Bylo by bláhové domnívat se, že se naše generace dožije dne, kdy se téměř celá pozemní doprava přesune do nebes, ale budeme to právě my, kdo bude pionýry masové vzdušné mobility. Důkazem toho je celá řada nových startupů, které horečně pracují na svých projektech přepravy jednotlivců v těch nejnižších letových hladinách.
Ještě ani nezaschl inkoust na naší zprávě o Volocopteru a jeho ukázce městského letiště budoucnosti a už se o slovo hlásí další německá společnost specializující se na vývoj letounů typu eVTOL, tedy elektrických s kolmým vzletem a přistáním.
Řeč je mnichovském startupu Lilium, který sází na dopravní prostředek velice podobný klasickému letadlu. Tím se zásadně liší od Volocopteru, který rozvíjí myšlenku kombinace klasické helikoptéry a dronu.
Foto: Lilium
Lilium Jet
Cílem společnosti Lilium je přinést do roku 2025 funkční koncept služeb vzdušné přepravy nejen nad budovami velkých měst, ale i mezi jednotlivými regiony. Tomuto cíli jde vstříc s otevřenou náručí, protože nedávno dokončila přípravy svého nového výrobního zázemí a najala celou řadu zkušených osob, které ji mají pomoci tohoto cíle dosáhnout. Jednou z nich je například i letecký veterán Airbusu Yves Yemsi, který měl na starosti vývoj úspěšného Airbusu A350.
Lilium nyní oznámilo dokončení první testovací fáze svého letounu Lilium Jet. Již v květnu Lilium ukázalo záběry, na kterých se jeho prototyp vzdušného taxi vznesl bez pilota několik metrů nad zem, kde se chvilku vznášel a následně zase přistál. Efektivní, ale ne příliš přesvědčivé.
Ovšem nejnovější video společnosti dokazuje, že prototyp je zase o kus dál a již se mu daří plynule přecházet z vertikálního letu do horizontálního. Pro tzv. eVTOL letouny, tedy ty, které jsou schopné horizontálně vzlétat i přistávat, se jedná o klíčovou schopnost a samo Lilium tento manévr označilo za jednu z největších výzev v letectví.
Letadlo Lilium Jet se může pochlubit 36 polohovatelnými tryskovými motory. Jeho pětimístný vejcovitý kokpit je zasazen do minimalistického trupu s dvojicí křídel o ne příliš velkém rozpětí. Tím ovšem podobnost s klasickým letadlem končí – nenajdete zde žádnou vrtuli, dlouhý ocas, ani směrovky.
„Letadlo je poháněno 36 plně elektrickými tryskovými motory a má nulové provozní emise a během horizontálního letu vyžaduje méně než 10 % svých maximálních dvou tisíc koňských sil, a to díky vztlaku generovanému dvojicí křídel,“ popisuje přednosti svého stroje Lilium.
Foto: Lilium
Práce na Lilium Jet
Snahou německého startupu je vyvinout takový letoun, který bude ve vzduchu schopen dosahovat rychlosti až 300 kilometrů v hodině a bude mít letový dosah 300 kilometrů. Tím by se chtěl odlišovat od konkurence, která se prozatím omezuje pouze na městskou vzdušnou mobilitu. Lilium však chce nabídnout i služby, které propojí celé regiony.
„Ve skutečnosti máme celkem jasno v tom, co je naším cílem,“řekl pro magazín TechCrunch Remo Gerber, obchodní ředitel společnosti. „Chceme být živou, skutečnou a smysluplnou součástí dopravních ekosystémů v několika městech po celém světě. Co to znamená? Komunikujeme s mnoha různými městy a vládami po celém světě a také s celými regiony, abychom zjistili, jak je lze nejlépe propojit.“
Foto: Lilium
Lilium Jet poprvé předvedl schopnost přechodu z vertikálního do horizontálního letu
Investice, která by mohla změnit pravidla hry
Mimo úspěšných leteckých testů Lilium oslavuje také dokončení svého prvního výrobního závodu. Ten vyrostl hned u mnichovského sídla společnosti a zabírá rozlohu 3 tisíc metrů čtverečních. K němu navíc brzy přibude další výrobní prostor, na tom samém místě. Plánem je vyrobit do spuštění svých služeb v roce 2025 stovky letounů, aby mohla být expanze na jednotlivé trhy co nejrychlejší a nejúčinnější.
