Od vlastních failů ke sdílení zkušeností. Jak mladý Čech a Slovák budují po celé zemi školky pro podnikatele

Peter BrejčákPeter Brejčák

_mg_3559-2-minStory

Foto: Podnikni to

Zakladatelé Podnikni to Max Dužek a Jakub Tížek

0Zobrazit komentáře

V bublině velkých měst se může zdát, že pro začínající podnikatele existuje dostatek podpory. Coworkingové prostory, akcelerátory a inkubátory jsou totiž na každém kroku a také mnoho zkušených podnikatelů a mentorů sdílí své know-how s méně zkušenými kolegy.

Pozornost se však často zaměřuje na samotný rozběh podnikání – od toho, jak se poprat s byrokracii a formuláři, po to, kde a jak získat peníze. Podle dvojice dvacátníků s vlastními zkušenostmi s podnikáním by však měla podpora začínat ještě dřív.

Prvním krokem k byznysu totiž není získání IČO a peněz na rozjezd, ale motivace lidí, aby vůbec hledali díry na trhu či podnikatelské nápady a přemýšleli nad tím, jak je následně zrealizovat. A protože taková podpora v Česku chybí, rozběhli Jakub Tížek a Max Dužek projekt Podnikni to!, kde se snaží situaci zlepšit.

„Nadával jsem na to, jak málo zkušeností se na škole předává.“

Příběh začíná u Jakuba Tížka. Do podnikání se poprvé pustil v roce 2012, když si od rodičů půjčil peníze na rozběh vlastních nápadů. „Zkoušel jsem cokoliv, v podstatě jsem ale téměř nic nerozjel,“ směje se během rozhovoru.

„Chtěl jsem vybudovat projekt globálního srovnávání škol, po třech letech z toho nakonec vznikl portál srovnávající lokální jazykovky,“ popisuje Tížek. Během studií na Mendelově univerzitě v Brně zároveň vybudoval dotační firmu, ve které zaměstnával dvacet lidí. V mladém věku tak už měl s podnikáním dost zkušeností a pro rady, jak si rozběhnout vlastní byznys, za ním začali chodit spolužáci.

jakub_tizek_6-min

Foto: Podnikni to

Myšlenka stojící za projektem Podnikni to vznikla u Jakuba Tížka

„Hodně jsem nadával na to, jak málo zkušeností se na škole předává. Chtěl jsem s tím něco udělat. Připravil jsem vlastní kurz o podnikání, který jsem na škole přednášel. Po jednom semestru to mělo skončit, díky velkému zájmu se však začal projekt rozvíjet dál,“ popisuje Tížek s tím, že aktuálně na Mendelce probíhá již devátý semestr jeho kurzu.

Slovák Max Dužek má s podnikáním podobné zkušenosti. Protože pochází z podnikatelské rodiny, podobně jako Tížek zkoušel rozjet vlastní nápady. „Můj první projekt byl velký fail,“ přiznává Dužek usmívajíc se nad šálkem kávy.

„Vše se točí jen kolem prachů.“

„Když mi bylo devatenáct, chtěli jsme pomáhat propojovat IT s korporátními klienty, aby se jim dobře spolupracovalo. Na Startup Weekendu jsme obsadili druhé místo a získali i investora z Polska. Po čtyřech měsících jsme však projekt s neúspěchem ukončili,“ popisuje dnes pětadvacetiletý Dužek.

Od budování byznysu ho úspěch neodradil. Jako spolumajitel se podílel na rozvoji projektu webové aplikace pro překladatelské firmy. Kvůli školním povinnostem, odjezdu na Erasmus a dalším faktorům se však rozhodl z aktivní pozice odejít a aktuálně drží jen podíl. Odnesl si ale cenné zkušenosti, jak to s podnikáním v Česku chodí.

max-3-min

Foto: Podnikni to

Max Dužek, spoluzakladatel Podnikni to

„Podnikatelský systém nás učí krok jedna, nic však neříká o kroku nula. Všichni učí podnikat přesně tak, jak se nemá – vše se točí jen kolem prachů. To byla jedna z věcí, které mě štvaly, a chtěl jsem nějakým způsobem tenhle systém změnit,“ říká Dužek s tím, že prvním krokem k podnikání není získání IČO nebo peněz na rozjezd, když o byznysu člověk nic neví.

