Billie Eilish královnou hudebního streamingu. Na Apple Music je umělkyní roku, na Spotify druhá nejpřehrávanější
Zatímco před deseti lety se úspěch hudebních interpretů posuzoval podle objemu prodaných fyzických nosičů a koncertů, dnes je hlavním měřítkem počet streamů na online platformách. Ty nadefinovaly nový rozměr hudební konzumace a umělci, kteří dnes nemají své desky v digitální podobě, jako by pro moderní generaci posluchačů vůbec neexistovali.
Tento trend formují především Spotify a Apple Music, dvě přední, neustále rostoucí streamovací služby, které patří ke klíčovým destinacím, kam umělci se svými hudebními novinkami míří. Obě platformy pak na základě jednotlivých streamů skladeb každoročně sestavují bilanční žebříčky těch nejúspěšnějších a letošní, pomalu končící rok není výjimkou.
Královna Billie Eilish
Pokud je možné určit nejvlivnějšího umělce roku 2019 na obou platformách, na trůn by nepochybně usedla teprve sedmnáctiletá popová zpěvačka Billie Eilish. Ta díky svému netradičnímu hudebnímu projevu a mediálním kontroverzím ohromila celý svět a na svůj účet si připsala několik kariérních rekordů.
Její debutová studiová deska When We All Fall Asleep, Where Do We Go?, která se prakticky hned po březnovém vydání umístila na první příčce v prestižním žebříčku Billboard 200 a stále trenduje v TOP 10, si na Spotify vysloužila více než šest miliard globálních streamů a stala se jeho nejúspěšnějším albem roku 2019.
Na švédské streamovací službě si díky tomu připsala titul druhého nejstreamovanějšího interpreta tohoto roku, přičemž její temný megahit Bad Guy dostal pomyslnou stříbrnou medaili, co se týče nejpřehrávanějších písniček za stejné období. To, že bude mít i prémiové místo v hudebním balíčku Wrapped, není ani nutné připomínat.
Začínající hudební kariéra mladé nominantky na cenu Grammy zaujala i uživatele Apple Music, a to tak výrazně, že se na jablečné platformě stala umělkyní roku. Apple sice tolik údajů k jejímu úspěchu nezveřejnil, alespoň však naznačil, že její nejnovější album čítalo více než miliardu streamů, díky čemuž získala unikátní skleněnou placku Apple Music Awards. Tu začal kalifornský gigant rozdávat letos vůbec poprvé.
Rapová senzace Post Malone
„Hollywood’s bleeding, vampires feedin’ / Darkness turns to dust…“ Přesně takto začíná první skladba alba Hollywood’s Bleeding, které ze 24letého amerického rappera Posta Maloneho udělalo světovou senzaci. Právě díky němu se ještě hlouběji zaryl pod kůži fanouškům mainstreamového rapu a stal se nejpřehrávanějším umělcem na Spotify za letošní rok – dosáhl na více než 6,5 miliardy streamů.
Pouze na jeho v pořadí třetím albu, které se dlouhé tři týdny drželo na zlaté pozici v Billboard 200, však jeho celosvětový úspěch nestál. O obrovský hudební boom se postaral i díky hitu Sunflower pro film Spider-Man: Paralelní světy, který nahrál v kolaboraci s rapperem Swaem Leem z tandemu Rae Sremmurd.
Ten se na Spotify stal třetí nejpřehrávanější skladbou tohoto roku a Post Malone byl tak rázem dosazen do kategorií pro nejlepšího umělce, nejlepší skladbu i nejlepší album. Vítězství na plné čáře.
MEWS shání posily na následujících pozicích
Více na CzechCrunch JobsByť se dá očekávat, že měla deska Hollywood’s Bleeding velký úspěch i na Apple Music, kalifornská firma jej nijak nevyzdvihuje. Podle průběžného sledování se však hity tohoto alba neustále točily na předních příčkách nejpřehrávanějších skladeb, tudíž je více než pravděpodobné, že je Post Malone na Apple Music minimálně v TOP 5.
Kometa Lil Nas X
Psal se 5. duben roku 2019, když do éteru vystřelil vcelku nevinný remix skladby Old Town Road, na kterém pracoval nepříliš mediálně známý rapper Lil Nas X s Billym Rayem Cyrusem (otcem Miley Cyrus). To, co se ale stalo v následujících týdnech, nečekal však téměř nikdo. Z původní kovbojské rapové říkanky s melodickým refrénem a nápaditým beatem se stal hit, který ochromil všechny hudební kanály.
Skladba, kterou původně Lil Nas X nahrál za jeden den s rozpočtem zhruba 700 korun, se šíleným tempem dostala do žebříčku Billboard Hot 100, kde se držela celých devatenáct týdnů. To se naposledy stalo v roce 1958. Nebylo tedy překvapením, když Apple Music tento hit vyhlásil za nejúspěšnější skladbu roku. Na Spotify se stala pátou nejpřehrávanější.
Señorita i Drakeova dekáda
Úspěchu na streamovacích službách (především pak na Spotify) se těšili i tradiční umělci, kteří zkrátka nemají v povaze své fanoušky zklamat. Patří mezi ně Ariana Grande, která se hlavně díky albu Thank U, Next stala třetím globálně nejstreamovanějším interpretem.
Co se týče samotných skladeb, obrovské pozornosti posluchačů se těšila Señorita od Shawna Mendese a Camilly Camello, která obsadila první místo v žebříčku nejúspěšnějších písniček.
Spotify se letos zaměřilo i na zhodnocení uplynulé dekády, což nejlépe vyšlo pro známého kanadského rappera Drakea. Ten se stal nejstreamovanějším interpretem za posledních deset let, za nímž se umístili Ed Sheeran, Post Malone, Ariana Grande (mimo jiné nejúspěšnější zpěvačka minulé dekády na Spotify) a The Weekend.
Velká obliba podcastů
Byť se švédský streamovací gigant proslavil zejména hudbou, jen na ní to nyní už nestojí. Stále větší roli mají na celé platformě i podcasty, do kterých Spotify silně investuje a tlačí je minimálně do takové roviny, kde by se mohly rovnat Applu a jeho aplikaci Podcasty. Aktuálně má disponovat více než 500 tisíci pořady a od začátku generovat až 50% růst počtu posluchačů.
Tím nejoblíbenějším podcastem je The Joe Budden Podcast with Rory and Mal. My však doporučujeme především CzechCrunch Podcast, kde tento týden vyšel nový díl s investorem Ondřejem Bartošem.