První rok s Apple Pay aneb jablečná služba vzala Česko útokem. iPhonem platí už přes 660 tisíc klientů
V Česku po roce platí s Apple Pay přes 660 tisíc lidí
Když se zeptáte fanoušků společnosti Apple na nejdůležitější momenty roku, které mají právě s jablečnou firmou z Kalifornie spojenou, obvykle řeknou tradiční podzimní představení nového iPhonu, případně jiného hardwarového produktu. Loni to však u mnoha uživatelů přebila jiná událost. Psal se 19. únor 2019 a do Česka dorazilo vytoužené Apple Pay.
Pro mnohé to může znít banálně, jenže ona to opravdu byla vytoužená a dlouho očekávaná služba. Apple ji totiž představil už v říjnu 2014, ale v Česku jsme museli čekat další čtyři a půl roku, než jsme mohli začít platit iPhonem. Majitelé telefonů s Androidem se mohli usmívat, banky pro ně měly buď vlastní aplikace a Google Pay oficiálně do prvních bankovních domů dorazilo koncem roku 2017.
Zatímco v mnoha částech Spojených států vedlo Apple Pay skutečnou revoluci v placení, z českého pohledu to bylo často nepochopitelné. Zatímco my jsme tu byli zvyklí jen přikládat plastové platební karty k bezkontaktním terminálům roky, pro Američany bylo Apple Pay (a také další mobilní platební služby) často novinkou.
Tradiční magnetický pásek a tzv. žehlička, kdy musíte projet kartou terminálem a ještě se případně podepsat – na to už si dnes u nás málokdo vzpomene. V Americe to je ale stále vcelku běžná praxe, a tak možnost zaplatit mobilem, a to jen tak, že ho přiložíte k malé černé krabičce, budilo pozdvižení a v prvních letech se Apple Pay pomalu plížilo do dalších a dalších obchodů.
Naopak v Česku jsme byli prakticky od začátku na vše perfektně připravení. Máme totiž jednu z nejhustších sítí bezkontaktních terminálů v Evropě, a tak všichni očekávali, že brzy nechají plastové kreditní či debetní karty doma a vezmou si jen iPhony. Nakonec jsme čekali déle, než všichni doufali. Hlad ale zákazníky nepřešel.
První na startu zabodovali
Když začalo 19. února loňského roku Apple Pay fungovat v prvních šesti tuzemských bankách a dalších dvou firmách, hned bylo jasno, že kdo na vlnu naskočil jako první, u svých klientů jednoznačně zabodoval. Tehdy se jednalo o Českou spořitelnu, Komerční banku, Monetu, Air Bank, J&T Banku a také Twisto s Edenredem.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsDnes, rok po vstupu jablečné platební služby do Česka, u nás platí iPhonem, případně hodinkami nebo na počítačích Mac, přes 660 tisíc klientů celkem 15 bankovních i nebankovních institucí. Postupně totiž na Apple Pay naskočily všechny největší tuzemské banky a ty, co otálely nejdéle, byly neustále bombardovány nedočkavými uživateli.
Někteří dokonce právě kvůli Apple Pay měnili banky, protože komfort v podobě placení mobilním telefonem, který máme prakticky neustále při ruce, proti vytahování platební karty z peněženky, je neporovnatelný. Někteří navíc k terminálům přikládají jen své chytré hodinky, takže „námaha“ zaplatit je takřka nulová.
„Mobilem dnes platí každý čtvrtý klient Air Bank. Navíc už téměř ve čtvrtině případů přiloží náš klient v kamenném obchodě k terminálu místo platební karty právě chytrý telefon,“ říká Filip Zavřel, vedoucí Oddělení každodenních služeb Air Bank. Podobně jako většina zástupců dalších bank potvrzuje, že nástup Apple Pay byl rychlý.
„U služby Apple Pay byl od samého začátku nárůst klientů platících touto službou velmi rychlý. Je to dáno tím, že uživatelé Applu jsou výrazně více nakloněni moderním technologiím a placení mobilním telefonem než uživatelé jiných operačních systémů,“ popisuje Jan Hailich, manažer platebních řešení v České spořitelně, kde dnes mají po roce už 135 tisíc klientů s Apple Pay, nejvíce ze všech.
Mobilními zařízeními už dnes v Česku platí více než 1,1 milionu klientů.
