Vesmírný startup Blue Origin miliardáře Jeffa Bezose představil modul Blue Moon, doletí s ním na Měsíc

Jiří SvobodaJiří Svoboda

blue-origin-moon-jeff-bezos
0Zobrazit komentáře

Vesmírná společnost Blue Origin představila modul, který by měl na Měsíc donést až 6,5 tuny nákladu, ale i lidskou posádku. V noci na čtvrtek to ve Washingtonu uvedl majitel firmy a miliardář Jeff Bezos a veřejnosti představil maketu modulu Blue Moon ve skutečné velikosti.

Blue Origin na modulu pracoval podle slov Bezose tři roky a výsledkem je stroj, který bude schopen na povrch jediné přirozené družice Země donést 3,6 tuny nebo až 6,5 tun nákladu v závislosti na verzi nádrže. Sloužit by mohl například lunárním vozidlům nebo k široké paletě experimentů. V hladkém sestupu mu pomohou nově oznámené motory s názvem BE-7, které budou poháněné směsí tekutého vodíku a kyslíku

Jeden bude mít tah až 4,5 tisíce kilogramů, přičemž celý modul by měl s plnými nádržemi i nákladem mít hmotnost kolem patnácti tun. Pro Bezose jsou motory aktuálně prioritou, protože dle jeho slov je většina ostatních technických problémů už vyřešena, včetně samořízeného přistávání. Tekutý vodík bude palivem i proto, že se v případě nových technických řešení otevírá možnost vyrábět palivo přímo na povrchu Měsíce za pomocí tamní vody.

blueorigin1

Blue Origin chce svým modulem pomoct Národnímu úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA). Stane se tak na základě směrnice prezidenta Donalda Trumpa, který oznámil předminulý rok, že se USA vrátí na Měsíc do roku 2024. V březnu Bezos řekl, že tentokrát bude dostatek času nejen pro let na Měsíc, ale zároveň i pobyt tam, čímž narážel na možnost vybudování měsíční vesnice. V ní by podle něj mohli žít až miliony lidí.

darth-vader-episode-v

Přečtěte si takéDo aukce míří původní kostým Dartha Vadera z roku 1979. Vyšplhat se může až na 2 miliony dolarůDo aukce míří původní kostým Dartha Vadera z roku 1979. Vyšplhat se může až na 2 miliony dolarů

Jeff Bezos však podotkl, že vše, co dnes předložil, je vícegenerační vize, a tak je třeba inspirovat i generace následující. Zároveň tak oznámil vznik neziskové organizace Club For the Future, která chce inspirovat budoucí „snílky a vesmírné podnikatele“. Na jednu platformu by měla přizvat světové lídry, učitele i studenty. První aktivita spolku bude vyslání dopisů na palubě dalšího letu rakety New Shepard.

Právě opakovaně použitelná raketa New Shepard bude minimálně do roku 2024 jedním z hlavních projektů Blue Origin. Tento osmnáctimetrový stroj má za sebou již jedenáct úspěšných letů, ve kterých se dostal na hranici mezi vesmírem a atmosférou. Poslední proběhl minulý týden, kdy vynesl do výšky 106 kilometrů 38 různých experimentů a stejně jako v předchozích misích jeho první stupeň přistál vertikálně zpět na Zemi. Raketa použitá konkrétně při tomto letu už startovala celkem pětkrát. Ještě letos typ New Shepard vynese také lidskou posádku ve speciální kapsli, která je k tomu určena a v níž už letěl manekýn jménem Skywalker.

Jeff Bezos versus Elon Musk

Mnohem více pozornosti však v poslední době vyvolává druhá raketa od Blue Origin zvaná New Glenn. Tento osmdesátimetrový obr je přímým konkurentem pro Falcon Heavy od SpaceX a na svůj první let se chystá v roce 2021. Stejně jako rakety řady Falcon její první stupeň bude znovupoužitelný a měl by přistávat na mořské plošině. Na nízkou oběžnou dráhu Země vynese až 45 tun nákladu a tedy i na Měsíc by mohl donést celkem patnáctitunový modul Blue Moon.

blue-origin

New Shepard

Jestli se ale Blue Moon stane i dopravním prostředkem dalších lidí, kteří na Měsíc poletí, záleží především na tom, jestli společnost Jeffa Bezose vyvine kromě technologií k sestupu také technologie ke zpětnému odlepení se od povrchu Měsíce. Váha navíc, kterou by takové rozhodnutí znamenalo, by pak rozhodla, jestli Blue Origin bude moct použít svou standardní raketu New Glenn, nebo její zvětšenou třístupňovou verzi či zcela jiný stroj.

