Stripe se posunul do první desítky nejlépe zafinancovaných startupů. Získává dalších 250 milionů dolarů

collisons

Foto: Heureka Conference

Bratři Patrick a John Collison stojící za startupem Stripe

0Zobrazit komentáře

Pokud jste se někdy alespoň trochu zajímali o fintechové startupy, pravděpodobně jste už slyšeli o firmě Stripe, za kterou stojí dvojice třicetiletých bratrů. Patrick a John Collisonovi se vydali na startupovou dráhu v roce 2009 a během relativně krátké doby dokázali přesvědčit nejen první zákazníky, ale především investory o tom, že právě jejich myšlenka je ta „next big thing“.

Dnes totiž sanfranciský Stripe zaměstnává více než 1 500 lidí, funguje ve 34 zemích včetně Slovenska a na svůj další rozvoj ve finančním sektoru získává jednu investici za druhou. Naposledy o něm bylo slyšet, když začátkem roku vybral 100 milionů dolarů jako navazující investici ke kole s 245 miliony – to vše od fondu Tiger Global Management, který posunul hodnotu startupu na 22,5 miliardy dolarů.

Aby toho ale nebylo málo, na další zahraniční expanzi a rozvoj produktů nyní získává Stripe dalších 250 milionů dolarů, a to při ohromné valuaci 35 miliard dolarů. A i když firma nikdy veřejně neohlásila velikost svého obratu, podle analytiků se blíží miliardě dolarů ročně. Navíc by měl být startup podle všeho profitabilní. Možná i kvůli tomu se jeho spoluzakladatel a šéf Patrick Collison již dříve vyjádřil, že firma nemá žádné plány ke vstupu na burzu.

StripeHQ_Photo©BruceDamonte_04

Své operace navíc Stripe, který procesuje platby online, u retailových obchodníků a nabízí pokročilou analýzu či prevenci podvodů, rozděluje do jednotlivých dceřiných firem, které má v Asii nebo v Evropě. Právě evropská firma je profitabilní už od roku 2014, kdy utržila 14,2 milionu eur se ziskem necelých 100 tisíc eur. O rok později už zisk představoval přes 300 tisíc eur při obratu necelých 50 milionů eur.

Standardně je to totiž tak, že Stripe vstupuje na jednotlivé trhy postupně v rámci testovacího režimu a až když zjistí, že tam může vydělávat peníze, tak představí služby tamním zákazníkům naplno. Čtvrt miliardy dolarů, které právě nabral, bude pohánět jeho evropskou expanzi, v rámci níž by se konečně mohla dočkat i Česká republika.

vaclav-muchna-y-soft

Přečtěte si takéRekordní Y Soft. Brněnská firma Václava Muchny v obratu poprvé přesáhla miliardu korun a dál rosteRekordní Y Soft. Brněnská firma Václava Muchny v obratu poprvé přesáhla miliardu korun a dál roste

Nového investičního kola, které se má finálně uzavřít během následujících týdnů, se zúčastnily investiční vehikly firem jako General Catalyst, Andreessen Horowitz nebo Sequoia Capital. Valuace firmy dosahující 35 miliard dolarů navíc Stripe posunula na sedmou příčku mezi vůbec nejhodnotnějšími startupy světa, hned před SpaceX Elona Muska, který sám do Stripe investoval.

Co ale opravdu stojí za enormním zájmem posledních investorů? Nedávno miliardový startup ohlásil novou větev Stripe Capital, která vůbec poprvé v jeho historii začne nabízet financování svým zákazníkům. Půjčit si tak mohou až stovky tisíc dolarů a pokrýt jimi možné výpadky v příjmech ve slabších obdobích. To vše za fixní poplatek ve výši 9 až 15 procent z tržeb, které se automaticky strhávají na platbu půjčky.

stripecapital

Nová služba Stripe Capital

S tím vším pak samozřejmě souvisí i vydávání vlastních kreditních karet, čímž se uzavírá celý kruh finančního startupu a ještě více diverzifikuje portfolio produktů. Například konkurenční startup Square s podobnou službou jen v loňském roce vydal 78 tisíc půjček v hodnotě 528 milionů dolarů a od roku 2014, kdy službu spustil, pak rozpůjčoval už více než 5 miliard.

I pro Stripe to tak potenciálně může být byznys, který ho v příštích letech vynese až na přední příčky žebříčku takzvaných unicornů neboli startupů s více než miliardovou hodnotou v dolarech. To jsou s ohledem na věk obou bratrů, kteří za firmou stojí (29 a 31 let), úctyhodná čísla.

Aplikaci carsharingu Anytime si v Česku stáhlo už přes 60 tisíc lidí. Do Prahy přijedou stovky dalších aut

anytimehybrid

Foto: Anytime

Carsharing Anytime a jeho Toyota Yaris Hybrid

0Zobrazit komentáře

Sdíleným službám se v Česku daří, ať už jde o koloběžky, mezi kterými je Lime s milionem jízd během jednoho roku, sdílená kola Rekola a Freebike, motorky od Revoltu nebo automobily. Právě sdílené vozy neboli carsharingy se začínají rozrůstat a vedle zavedených hráčů jako AJO nebo Car4Way, které patří k těm největším, se poměrně nedávno zařadil také původem italský Anytime a v následujících týdnech do Prahy vstoupí také maďarské GreenGo.

