Personalizace, mobilní platby a silní velcí hráči. Zakladatelka Reshoperu odhaluje trendy české e-commerce pro rok 2020

Eva KnirschováEva Knirschová

eva-knirschova1Insider

Foto: Reshoper

Eva Knirschová, zakladatelka Reshoperu

0Zobrazit komentáře

Česko je e-shopovou velmocí s nejvyšším podílem online obchodů na počet obyvatel v Evropě. Některé zdroje předpokládají, že do dvou let jich bude přes 50 000 a Česko se tak stane nejrychleji rostoucím trhem v celé Evropě, což vyplývá například ze studie 2019 Global Payments Trends Reports americké banky JP Morgan. Z dat Reshoperu ale vyplývá, že z takřka 40 000 aktivních e-shopů v roce 2018 jich ale loni 4 300 zaniklo. Signalizují tato data a přibližující se nástup marketplace ekonomiky a konsolidace e-shopové scény?

Provozovatelé e-shopů, freelanceři a zájemci o tuto oblast se sejdou koncem ledna na pražském výstavišti v Letňanech, kde proběhne již třetí ročník Reshoperu, největší tuzemské akce určené české e-commerce scéně, za kterou stojí Eva Knirschová a které je CzechCrunch hlavním mediálním partnerem. A právě ta se nyní pro CzechCrunch rozepsala o tom, co se dělo v české e-commerce v roce 2019 a co nás čeká v roce 2020.

***

E-commerce v ČR v roce 2019: ve znamení velkých změn

Rok 2019 přinesl v oblasti e-commerce v České republice mnoho významných změn. Kromě dalšího nárůstu objemů prodejů přes e-shopy byly loni velkým tématem majetkové změny velkých hráčů, vzkříšení Zootu i větší objem prodaného zboží online u oblasti, které byly donedávna téměř výhradním hájemstvím tradičních kamenných obchodů, například drogistické zboží či potraviny a potřeby pro naše domácí mazlíčky.

Významným způsobem také zasáhl do stále oblíbenější prodejní akce Black Friday projekt Hlídač shopů, který kontroloval pravost slev u velkých e-shopů, a nesmím zapomenout ani na letošní velmi dobré zvládnutí každoroční logistiky objednaného zboží z e-shopů přepravními firmami, včetně České pošty ve zběsilé předvánoční době.

Dalším rysem loňského roku byly expanze některých provozovatelů e-shopů do okolních států, změny informační systémů či konsolidace. Ledy se pohnuly také v oblasti přepravních služeb – začalo se využívat volných kapacit alternativních taxislužeb, doručovat do samoobslužných výdejních zařízení nebo přímo do kufru auta a spuštěna byla i platforma pro sdílení kapacit přepravců. Doručování zásilek prostřednictvím dronů už brání v podstatě jen legislativa.

2020: Budoucnost ve znamení konsolidace a nástupu marketplaces

Přestože také v roce 2020 očekává Asociace pro elektronickou komerci růst obratů z prodejů na internetu mezi 10 až 15 procenty, již v roce 2019 jsme začali pozorovat také negativní trendy s tím související. Za rok 2019 zaniklo 4 300 českých e-shopů a pozorujeme tak první větší příklady konsolidace e-shopové scény v Česku. V rámci našeho projektu Reshoper Datablog jsme ve spolupráci s Marketing Minerem již před zhruba rokem a půl začali zkoumat 39 756 českých e-shopů (údaj z prosince 2018), přičemž v prosinci 2019 jich bylo aktivních již jen 35 440, tedy o 4 316 obchodů, respektive o necelých 11 procent méně.

Mění se také nákupní chování zákazníků e-shopů. Českému online obchodu začínají dominovat velcí hráči a je otázka, zda se časem přerodí v tzv. marketplaces, tedy portály sdružující více značek od určitého druhu na jednom místě, nebo se udrží jako standardní e-shopy, nebo na jiných marketplaces začnou prodávat. Některé české e-shopy už na svých tržištích pracují a jsem zvědavá, jak bude tato proměna výrazná v následujících dvou třech letech.

„Dramaticky naroste počet nakupujících prostřednictvím sociálních sítí.“

Trend je jasný – Amazon roste, ve střední Evropě se daří i Alibabě, kdy 68 % jejího obratu tvoří prodej reklamy a služeb. Významnou roli hrají také Allegro v Polsku či eMag v Rumunsku. V zahraničí už jsou v tomto marketplaces mnohem dále, umožňují prodejcům pracovat s tzv. sponzorovými produktovými reklamami, které produkty na webu prodejce zviditelní nebo posune na lepší místo ve vyhledávání. Z velkých e-shopů se tak přeměnou na marketplace stávají platformy, které generují stále větší zisk právě z reklamy.

Kam kráčí e-commerce svět

Dramatický rozvoj online světa a e-commerce pozorujeme v celosvětovém měřítku již několik let. Jen pro roky 2020 a 2021 se dle německého portálu Statista očekává, že celosvětový objem prodejů přes e-commerce vzroste na 4,5 trilionu amerických dolarů (v roce 2014 to bylo 1,4). Portál Oberlo na přelomu roku sestavil žebříček trendů, které budou e-commerce oblast ovlivňovat v následujících letech. Kromě předpokladu dalšího výrazného růstu objemu i hodnoty prodaného zboží prostřednictvím e-shopů začínají stále větší roli i v této oblasti hrát témata jako udržitelnost a ekologie a již nyní ovlivňují nákupní chování v online světě.

Do konce roku 2021 bude podle odhadů 73 % všech e-commerce transakcí realizováno prostřednictvím mobilního telefonu a dramaticky naroste i počet nakupujících prostřednictvím sociálních sítí – tlačítek Buy na Facebooku nebo Checkout na Instagramu. Dramaticky již nyní rostou ve světě mobilní platby, i když v České republice stále raději platíme na dobírku.

Prosazovat se také stále více budou moderní technologie – globální hráči masivně investují do umělé inteligence a očekává se, že do roku 2022 bude přes 120 000 online obchodů používat rozšířenou realitu na představení zboží pro zvýšení nákupního zážitku. Více než 50 % nakupujících v průzkumech říká, že je pro ně personalizace v online nákupním procesů důležitá, a 74 % marketérů proto věří, že má personalizace silný nebo extrémně silný dopad na zákaznické vztahy. V neposlední řadě tak stále více poroste podíl počtu nákupů realizovaných až po registraci. Dle Oberlo se za posledních 5 let tento počet zvýšil o více než 100 procent.

A pokud vás tato problematika zajímá podrobněji, přijďte se podívat 30. ledna do PVA Expo Praha Letňany na Reshoper 2020.

reshoper2019

Foto: Reshoper

Reshoper 2019

Diskuze (0)

Novinka

Anonym