Letadla budoucnosti, co o vás ví vše. Airbus zapojí technologii, která změří nastavení sedaček i využití záchodů
Letecká doprava se v průběhu poslední dekády podstatně změnila. Na trhu jsou nová, modernější letadla, která jsou schopna létat rychleji, efektivněji a přinášet svým pasažérům o něco lepší zážitek díky vlhčímu vzduchu, což snižuje náchylnost k jetlagu nebo bolestem hlavy. Kromě na první pohled viditelných věcí se ale chtějí letecké společnosti zaměřovat také na sběr dat a vylepšování prožitku na základě reálného užití.
Jednou z takových firem je i jeden z největších výrobců letadel Airbus, který představil speciální technologii, jež bude sbírat množství dat o pasažérech v letadle a do budoucna jim tak poskytovat servis na míru nebo různá globální vylepšení podle potřeb.
Internet věcí tak prostupuje i leteckou dopravou a Airbus začíná technologie testovat ve svých nových modelech A350-900, které začnou létat zhruba za čtyři roky, ale i na nynějších strojích A321, kam by technologie mohla vstoupit do dvou let.
Do vlastní cloudové služby s názvem Skywise se budou o každém pasažérovi nahrávat informace, jako jsou preference jídla, nákupy na palubě, nastavení sedačky či vzduchu, ale třeba i využití kabinových záchodů.
To vše může do budoucna sloužit leteckým společnostem k tomu, aby personalizovaly nastavení jednotlivých míst ještě před tím, než do nich pasažér usedne, jak uvedl samotný Airbus.
Kromě toho jde ale především o propojení jednotlivých komponentů letadel a členů posádky v reálném čase. Jednoduše tak bude možné zjistit problém na toaletách, plnost odpadních košů, obsazenost jednotlivých sedadel, stejně jako zavazadlových prostorů nad mimi. Případně půjde kontrolovat také nákladní prostor letadla a další maličkosti, kvůli kterým často vznikají v běžných letadlech problémy.
Možná se ptáte, proč by zrovna měli vědět o tom, jak kdo používá toalety? Pokud cestujete pravidelně, především pak v třídách business nebo first class, asi jste si všimli, že posádka letadla chodí záchody v pravidelných intervalech čistit.
Pokud nyní bude vědět, že je jeden ze záchodů používán i několikanásobně více, mohou chodit častěji a minimalizovat tak riziko toho, že pasažér přijde na znečištěnou nebo neúplně vybavenou toaletu. Jsou to zdánlivě maličkosti, ale každá taková věc doplňuje zážitek z cestování letadlem.
Airbus A320 Smart Cabin Reconfiguration “Flex Seat” demo at @recaro_de’s #AIX17 booth. Up for a Crystal Cabin Award tmrw night @aix_expo! pic.twitter.com/Qpb86vK57x
— APEX (@theAPEXassoc) April 3, 2017
Airbus navíc testuje i speciální kamery, které automaticky počítají, jak dlouho museli pasažéři na záchody čekat. Pokud to bylo déle než určitý čas, mohou jim pak například donést zdarma prémiové pití jako takovou menší kompenzaci.
Právě kamery, ale i další chytré komponenty, jako jsou senzory v sedačkách, opěrkách nebo sklopných stolcích, a které data vysílají bezdrátově, vyrábí Airbus ve své továrně v Hamburku. Mezi nimi jsou sedadla iSeat od Recaro, která mají flexibilní konfiguraci a lze je posouvat jako celý blok dopředu a dozadu.
Každé sedadlo má navíc také senzor pro zapnuté pásy. U každého z nich se tak při zapnutí rozsvítí zelená dioda, v opačném případě svítí červená a personál tak může jít ke konkrétním lidem, místo aby se zdržoval nahlížením do pasu každého pasažéra a kontroloval zapnutí.
Je tak příjemné vidět, že podobnou renesancí prochází i poměrně zastaralý průmysl, který potřebuje nutné změny. Jak budou ale zmíněné technologie reálně fungovat, se dozvíme nejdříve v roce 2021, v nových větších letadlech A350 pak od roku 2023.