Pražskými ulicemi tak brázdí již více než tisícovka sdílených automobilů, které mohou standardně stát v modrých či fialových zónách, a zdá se, že se jejich počet v blízké budoucnosti bude rapidně zvyšovat. Zmíněný Anytime se tak po prvních pěti měsících provozu v Česku rozhodl navýšit svou flotilu hybridních vozidel Toyota Yaris, jichž bylo dosud sto, o další dvě stovky.

Aplikaci, která je nutná jak k registraci, tak k samotnému půjčování aut, si stáhlo během necelého půlroku už přes 60 tisíc lidí s tím, že služba odmítá prozradit, kolik z nich si auto již reálně půjčilo nebo se vůbec do služby registrovalo. Rozšiřování počtu vozidel, které jsou pravidelně rozmístěny v širším centru města, začne už v následujících týdnech, první kusy se objeví ještě v průběhu září.

anytimebr

Foto: Anytime

Jedno z vozidel carsharingu Anytime v Praze

„Obyvatelé Prahy a okolí si naši službu velmi rychle oblíbili. Proto jsme se rozhodli nabídku vozů ztrojnásobit. Tím rozšiřujeme své zázemí pro ještě kvalitnější službu a sjednocujeme vizuální styl, aby se s námi lidé i v zahraničí cítili jako doma,“ říká k rozšiřování šéf startupu Anytime pro Českou republiku Milan Beutl.

Všech 200 nových vozidel by se mělo v Praze objevit do konce letošního roku. Vedle rozšiřování flotily se mimo jiné mění také vzhled polepů vozidel, které se z čistě šedivo-oranžových mění na částečně tyrkysovou a bílou barvu. Souvisí to totiž s novou podobnou samotné aplikace. Právě aplikace, která projde vizuální proměnou v následujících týdnech, byla v poslední době rozšířena také o několik nových funkcí.

human-cells

Přečtěte si takéPetr Kellner koupil pětinu biotech firmy Autolus, která přeprogramovává buňky k útoku na rakovinové nádoryPetr Kellner koupil pětinu biotech firmy Autolus, která přeprogramovává buňky k útoku na rakovinové nádory

Až dosud bylo například nutné vozidla tankovat tím způsobem, že uživatelé volali na linku Anytime ještě před natankováním a na dálku museli získat pin k CCS kartě, která je uložena ve vozidle. Nově lze celý proces realizovat přímo v aplikaci. Vedle toho pak služba rozšířila i své jízdní plány. Mimo klasického minutového režimu, kdy mezi 7 a 9 hodinou ráno uživatelé platí dvě koruny za minutu a poté pět korun s nižším pojištěním, nebo 8 korun za minutu s vyšším pojištěním, má k dispozici také 24hodinový a 8hodinový plán.

Na 8 hodin si lze relativně nově auto půjčit za 499 korun s limitem 60 kilometrů, nebo na 24 hodin od 799 korun s 90 kilometry. Součástí je pak standardně jako u jiných podobných služeb benzin, pojištění, ale třeba i mytí vozu a logicky jeho údržba. Anytime aktuálně v Praze soupeří s konkurencí především cenou. Například u Car4Way je nutné platit do 30 minut pronájmu jak za čas, tak za ujeté kilometry.

anytime

Foto: Anytime

Hybridní Toyota Yaris od Anytime

zachy

Přečtěte si takéŠaty dělají člověka. V Česku to nechápeme, je to škoda, říká ZachyŠaty dělají člověka. Že to v Česku nechápeme, je velká škoda, říká módní influencer Lukáš Zachara

Naopak u Anytime se v minutovém plánu za kilometry neplatí. Otázkou je, jak moc je tento model udržitelný a zda se v budoucnu něco změní. Stejně ale služba funguje v téměř 15 městech ve 4 zemích a dále se rozšiřuje. V Česku chce Anytime v příštích letech proinvestovat stovky milionů korun, většina z nich ale půjde na rozšiřování flotily vozidel.

Pro každou zemi má služba jiné typy aut, v Praze jsou to prozatím pouze hybridní Toyoty Yaris s automatickou převodovkou. Poměrně zajímavě skončil Anytime na ruském trhu, kam vstoupil s ambicemi stát se tamní jedničkou a rozšířil se až na 1 100 vozidel. Později jeho značku na místním trhu koupil větší hráč Mikro Kapital a spojil se svou službou Delimobil. Nyní nabízí mimo minutového carsharingu vozidla také jako prémiovou službu s přistavením k uživateli. Mimo levnějších hybridů a menších aut jsou tam k dispozici také BMW 320i nebo Audi Q3.