V Praze o budoucnosti programování. Na ReactiveConf promluví vývojáři z Amazonu, Microsoftu i Productboardu

Filip HouskaFilip Houska

reactiveconf-2

Foto: ReactiveConf

Panelová diskuze na ReactiveConf s její šéfkou Michaelou Vlčkovou (vlevo)

0Zobrazit komentáře

Čím více se informační technologie posouvají kupředu, tím více se potvrzuje, jak jsou vývojáři pro tuto oblast nesmírně důležití. Právě oni dirigují budoucnost, která se může dotýkat každého z nás, o čemž se budeme moci přesvědčit i během letošního ročníku jedné z největších vývojářských konferencí v Evropě ReactiveConf, které je CzechCrunch hlavním mediálním partnerem.

ReactiveConf odstartuje již 30. října v prostorách pražského Fora Karlín, které se na tři dny promění v interaktivní festival s důrazem na nejnovější vývojářské trendy a technologie jako GraphQL a Serverless. O veškerém dění se následně bude starat na 60 řečníků z vlivných firem, jako je Amazon, Microsoft, Google, Netflix, Airbnb nebo českého Mews.

„Jsme rádi, že se nám nadále daří udržovat blízké vztahy s nejprogresivnějšími technologickými společnostmi světa, stejně jako se samostatnými vývojáři. Jejich osobní zkušenosti, detailní vhled do problému a časté prvenství v tvorbě jsou to, co fascinuje vývojáře nejen z Čech, ale celého světa,“ říká CEO ReactiveConf Michaela Vlčková, která konferenci v minulém roce po několika letech na Slovensku poprvé přivedla do Prahy.

reactiveconf-3

Foto: ReactiveConf

Zaplněný sál

Hlavním záměrem bude – jak už z podstaty konference vyplývá – prezentace a přiblížení specifických mobilních a webových technologií, se kterými pracují developeři třetích stran. Ti pak mohou naslouchat nejen přednáškám pod taktovkou uznávaných vývojářů, ale také se účastnit takzvaných light talků, workshopů nebo panelových diskuzí. To vše napříč dvěma hlavními pódii – Millennium Stage a Discovery Stage.

Představí se na nich například Nader Dabit, který zastává pozici Senior Developer Advocate v Amazon Web Services a specializuje se na komplexní dotazovací jazyk GraphQL. Na této technologii postaví rovnou dvě odborné přednášky, přičemž jedna se bude zabývat funkcemi služby AppSync a druhá naopak rozebere GraphQL jako API bránu k efektivnějšímu způsobu dosažení dat.

elon-musk4

Přečtěte si takéTesla překvapila. V posledním čtvrtletí se vrátila do zisku a plánuje výrobu elektromobilů v EvropěTesla překvapila. V posledním čtvrtletí se vrátila do zisku a plánuje výrobu elektromobilů v Evropě

Své místo na ReactiveConf dostane i Sean Larkin z Microsoftu, který působí jako Technical Program Manager pro modernizaci webového prohlížeče Microsoft Edge, nebo tvůrce React+GraphQL frameworku Vulcan.js Sacha Greif. Chybět nebude ani Richard Feldman (průkopník jazyka Elm), Kyle Mathew (zakladatel a CEO firmy Gatsby) nebo developerka ve společnosti Hasura Marion Schleifer.

matus-zetak-reactive-2018-druhastage

Foto: ReactiveConf

Jedna z hlavních prezentací minulého ročníku

Možnost přímé diskuze i zcela nový projekt

Pro výroční pátý ročník konference ReactiveConf si pořadatelé připravili i dvě novinky. Tou první jsou takzvané chat zóny, které se na akci objevily poprvé v roce 2017 a nyní se obnovují. V nich se mohou účastníci setkat a přímo diskutovat o nejrůznějších problémech, kterým ve svém vývojářském zaměření čelí.