Lilium stojí na pevných základech investic ve výši 100 milionů dolarů, tedy přibližně 2,3 miliardy korun. Nyní by u něj mělo probíhat další kolo financování, v jehož souvislosti se mluví o částce pohybující se mezi 400 až 500 miliony dolarů, tedy 9 až 12 miliardami korun, což by byla pro tento typ startupu obrovská finanční injekce.
Prozatím však není jasné, zda se našli vhodní investoři, ani kdo by jimi mohl být. Pokud by se společnosti podařilo takto vysokou částku získat, znamenalo by to velkou výhodu před konkurencí. Tou je například výše zmiňovaný Volocopter, který nedávno získal investici ve výši „pouhých“ 55 milionů dolarů (1,3 miliardy korun), KittyHawk, ale i české Zuri.
Foto: Lilium
Společnost otevřela nové výrobní prostory pro své letouny
Na střeše nového pražského WeWorku mi Ondřej Krátký ukazuje nejen, jaký má výhled na stověžaté hlavní město ze svých nových kanceláří, ale především to, na čem v posledních měsících s kolegy intenzivně pracovali. „Vznikli jsme díky taxíkům, ale chystáme velké věci, abychom naplnili naše vize a využili toho, že taxislužba přináší největší podíl komerčních řidičů do center měst,“ popisuje s nadšením v očích šéf českého přepravního startupu, který osnuje plán, jak promění jedno velké odvětví.
Ondřej Krátký je v Liftagu od jeho začátků. V roce 2012 ho k němu přitáhnul další ze zakladatelů Juraj Atlas, později po něm i převzal jeho řízení a z firmy je dnes tuzemské synonymum pro jízdu taxíkem (po boku globálního Uberu). Přestože svět aut se svítilnou na střeše a dalších taxikářských vozů Liftago zatím nepřerostlo, od začátku vznikalo jako technologická platforma pro optimalizaci městské dopravy.
Zapojit do ní taxíky byl první logický krok, ale Ondřej Krátký hlásí, že je jeho firma nyní konečně připravena na další fázi. Již delší dobu Liftago koketuje s doručováním zboží, což je dnes nejen u nás velké téma. Logistika je zejména ve městech stále více napnutá, lidé chtějí své zboží hned, ale ulice nejsou nafukovací, řidičů není tolik a prostě ne všechny balíky jde doručit okamžitě.
„Když jsem začal obcházet všechny e-shopy a logistické firmy, zjistil jsem, že všichni mají stejný problém. Všichni mají dodavatele, které nemohou vyměnit, protože lepší nejsou, ale přitom jim kapacitně vůbec nestačí, a tak je nárůst e-commerce zatím možný hlavně díky výdejnám,“ popisuje základní problém jak tuzemských internetových obchodů, tak přepravců Krátký. Situace se podle něj přitom bude jen horšit.
Foto: Liftago
Aplikace Liftago
Už dnes přepravci zejména v sezóně, což je tradičně před Vánoci, kolabují a nezvládají doručovat na čas. Podíl internetového obchodování na celém českém maloobchodu je přitom dnes zhruba na 11 procentech, zatímco v zahraničí je to až kolem 19 procent. Co to znamená? Že i vzhledem k trendu posledních let bude počet balíků, jež bude potřeba převést, ještě stoupat.
„Kapacitní a kvalitativní problémy s doručováním si největší hráči řeší tak, že si zakládají interní doručovací kapacity. Objem zásilek se může v následujících letech klidně zdvojnásobit a vytváření vlastních komerčních flotil bez sdílení jejich kapacity s ostatními není řešení. Do ulic by se nevešly,“ je přesvědčen Krátký.
Dokonalá síť pro poslední míli
Právě kapacita a spolehlivost či přesnost doručování jsou podle něj nejpalčivějšími problémy celého sektoru, pro který většina firem zatím nenachází řešení. Pětatřicetiletý Krátký však tvrdí, že jeho Liftago může držet jeden z pomyslných klíčů k řešení stále se zhoršující situace.
