Dva Češi a norský youtuber vytvořili nový rekord mezi elektromobily. Za 24 hodin ujeli s Teslou 2 781 kilometrů
Jedním z nejdiskutovanějších témat kolem elektromobility je dojezd. Přestože se baterie a technologie kolem nich neustále zlepšují a především se zrychluje jejich dobíjení, o příliš krátkém dojezdu na rozdíl od běžných aut na benzin či naftu se mluví pořád. Proto se konají různé akce, které demonstrují, že také elektrické vozy mohou ujet hodně. Za posledním rekordem navíc stojí i Češi.
Minulý čtvrtek se za volant Tesla Modelu 3 posadili ředitel Asociace pro elektromobilitu ČR Lukáš Hataš, Ondřej Hunčovský z projektu Teslička.cz a populární norský youtuber Bjørn Nyland, aby společně překonali rekord v počtu ujetých kilometrů elektromobilem za 24 hodin. A uspěli.
Když v pátek ve 22 hodin dojeli „do cíle“, na tachometru svítilo 2 781 kilometrů, což znamenalo překonání dosavadního rekordu o 137 kilometrů. Loni ho taktéž s Modelem 3 stanovil tým v čele s Němcem Horstem Lüningem, který překonával svůj předchozí rekord v Modelu S.
Ústředními aktéry dalšího pokusu o rekord v podání Hataše, Hunčovského a Nylanda se stal jednak elektromobil, tentokrát Model 3 Long Range AWD, a německá dálnice A20, kde se nachází superrychlá nabíječka ze sítě Ionity.
Právě Ionity začíná v Evropě stavět síť tzv. superchargerů, které nabídnou výkon až 350 kW, což znamená, že většina elektromobilů se dobije jen za několik jednotek, maximálně pár desítek minut. Samotné elektromobily prozatím nejsou na takovou rychlost připraveny, ale právě Ionity ukazuje, že elektromobilní budoucnost by se mohla poměrně rychle přiblížit té spalovací i co se týče rychlosti dobíjení.
Rekordní jízda česko-norské trojice se odehrávala na německé dálnici A20 kolem odpočívadla Deeminer Land, kde se zmíněná rychlonabíječka od Ionity nachází. Řidiči chtěli, aby vše odpovídalo co nejvíce reálnému provozu, a tak jezdili na dálnici zhruba ve 120kilometrových okruzích za běžného provozu a během 24 hodin je dokonce brzdili i dvě zúžení, se kterými se původně nepočítalo.
Jelikož na většině dálnice, po které se jelo, neplatí omezení rychlosti, pohybovala se průměrná rychlost Modelu 3 kolem 170 km/h a včetně dobíjecích zastávek nakonec byla 116 km/h. Řidiči, kteří se za volantem průběžně střídali, přijížděli k nabíječce obvykle s 8 % zbývající energie v bateriích, za 16 minut vždy dobili zhruba do 62 % a vydali se na další okružní jízdu.
„V řízení jsme se střídali tři řidiči: Bjørn Nyland, Lukáš Hataš a já, přičemž maximálně rychlý ‚pitstop‘ pro nás zajišťovala má žena Tereza,“ prozradil pro CzechCrunch Ondřej Hunčovský. Do Německa se za norským kolegou vypravili v Tesla Modelu X 100D, který zároveň posloužil i jako mobilní stan pro odpočinek třetího řidiče. Jelikož rekordní jízdu komplikoval vedle dopravy i hustý déšť, odpočinek se hodil.
Průměrná spotřeba se nakonec při čtyřiadvacetihodinové jízdě zastavila na 31,1 kWh na 100 kilometrů, přičemž zmíněná Tesla Model 3 Long Range AWD obsahuje 74kWh akumulátor. Výrobce přitom udává dojezd 523 kilometrů na jedno nabití. Celková spotřebovaná energie ve výši 850 kWh tak představuje zhruba 10 plných nabití tohoto modelu Tesly.
Jelikož byl maximální důraz na počet ujetých kilometrů, byla využita i právě nabíječka Ionity, jelikož aktuálně dokáže dobíjet příkonem až 195 kW, zatímco v Evropě dostupné Superchargery přímo od Tesly umí maximálně jen 145 kW. Tesla již sice pomalu nasazuje rychlejší 250kW Superchargery, ale ty prozatím v Evropě nejsou.
Pokud by se za spotřebovanou energii během rekordu platilo, vyšla by čtyřiadvacetihodinová jízda zhruba na 300 eur (7 600 korun), jelikož si Ionity účtuje 8 eur za každé nabíjení, nehledě na jeho délku. Tentokrát ovšem řidiči nic neplatili, jelikož jim Ionity energii poskytlo zdarma.
Za dobíjecí sítí Ionity stojí velké automobilky v čele s BMW, Daimlerem, Fordem či Volkswagenem, které chtějí podpořit rozvoj elektromobility po celé Evropě. Letos v květnu byla otevřená již 100. nabíjecí stanice, přičemž další desítky se budují. V roce 2020 chce mít Ionity po Evropě zhruba 400 rychlonabíječek a první by se měly objevit také v Česku.