Konec jízdy koloběžek na chodnících? Lime testuje technologii, která problém detekuje a jezdce na něj upozorní
Ať už zavítáte do jakéhokoliv většího či turisticky atraktivního města, můžete se vsadit, že zde dříve či později mimo množství turistů narazíte také na koloběžky. Takové koloběžky najdete i v našich městech, kterým se bohužel nevyhýbá hned několik problémů, včetně lidí jezdících s koloběžkami po chodníku. S tímto problémem se chce nyní vypořádat startup Lime, který vyvinul sofistikovaný algoritmus schopný rozpoznat, jede-li koloběžka tam, kde by neměla.
Jezdci na koloběžkách pohybující se na chodnících představují riziko pro ostatní chodce, i sami pro sebe. Nejenže se s hustotou pěších osob navyšuje riziko srážky, ale zároveň nejsou chodníky přizpůsobeny k tomu, aby po nich koloběžky jezdily, což se negativně podepisuje na samotné koloběžce, jízdním komfortu i její ovladatelnosti.
Na tento problém si chce americký startup, který byl u nás vůbec prvním, co začal tento typ sdílené mobility před rokem a půl nabízet i v Praze, posvítit. Lime zde nedávno spustil výhodnější předplatné svých služeb a zároveň se snaží integrovat do systému Lítačka. A pokud vše půjde hladce, brzy by mohl do Prahy přinést i další novinku, která má potenciál omezit počet neukázněných uživatelů koloběžek na chodnících.
Lime začal testovat funkci detekce jízdy po chodníku v kalifornském San José. Celý systém pracuje na základě vyhodnocování informací o rychlosti jízdy a dat z akcelerometru. Na základě zjištěných vibrací a rychlostních dat je poté možné vyhodnotit, na jakém povrchu, a tedy i jakém typu komunikace byla jízda uskutečněna.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Funkci detekce chodníku jsme začali vyvíjet již více než před rokem a je součástí našeho závazku zajistit maximální bezpečí pro komunitu obyvatel měst. Víme, že mikromobilita může uspět jen v případě, že se jezdci i chodci a všichni ostatní účastníci silničního provozu budou cítit bezpečně. Proto v Limu pracujeme na tom, abychom úroveň bezpečnosti neustále zvyšovali, a to pro všechny,“ vysvětlil Nick Shapiro, který má v Limu na starosti otázky bezpečnosti.
Technologie rozpoznávání podkladu je postavena na umělé inteligenci, která dokáže až s 95% úspěšností odhalit, zda koloběžka jela po chodníku místo po silnici. Pokud algoritmus skutečně dojde k závěru, že uživatel nedbal bezpečnostních pokynů a vydal se s koloběžkou na slalom mezi chodci, kde strávil více než polovinu ze své jízdy, je na tento fakt upozorněn notifikací z telefonu. Spolu s pokáráním je zároveň vyzván, aby se příště choval ohleduplněji a nevystavoval sebe a své okolí zbytečnému riziku.
Prostředí aplikace s upozorněním na jízdu po chodníku a grafikou označující úsek, kde k pochybení došlo
Nová funkce však nebude sloužit jen jako nadávající hlídač. Lime by skrze ni chtěl časem uživatelům nabízet možnost prohlédnout si vizualizace, kde se přestupku dopustili. Taková vizualizace by měla pomoci lépe pochopit pravidla užívání koloběžek a pomoci vyvarovat se chyb.
Pomoc bezpečnějším městům
K jízdě po chodníku totiž často dochází z prosté nevědomosti. Proto se Lime zároveň snaží o co nejefektivnější osvětu svých potenciálních uživatelů. V Praze běží dlouhodobá kampaň, v rámci které Lime spolupracuje s BESIPem a Policií ČR. Lime městu také pomáhá ve zdokonalování infrastruktury pro cyklisty sdílením dat o provozu koloběžek, a i zde by mohla nová funkce detekce jízdy po chodníku výrazně pomoci.
„Tato inovace nám umožní přetavit data, která získáme, v lepší pochopení toho, kde a proč lidé po chodnících jezdí. Jakmile tato data budeme mít k dispozici, můžeme je sdílet s městy, a ještě lépe s nimi pracovat na zlepšování infrastruktury. V Praze to může znamenat například položení pruhu hladší dlažby tam, kde kočičí hlavy neumožňují pohodlnou jízdu na kole ani koloběžce, nebo budování oddělených cyklopruhů pro bezpečný pohyb v provozu,“ komentuje inovaci český provozní manažer Limu, Ondřej Široký.
Vůbec poslední novinkou z dílny startupu Lime je pilotní projekt koloběžek s vyměnitelnou baterií. Takovou koloběžku nebude nutné neustále přesouvat z místa na místo kvůli dobíjení, ale technik pouze vymění u koloběžky baterie a koloběžka je opět okamžitě připravena k provozu. Tato novinka je však prozatím testována pouze v Paříži.