Pro český startup totiž dnes v ulicích jezdí zhruba 1 500 až 2 000 šoférů, kteří standardně celý den přepravují osoby. Když už ale jsou v ulicích skutečně čtyřiadvacet hodin denně, sedm dní v týdnu, skutečně mohou přepravovat jen osoby? Ne náhodou začalo Liftago koketovat s přepravou balíků. Začátkem roku se spojilo se Zásilkovnou a vzápětí začalo testovat doručování s Alzou.
Foto: Liftago
Ondřej Krátký, CEO Liftaga
„Původně jsem si to vůbec neuvědomil, ale jsme to právě my, kdo už dnes má kapacitu v podobě dvou tisíc přepravců pro poslední míli, kteří jsou neustále v ulicích. To je něco, co vlastně nikdo z tradičních dopravních služeb nemá a ani nemůže mít,“ vysvětluje Krátký. Taxíky na své platformě tak nezačal na trhu „prodávat“ už jen jako taxíky, ale jako univerzální přepravce, kteří tvoří dokonalou síť pro tzv. last-mile logistiku.
Novou kapitolu Liftaga představuje logistický systém, který budou moci využít obě strany na trhu – jak e-shopy, tak jejich klienti. Vše je navíc technologicky připraveno i na napojení mnoha dalších hráčů, kteří dnes v ulicích rozváží zboží všeho druhu a mohou nabídnout své volné kapacity.
Jsi kurýr, co rozváží jídlo, nebo doručovací flotila, ale jste vytížení jen část dne? Pak se můžeš připojit na Liftago, které ti jednak dohodí kšeft a zároveň vytrhne trn z paty internetovému obchodu, protože ten potřebuje doručit včas balík svému zákazníkovi. Právě tak popisuje budoucnost budované platformy Krátký. Už teď je prý Liftago připraveno klidně vykrýt desítky tisíc poptávek naráz, pokud by od někoho přišly.
Šéf tuzemského startupu, do kterého před rokem poslal přes 100 milionů korun Livesport, totiž s nelibostí sleduje, jak se centra měst denně plní stovkami, možná tisíci dodávek a dalších vozidel, které přepravují zásilky z obchodů, jídla z restaurací nebo cokoliv jiného, ale přitom vlastně většina z nich není optimálně vytížena a navzájem nespolupracuje.
Foto: Liftago
Taxík od Liftaga
Liftago se ve své síti snaží najít balanc mezi nabídkou a poptávkou, což v praxi znamená, že by mělo v ulicích jezdit jen tolik řidičů, kolik je potřeba na vykrytí všech poptávek, a nebyli tam žádní navíc. To se samozřejmě jednoduše řekne a je nemožné takové vyváženosti stoprocentně v reálném provozu dosáhnout, protože na trhu vždy budou i další hráči, ale samotné Liftago se o to chce pokusit.
Podobných pokusů, aby taxikář třeba vozil i balíky, už v minulosti pár bylo. Podle Krátkého ale nápad vždy narazil na technologickou bariéru, protože neexistovala platforma, která by dokázala vše poskládat, aby to pro řidiče, zákazníka i obchodníka fungovalo.
„Nedává smysl, aby taxikář vozil jídlo po celé Praze, ale pokud ho může nabrat pár minut od místa, kde stojí, a po cestě ještě nabere další balík, tak je to efektivnější a ve výsledku daleko rychlejší,“ popisuje Krátký. Řidiči s aplikací Liftago tak už na displeji nebudou vyskakovat jen žádosti lidí o odvoz, ale také právě zásilky a další poptávky, které se na platformu napojí.
Propojení všech kurýrů v Česku
Taxikáři s tím prý nebudou mít problém. „Jakmile kurýrovi nebo řidiči nabídneme, že mu něco udrží hodinový výdělek nad 300 korun, tak si na to velmi rychle zvykne,“ je přesvědčen Krátký. Podle něj taková platforma přinese výhody pro všechny na trhu. Přeprava je totiž stále palčivější problém a vzhledem k tomu, že přepravci už dnes kapacity často skutečně nemají, budují si největší tuzemské e-shopy vlastní flotily.
