Ostrava se jako první město v Česku zbavuje papírových jízdenek na MHD. Nahradí je kredit a platební karty
Ostrava byla z českých měst vždy nejdále, co se týče odbavovacích systémů v MHD. Už v červnu roku 2016 nainstaloval Dopravní podnik Ostrava (DPO) do svých vozů první automaty pro bezkontaktní placení jízdenek platebními kartami, které se dostaly do fáze, kdy je dnes využívá více než polovina cestujících. Bylo tedy otázkou času, kdy elektronizace převálcuje tradiční papírové jízdenky. A ten čas nyní přichází.
DPO jako první dopravní podnik v Česku přestane podporovat klasické papírové jízdenky určené pro jízdu v tramvajích, autobusech a trolejbusech. Od 1. ledna nebude možné původní formát nikde koupit, přičemž k 31. březnu se chystá jeho kompletní ukončení s tím, že jej cestující už nebudou moci používat pro legitimní městské cestování.
Namísto nich zavede třetí největší tuzemské město nový systém v podobě papírových kreditních jízdenek se zabudovaným čipem, které bude možné dle potřeby opakovaně dobíjet. Podle předsedy představenstva a generálního ředitele DPO Daniela Moryse budou kreditní jízdenky během odbavování fungovat stejně jako platební karty.
„Kreditní jízdenkou se cestující odbaví stejně jako platební kartou, budeme tak mít pouze jeden odbavovací systém namísto současných dvou,“ objasňuje Morys a zmiňuje, že na této změně DPO ušetří ročně až deset milionů korun, které by jinak byl nucen investovat do obnovy původního odbavovacího systému na papírové jízdenky.
Alternativy pro ty, kteří nevyužívají platební karty
Pokud se tedy cestující rozhodne využít novou kreditní verzi, bude si ji moci zakoupit v prodejnách DPO, pobočkách Ostravského informačního centra či vybraných trafikách (s přirážkou) nebo v dedikovaných jízdenkomatech umístěných na důležitých dopravních uzlech. Od čtvrtka 19. prosince budou na osmnácti ostravských místech.
Minimální částka pro dobití bude 100 korun, která pokryje čtyři jednorázové jízdy (jedna za 24 korun). V automatech ji pak bude možné nabíjet pouze bankovkami, ale po zahajovacím měsíci mají přijímat i karty a eura. Tato možnost by se cestujícím měla otevřít od 1. února.
„Kreditní jízdenku lze nabít na libovolný kredit, tento kredit lze potom převádět z karty na druhou kartu. Je to doplněno o řadu funkcí, které umožní jezdit i větším skupinám,“ doplňuje Morys pro Lidovky.cz a zmiňuje, že od ledna bude možné kreditní jízdenku využívat i skupinami až o dvaceti lidech. Reflektovat se bude i zlevněné jízdné pro děti a studenty.
I když je kreditní jízdenka důležitou změnou, co se týče moderního dopravování po městě, stále ostravským cestujícím zůstane možnost platit klasickou platební kartou, potažmo službami jako Apple Pay a Google Pay.
To funguje na užitečném principu v podobě pípání u terminálu při nástupu a výstupu, na základě čeho se cestujícímu spočítá, zda se pro něj vyplatí jednorázová, nebo celodenní jízdenka. Podle toho pak jsou strženy peníze.
Nezájem cestujících, ale i ekologie
Důvodů pro toto rozhodnutí je několik. V první řadě u cestujících opadá záliba v kupování klasických papírových variant, a to hlavně u krátkodobého jízdného. Podle Moryse mají elektronické jízdenky tvořit sedmdesát procent těchto nákupů, do nichž spadá i možnost prostřednictvím klasické SMS, elektronické peněženky v aplikaci ODIS nebo aplikace MojeDPO.
Ostrava nicméně hledí i na životní prostředí – eliminuje spotřebu papíru i náklady na celkový provoz odbavovacích automatů pro papírové jízdenky. Celá iniciativa navíc koresponduje s plánem, během kterého má být za rok nahrazen dieselový vozový park DPO za CNG a elektrobusy.
Zatímco domov fotbalového Baníku podstupuje menší revoluci, co se týče veřejného městského cestování, Praha teprve před nedávnem umožnila nákup jízdenek kartou přímo ve vozech. Neustále však zlepšuje mobilní aplikaci Lítačka, která nově dokáže uchovávat i dlouhodobé kupóny.