Přepravnímu startupu Bolt pomůže v souboji s konkurencí Evropská unie. Půjčí mu 1,2 miliardy korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

bolt_markusvillig_car-min

Foto: Bolt

Markus Villig, spoluzakladatel a CEO Boltu

0Zobrazit komentáře

Celkem 30 milionů cestujících ve 35 zemích po celém světě obsluhuje přepravní aplikace Bolt, která dříve fungovala pod názvem Taxify. V Estonsku ji před sedmi lety založil Markus Villig a svádí na mnoha světových trzích včetně Prahy souboj s americkým konkurentem v podobě Uberu (a dalšími). Aby své služby mohl dál vylepšovat a rozšiřovat, nabírá novou investici.

Na rozdíl od předchozích investičních kol, kdy v rámci toho posledního Bolt loni v červenci získal 60 milionů eur, se však nyní nejedná o klasickou záležitost v podání venture kapitálových fondů. Markus Villig tentokrát vyjednal další finanční injekci s Evropskou unií.

Evropská investiční banka (EIB) pošle do Boltu investiční úvěr ve výši 50 milionů eur, tedy více než 1,2 miliardy korun, které mají padnout na podporu dalšího výzkumu a vývoje současných i nových produktů, mezi něž nepatří jen aplikace pro přepravu cestujících, ale od loňska také třeba jídlo. I proto se z Taxify stal Bolt, protože už nechce být vnímán jen jako alternativa k taxíkům.

Pro inspiraci pochopitelně nemuseli manažeři estonského startupu chodit daleko. Jídlo již delší dobu pod značkou Uber Eats rozváží po celém světě taktéž úhlavní konkurent, pro něhož představuje food delivery paradoxně mnohem lukrativnější byznys, než je přeprava lidí. A tak si chce také Bolt z tohoto koláče ukrojit.

bolt-food2

Foto: Bolt

Kurýr služby Bolt Food

Kdy se svou službou Bolt Food vstoupí jeden z nejrychleji rostoucích evropských startupů, který se pyšní hodnotou přes miliardu dolarů a může si tak říkat jednorožec, na další trhy mimo svou domovskou zemi, zatím není jasné, ale peníze od Evropské unie mu s tím mohou pomoci. I EU má totiž zájem na tom, aby v souboji s americkými velikány měly evropské startupy úspěch.

„Bolt je dobrým příkladem evropského úspěchu v oblasti technologií a inovací. EIB je velmi ráda, že může podpořit tuto společnost při vylepšování jejích služeb a zároveň jí umožnit rozvoj v nových oblastech,“ uvedl viceprezident EIB Alexander Stubb.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Padesátimilionový úvěr má padnout také na zlepšení bezpečnosti, spolehlivosti a udržitelnosti služeb Boltu, který vedle objednání odvozu pasažérů či jídla vyvíjí také aplikace pro sdílení aut, kol a koloběžek. Jelikož oblast sdílených služeb mohou v budoucnu významným způsobem ovlivnit různé regulace, hodí se být Boltu s Evropskou unií zadobře, což nejnovější spolupráce indikuje.

„Mobilita je jednou z oblastí, ve kterých bude Evropa reálně profitovat z existence lokálního hráče, který sdílí hodnoty evropských spotřebitelů a regulátorů. Jsme proto nadšení, že se Evropská investiční banka připojila k těm, kteří Bolt podporují. Díky tomu budeme schopni rychleji obsloužit více lidí po celé Evropě,“ prohlásil spoluzakladatel Boltu Martin Villig.

bolt-founders

Foto: Bolt

Spoluzakladatelé startupu Bolt Martin a Markus Villigovi

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Český vyhledávač nábytku Favi loni vyrostl na téměř půl miliardy a chystá velkou expanzi po celé Evropě

Peter BrejčákPeter Brejčák

favi-founders

Foto: Favi

Jan Zajíc a Radomír Hejl, spoluzakladatelé Favi

0Zobrazit komentáře

Český vyhledávač nábytku Favi hlásí další úspěšný rok. Společnost působící na českém, slovenském, polském, maďarském a rumunském trhu během loňska zvýšila své tržby o šedesát procent na téměř půl miliardy korun. V letošním roce Favi plánuje dál růst v podobném tempu a těžit z díry na trhu – podle svých majitelů, kterými jsou dnes spoluzakladatelé Radomír Hejl a Jan Zajíc a také investiční skupina kolem Jana Barty, totiž na trhu agregátorů nábytku nepůsobí žádný jiný velký hráč.

Podobná vyhledávací služba je podle Favi technologicky složitá, protože nábytek různých výrobců není možné porovnávat podle textové položky jako například elektroniku. I proto nejsou v této oblasti tak silní v jiných segmentech velcí hráči, kteří se zabývají srovnáváním cen.

„Aktuálně pracujeme s neuronovými sítěmi, které doporučují uživatelům produkty například podle vkusu a stylu konkrétního uživatele. Zatím to jsou detaily, které na první pohled nemusí být vidět, ale při konkrétním hledání zážitek uživatele zlepšují, takže je to rozhodně směr, kterým se chceme ubírat,“ říká pro CzechCrunch Jan Zajíc, spoluzakladatel Favi.

S investicí od Pale Fire Capital (PFC) Jana Barty a spol. tak chce Favi svůj technologický náskok využít při expanzi do zahraničí. Cílovými zeměmi jsou Španělsko, Portugalsko, Chorvatsko, Slovinsko a země Skandinávie, tedy Norsko, Švédsko a Dánsko, a přestože se prý ještě konkrétní plány ladí, jeden z partnerů PFC, Dušan Šenkypl, v nedávném rozhovoru pro Lupu mluvil o velké expanzi celkem do deseti evropských zemí.

favi-office

Foto: Favi

Kanceláře Favi

„Je to asi dost agresivní strategie, ale ukazuje se, že jsme s Favi našli dost obrovskou díru na trhu, takže s ním máme nejvyšší růstové ambice,“ uvedl pro Lupu Šenkypl s tím, že EBITDA marže Favi loni skončila těsně pod 10 procenty a firma je stále v zisku, byť podrobnější čísla on ani firma prozrazovat nechce.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

S cílem podpory další expanze Favi zároveň spustilo i novou reklamní kampaň, která běží jak na internetu, sociálních sítích a YouTube, tak také v televizi a narazit na ní můžete například i v pražském metru.

„Naším záměrem bylo přiblížit, že dneska už si každý může svůj domov zařídit podle svých představ. V jednom stejném pokoji se ve filmově laděných scénách postupně odehrávají příběhy čtyř různých domovů. Jednotlivé set designy jsou postavené na osobitosti obyvatel a nesou ikonické rysy dané cílové skupiny,“ říká designérka Andrea Fišarová.