Ze Středozemního moře na pulty prodejen. Coca-Cola vyvíjí lahve z mořského plastového odpadu

Filip HouskaFilip Houska

coca-cola-plastic

Foto: Coca-Cola/CzechCrunch

Nová lahev Coca-Coly, která je zčásti tvořena plasty ze Středozemního moře

0Zobrazit komentáře

Není ničím překvapivým, že je Coca-Cola největším producentem nealkoholických nápojů na světě. Každým dnem se má globálně spotřebovat až 1,9 miliardy jejích produktů, mezi které patří nejen ikonické „koly“, ale také Sprite, Fanta, Nestea, Cappy nebo Powerade. Nelze zapomínat ani na kavárenský řetězec Costa Coffee, který nápojový gigant loni v srpnu za více než 5 miliard dolarů koupil.

Coca-Cola je tedy obrovským kolosem s tak vysokým tempem, ze kterého se jen stěží ubírá. O to víc, když neustále přihazuje nové příchutě svých limonád, díky nimž se firmě za druhé čtvrtletí letošního roku zvýšil čistý zisk o 13 procent na 2,6 miliardy dolarů. Vše ovšem není tak růžové, jak se může na první pohled zdát.

Vzhledem k tomu, že je Coca-Cola největším producentem sladkých nápojů na světě, je zároveň i největším znečišťovatelem životního prostředí, co se týče spotřebovaných plastových lahví. Podle průzkumů, které se objevily v loňském roce, má Coca-Cola každou minutu vyrobit přes 200 tisíc PET lahví. To jsou desítky miliard plastových kusů ročně, které z velké části končí v oceánech.

James Quincey

Foto: Coca-Cola

James Quincey, předseda a CEO The Coca-Coly Company

Společnost pod vedením Jamese Quinceyho se nicméně k této nelichotivé situaci už několikrát vyjádřila a ujistila veřejnost, že se chce podílet na odstraňování oceánského plastového odpadu, kterému se v posledních letech nejvíce věnuje nizozemský projekt The Ocean Cleanup. A nyní přichází ze strany Coca-Coly první takový krok.

Z moře přímo na pulty

V rámci nových spoluprací s řadou ekologických organizací vyrukovala Coca-Cola s prvními prototypy lahví, na jejichž výrobu byly použity plastové úlomky vytažené z hladiny Středozemního moře. Konkrétně má jít o 25procentní podíl obnoveného plastu, přičemž zbytek stále tvoří „nové“ materiály. I tak jde ale o zajímavý pokrok, který by výhledově mohl situaci výrazně změnit.

„Pokročilé recyklační technologie jsou velmi vzrušující, a to nejen pro nás, ale i pro průmysl a společnost obecně. Urychlují prospekt regulační ekonomiky plastů, který zkoumáme,“ říká Bruno van Gompel, ředitel dodavatelských řetězců Coca-Coly pro západní Evropu, a dodává, že se jednou staneme svědky neustálého používání prakticky těch samých plastů v podobě, jako by byly zcela nové.

coca-cola-1

Foto: Coca-Cola

Lahev z mořského plastového odpadu

Co se týče samotného procesu výroby, Coca-Cola spolu se svými partnery má využít zmíněnou „pokročilou recyklační technologii“, která rozloží jednotlivé komponenty vyhozeného plastu, zbaví je nečistot a přepracuje je prakticky do nové podoby. Následně se na hotové lahve nalepí etiketa se symbolikou moře, která tento ekologický přístup značí.

Coca-Cola aktuálně operuje s 300 takovými plastovými lahvemi, které se nicméně zatím nedostanou do prodeje. To si nápojářský obr chystá až na příští rok, kdy by měl rozšířit své portfolio o nápoje, které by se udržovaly právě v těchto ekologických formátech.

Okolo roku 2025 by pak všechny nové nabízené lahve od Coca-Coly a přidružených značek měly být ze 100% recyklovaných materiálů, přičemž 50 procent z veškeré nabídky by mělo pocházet z již použitých spotřebovaných plastů.

Na podobné vlně jede i Adidas

Firmou, která je v této problematice nejdále, je pravděpodobně Adidas, gigant na poli sportovní obuvi, oblečení a doplňků. Ten již několikátým rokem spolupracuje s neziskovou organizací Parley for the Oceans, s níž produkuje tenisky z oceánského odpadu. Jen za letošní rok jich má vyprodukovat dalších 10 milionů.

Díky úspěchu, který s nimi zaznamenal, pak tyto snahy rozšířil i do klasického oblečení, především do oficiálních fotbalových dresů pro velkokluby, které jsou taktéž tvořeny z odpadu nasbíraného v mořích. Výhledově se chce také soustředit na 100% recyklovatelné sportovní boty, jež by se ve své poslední fázi nošení nechali „sešrotovat“ do speciálních pelet, z nichž by se vytvořil nový pár.

futurecraft.loop-adidas-2

Foto: Adidas

Ekologické tenisky edice Futurecraft.Loop

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Náhrada skla i plechu. Carlsberg ukazuje nové lahve z dřevěných vláken, s nimiž chce snižovat uhlíkovou stopu

Filip HouskaFilip Houska

carlsberg-lahev-drevena-vlakna-2
0Zobrazit komentáře

V hospodě, na zahradě, doma, na cestách, kdekoliv. Neexistuje mnoho nápojů, k nimž by lidstvo mělo takový vztah jako k pivu. Vyprávět o tom můžeme především my, Češi, protože už několik let patříme ke špičce, co se týče konzumace tohoto moku na osobu (zhruba 143 litrů ročně). Nejsme v tom ale pochopitelně sami – jen pro nás by se každým rokem nevyprodukovalo průměrně na 1,94 miliardy hektolitrů.