Foto: Blue Origin

Rockaway začíná úřadovat v Manifesto Marketu. S Woltem zahajuje rozvoz jídla z populárních podniků

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

manifestomarket3
0Zobrazit komentáře

Investiční skupina Rockaway Jakuba Havrlanta je sice v Manifestu teprve něco málo přes dva měsíce, ale její přítomnost už začíná být pořádně znát. Nejprve populární gastronomický a kulturní market, který loni pod taktovkou Martina Barryho vyrostl v Praze na Florenci, oznámil své rozšíření na Smíchov a nově zařazuje také rozvoz. Prozatím mu s ním bude pomáhat finská služba Wolt, která v hlavním městě operuje podobně dlouho.

Ten největší zážitek získáte pochopitelně osobní návštěvou Manifesto Marketu, který vyrostl loni v létě na nevyužitém prostoru kousek od autobusového nádraží Florenc, kde chce v budoucnu stavět obří kancelářský a obchodní komplex Penta. V celkem 27 kontejnerech najdete mimo jiné nejoblíbenější gastropodniky z celé České republiky, ze kterých se však nyní jídlo začíná i rozvážet.

manifesto-market-florenc

Foto: Manifesto

Manifesto Market na Florenci

O plánech na rozvoz jídel mluvil v dubnu v rozhovoru pro CzechCrunch už investiční manažer z Rockaway Ventures Martin Konop a nyní se plány začínají realizovat. Zakladatel a šéf Manifesta Martin Barry si prozatím vybral jako exkluzivního partnera finský startup Wolt, který v Praze rozváží jídlo od loňského léta s průměrným čase doručení kolem půl hodiny. To slibuje i v Manifestu, odkud bude doručovat v okruhu přibližně tří kilometrů.

„Vaříme a máme otevřeno za každého počasí, ale mysleli jsme i na návštěvníky, pro které je za některých okolností pohodlnější jídlo si nechat doručit, ať už týmy ve firmách, nebo třeba rodiče s dětmi,“ vysvětluje novinku Martin Barry. Manifesto i Wolt v Praze s rozdílem pár týdnů působí stejně dlouho a oba projekty si získaly poměrně rychle velkou oblibu jak mezi Pražany, tak i turisty.

michal-smida-twisto

Přečtěte si takéČeský fintech startup Twisto nabral 300 milionů korun od zahraničních investorů. Pomohou mu v expanzi po EvropěČeský fintech startup Twisto nabral 300 milionů korun od zahraničních investorů. Pomohou mu v expanzi po Evropě

V mobilní aplikaci nebo na webu Woltu je prozatím možné objednat pokrmy z osmi restaurací: Dirty Dog BBQ, Hummus Nofech, PhoBar, PokeHaus, Pršutérie, Ryba je Ryba, The Craft a Vege Punk. Můžeme však očekávat, že Manifesto a Rockaway neřekli poslední slovo.

wolt-kuryr-letna

„Jsme rádi, že avizovaná digitalizace zákaznické zkušenosti dostává první konkrétní obrysy,“ uvedl pro CzechCrunch Martin Konop s tím, že budou přibývat zanedlouho další funkce. Online objednávka a rozvoz jídla je jedním z prvních přesahů do digitálního světa od zahájení vzájemné spolupráce a vedle vylepšování zážitku v prvním Manifesto Marketu na Florenci brzy přijde i již oznámená expanze.

Screenshot

Přečtěte si takéHollywood se pouští do AI. Aronofsky ukazuje první generovaný filmHollywood se pouští do AI. Režisér Rekviem za sen založil studio a ukazuje první generovaný film

Druhý gastronomický a kulturní hub, který bude tentokrát klást důraz na pivní speciality a nabídne vodní prvky od architektů Chybík + Krištof, se již brzy otevře v Praze na Smíchově. Manifesto zatím nechce prozradit, kdy k tomu dojde, ale očekává se, že termín by měl být znám v nejbližších týdnech. Další zastávkou populárního marketu by pak už mělo být zahraničí.

martin-konop-rockaway-martin-barry-manifesto

Martin Konop z Rockaway a Martin Barry z Manifesta