Formule 1 bez emisí. Královská disciplína motorsportu chce být do roku 2030 uhlíkově neutrální
Být uhlíkově neutrální se stává cílem stále většího množství společností a projektů po celém světě a zelené myšlení se začíná dostávat i na místa, kde bychom to příliš nečekali. Jedním takovým je Formule 1, která chce postupně omezovat svou uhlíkovou stopu, aby se v roce 2030 stala zcela bezemisní, což se rozhodně netýká jen závodních monopostů.
O eliminaci uhlíkové stopy se v současné době horečně snaží doručovací logistické společnosti, automobilový průmysl a další výrobní podniky. Koho by však napadlo, že podobnou snahu bude mít i Formule 1, nejprestižnější motoristický podnik, pro který je řev motorů a vůně spáleného paliva naprosto neodmyslitelnou záležitostí.
Již za pár let by ovšem mohly oba elementární prvky z okruhů vymizet. Vedení Formule 1 se totiž rozhodlo učinit z F1 uhlíkově neutrální projekt.
Jak uvedla sama Formule 1, během letošní závodní sezóny vyprodukovala 256 tisíc tun oxidu uhličitého. Monoposty řádící na trati však nejsou zdaleka tím hlavním faktorem, který se podílí na emisi tolik výrazné uhlíkové stopy. Celý seriál F1 je obrovský kolotoč, který vyžaduje neustálé přesouvání obrovského množství osob i techniky z místa na místo.
Deset týmů se musí během sezóny přemístit na 21 jednotlivých závodů (v příští sezóně na 22), odehrávajících se na tratích rozesetých po celém světě. A tak hlavním důvodem, proč divácky velmi atraktivní sport představuje pro planetu velkou uhlíkovou zátěž, jsou především neustálé letecké přesuny personálu a partnerů, služby pro týmy, ale i vývoj a výroba samotných vozů. Samotné monoposty se na celkové produkci CO2 podílejí jen z pouhých 0,7 %, doprava vzduchem, po moři a silnicích až ze 72 %.
V rámci nového plánu udržitelnosti, který je platný jak pro pořadatele, tak i samotné závodní týmy, se chce vedení F1 zaměřit především na ultra efektivní přepravu personálu a techniky. Zároveň chce využívat jen kanceláře a továrny, která jsou poháněny obnovitelnou energií. Uhlíková stopa, kterou nebude možné eliminovat, bude Formulí 1 kompenzována a změnami si projde i technika jednotlivých monopostů.
Nejčistší motor
Asi je vám jasné, že jeden okruh Grand Prix, po kterém se prožene dvacet monopostů atakujících rychlost až 350 km/h, si vyžádá pořádnou dávku vyprodukovaného CO2. I přesto, že hnací jednotky formulí prošly v posledních letech výraznými konstrukčními změnami, které jejich emise zásadně snížily, je stále co zlepšovat.
„Věříme, že F1 může být i nadále lídrem v automobilovém průmyslu a spolupracovat s energetickým a automobilovým sektorem na dodávce prvního hybridního uhlíkově neutrálního spalovacího motoru, který výrazně sníží emise uhlíku po celém světě,“ říká Chase Carey, předseda a generální ředitel Formule 1.
Znamená to tedy, že součástí nových opatření bude i zavádění inovovaných pohonných jednotek pro týmové monoposty. Ty by měly mít nulové emise a měly by být poháněny syntetickým palivem získávaným udržitelnou cestou.
Bez jednorázových plastů
Další z cílů Formule 1 se týká udržitelnosti pořádaných akcí, především samotných závodů. Do roku 2025 nebudou na jejích akcích k vidění žádné jednorázové plasty a budou používány jen takové materiály, které bude možné následně recyklovat či kompostovat. F1 chce zároveň motivovat fanoušky, aby pro přesun na tribuny okruhů volili ekologický způsob dopravy, tedy aby jezdili na kolech, chodili pěšky nebo přijeli v elektromobilech.
„Využíváme ohromného talentu, vášně a úsilí o inovace všech členů komunity F1 a doufáme, že to bude mít výrazně pozitivní dopad na životní prostředí a společnost, ve které působíme. Změny, které dnes provádíme, sníží naši uhlíkovou stopu a zajistí, že do roku 2030 budeme uhlíkově neutrální, “ dodává Chase Carey.
Dosáhnout tak ambiciózního cíle nebude pro Formuli 1 jednoduchou a už vůbec ne levnou záležitostí. Nicméně tato snaha je jasným důkazem, že zelené myšlenky se mohou prosadit i na místě, kde by to čekal jen málokdo. A pokud se vytvoří dobře propracovaný a efektivní plán, lze udělat zelenou i Formuli 1, aniž by byl nějak výrazně poznamenán spirit celého sportu.
Monoposty možná budou o něco méně hlučné a pozbudou svou charakteristickou vůni, ale adrenalin a rychlost i nadále zůstanou a ty jsou hlavní podstatou F1.