Byť pivní průmysl čelí – stejně jako každý jiný – výkyvům z hlediska spotřeby a výroby, pořád jde (a stále půjde) o jeden z nejoblíbenějších nápojů světa. Pojí se s tím však jistá rizika. Opomeneme-li možnou závislost a vliv na tělo, což k alkoholu zkrátka patří, relevantním rizikem jsou i obalové materiály, ve kterých se nápoj uchovává a které se jako na zrychleném běžícím páse spotřebovávají.

Řeč je především o skleněných lahví a plechovkách, které se sice dají relativně snadno zrecyklovat a dle dostupných informací neohrožují planetu tolik jako plasty (jež pak musí The Ocean Cleanup pracně vytahovat), nicméně i tak jde o materiál, který by se v této formě nemusel výhledově vůbec objevovat. Nad touto možností přemýšlí i Carlsberg.

cees-t-hart

Cees ‚t Hart, CEO pivovarnického giganta Carlsberg se 172letou historií

Už v roce 2015 tato přední pivovarnická společnost z dánské Kodaně začala ve svých laboratořích přemýšlet nad alternativou, která by sklo a plech (a potažmo i plast) nahradila za ekologičtější verzi, jež by byla snadno recyklovatelná a splňovala přísná kritéria pro uchovávání piva.

Ve spolupráci s výrobcem obalů EcoXpac proto vyvinula prototyp lahve vytvořené ze dřeva, respektive specificky vybroušených tenkých dřevěných vláken. Tím chtěla podpořit nejen cirkulární ekonomiku, ale také nabídnout svým zákazníkům netradiční formát, díky němuž by si mohli vychutnávat tento nápoj bez případných obav o dopadu na životní prostředí.

Po zhruba třech letech se k tomuto úkolu znovu vrací, a to rovnou s dvěma novými prototypy „dřevěných“ lahví, které mají být maximálně organické a recyklovatelné. Řadí je do edice Green Fibre Bottle.

carlsberg-lahev-drevena-vlakna-3

Foto: Carlsberg

Nové ekologické lahve na pivo

Obě lahve vypadají prakticky totožně. Základem je světle béžové tělo na bází zmíněných dřevěných vláken, na kterém je přilepena ikonická zelená etiketa. Samozřejmostí je i tradičně vyrobené víčko. Rozdíl mezi těmito prototypy je však v provedení, respektive ve vnitřní stěně, která má zabraňovat možnému prosáknutí.

První z dvojice využívá velice tenký polymerový povlak z recyklovaných PET lahví, druhý naopak sází na 100% biopolymerovou variaci materiálu PEF (polyethylenfuranoát). Vzhledem k tomu, že se jedná o výrobní prototypy, mají tyto vrstvy sloužit výhradně k testování a zaznamenání nových poznatků, díky nimž by Carlsberg mohl jednou vyrábět ekologické lahve bez jakékoliv přítomnosti těchto polymerů.

„Pokračujeme v inovacích napříč našimi obalovými materiály a zatím jsme spokojeni s procesem, který jsme podnikli v edici Green Fibre Bottle,“ říká Myriam Shingleton, viceprezidentka vývoje v Carlsberg Group. „Tyto prototypy jsou důležitým krokem k naplnění naší ambice přinést tento zlom na trh,“ dodává a zmiňuje i experiment pod názvem Snap Back, který Carlsberg používal u plechovkových „packů“ – namísto plastového uchycení je k sobě dočasně pojil lepidlem.

carlsberg-lahev-drevena-vlakna-4

Foto: Carlsberg

Nová lahev spolu s tradičními plechovkami a „lahváčem“

Za eliminaci uhlíkového stopy

Carlsberg si pak s ekologickou edicí Green Fibre Bottle klade za cíl snížit uhlíkovou stopu na Zemi, čehož chce napříč všemi svými pivovary dosáhnout do roku 2030, a to o ambiciózních 30 procent. Motivovat ho k tomu má i nová komunita pod názvem Paboco, které se stal členem spolu s Coca-Cola Company, Absolut Company a L’Oréal součástí během nedávného klimatického summitu C40 World Mayors Summit v Kodani.

„Celé je to o týmu! Spolupracujeme napříč hodnotovým řetězcem, sdílíme možná rizika a věříme, že papírové lahve se jednou stanou běžnou skutečností a fundamentálně změní tento průmysl k lepšímu,“ komentuje prozatímní ředitel aliance Paboco Gittan Schiöld.

carlsberg-lahev-drevena-vlakna-5

Foto: Carlsberg

Detail prototypu

S touto myšlenkou se ztotožňují i jiné nadnárodní společnosti, které formují vlastní aliance nebo se snaží podnikat podobné kroky samy za sebe. Typickým příkladem může být IKEA, která se zaručila za odstranění všech jednorázových plastů ve svých obchodech a restauracích, přičemž prosazuje vizi oprav namísto kupování nových produktů.

Za zmínku stojí i například hotelový gigant Marriott, jehož cílem je eliminace jednorázových kosmetických lahviček v pokojích napříč všemi svými hotely, kterých má být okolo sedmi tisíc. Pokud tuto vizi naplní, mohl by ročně ušetřit až půl miliardy malých šampónů, kondicionérů nebo sprchových gelů.