Liftago jde naplno do balíků. Spouští systém pro městské doručování, který sdílí kapacitu přepravců a uleví ulicím

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

ondrej-kratky-liftago-topInsider

Foto: Liftago

Ondřej Krátký, CEO Liftaga

0Zobrazit komentáře

Na střeše nového pražského WeWorku mi Ondřej Krátký ukazuje nejen, jaký má výhled na stověžaté hlavní město ze svých nových kanceláří, ale především to, na čem v posledních měsících s kolegy intenzivně pracovali. „Vznikli jsme díky taxíkům, ale chystáme velké věci, abychom naplnili naše vize a využili toho, že taxislužba přináší největší podíl komerčních řidičů do center měst,“ popisuje s nadšením v očích šéf českého přepravního startupu, který osnuje plán, jak promění jedno velké odvětví.

Ondřej Krátký je v Liftagu od jeho začátků. V roce 2012 ho k němu přitáhnul další ze zakladatelů Juraj Atlas, později po něm i převzal jeho řízení a z firmy je dnes tuzemské synonymum pro jízdu taxíkem (po boku globálního Uberu). Přestože svět aut se svítilnou na střeše a dalších taxikářských vozů Liftago zatím nepřerostlo, od začátku vznikalo jako technologická platforma pro optimalizaci městské dopravy.

Zapojit do ní taxíky byl první logický krok, ale Ondřej Krátký hlásí, že je jeho firma nyní konečně připravena na další fázi. Již delší dobu Liftago koketuje s doručováním zboží, což je dnes nejen u nás velké téma. Logistika je zejména ve městech stále více napnutá, lidé chtějí své zboží hned, ale ulice nejsou nafukovací, řidičů není tolik a prostě ne všechny balíky jde doručit okamžitě.

„Když jsem začal obcházet všechny e-shopy a logistické firmy, zjistil jsem, že všichni mají stejný problém. Všichni mají dodavatele, které nemohou vyměnit, protože lepší nejsou, ale přitom jim kapacitně vůbec nestačí, a tak je nárůst e-commerce zatím možný hlavně díky výdejnám,“ popisuje základní problém jak tuzemských internetových obchodů, tak přepravců Krátký. Situace se podle něj přitom bude jen horšit.

liftago5

Foto: Liftago

Aplikace Liftago

Už dnes přepravci zejména v sezóně, což je tradičně před Vánoci, kolabují a nezvládají doručovat na čas. Podíl internetového obchodování na celém českém maloobchodu je přitom dnes zhruba na 11 procentech, zatímco v zahraničí je to až kolem 19 procent. Co to znamená? Že i vzhledem k trendu posledních let bude počet balíků, jež bude potřeba převést, ještě stoupat.

„Kapacitní a kvalitativní problémy s doručováním si největší hráči řeší tak, že si zakládají interní doručovací kapacity. Objem zásilek se může v následujících letech klidně zdvojnásobit a vytváření vlastních komerčních flotil bez sdílení jejich kapacity s ostatními není řešení. Do ulic by se nevešly,“ je přesvědčen Krátký.

Dokonalá síť pro poslední míli

Právě kapacita a spolehlivost či přesnost doručování jsou podle něj nejpalčivějšími problémy celého sektoru, pro který většina firem zatím nenachází řešení. Pětatřicetiletý Krátký však tvrdí, že jeho Liftago může držet jeden z pomyslných klíčů k řešení stále se zhoršující situace.

Pro český startup totiž dnes v ulicích jezdí zhruba 1 500 až 2 000 šoférů, kteří standardně celý den přepravují osoby. Když už ale jsou v ulicích skutečně čtyřiadvacet hodin denně, sedm dní v týdnu, skutečně mohou přepravovat jen osoby? Ne náhodou začalo Liftago koketovat s přepravou balíků. Začátkem roku se spojilo se Zásilkovnou a vzápětí začalo testovat doručování s Alzou.

ondrej-kratky-liftago1

Foto: Liftago

Ondřej Krátký, CEO Liftaga

„Původně jsem si to vůbec neuvědomil, ale jsme to právě my, kdo už dnes má kapacitu v podobě dvou tisíc přepravců pro poslední míli, kteří jsou neustále v ulicích. To je něco, co vlastně nikdo z tradičních dopravních služeb nemá a ani nemůže mít,“ vysvětluje Krátký. Taxíky na své platformě tak nezačal na trhu „prodávat“ už jen jako taxíky, ale jako univerzální přepravce, kteří tvoří dokonalou síť pro tzv. last-mile logistiku.

