Volkswagen spouští vlastní carsharing s elektromobily. Se Škodovkou ho přiveze i do Prahy
Sektor sdílení automobilů začíná v Evropě nabírat na obrátkách, o čemž svědčí i vývoj na českém trhu. Aktuálně je u nás nabízeno řadou carsharingových společností několik stovek sdílených vozů a navíc si další půjčují přímo lidé mezi sebou. Rostoucí oblibu carsharingu zaznamenávají také velké automobilky, pro které se stává oblast služeb mobility velkým tématem. Jednou z nich je také Volkswagen.
Německá automobilka nově spouští vlastní carsharingovou službu pojmenovanou WeShare, která je prozatím k dispozici v Berlíně. Do hlavního německého města přináší 100% elektrickou flotilu 1 500 e-Golfů, které později doplní 500 elektrických e-Upů a v polovině příštího roku také zbrusu nové modely ID.3.
Berlín však nebude jediným místem, kde bude Volkswagen vozy půjčovat. Již v příštím roce plánuje se službou WeShare expandovat do Hamburku a hlavně do Prahy, kde se bude na službě podílet i Škoda Auto, která patří do koncernu VW.
Zatím však nepředbíhejme a vraťme se do Berlína. Služba WeShare je zde dostupná na ploše přibližně 150 kilometrů čtverečních, která se rozprostírá převážně v centru města a také v některých okrajových oblastech, kam nejsou zavedeny vlakové linky. S postupným rozšiřováním flotily chce Volkswagen oblast nadále rozšiřovat.
Celá služba pracuje na tzv. free-floating systému, který nemá centrální místo, odkud je vozy zapotřebí vyzvedávat a také je sem vracet, ale pronájem je ukončen tím, že je vůz zaparkován ve vymezené zóně a o nic víc se již není potřeba starat. Podobně v Česku fungují například italský carsharing Anytime nebo autíčka a nově také motorky Revolt.
K tomu, aby bylo možné službu WeShare využívat, je tak zapotřebí vlastnit chytrý telefon a kreditní kartu. Podmínkou je také věk minimálně 21 let a držení řidičského průkazu nejméně jeden rok s tím, že řidič musí mít navíc trvalé bydliště na některé z německých adres. Cena služby je zpočátku nabízena za zvýhodněný poplatek 19 centů na kilometr (necelých 5 korun). Od září bude tento tarif navýšen na 29 centů za kilometr (necelých 8 korun).
Dobíjení vozů budou zpočátku obstarávat zaměstnanci Volkswagenu, ale později budou vozy dobíjet i samotní zákazníci. V rámci nové služby se Volkswagen domluvil s potravinovými řetězci Kaufland a Lidl, na jejichž parkovištích vybudoval 70 nových nabíječek, které podpoří kvalitu nabízených služeb mobility.
Velká ryba v rybníku
Volkswagen by mohl představovat skutečně velkého hráče na poli carsharingu, a to nejen v Německu. Christian Senger, člen představenstva Volkswagen pro digitální automobily a služby, řekl: „S takto konzistentní a širokou nabídkou se vzdalujeme konkurenci. Máme mimořádně dobré postavení, abychom se mohli podílet na rozšiřujícím se trhu sdílení automobilů.“
Německý carsharingový trh nabízí skutečně velký potenciál. Od roku 2010 zde vzrostl počet uživatelů sdílených vozů ze 180 tisíc na téměř 2,5 milionu a trend růstu pokračuje i nadále. Podobným vývojem si prochází i carsharingový trh v České republice, i když zde jsou čísla s ohledem na počet obyvatel o poznání nižší.
Do služeb mobility v tuzemsku začíná pronikat i mladoboleslavská Škoda Auto, která v příštích měsících spustí službu CareDriver, která přináší do mobility přidanou hodnotu v podobě péče ze strany řidiče. I ta přichází z Německa, kde ji Škodovka úspěšně otestovala, a nyní ji přináší na domácí trh. V rámci společného podniku s Leo Expressem pak provozuje i P2P carsharing HoppyGo, ve kterém si půjčují auta lidé mezi sebou.