„Školy a systém lidí neučí, jaký je podnikání punk. V začátcích se musí dělat štíhle a s rychlými rozhodnutími. Univerzity místo toho žákům vštěpují věci, které jsou v rámci podnikání hodně daleko,“ pokračuje Dužek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V roce 2017 se pak náhodně seznámil s Tížkem, který mu vykládal o jeho probíhajících kurzech na univerzitě. Aby Dužek nevynalézal znovu kolo, dvojice se dohodla, že se pustí do rozvoje projektu společně. Tak vznikl nápad založit projekt Podnikni to snažící se o systémovou změnu podpory nepodnikatelů, tedy lidí, kteří o podnikání jen uvažují, bojí se nebo nepoznají první kroky k rozvoji vlastního projektu.

Školka pro podnikatele

„Ve velkých městech je dost inkubátorů, coworkingů i celý ekosystém podporující podnikatele. Nikdo ale nepodporuje lidi, kteří o podnikání jen uvažují. My jsme zaplnili mezeru, jsme preinkubátor pomáhající lidem stát se začínajícími podnikateli,“ vysvětluje dnes devětadvacetiletý Tížek s tím, že jejich projekt někdy označují i jako „embryátor“.

Něco jako „školka pro podnikatele“ původně vznikla jako univerzitní kurz, odkud pochází i její metodologie, v průběhu let se však rozrostla do mnohem větších rozměrů. Z jedné univerzity se kurzy postupně rozšířily do již jedenácti univerzit po celém Česku.

jakub_tizek_2-min

Foto: Podnikni to

Jakub Tížek, spoluzakladatel Podnikni to

A ve školách se dvojice mladých podnikatelů nezastavila. Zaměření na studenty rozšířila na další cílové skupiny jako například ženy, maminky na mateřské, v plánu jsou kurzy pro seniory i tělesně postižené. Zároveň se Podnikni to začalo soustředit na podporu do měst.

Společně s magistráty se snaží budovat lokální preinkubační infrastrukturu, která není o populárních coworkingových centrech, ale o pomáhání běžným občanům rozjet svůj první projekt. „Možnost totiž není jen přihlásit se na pracovní úřad, nebo se nechat zaměstnat,“ říká Dužek.

jindrich-lenz1

Přečtěte si takéČeská digitální pojišťovna Mutumutu nabrala 30 milionů korun a každý rok plánuje expandovat do nové zeměČeská digitální pojišťovna Mutumutu nabrala 30 milionů korun a každý rok plánuje expandovat do nové země

Osmitýdenní kurzy původně začínaly v krajských městech, zájem však projevovala i ta menší. Aktuálně se tak nacházejí ve městech od deseti tisíc obyvatel a účastní se jich i lidé z okolních vesnic. Jde o zaplňování další mezery – ve velkých městech je podpory podnikání dost, v těch menších je situace často opačná.

Samotné workshopy ve městech se soustředí na předávání know-how, proto se mezi lektory často nacházejí lokální podnikatelé, kteří si již v daném regionu vybudovali své jméno. Po zaučení metodologie následně kurzy vedou a zájemcům dokážou předávat i zkušenosti s lokálními podmínkami. Cílem je vybudovat kořeny podnikatelské komunity, která se bude postupně rozrůstat a své ovoce přinese především v dlouhodobém měřítku.

max-2-min

Foto: Podnikni to

Max Dužek, spoluzakladatel Podnikni to

„Považuju za více než vhodné podporovat podnikavost, podnikání, lokální ekonomiku nejenom ve velkých centrech, ale právě i v menších městech. Žije v nich řada lidí, kteří mají dobré nápady, ale buď neví, jak je uchopit, nebo se obávají toho, aby nezašli do slepé uličky,“ popisuje František Lukl, předseda Svazu měst a obcí ČR a zároveň starosta Kyjova, ve kterém již kurzy Podnikni to organizovali.

„Když jsem se s Kubou Tížkem a jeho projektem setkal poprvé, byl jsem mírně skeptický, protože jsem věděl, že ve velkých městech bude řada lidí, kterých se bude chtít kurzů zúčastnit. Nevnímal jsem, že by taková aktivita mohla fungovat i v městě, které má deset tisíc obyvatel, i když má spádovou oblast 55 tisíc lidí,“ přiznává Lukl, včetně toho, že ho následný zájem lidí pozitivně překvapil.

