Prusa Research Josefa Průši prodal již přes 130 tisíc 3D tiskáren. Loni firma utržila více než miliardu korun

Josef Prusa_Prusa Research_005Insider

Foto: Prusa Research

Josef Průša, zakladatel a CEO Prusa Research

0Zobrazit komentáře

Ještě před několika lety byly 3D tiskárny spíše okrajovou záležitostí nadšenců, kteří si ve svých pokojích tvořili na počítači jednoduché modely a ty následně přetvářely do reálných výrobků. Dostupnost 3D tiskáren se ovšem od té doby značně změnila a trh začal růst. Zásadní vliv na to měla v průběhu posledních let také česká firma Prusa Research, za kterou stojí devětadvacetiletý Josef Průša.

První krůčky 3D tiskáren od Průši sahají téměř 10 let zpět, když Josef se svým bratrem Michalem sestrojili svou první tiskárnu, kterou vypustili do světa pod názvem Prusa Mendel. Samotná firma Prusa Research se ovšem datuje až od roku 2012, když Průša představil nový typ Prusa i3, který o několik let později zdokonalil v i3 MK2 až po aktuální generaci i3 MK3S a další typy.

Průša na to ovšem již od začátku šel trochu jinak – většinu tiskáren prodává ve formě stavebnice, takže si ji zákazníci po doručení ještě musejí sami složit. To na druhou stranu zajistilo mnohem nižší cenu, než kterou má konkurence, a v kombinaci s mnoha dalšími faktory, jako přímý prodej a blízký kontakt se zákazníky, tak z Prusa Research tyto kroky udělaly mašinu na peníze.

prusa-3D-tiskarna

Foto: Prusa Research

3D tiskárna Original Prusa i3 od Prusa Research

Ostatně, za loňský rok společnost Prusa Research utržila 1,13 miliardy korun, což je o téměř 100 % více než v předcházejícím roce, kdy dosáhla na necelých 590 milionů korun. Jen loni Průšova firma prodala 59 776 tiskáren, což společnost posunulo lehce nad 10 % celosvětového trhu, na kterém se v loňském roce prodalo dle reportu agentury Wohlers Associates lehce přes 591 tisíc 3D tiskáren.

Z pohledu růstu se tak Prusa Research posouvá dopředu rychleji než samotný trh. Technologie 3D tisku se na něm nejčastěji využívá k tisku funkčních prototypů, ale i kosmetických modelů nebo v oblasti vzdělávání.

„Pomáháme vychovávat novou generaci makerů a kutilů.“

„Jednou z našich největších výhod je, že děláme celosvětový prodej napřímo, bez prostředníků. Máme tak přímý kontakt se zákazníkem a snažíme se mu maximálně vyhovět. Momentálně máme kolem 60 vývojářů a hledáme další. Klíčem k úspěchu v open-source prostředí je neustálý vývoj a posouvání hranic, protože vás pak konkurence nestíhá kopírovat,“ říká pro CzechCrunch k úspěchu šéf firmy Josef Průša.

Holešovická firma doposud prodala již přes 130 tisíc tiskáren, přičemž magické číslo 100 tisíc prodaných kusů přesáhla s přelomem roku a další desítky tisíc prodala během první poloviny letoška. Dnes má Prusa Research již přes 430 zaměstnanců a od své strategie DIY balení tiskáren jen tak ustupovat nehodlá.

„Rád nad tím přemýšlím tak, že pomáháme vychovávat novou generaci makerů a kutilů, kteří rozumí principu fungování věcí, které si kupují, umí si je sami opravit a kreativně využít. Věřím, že i náš růst ukazuje, že DIY hnutí neumírá, ale naopak se mu daří lépe než kdykoliv předtím,“ dodává Průša.

Josef Prusa_Prusa Research_001

Foto: Prusa Research

Josef Průša, zakladatel a CEO Prusa Research

Dnes má Prusa Research primárně dva typy tiskáren – takzvané FFF, které tisknou tavením filamentu (plastové tiskové struny), do nichž spadá Prusa i3 MK3S, a následně SLA, jež využívají k tisku fotocitlivé pryskyřice. V rámci SLA prodává od letošního března Prusa Research tiskárny Original Prusa SL1.

Další typy tiskáren by chtěla firma představit ještě letos. Mimo toho má Prusa Research rozšířit také svůj byznys s výrobou vlastních filamentů neboli tiskových strun, které většina 3D tiskáren potřebuje.

tesla-model-s-4

Přečtěte si takéUž uslyšíte přijíždět i Teslu. Elektromobily v Evropě nově musí při jízdě vydávat zvukUž uslyšíte přijíždět i Teslu. Elektromobily v Evropě nově musí při jízdě vydávat zvuk

Trh s filamety se v loňském roce posunul na obrat 308 milionů dolarů a Prusa Research si z něj chce ukousnout svůj podíl. Samotný trh s 3D tiskárnami je pak přibližně na dvojnásobku, kdy v loňském roce vyrostl o 11,7 % na 744,9 milionu dolarů. Prusa Research patří k nejrychleji rostoucím firmám nejen ve svém segmentu, ale také mezi dalšími firmami v centrální Evropě.

Loni společnost Josefa Průši ohodnotila agentura Deloitte jako vůbec nejrychleji rostoucí technologickou firmu ve střední Evropě. Za sebou Prusa Research nechala z českých zástupců i brněnský miliardový startup Kiwi.com či síť lékáren Pilulka.cz. Prestižní časopis MIT Technology Review pak označil jako jednoho z největších evropských inovátorů i samotného Josefa Průšu.

V souvislosti s oslavou více než 100 tisíc prodaných kusů vydali v Prusa Research video, které mapuje historii firmy:

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Lítačka v mobilu se blíží. Brzy bude možné nechat fyzickou kartu doma

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tramvaj-praha-prague-min

Pražská tramvaj

0Zobrazit komentáře

Cestování po Praze a Středočeském kraji městskou hromadnou dopravou loni zažilo slušnou revoluci, když byl nasazen nový dopravní systém. Nový regionální dopravní systém PID Lítačka přinesl modernizaci nákupu jízdenek i dlouhodobých kuponů a také novou mobilní aplikaci.

Právě mobilní aplikace PID Lítačka za poslední rok přidala několik novinek a přestože na některé čekáme delší dobu, než bylo původně oznámeno, měli bychom se již brzy dočkat také možnosti, nechat fyzickou kartu doma a ve vlaku, autobusu, tramvaji nebo metru se prokazovat právě prostřednictvím kuponu v mobilní aplikaci.

Zástupci pražského městského podniku Operátor ICT, jenž Lítačku vyvíjí, pro CzechCrunch potvrdili, že 15. července vydají aktualizaci, která bude připravená stát se plnohodnotným identifikátorem. Aby však mohli kupon v mobilu místo fyzické karty přijímat také revizoři a průvodčí v dopravních prostředcích MHD, bude muset proběhnout aktualizace všech více než tří tisíc odbavovacích zařízení.

Zatím není jasné, jak dlouho bude celý proces trvat, ale je pravděpodobné, že bychom se měli zprovoznění mobilní aplikace PID Lítačka jako plnohodnotného nosiče jízdného dočkat ještě během července, případně srpna. Operátor ICT pak pracuje také na další již oznámené funkci, aby bylo možné i přímo v aplikaci nakupovat také dlouhodobé kupony, které je nyní možné pořídit pouze v e-shopu. Vývoj se prý o něco opozdil, ale i tato novinka je naplánována pro následující týdny, maximálně měsíce.