Novou kapitolu Liftaga představuje logistický systém, který budou moci využít obě strany na trhu – jak e-shopy, tak jejich klienti. Vše je navíc technologicky připraveno i na napojení mnoha dalších hráčů, kteří dnes v ulicích rozváží zboží všeho druhu a mohou nabídnout své volné kapacity.

keelcraft-boxed-min

Přečtěte si takéVítr ve vlasech, vůně kávy a uklidňující ticho. Projeli jsme se na luxusní elektrické lodi Davida MiklaseVítr ve vlasech, vůně kávy a uklidňující ticho. Projeli jsme se na luxusní elektrické lodi Davida Miklase

Jsi kurýr, co rozváží jídlo, nebo doručovací flotila, ale jste vytížení jen část dne? Pak se můžeš připojit na Liftago, které ti jednak dohodí kšeft a zároveň vytrhne trn z paty internetovému obchodu, protože ten potřebuje doručit včas balík svému zákazníkovi. Právě tak popisuje budoucnost budované platformy Krátký. Už teď je prý Liftago připraveno klidně vykrýt desítky tisíc poptávek naráz, pokud by od někoho přišly.

Šéf tuzemského startupu, do kterého před rokem poslal přes 100 milionů korun Livesport, totiž s nelibostí sleduje, jak se centra měst denně plní stovkami, možná tisíci dodávek a dalších vozidel, které přepravují zásilky z obchodů, jídla z restaurací nebo cokoliv jiného, ale přitom vlastně většina z nich není optimálně vytížena a navzájem nespolupracuje.

liftago2-min

Foto: Liftago

Taxík od Liftaga

Liftago se ve své síti snaží najít balanc mezi nabídkou a poptávkou, což v praxi znamená, že by mělo v ulicích jezdit jen tolik řidičů, kolik je potřeba na vykrytí všech poptávek, a nebyli tam žádní navíc. To se samozřejmě jednoduše řekne a je nemožné takové vyváženosti stoprocentně v reálném provozu dosáhnout, protože na trhu vždy budou i další hráči, ale samotné Liftago se o to chce pokusit.

Podobných pokusů, aby taxikář třeba vozil i balíky, už v minulosti pár bylo. Podle Krátkého ale nápad vždy narazil na technologickou bariéru, protože neexistovala platforma, která by dokázala vše poskládat, aby to pro řidiče, zákazníka i obchodníka fungovalo.

„Nedává smysl, aby taxikář vozil jídlo po celé Praze, ale pokud ho může nabrat pár minut od místa, kde stojí, a po cestě ještě nabere další balík, tak je to efektivnější a ve výsledku daleko rychlejší,“ popisuje Krátký. Řidiči s aplikací Liftago tak už na displeji nebudou vyskakovat jen žádosti lidí o odvoz, ale také právě zásilky a další poptávky, které se na platformu napojí.

Propojení všech kurýrů v Česku

Taxikáři s tím prý nebudou mít problém. „Jakmile kurýrovi nebo řidiči nabídneme, že mu něco udrží hodinový výdělek nad 300 korun, tak si na to velmi rychle zvykne,“ je přesvědčen Krátký. Podle něj taková platforma přinese výhody pro všechny na trhu. Přeprava je totiž stále palčivější problém a vzhledem k tomu, že přepravci už dnes kapacity často skutečně nemají, budují si největší tuzemské e-shopy vlastní flotily.