„Musíme zatnout zuby. Aby ekosystém fungoval, musí se budovat léta.“

Nezisková organizace Podnikni to, která je přímo financována kraji, městy či univerzitami, aktuálně působí v patnácti městech a jednání o spolupráci probíhají s dalšími desítkami měst. Celkově je organizovaných na třicet kurzů ročně, celonárodní mívají někdy i 150 účastníků a zanedlouho se očekává překročení hranice 1500 absolventů. V nejbližších dvou letech pak chtějí v rámci svých aktivit zasáhnout šest tisíc lidí a více než třetinu z nich v rámci kurzů přeškolit. 

Během svých aktivit Podnikni to spolupracuje s dvacítkou lektorů, mezi kterými jsou i známá jména jako zakladatel X-Challenge Miky Škoda, Matouš Vinš stojící za Travel Bible, majitel Naučmese Adam Marčan či Andrea Tkačuková z Foreigners a Zuzana Hloušková z Bamboolik.cz.

titulovka-min

Foto: Podnikni to

Tým Podnikni to: Max Dužek, Lucie Maděryčová a Jakub Tížek

Ne všechno však probíhá tak jednoduše, jak se na první pohled může zdát. Zejména státní sféra má totiž tendenci dívat se na všechny projekty v krátkodobém měřítku, aby byly výsledky viditelné co nejrychleji. „Musíme zatnout zuby, protože aby ekosystém fungoval dobře a dlouhodobě, musí se budovat léta. Naštěstí se k naší snaze spousta subjektů staví dobře. Pochopili, co děláme, a pomáhají nám,“ přidává Tížek optimistický pohled.

V dalším plánu má Podnikni to rozběhnout své kurzy a budovat komunitu také v obcích s rozšířenou působností. Cílem je vybudovat v nich preinkubační body, které budou spolupracovat s krajskými centry podpory podnikání, aby se tématu věnovala pozornost již od této nízké úrovně.

„To, co začalo z hněvu a frustrace z předávání zkušeností o podnikání, se z univerzitních kurzů protavilo ve spolupráci s lektory-podnikateli do měst a vesnic. Ukazujeme, že u nás musí vzniknout systematická podpora podnikavosti ze strany státu. A to je běh na dlouhou trať,“ dodává Dužek na závěr.

Ropný průmysl se otřásá v základech. O uhlíkovou neutralitu nečekaně usiluje i olejářský gigant BP

bp-platform

Foto: BP

Ropná plošina BP v Mexickém zálivu

0Zobrazit komentáře

Dosažení uhlíkové neutrality do roku 2030 či 2050 je nyní velkým cílem pro mnoho větších či menších podniků. Ovšem u žádné z nich nebylo toto oznámení natolik kontroverzní jako u jednoho z největších producentů ropných produktů, britské energetické společnosti BP.

Snahu o dosažení uhlíkové neutrality v poslední době ohlásila celá řada významných společností. Jmenovitě například Microsoft, Amazon, šampionát Formule 1 a letecký přepravce EasyJet si tento cíl již dokonce odšrktnul. Svým rozhodnutím jsou tyto nadnárodní společnosti příkladem i ostatním a postupně se do bezuhlíkové iniciativy zapojuje stále větší množství velkých jmen.

Avšak když se na uhlíkovou „odvykačku“ dobrovolně přihlásí i jedna z největších ropných společností, působí to poněkud absurdním dojmem.

bp-green-plan1

Foto: BP

Bernard Looney je autorem odvážného plánu petrolejářské společnosti BP

Autorem iniciativy je nový generální ředitel Bernard Looney. Ten má za to, že společnost, pod kterou spadají i nám známé značky jako Castrol či Aral, potřebuje změnu. „Naším cílem je redukovat na nulu přibližně 415 milionů tun emisí, přičemž z toho 55 milionů z našich provozů a 360 milionů z předcházející výroby,“ prohlásil Bernard Looney, který v BP, respektive The British Petroleum Company, strávil celou svou kariéru a chce ambiciózního cíle dosáhnout nejpozději do roku 2050.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

BP chce zároveň více investovat do nízkouhlíkových podniků a omezovat investice do ropy a plynu. Společnost se totiž v poslední době zaměřuje i na fotovoltaiku. Bohužel prozatím nebyly odhaleny bližší detaily týkající se realizace tohoto cíle. BP však přislíbilo, že více představí během setkání investorů, které by mělo proběhnout v září tohoto roku.

Vše řeší kompenzace

Rozhodně to ale neznamená, že se BP vzdá všech svých ropných aktivit. Ropa, plyn a jejich následné zpracování budou i nadále tvořit základ celého podnikání firmy, která za rok 2018 vykázala tržby ve výši téměř 304 miliard dolarů a odnesla si z nich čistý zisk atakující 10 miliard. Ovšem stejně jako zmiňovaný EasyJet bude veškeré produkované emise kompenzovat investicemi do projektů zahrnujících výsadbu stromů či vývoj technologií pro zachytávání oxidu uhlíku.

bp-green-plan2

Foto: BP

BP Net Zero je název kampaně, v rámci které si BP klade za cíl uhlíkovou neutralitu do roku 2050

Looney zároveň ujistil investory, že BP bude každý rok na dividendách vyplácet 8 miliard dolarů (přibližně 184 miliard korun). Předseda společnosti Helge Lund navíc dodal, že tyto změny budou dobré nejen pro celou společnost, ale i pro BP a samotné akcionáře.

Otázkou ovšem zůstává, jaký je důvod tohoto rozhodnutí. Přeci jen odhalit takto odvážný plán bez konkrétních cílů působí minimálně jako snaha dostat BP na přední strany novin. Navíc deník The Guardian provedl v minulém roce průzkum, ze kterého vyplynulo, že by společnost ráda do roku 2030 navýšila produkci ropných produktů a zemního plynu až o pětinu. Teď naopak říká, že do roku 2050 chce být uhlíkově neutrální.

jindrich-lenz1

Přečtěte si takéČeská digitální pojišťovna Mutumutu nabrala 30 milionů korun a každý rok plánuje expandovat do nové zeměČeská digitální pojišťovna Mutumutu nabrala 30 milionů korun a každý rok plánuje expandovat do nové země

Looney ale řekl: „Vím, že mnozí pochybují o našich úmyslech v závislosti na rozporech mezi tím, co říkáme, a tím, co děláme. Podnikáme však kroky, abychom sladili naše záměry s našimi činy pevněji a viditelněji, a stali se mnohem více transparentní.“

Mezi další opatření v rámci zeleného plánu chce BP více lobovat za politiky, kteří mají ve svém programu změny související se současnou klimatickou krizí, což je podobný postup, jaký zvolila i americká investiční a bankovní společnost Goldman Sachs.

bp-green-plan4

Foto: BP

Bernard Looney během svého prvního projevu ve funkci generálního ředitele BP

Při této příležitosti BP také představilo svou novou vnitřní strukturu. Ta se až doposud větvila na oblast získávání ropy a zemního plynu a oblast zpracování těchto látek v ropné produkty. Nyní se aktivita BP rozvětví do čtyř oblastí. První bude mít na starosti produkci a provoz, druhá zákaznický servis a výrobu produktů, třetí zpracování plynu a nízkouhlíkovou energii a poslední odvětví se bude zabývat inovacemi a inženýrstvím.

Proč to nepřenecháte Tesle?

Looneymu byla položena ze strany magazínu Business Insider otázka, proč přechod na obnovitelnou energii podnik s více než staletou tradicí v oblasti zpracování fosilních paliv raději nepřenechá společnostem, jako je Tesla. Looney odpověď na otázku rychle přehrál na Nicka Boyla, generálního ředitele společnosti Lightsource Renewable Energy, která se specializuje na solární energii, a ve které má BP 50% podíl.

„Ropné společnosti by měly vést revoluci v oblasti čisté energie, protože se specializují na realizaci velkých inženýrských projektů na odlehlých místech, znají trhy s energií a mohou se pochlubit obchodními znalostmi i finančními prostředky, aby iniciativy v oblasti obnovitelné energie hnaly kupředu,“ řekl Boyle.

A Looney vše uzavřel slovy: „Stále budeme energetickou společností, ale trochu jiným druhem energetické společnosti.“