Růžová Rekola mají za sebou další rekordní sezonu. Český bikesharing přilákal už čtvrt milionu uživatelů
Ulicemi českých měst brázdí růžová kola už šest let. Populární bikesharing Rekola právě uzavřel další sezonu a chlubí se nadále rekordním zájmem uživatelů. Ti jen za letošní rok ujeli přes 1,4 milionu kilometrů, což je více než třetina z 3,4 milionu za celou dobu existence. Tomu odpovídá i nárůst samotných uživatelů, během letošního roku se zvýšil ze 170 na 250 tisíc.
Podle dat společnosti má aplikaci Rekola v telefonu každý druhý Pražan mezi 20 a 30 lety a hlavní město vévodí i žebříčku nejaktivnějších uživatelů, kteří dohromady najeli 830 tisíc kilometrů. Po druhém Brně byli uživatelé v počtu výpůjček překvapivě nejaktivnější v Mladé Boleslavi, kam Rekola expandovala letos a nestihla se tam ani celá sezona. Popularita růžových kol je tam ovšem vysoká.
V Mladé Boleslavi a v Českých Budějovicích se navíc Rekola rozhodla pokračovat i v zimním provozu. V ostatních osmi českých městech, kde působí, ukončila sezonu oficiálně k 21. listopadu. Růžová kola se v nich nicméně do ulic vrátí v příští sezoně už o měsíc dříve než dosud, tedy již začátkem března.
„Ve městech jsme měli tento rok dva tisíce dopravních prostředků a příští rok plánujeme ještě více. Jen v Praze by se mělo během jara objevit tisíc kol,“ uvedl Vítek Ježek, zakladatel a ředitel Rekol, s tím, že dosud jich v Praze jezdila zhruba 800.
Letošní rok se v případě Rekol nesl ve znamení mnoha novinek. Kromě tradičních kol umožnila výpůjčky paddleboardů, představila sportovní kola i nová elektrokola. Ta byla nejdřív dostupná jen pro uživatele v Praze, Mladé Boleslavi a Frýdku-Místku, později se stala součástí nově nabízeného firemního bikesharingu.
S elektrokoly plánuje Rekola nadále rozšiřovat „růžovou“ zónu, kde uživatelé mohou tato kola parkovat. Všeobecně však s nimi plánuje posilovat zejména firemní fleety, protože pro Rekola jde o další nohu z byznysového hlediska a úvodní spolupráce s firmami hlásí vyšší míru využití. Po KPMG a CDN77 jsou již v jednání i další firmy, které by rády od příští sezony své zaměstnance na elektrokola rovněž posadily.
Nově představené dopravní prostředky doplnily již existující flotilu koloběžek využívaných v Dejvickém univerzitním kampusu a Českých Budějovicích či dříve představených skateboardů, na nichž se aktuálně jezdilo v Olomouci. „Variabilita prostředků je budoucnost mikromobility, každá trasa i uživatel hledají jiný způsob přepravy,“ uvedl Ježek.
TOP PRACOVNÍ NABÍDKY
Více na CzechCrunch JobsJak dále doplnil, pro Rekola je při rozvoji mikromobility, na které pracuje kromě deseti českých měst také ve finském univerzitním městečku Vaasa, důležitá zejména udržitelnost. „Snažíme se být udržitelní v tom, jak fungujeme a rosteme. Fandíme lokálním výrobcům, snažíme se hledat součástky v Česku, málo převážet, nelétat letadlem. I kola převážíme na vozíku za kolem,“ řekl Ježek.
S novinkami navíc Rekola nekončí. Již nyní ve svých dílnách pracují například na elektronickém zámku, který by mohl zjednodušit odemykání kol. Ta na sobě aktuálně mají klasický zámek s číselným kódem, ale zatím není jasné, kdy a jak se podaří Rekolům novinku v podobě vylepšeného zámku nasadit. Zároveň se mají růžových kol dočkat i obyvatelé dalších českých měst, konkrétní však zatím být Vít Ježek i vzhledem k probíhajícím jednání být nechce.
„Vždy spolupracujeme s městy, kde jezdíme. Zavádíme bikesharing po vzájemné dohodě, přidáváme kola tam, kde dávají smysl a město je odsouhlasí, a současně mu poskytujeme data pro rozvoj infrastruktury,“ doplnil Ježek.