Taxíky ve vzduchu. Německý startup Lilium poprvé vzletěl se svým pětimístným elektrickým letadlem

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

lilium-aircraft-min

Foto: Lilium

Lilium Jet

0Zobrazit komentáře

Změnit osobní přepravu, snížit zácpy a přesunout část dopravy ze země do vzduchu. To je cíl mnoha startupů a firem, které začaly v posledních letech pracovat na malých osobních dronech a elektrických letadlech, jež mají v budoucnu sloužit jako vzdušné taxíky. Jedním z nadějných startupů v této oblasti je německé Lilium, které se nyní pochlubilo vůbec prvním letem svého nového pětimístného letadla Lilium Jet.

Řeč je o elektrických letadlech s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL), které představují budoucnost přepravy. Malá letadla pro pár pasažérů mají být poháněná elektrickými motory, což zajistí ekologický provoz, kolmo se vznést, díky čemuž nepotřebují žádnou dlouhou dráhu a vzletí třeba v centru města, a následně ve vzduchu přepnou na kolmý let.

Jak to zní jednoduše na papíře, není to vůbec jednoduché provést, tedy především zmíněný přechod z vertikálního pohybu do horizontálního. Ostatně podobné stroje vyvíjí například české Zuri Michala Illicha, spoluzakladatelem Googlu podporovaný Kitty Hawk, ale také velikáni jako Boeing či Airbus, a je zajímavé sledovat, že inženýři na to jdou v každé firmě trochu jinak.

lilium-jet3

Foto: Lilium

Lilium Jet

Zatímco dosud jsme u podobných osobních dronů viděli prototypy s různě umístěnými vrtulemi či kormidly, německé Lilium se rozhodlo, že vrtule úplně vynechá. Jeho zbrusu nově pětimístné letadlo pohání 36 plně elektrických tryskových motorů, které jsou umístěné na křídlech a umí se natočit podle toho, zda je potřeba letět vzhůru, či kupředu.

První úspěšný let už sice Lilium předvedlo před dvěma lety, tehdy se však jednalo pouze o menší dvoumístný prototyp. Nyní se konstruktérům a inženýrům podařilo sestavit pětimístnou variantu v plné velikosti tak, jak by mohlo letadlo opravdu vypadat. A začátkem května s ním v Mnichově poprvé úspěšně vzletěli. Prozatím jen kolmo vzhůru a na Lilium tak čeká ještě celá řada dalších testů.

boosted-rev-turn-min

Přečtěte si takéBoosted ke svým populárním elektroboardům přidává i koloběžku. Je odolná a jede až 38 km/hBoosted ke svým populárním elektroboardům přidává i koloběžku. Je odolná a jede až 38 km/h

Klíčové bude další testování a především změna směru, kdy dojde k natočení trysek, a právě na to se nyní budou v Lilium připravovat. Nicméně už samotný první vzlet velkého pětimístného a mnohem těžšího letadla, než byly předchozí prototypy, je velký úspěch, který může opět celý segment vzdušné dopravy budoucnosti posunout.

Ostatně Michal Ilich, který sází při vývoji svého Zuri na trochu jinou technologii, pro CzechCrunch před rokem říkal: „Lilium je určitě zajímavý projekt, nicméně jsme skeptičtí, zda skutečně jejich stroj dokáže zvednout potřebnou váhu. Používá totiž 36 malých vrtulí, které mají přibližně 30 centimetrů v průměru. Když se to ale spočítá, tak to nevychází. Takhle malá plocha není zkrátka dostatečná, aby těžký stroj uzvedla.“

Minimálně první krok má nyní Lilium za sebou. Jejich letadlo má létat až 300 kilometrů v hodině na vzdálenost 300 kilometrů, což je mnohem dále než slibuje mnoho konkurentů. Trik tkví právě v designu letadla, které má dvojici pevných křídel, a tak se může při letu spoléhat na vztlak, který pod nimi vzniká. Ze svých dvou tisíc koňských sil údajně díky tomu při letu kupředu využívá ani ne 10 procent a šetří tím energii.

Lilium_DanielWiegandCEO-SebastianBorn-MatthiasMeiner-PatrickNathen

Foto: Lilium

Zakladatelé Lilium Daniel Wiegand, Sebastian Born, Matthias Meiner a Patrick Nathen

Přestože má před sebou německá firma, za kterou stojí čtveřice Daniel Wiegand, Sebastian Born, Patrick Nathen a Matthias Meiner, ještě hodně práce, nadále prý platí, že v některých městech chce začít Lilium se svou vzdušnou přepravou operovat už v roce 2025. Testovací lety navíc mají začít na některých místech ještě o něco dříve. S vývojem pomáhají experti z Tesly nebo Airbusu a také investoři, kteří už do startupu nalili přes 100 milionů dolarů.

Až bude taková vzdušná osobní přeprava fungovat, má mít podobnou cenu jako současné taxíky. Na rozdíl od některých konkurenčních řešení zatím zároveň Lilium neplánuje létat bez pilotů, což má usnadnit a urychlit následný certifikační proces a získání povolení. Německou firmu navíc nezajímá pouze samotný hardware, ale také celá služba kolem těchto letadel včetně aplikace, kterou si lze představit jako vzdušný Uber. Navíc ani Uber nespí.

lilium-jet2

Foto: Lilium

Lilium Jet

lilium-jet4

Foto: Lilium

Lilium Jet

lilium-air-taxi

Foto: Lilium

Koncept létajících taxi Lilium

Rubriku Startupy podporujíjt-retina

Diskuze (0)

Novinka

Anonym