To, že Apple Pay i v Česku rychle převálcovalo konkurenční Google Pay, není i vzhledem k tomu, co říká Jan Hailich překvapivé, podíl jednotlivých operačních systémů na trhu tomu přitom vůbec neodpovídá. Byť se tržní podíl iOS, které běží na iPhonu, pohybuje kolem pětiny a Android drží zbytek, celosvětově využívá Apple Pay 90 milionů lidí, zatímco Google Pay jen třetinu.
Apple Pay porazilo Google Pay na hlavu
Jednou z bank, u které museli klienti čekat na Apple Pay nejdéle, bylo ČSOB. Přestože ale jablečnou platební službu otevřela druhá největší tuzemská banka v počtu klientů až začátkem listopadu, dnes už eviduje přes 58 tisíc uživatelů a téměř dvojnásobek digitalizovaných karet. Často si totiž klienti do mobilu nahrají více svých karet.
„Nástup Apple Pay byl skutečně razantní. Do 48 hodin po spuštění bylo do Apple Pay digitalizováno více karet, než je digitalizováno do Google Pay po třech měsících. A i dnes přibývá každý den dvakrát více digitalizovaných karet do Apple Pay než do Google Pay. Apple Pay dnes tvoří 80 % mobilních plateb,“ uvádí tiskový mluvčí ČSOB Patrik Madle.
Prozatím posledním do party, který spustil podporu pro Apple Pay až tento týden, se stala Banka Creditas. Aktuálně tak již tuto platební službu podporuje Air Bank, Moneta, Česká spořitelna, Fio banka, ČSOB, Komerční banka, mBank, Raiffeisenbank, Equa bank, UniCredit Bank a z bank ještě J&T Banka, která však konkrétní čísla jako jediná neprozrazuje.
Ke dvanácti bankám pak musíme přičíst ještě zmíněné Twisto, Edenred a rovněž populární Revolut, nicméně ani on čísla nekomentuje. Zajímavostí je, že většina bank dnes již podporuje také Google Pay (hojně banky tuto službu doplňovaly taktéž loni), ale pouze v Monetě, Equa bank a mBank má platební služba na Androidu více klientů než Apple Pay.
Pokud bychom v Air Bank připočítali ke Google Pay i vlastní aplikaci My Air, kterou banka patřící skupině PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera před nasazením Google Pay dlouho tlačila, dostanou se platební služby na Androidu u Air Bank těsně do vedení (ale někteří klienti s Androidem používají obě aplikace). Celkem však banky u Google Pay hlásí necelých 370 tisíc klientů, což je jen něco málo přes polovinu, než má konkurence.
Když k číslu Google Pay přičteme i fungující alternativy v podobě zmíněné My Air u Air Bank a RaiPay u Raiffeisenbank, dostaneme se přes 450 tisíc klientů. Z toho se můžeme jednoduchým výpočtem dostat rovněž k tomu, že mobilními zařízeními už dnes v Česku platí více než 1,1 milionu klientů. Nepůjde však o zcela unikátní číslo, protože mnozí lidé mají účty ve více bankách.
Jaký mám PIN?
Banky každopádně hlásí, že lidé platící telefonem bývají obvykle výrazně aktivnější. Například v Twistu udělají zákazníci měsíčně s Apple Pay kolem 23 transakcí, zatímco s kartou jen zhruba 13. Již brzy chce Twisto nasadit také Google Pay a v plánu to má rovněž Raiffeisenbank, takže i u této služby bude pokrytí v Česku takřka kompletní.
Šéf českého fintechové startupu Twisto Michal Šmída navíc prozrazuje, že pohodlí v podobě placení mobilem, kdy už ani u terminálu nemusíte zadávat žádný PIN (ani při platbách nad 500 korun), vede k dalšímu efektu. „61 % lidí už má občas potíž vzpomenout si na PIN kód ke své platební kartě,“ říká s úsměvem.
Ten pak bývá potřeba například při výběru z bankomatu. Byť i ty postupně mnoho českých bank v čele s Monetou, Raiffeisenbank, Fio bankou, Air Bank, Komerční bankou či Českou spořitelnou modernizuje, a tak i u nich již stačí jen přiložit telefon, nutnost zadávání čtyřmístného hesla zůstává.
A když už je řeč o placení mobilními zařízení, je dobré vzpomenout také Garmin Pay a Fitbit Pay, díky kterým lze platit také stejnojmennými chytrými náramky a hodinkami. I tyto služby se postupně rozšiřují, ale klienty u nich banky zatím počítají jen v tisícovkách. Všechny banky se ale shodují, že další významný růst mobilních plateb očekávají i v roce 2020.