„Vzájemná osobní interakce byla vždycky jednou z našich nejdůležitějších hodnot. Proto jsme ReactiveConf přestali vnímat jako konferenci a začali ji považovat spíše za festival, který zprostředkovává řadu příležitostí pro neformální osobní setkání, diskuze a otevřené sdílení zkušeností,“ dodává Vlčková.

reactiveconf-web

Část programu ReactiveConf

Druhou novinkou bude pilotní verze projektu ReactiveExpedition s cílem podpořit a propojit komunity, které zajišťují přístup ke vzdělání v programování a digitálních dovednostech nedostatečně zastoupeným skupinám a posilují diverzitu a konkurenceschopnost v IT.

Toto téma se skloňuje především u ženských vývojářek, jejichž zastoupení není tak velké, jak by bylo v roce 2019 třeba. Na druhou stranu půjde také o důrazné zaměření na děti, středoškoláky a obecně studenty, kterým by tato oblast měla být představována a přibližována mnohem precizněji.

„Kolem IT prostředí existuje spousta zbytečných mýtů, které je nutné bořit. Svět se díky novým technologiím radikálně mění a potřeba pracovníků v IT bude pouze narůstat. Rozhodli jsme se proto otevřít brány naší konference lidem, kterým nahlédnutí do opravdového světa IT pomůže v budoucí kariéře,“ vysvětluje Vlčková důvod, proč ReactiveExpedition vzniká.

reactiveconf-1

Foto: ReactiveConf

Necoline Hubner

Koncepčně tak půjde o hru mezi takzvanými badateli (zájemci) a lídry, kteří je budou touto „expedicí“ provádět. Rolí se chopí studentka ČVUT Veronika Zelinková, která se zabývá vývojem nativních mobilních aplikací, a softwarová inženýrka se zkušenostmi v programování aplikací pro neziskové organizace Necoline Hubnerová.

Bližší informace o ReactiveConf se můžete dozvědět na oficiálních webových stránkách, kde je k dispozici i přesný program včetně detailních profilů řečníků. Lístky lze kupovat už jen do 29. října, a to za cenu 999 eur, v přepočtu tedy kolem 26 tisíc korun. Součástí je jak vstup na konferenci, tak na všechny doprovodné akce kolem.

Startup Lilium provedl úspěšný letecký test okřídleného elektrického taxi. Lidi chce převážet už za pár let

lilium-jet2-min

Foto: Lilium

Vizualizace Lilium Jet v oblacích

0Zobrazit komentáře

Bylo by bláhové domnívat se, že se naše generace dožije dne, kdy se téměř celá pozemní doprava přesune do nebes, ale budeme to právě my, kdo bude pionýry masové vzdušné mobility. Důkazem toho je celá řada nových startupů, které horečně pracují na svých projektech přepravy jednotlivců v těch nejnižších letových hladinách.

Ještě ani nezaschl inkoust na naší zprávě o Volocopteru a jeho ukázce městského letiště budoucnosti a už se o slovo hlásí další německá společnost specializující se na vývoj letounů typu eVTOL, tedy elektrických s kolmým vzletem a přistáním.

Řeč je mnichovském startupu Lilium, který sází na dopravní prostředek velice podobný klasickému letadlu. Tím se zásadně liší od Volocopteru, který rozvíjí myšlenku kombinace klasické helikoptéry a dronu.

lilium-jet1

Foto: Lilium

Lilium Jet

Cílem společnosti Lilium je přinést do roku 2025 funkční koncept služeb vzdušné přepravy nejen nad budovami velkých měst, ale i mezi jednotlivými regiony. Tomuto cíli jde vstříc s otevřenou náručí, protože nedávno dokončila přípravy svého nového výrobního zázemí a najala celou řadu zkušených osob, které ji mají pomoci tohoto cíle dosáhnout. Jednou z nich je například i letecký veterán Airbusu Yves Yemsi, který měl na starosti vývoj úspěšného Airbusu A350.