S vlastními vozy a kurýry nejezdí jen online supermarkety jako Rohlik.cz nebo Košík.cz, ale vlastní logistiku si buduje také největší e-shop Alza.cz či lékárenský e-shop Pilulka. Krátký je však přesvědčen, že vlastní flotily nebudou pro většinu hráčů dlouhodobě ekonomicky a kapacitně udržitelné, zejména proto, když budou jezdit jen pro jedinou firmu.
„Chceme v našem systému propojit úplně všechny kurýry a přepravce a zároveň je pak nabídnout univerzálně všem. Automaticky s tím e-shop dostane například živé sledování kurýra, což je věc, kterou v e-commerce trhu téměř nikdo nemá, ale přitom může zásadně zpřesnit doručení, vylepšit uživatelskou zkušenost a snížit vratky,“ popisuje jednu z technologických výhod nové platformy Krátký.
Foto: Liftago
Od Liftaga vám nově přijde i SMS, že vám veze balík
V Liftagu si rozhodně nemalují, že by jim měl celý trh najednou spadnout do klína. I Krátký přiznává, že to ještě celé bude o edukaci a vysvětlování, proč vlastně taková platforma dává v přehuštěném městském provozu smysl. Sám má za sebou několik kol jednání s různými e-commerce a logistickými hráči. U některých se ochota spolupracovat zlomila hned, u jiných až po čtvrtém jednání, ale do nějaké míry chtějí participovat na řešení od Liftaga hráči tvořící více než 60% e-commerce trhu.
Hned od začátku na novou logistickou platformu slyšeli v Alze, která začíná s Liftagem pilotní provoz, a také v Shoptetu. Alza si sice sama buduje vlastní dopravu, kterou využívá zejména pro svou službu s expresním doručením, ale univerzální platforma nakonec může být i pro největší e-shop v Česku, který loni utržil 25 miliard korun a letos plánuje atakovat 30 miliard, výhodnější.
„Rychlé a kvalitní doručení zásilek je naší maximální prioritou. Vítáme jakékoliv snahy o disrupci v dopravě. Vidíme směr v decentralizaci a také se doprava má stát customer- a data-driven. Věříme, že Liftago se svojí vizí sdílené dopravy a technologickým zázemím umožní ještě větší rychlost a kvalitu při možnosti škálování,“ komentuje spolupráci Jan Sadílek, ředitel marketingu Alza.cz.
Vše začne tak, že se při objednávce v e-shopu objeví vedle řady dalších dopravců také možnost doručení přes Liftago. „V rámci naší pilotní spolupráce se daří obsluhovat okolí našeho holešovického showroomu v řádu desítek minut,“ dodává Sadílek.
Podle Ondřeje Krátkého je to ale pouhý začátek. „Proč si dnes vybíráte, zda vám balík doručí kurýr, PPL, DPD, nebo Geis, když vám jde o spolehlivé doručení na konkrétní čas? Jako zákazníkovi by vám přeci mohlo být jedno, kdo vám balík doručí,“ míní. Nepřesnost nebo nejasnost času doručení navíc prý vede k tomu, že se zboží musí doručovat zbytečně ve stejných časech, jako je dopravní špička.
Cílem liftagovských snah by tak měl být systém, kdy si zákazník na e-shopu jen vybere způsob a čas doručení, podle kterého bude vypočítána cena, a systém následně zajistí vhodného přepravce, který balík odveze. V tu chvíli už to bude možná taxikář, možná kurýr s jídlem, který má zrovna pauzu mezi obědy a večeřemi, nebo právě nevytížený řidič jiné logistické služby. Celá platforma tak nebude jen dílem Liftaga, ale spoluprací více hráčů na trhu.
Dnes má za sebou Liftago v pilotním režimu tisíce přepravených zásilek a v následujících měsících by se měly tyto počty razantně navýšit. Již brzy tak zřejmě nebudeme přepravních kapacit Liftaga využívat jen v případě, kdy budeme potřebovat někam odvést, ale i když budeme potřebovat něco přivést.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.