protokoly – a my máme tendenci se ptát po tom, kdo jsme, za čím stojíme a kam směřujeme.
Konceptuální hudební album člověka a stroje
Jako celek pak album poměrně optimisticky prezentuje futuristickou vizi umělecké spolupráce člověka s umělou inteligencí (AI), ta ale není jeho jediným ani hlavním tématem a bylo by tedy zcela neadekvátní mluvit o něm jako o „tom albu, kde zpívá AI“. Vzniklo ve spolupráci Holly s několika dalšími umělci a jejím AI „dítětem“, Spawn, jež přebývá ve vylepšeném herním počítači – Spawn je jen členem větší skupiny umělců vytvářejících komplexní celek, ne lacinou atrakcí.
Počítač Holly postavila spolu se svým manželem a s vývojářem Julesem LaPlacem zorganizovali v Berlíně několik živých tréninků, kde stovky lidí zpěvem učily Spawn rozeznávat lidský hlas, napodobovat jej a pracovat s ním. Experimenty s AI kontextu s hudební tvorbou probíhají už delší dobu a většinou jsou spojeny s MIDI, tedy souborem informací, se kterými umí pracovat elektronické nástroje – zjednodušeně řečeno jsou to noty pro počítače.
Umělá inteligence je tak zásobována velkým množstvím MIDI dat posbíraných například od slavného hudebního skladatele, analyzuje je a učí se je reprodukovat. Takto může vzniknout například systém, který dokáže určitým způsobem napodobit skladby Bacha a tvořit další a další v podobném stylu donekonečna.
Výsledek je přitom opět ve formě MIDI dat, takže zahraný syntetizovanými hudebními nástroji zní dokonale sterilně, přesně následujíc soubor pokynů. Problém tohoto přístupu je podle Holly nejen v jeho estetické pokleslosti neustálého napodobování minulosti, ale má také silný etický rozměr, kdy si majitel AI může přivlastnit tvorbu parazitující na dílech ostatních.
Holly se místo toho rozhodla Spawn poskytovat přímo zvukové nahrávky a ve výsledku je tak snadno slyšet proces, v němž se umělá inteligence neobratně snaží rozeznávat a napodobovat vysoce komplexní a nekonstantní soubor zvuků. Jméno Spawn v ženském rodě přitom dostal až třetí z testovaných způsobů strojového učení, který Holly a její kolegové vyzkoušeli. Poprvé měli posluchači možnost Spawn slyšet ve skladbě Godmother, na které se podílela i producentka Jlin tvořící silně perkusivní hudbu v žánru footwork.