Nový hráč na poli vzdušné městské dopravy. Hyundai představil letoun, kterým bude létat Uber
Budoucnost vzdušného prostoru v nízkých úrovních patří službám osobní mobility, a to zejména nad velkými městy. K důležitým hráčům nově se rodícího dopravního segmentu patří společnosti jako Boeing, Volocopter či Lilium. A nyní se k nim chce přidat také Hyundai, který poskytne svůj dopravní prostředek budoucnosti Uberu.
Hyundai patří mezi velké dravce, kteří se snaží zaujmout atraktivním designem i cenovkou. O vozech jihokorejské automobilky se nejen hodně mluví, ale především jsou oblíbené u zákazníků, a to i těch českých.
Hyundaie i10, i20, i30 i i40 se v polovině minulého roku dostaly mezi desítku nejprodávanějších vozů v Česku v rámci svých segmentů. V budoucnu by však Češi nemuseli modely Hyundai jen jezdit, ale také v nich létat, pokud tedy využijí přepravních služeb Uberu.
Uber, stejně jako celá řada dalších společností, totiž vidí budoucnost městské dopravy ve vzduchu. Volocopter, Boeing, Kitty Hawk či Lilium, to je jen krátký výčet společností, které mají rozpracované koncepty malých elektrických letounů s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL), které se perfektně hodí pro přepravu pasažérů nad městskými budovami.
Takový letoun bude potřebovat i přepravní společnost Uber, jelikož chce do roku 2023 spustit službu Uber Air využívají přesně tento typ letadel. A jak to tak vypadá, dodá je možná i právě Hyundai, který na veletrhu CES 2020 představila svou vlastní verzi letounu se schopností vertikálního vzletu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsLetošní ročník spotřební elektroniky CES je plný překvapení. Sony zde, namísto nové generace herní konzole, představilo vlastní elektromobil a Hyundai, od kterého bychom elektromobil čekali, naopak představil letoun. Ten nese název Personal Air Vehicle a již podle vzhledu to vypadá, že se nebude jednat o lenivou i10.
Letoun nabízí hned 12 elektrických rotorů, dva na ocasní části letounu a deset dalších na křídlech stroje. Rotory mu umožňují vertikální vzlet i přistání a cestovní rychlost by se měla pohybovat kolem 290 km/h ve výšce 300 až 600 metrů nad zemí.
Let v takovém stroji si bude moci vychutnat až 5 pasažérů najednou. Jejich cestování by mělo být díky použitému elektrickému pohonu uhlíkově neutrální a zároveň nebude zamořovat hlukem rotorů město pod sebou, jak je tomu běžné u klasických vrtulníků. Doletová vzdálenost je 100 kilometrů, po jejichž dosažení se bude muset letoun nabít, což by mělo podle Hyundai zabrat pět až sedm minut.
Mimo svůj elektrický letoun Hyundai představil i koncept přistávacího uzlu a ekologický šetrný dopravní prostředek, který by k němu zajišťoval transit pasažérů. Hyundai jej koncipuje jako jednoduchý pohyblivý stroj, který bude zajišťovat propojení uzlu s důležitými body v okolí, jako jsou nádraží, nemocnice, kavárny a tak dále.
Spolupráce mezi Uberem a Hyundai by podle dosavadních informací měla vypadat tak, že Hyundai zajistí výrobu a dodávky letounů a Uber se postará o veškeré zázemí a platformu, skrze kterou bude možné lety rezervovat.
Stejně jako konkurence, ani letoun od Hyundai nemá prozatím zdaleka vyhráno. Jihokorejská automobilka totiž ještě ani nespustila zkušební lety a vůbec se nezmiňuje o tom, kolik financí by si realizace projektu vyžádala. Díky výraznému kapitálu, kterým Hyundai i Uber disponují, lze nicméně předpokládat, že vývoj půjde velmi rychle.
I tak stále stojí v cestě množství regulačních nařízení jednotlivých států, ve kterých by měly být letouny provozovány, a ty mohou uvedení služby Uber Air s letouny Hyundai Personal Air Vehicle značně zkomplikovat.