S vlastními vozy a kurýry nejezdí jen online supermarkety jako Rohlik.cz nebo Košík.cz, ale vlastní logistiku si buduje také největší e-shop Alza.cz či lékárenský e-shop Pilulka. Krátký je však přesvědčen, že vlastní flotily nebudou pro většinu hráčů dlouhodobě ekonomicky a kapacitně udržitelné, zejména proto, když budou jezdit jen pro jedinou firmu.

„Chceme v našem systému propojit úplně všechny kurýry a přepravce a zároveň je pak nabídnout univerzálně všem. Automaticky s tím e-shop dostane například živé sledování kurýra, což je věc, kterou v e-commerce trhu téměř nikdo nemá, ale přitom může zásadně zpřesnit doručení, vylepšit uživatelskou zkušenost a snížit vratky,“ popisuje jednu z technologických výhod nové platformy Krátký.

liftago-delivery

Foto: Liftago

Od Liftaga vám nově přijde i SMS, že vám veze balík

V Liftagu si rozhodně nemalují, že by jim měl celý trh najednou spadnout do klína. I Krátký přiznává, že to ještě celé bude o edukaci a vysvětlování, proč vlastně taková platforma dává v přehuštěném městském provozu smysl. Sám má za sebou několik kol jednání s různými e-commerce a logistickými hráči. U některých se ochota spolupracovat zlomila hned, u jiných až po čtvrtém jednání, ale do nějaké míry chtějí participovat na řešení od Liftaga hráči tvořící více než 60% e-commerce trhu.

Hned od začátku na novou logistickou platformu slyšeli v Alze, která začíná s Liftagem pilotní provoz, a také v Shoptetu. Alza si sice sama buduje vlastní dopravu, kterou využívá zejména pro svou službu s expresním doručením, ale univerzální platforma nakonec může být i pro největší e-shop v Česku, který loni utržil 25 miliard korun a letos plánuje atakovat 30 miliard, výhodnější.

„Rychlé a kvalitní doručení zásilek je naší maximální prioritou. Vítáme jakékoliv snahy o disrupci v dopravě. Vidíme směr v decentralizaci a také se doprava má stát customer- a data-driven. Věříme, že Liftago se svojí vizí sdílené dopravy a technologickým zázemím umožní ještě větší rychlost a kvalitu při možnosti škálování,“ komentuje spolupráci Jan Sadílek, ředitel marketingu Alza.cz.

Vše začne tak, že se při objednávce v e-shopu objeví vedle řady dalších dopravců také možnost doručení přes Liftago. „V rámci naší pilotní spolupráce se daří obsluhovat okolí našeho holešovického showroomu v řádu desítek minut,“ dodává Sadílek.

Podle Ondřeje Krátkého je to ale pouhý začátek. „Proč si dnes vybíráte, zda vám balík doručí kurýr, PPL, DPD, nebo Geis, když vám jde o spolehlivé doručení na konkrétní čas? Jako zákazníkovi by vám přeci mohlo být jedno, kdo vám balík doručí,“ míní. Nepřesnost nebo nejasnost času doručení navíc prý vede k tomu, že se zboží musí doručovat zbytečně ve stejných časech, jako je dopravní špička.

Cílem liftagovských snah by tak měl být systém, kdy si zákazník na e-shopu jen vybere způsob a čas doručení, podle kterého bude vypočítána cena, a systém následně zajistí vhodného přepravce, který balík odveze. V tu chvíli už to bude možná taxikář, možná kurýr s jídlem, který má zrovna pauzu mezi obědy a večeřemi, nebo právě nevytížený řidič jiné logistické služby. Celá platforma tak nebude jen dílem Liftaga, ale spoluprací více hráčů na trhu.

Dnes má za sebou Liftago v pilotním režimu tisíce přepravených zásilek a v následujících měsících by se měly tyto počty razantně navýšit. Již brzy tak zřejmě nebudeme přepravních kapacit Liftaga využívat jen v případě, kdy budeme potřebovat někam odvést, ale i když budeme potřebovat něco přivést.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym