Klid v duši za 100 tisíc korun. Meditační budka od startupů Room a Calm má uklidnit rozbouřenou mysl zaměstnance

calm-room-budka

Foto: Calm

Meditovat uprostřed kanceláře může působit trochu zvláštně. Ve Státech však nikoliv

0Zobrazit komentáře

Je jakousi esencí současné kultury Silicon Valley a důkazem toho, že zde není nic nemožné. Řeč není o úspěšném a rychle rostoucím startupu, jak by se dalo očekávat, ale o meditační budce startupu Room za částku šplhající se k hranici 100 tisíc korun.

Stres, panické ataky a s nimi spojené zdravotní potíže, to jsou nebezpečí, která mohou u zaměstnanců nastat, pokud jim pracoviště nenabízí příjemné podmínky pro práci. Tyto problémy se týkají zaměstnanců po celém světě a Silicon Valley rozhodně není místem, kterému by se vyhýbaly, ba naopak.

Některé místní společnosti se však snaží tato negativa z pracovního života svých zaměstnanců co možná nejvíce eliminovat, ať už příjemným pracovním prostředím, nejrůznějšími benefity nebo speciálními zvukotěsnými boxy, které jsou protiváhou pro rozmáhající se open space.

room-calm-budka2

Foto: Calm

Budka nabízí absolutní soukromí a klid

Takové boxy dodává na americký trh například startup Room. Ten s nimi slaví úspěch u velkých společností, které neváhají za budky platit částky hravě převyšující několik tisíc dolarů. Nejnověji v nich chce zaměstnancům nabídnout možnost uklidnit rozbouřenou mysl. Mindfulness, calming či meditace přímo na pracovišti jsou ve Spojených státech jakýmsi standardem a prostory pro ně bychom našli v každé větší společnosti. To ostatně v nedávném rozhovoru potvrdil i zakladatel Future Portu Martin Holečko, podle kterého tento trend brzy přijde i k nám.

rastyturek

Přečtěte si takéAmerický startup Pex Slováka Rastislava Turka vstupuje do Česka. V Praze otevřel nové kanceláře a hledá vývojářeAmerický startup Pex Slováka Rastislava Turka vstupuje do Česka. V Praze otevřel nové kanceláře a hledá vývojáře

Holečko připomněl, že i chvilky poklidného rozjímání umí ve Státech dobře prodat, a budka Calm Booth je toho zářným důkazem. Room se při její tvorbě spojilo s dalším úspěšným startupem Calm, který taktéž vystavěl svůj byznys na vnitřním klidu a vytvořil stejnojmennou meditační audio aplikaci.

Výsledkem je zvukotěsná meditační budka, ve které si může návštěvník poslechnout uklidňující audio, aniž by byl kýmkoliv rušen.

Budka z tisíce plastových lahví

Budka nabízí zabudovaný ventilační systém, ambientní osvětlení a uklidňující tapetu lesa ponořeného v mlze. Skrze aplikaci Calm může návštěvník poslouchat zvuky vhodné ke spánku, meditaci či relaxaci. Návštěvník budky si může vybrat z nahrávek přírody, hudby, příběhů a audionahrávek speciálně vytvořených tak, aby co nejvíce uklidnily mysl. Díky tomu se může zaměstnanec alespoň na chvilku přesunout zcela mimo své starosti a ponořit se hluboko do svého vlastního já.

room-calm-budka3

Foto: Calm

Zaměstnanec má v budce prostor zapomenout na své starosti a uklidnit svou mysl

Tomu napomáhají i stěny budky vyrobené ze tří vrstev zvukově izolačních materiálů, k jejichž výrobě posloužily i recyklované plastové láhve, u jedné budky až jeden tisíc. Dveře budky jsou matné, takže ostatní kolegové sice vidí, že někdo budku zrovna používá, zároveň však nabízí dostatečné množství soukromí a klidu.

„Neurověda nám říká: meditace v práci nám pomáhá učinit nás šťastnějšími, zdravějšími, spokojenějšími s naší prací, kreativnějšími, produktivnějšími a lepšími kolegy,“ přidává k popisu své novinky společnost Room.

Je tu ovšem jedna věc, která je na celé budce spíše znepokojivá, a tou je její pořizovací cena. Za budku, která ušetří zaměstnance stresu a možná zachrání život několika mořským želvám, si Room neváhá říci částku ve výši 4 195 dolarů, tedy přibližně 98 tisíc korun.

Podle amerického Institute of Stress stojí stres na amerických pracovištích za více než jedním milionem nemocných a zároveň kvůli němu přichází tamní společnosti ročně až o 300 miliard dolarů. Oněch pár tisíc dolarů se v takovém případě jeví jako směšná částka, nesmíme však zapomínat, že se tu stále bavíme o vytapetované budce se zabudovanými reproduktory, která může otevřenou ránu vyvolanou stresem sice pofoukat, ale s největší pravděpodobností jí nezacelí.

room-calm-budka5

Foto: Calm

Budka instalovaná v kanceláři

room-calm-budka4

Foto: Calm

Uvnitř budky se nachází pouze jednoduchý pultík, židle a tapeta zamlženého lesa

calm-app

Foto: Calm

Meditační aplikace Calm

Demokratizace plateb kartou prostupuje Českem. Trh mění nízkonákladoví poskytovatelé platebních bran

Michal MarekMichal Marek

apple-pay-iphone-4-min

Foto: picjumbo

Placení iPhonem přes Apple Pay

Platba kartou je čím dál rozšířenější a zvláště mladší lidé fungují čím dál častěji prakticky bez hotovosti. Velkou zásluhu na tom mají samozřejmě velké banky, které celou infrastrukturu pro bezhotovostní placení vybudovaly, ale důležitou roli začínají hrát také nezávislí poskytovatelé platebních bran, kteří placení kartou dále demokratizují a zlevňují.

Stejně jako svět cestování proměnily nízkonákladové aerolinky, svět bezhotovostního placení zažívá podobnou transformaci. Ještě nedávno byl totiž trh online plateb ovládán takřka exkluzivně bankami.

V praxi to znamenalo, že poplatky z každé platby se pro e-shopy pohybovaly kolem dvou až tří procent, nezřídkakdy k tomu byl přičten ještě fixní poplatek. Ten mohl činit například 3 koruny z každé transakce a když se všechno sečetlo, bankovnímu domu odvedl prodejce nezanedbatelnou částku.

Samotným bankám se pochopitelně nelze divit. Počáteční náklady na vytvoření celého ekosystému plateb kartou byly vysoké a transakcí bylo zpočátku málo, takže jednotkový náklad byl skutečně vysoký. Tolik vadit to nemuselo ani obchodníkům, protože platby kartou nebylo v minulosti pro e-shop nijak jednoduché implementovat a zákazníci byli ještě před deseti lety vůči bezhotovostnímu placení přes internet značně obezřetní.

card-payment-shopping-internet-online

Foto: picjumbo

Podepsala se na tom především obava o bezpečnost při zadávání citlivých platebních údajů na internetu a rovněž menší důvěra ve spolehlivost e-shopů. U některých zákazníků přetrvává dodnes, nicméně nástup bezhotovostních plateb úplně všude, kde to jde, je jednoznačný. A přijímání platebních karet již zdaleka není jen výsadou bank.

Banky především nabízejí celou škálu služeb a zpracování online plateb je tak pro ně z hlediska příjmů spíše okrajovou záležitostí. I z tohoto důvodu některé banky působící na českém trhu prodaly systémy akceptace platebních karet do rukou zahraničních společností jako je Wordline (Atos) v případě Komerční Banky či EVO Payments v případě Raiffeisenbank.

toyota-mirai2

Přečtěte si takéToyota šlape do vodíku. Nový Mirai přijede jako luxusně vyhlížející vůz, za který by se nestyděl ani LexusToyota šlape do vodíku. Nový Mirai přijede jako luxusně vyhlížející vůz, za který by se nestyděl ani Lexus

Dalším jevem v této oblasti je vytváření společných podniků, jako je tomu v případě Global Payments a České spořitelny. Co je ale možná ještě zajímavější, na trhu se objevili noví specializovaní poskytovatelé platebních služeb s výrazně lepší cenovou nabídkou a širokou podporou e-shopových platforem. Pro obchodníky to znamená, že implementace karetních plateb je běžnou součástí dodaného řešení a službou, na kterou si již dnes sáhne skutečně každý.

jakub-ouhrabka

Foto: Comgate

Ředitel ComGate Jakub Ouhrabka

S příchodem nových poskytovatelů se rozjela masivní eroze cen a tam, kde byl dříve účtován transakční poplatek kolem 2,5 %, se dnes běžná sazba pohybuje pod 1 %. A čím to, že se v posledních letech některým hráčům podařilo ceny transakcí takto zlevnit? 

„Inspirovali jsme se nízkonákladovými leteckými společnostmi. Náš obchodní model je postaven na minimalizaci nákladů, čehož dosahujeme díky využití moderních technologií, a na vysokém objemu transakcí, které zprostředkováváme. Snažíme se totiž, aby naše služby mohli využívat obchodníci skutečně všech velikostí,“ vysvětluje Jakub Ouhrabka, ředitel platební brány ComGate, která je jedním z hlavních představitelů tohoto trendu.

Společnost ComGate je vlastněna českým kapitálem a na trhu funguje již od roku 2000. Původně se firma sice zaměřovala na mobilní marketing a WAP aplikace, ale postupně se začala orientovat na zprostředkovávání plateb a získala i oprávnění ČNB jako platební instituce.

V letošním roce ComGate jako jedna z prvních firem zrušila u plateb onen zmíněný fixní poplatek z každé transakce a možnost zavádění platby kartou tak významně rozšířila i mezi ty nejmenší obchodníky.

laptop-brana-v2

Foto: Comgate

Platební brána Comgate, jednoho z nízkonákladových poskytovatelů

„Vyrovnáváme se všemi regulačními požadavky ČNB, nabízíme skvělé technické řešení včetně podpory mnoha e-shopových platforem a přitom máme transparentní a férové sazby online plateb, které se dle dosaženého měsíčního objemu transakcí pohybují mezi 0,79 % do 0,99 %,“ popisuje Ouhrabka. 

Pro běžné zákazníky nakupující v běžných obchodech i online je rostoucí konkurence na poli platebních bran určitě dobrou zprávou. Čím je totiž trh nasycenější, tím rychleji se celý obor posouvá v oblasti spolehlivosti i bezpečnosti. Těšit nás ale může i snižování nákladů pro obchodníky, protože právě to je akcelerátorem šíření možnosti platit kartou.

S přibývajícími možnostmi pohodlného placení nejen skrze bezkontaktní karty, ale také chytré telefony či třeba hodinky, je vzrůstající počet obchodníků, kteří umožňují platbu kartou, rozhodně důvodem k radosti.