Dvouhodinový film z tříhodinového? Netflix testuje funkci zrychleného přehrávání

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Mobilní aplikace Netflixu

0Zobrazit komentáře

Zrychlené nebo zpomalené přehrávání je poměrně standardní součástí funkční nabídky přehrávačů videa. Zavedení této možnosti do streamovací služby téměř výhradně zaměřené na filmy a televizní seriály se ale může stát okamžitě kontroverzní. Přesvědčuje se o tom Netflix, který oficiálně potvrdil, že ve své aplikaci na platformě Android funkci pro zrychlení a zpomalení videa skutečně testuje.

Před několika dny se v Netflixu na Androidu bez většího upozornění objevila nová nabídka – přehrávání původní rychlostí doplnily hodnoty 0,5x; 0,75x; 1,25x a 1,5x. Podle oficiálního stanoviska firmy se jedná zkrátka o experiment s novým způsobem interakce se službou.

Jak reportuje magazín Business Insider, na Twitteru se záhy začaly objevovat reakce známých filmařů. Prospekt nové funkce Netflixu vůbec nevnímají jako prosté zvýšení pohodlnosti používání služby, ale jako potenciální urychlení rozkladu zamýšleného diváckého zážitku.

Režisér Brad Bird (ÚžasňákoviMission Impossible – Ghost Protocol) napsal: „Další úžasně špatný nápad a další rána pro už tak upadající filmový zážitek. Proč na jednu stranu podporovat a financovat filmaře a na druhou ničit způsob prezentace filmů?“

Není to zdaleka poprvé, co se největší streamovací služba na světě do podobného „konfliktu“ se světem filmu dostává. Netflix dlouhodobě není příliš ochoten přistupovat na požadavky kinařů, aby se filmy po promítání na velkém plátně objevily na malých obrazovkách až za několik měsíců. Tento rozpor je jedním z důvodů, proč se ani drahým projektům služby často nedostává prezentace, jakou by si zasloužily.

Velká část diváků tisíce hodin práce filmařů už tak konzumuje prostřednictvím displejů svých telefonů. Zrychlování nebo zpomalování přehrávání by tak mohlo dále přispět ke ztrácení vnímané hodnoty uměleckých děl, jimiž filmy i seriály jsou.

Anticinefilská povaha funkce je obzvlášť zřejmá v kontextu blízkého vydání filmu The Irishman od Martina Scorseseho. Epický gangsterský film kritiky široce označován za jeden z nejlepších ve filmografii legendárního režiséra má totiž tři a půl hodiny.

Netflix však prozatím zdůrazňuje, že se jedná pouze o test, který může a nemusí mít za výsledek širokou implementaci nové možnosti.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Spanilá jízda Spotify. Hudební služba hlásí nečekaný profit a přes 110 milionů platících uživatelů

spotify-mobile1

Mobilní aplikace Spotify

0Zobrazit komentáře

Jak to tak vypadá, Spotify naskočilo na dobrou vlnu a v rytmu černých čísel láká stále více nových uživatelů. Alespoň to dokazují čtvrtletní výsledky švédské platformy, která se specializuje na streamování hudby a nově sází také na stále populárnější podcasty.

I přes očekávání analytiků si Spotify za poslední čtvrtletí vedlo skutečně dobře. Komunita uživatelů této streamingové platformy se rozrostla meziročně o 30 %, a to na 248 milionů uživatelů. Přitom počet platících uživatelů stoupl dokonce o 31 % na 113 milionů osob, které využívají služeb Spotify Premium.

Takový nárůst neočekávali ani analytici, kteří odhadovali růst na 112,9 milionu platících uživatelů. Jedná se ale i o překvapení pro samotnou společnost, která za úspěchem vidí především zájem o služby mířené na vícečlenné skupiny a studenty.

spotify-office

Foto: Spotify

Sídlo Spotify ve Stockholmu

Příjemným překvapením bylo ale také číslo v kolonce čistých zisků, kde se Spotify dostalo do černých čísel. Zatímco v červnovém čtvrtletí firma prodělala 76 milionů eur, v posledním kvartálu už se vyhoupla do plusu na 241 milionů eur, tedy přes 6,1 miliardy korun.

Příjmy Spotify se vyšplhaly na 1,73 miliardy eur, tedy na více než 44 miliard korun, což je oproti předchozímu čtvrtletí nárůst o 4 procenta a meziročně o 28 procent. Největší hudební streamingová platforma na trhu navíc předvídá, že tento trend bude pokračovat i nadále a očekává, že poslední kvartál tohoto roku přinese příjem ve výši bezmála 50 miliard korun a rozšíření základny uživatelů na 255 až 270 milionů.

kellner1

Přečtěte si takéPPF Petra Kellnera kupuje za desítky miliard korun skupinu stojící za TV NovaPPF Petra Kellnera kupuje za desítky miliard korun skupinu stojící za TV Nova

Masivní příliv uživatelů Spotify je dán nejen novými programy, v rámci kterých mají studenti a členové tzv. Spotify Family a dalších skupin možnost využívat prémiové služby za zvýhodněné ceny, ale i zvýšeným zájmem o nabízené podcasty. Ty poslouchá přibližně 14 % uživatelů, kteří jsou převážně ze Spojených států.

Čas strávený nasloucháním mluvenému slovu se za poslední čtvrtletí prodloužil o 39 % a ačkoliv Spotify připustilo, že se prozatím jedná o menší základnu posluchačů, podcasty se stávají důležitým fenoménem, který si začíná nacházet cestu i k evropským uživatelům.

spotify_podcasters

Spotify v současné době nabízí více než půl milionu podcastů, z toho je velká část z nich dostupná pouze prémiovým uživatelům. Důsledkem toho je, že uživatelé, kteří začínají využívat Spotify za účelem poslouchání podcastů, se mnohdy rovnou stávají prémiovými uživateli, aby měli přístup k celému obsahu. Tento fakt chce Spotify do budoucna podporovat větším množstvím vytvářených podcastů i umožněním vytvářet tento formát audionahrávky jakémukoliv ze svých uživatelů prostřednictvím své aplikace.

Pro Spotify jsou tyto výsledky velmi dobrou zprávou a novým posilněním v boji s konkurencí, kterým je především Apple Music nebo hudební streamingová platforma Amazonu. Ve srovnání s prvním jmenovaným Spotify dokonce uvedlo, že podle dostupných dat vykazuje přibližně dvojnásobný měsíční růst nových uživatelů a průměrný odliv zákazníků je oproti tomu přibližně dvakrát nižší než u Apple Music.