Lilium nyní oznámilo dokončení první testovací fáze svého letounu Lilium Jet. Již v květnu Lilium ukázalo záběry, na kterých se jeho prototyp vzdušného taxi vznesl bez pilota několik metrů nad zem, kde se chvilku vznášel a následně zase přistál. Efektivní, ale ne příliš přesvědčivé.

Ovšem nejnovější video společnosti dokazuje, že prototyp je zase o kus dál a již se mu daří plynule přecházet z vertikálního letu do horizontálního. Pro tzv. eVTOL letouny, tedy ty, které jsou schopné horizontálně vzlétat i přistávat, se jedná o klíčovou schopnost a samo Lilium tento manévr označilo za jednu z největších výzev v letectví.

Letadlo Lilium Jet se může pochlubit 36 polohovatelnými tryskovými motory. Jeho pětimístný vejcovitý kokpit je zasazen do minimalistického trupu s dvojicí křídel o ne příliš velkém rozpětí. Tím ovšem podobnost s klasickým letadlem končí – nenajdete zde žádnou vrtuli, dlouhý ocas, ani směrovky.

„Letadlo je poháněno 36 plně elektrickými tryskovými motory a má nulové provozní emise a během horizontálního letu vyžaduje méně než 10 % svých maximálních dvou tisíc koňských sil, a to díky vztlaku generovanému dvojicí křídel,“ popisuje přednosti svého stroje Lilium.

lilium-jet4-min

Foto: Lilium

Práce na Lilium Jet

Snahou německého startupu je vyvinout takový letoun, který bude ve vzduchu schopen dosahovat rychlosti až 300 kilometrů v hodině a bude mít letový dosah 300 kilometrů. Tím by se chtěl odlišovat od konkurence, která se prozatím omezuje pouze na městskou vzdušnou mobilitu. Lilium však chce nabídnout i služby, které propojí celé regiony.

„Ve skutečnosti máme celkem jasno v tom, co je naším cílem,“ řekl pro magazín TechCrunch Remo Gerber, obchodní ředitel společnosti. „Chceme být živou, skutečnou a smysluplnou součástí dopravních ekosystémů v několika městech po celém světě. Co to znamená? Komunikujeme s mnoha různými městy a vládami po celém světě a také s celými regiony, abychom zjistili, jak je lze nejlépe propojit.“

lilium-jet1-min

Foto: Lilium

Lilium Jet poprvé předvedl schopnost přechodu z vertikálního do horizontálního letu

Investice, která by mohla změnit pravidla hry

Mimo úspěšných leteckých testů Lilium oslavuje také dokončení svého prvního výrobního závodu. Ten vyrostl hned u mnichovského sídla společnosti a zabírá rozlohu 3 tisíc metrů čtverečních. K němu navíc brzy přibude další výrobní prostor, na tom samém místě. Plánem je vyrobit do spuštění svých služeb v roce 2025 stovky letounů, aby mohla být expanze na jednotlivé trhy co nejrychlejší a nejúčinnější.

ondrej-kratky-liftago-top

Přečtěte si takéLiftago jde naplno do balíků. Spouští systém pro městské doručování, který sdílí kapacitu přepravců a uleví ulicímLiftago jde naplno do balíků. Spouští systém pro městské doručování, který sdílí kapacitu přepravců a uleví ulicím

Lilium stojí na pevných základech investic ve výši 100 milionů dolarů, tedy přibližně 2,3 miliardy korun. Nyní by u něj mělo probíhat další kolo financování, v jehož souvislosti se mluví o částce pohybující se mezi 400 až 500 miliony dolarů, tedy 9 až 12 miliardami korun, což by byla pro tento typ startupu obrovská finanční injekce.

Prozatím však není jasné, zda se našli vhodní investoři, ani kdo by jimi mohl být. Pokud by se společnosti podařilo takto vysokou částku získat, znamenalo by to velkou výhodu před konkurencí. Tou je například výše zmiňovaný Volocopter, který nedávno získal investici ve výši „pouhých“ 55 milionů dolarů (1,3 miliardy korun), KittyHawk, ale i české Zuri.