Rychle a zeleně. Americký startup Boom vyvíjí nadzvukový letoun, kterému zajistí nulovou uhlíkovou stopu
Být rychlejší než zvuk, to je meta, které se člověku podařilo díky nadzvukovým letounům dosáhnout již v roce 1947, kdy potřebnou rychlost poprvé překonal letoun Bell X-1. Od té doby je nadzvuková rychlost běžnou výbavou řady armádních letounů a díky výrobcům Concorde a Tupolev bylo jeden čas možné rychlostí zvuku i běžně cestovat. Na zašlou slávu obou cestovních letadel chce navázat startup Boom Supersonic, a to ve zcela zeleném duchu.
Velký hluk, nehospodárnost a technické problémy, které vedly k tragické nehodě, to byly jedny z hlavních důvodů, proč éra nadzvukové civilní přepravy trvala tak krátce. Po ukončení programů Concorde a Tupolev Tu-144 to vypadalo, že korzování vzdušným prostorem v rychlostech překračujících rychlost zvuku zůstane pouze výsadou armádních pilotů.
V posledních letech se však objevila řada nových projektů, které chtějí nadzvukovou rychlost navrátit do rukou civilních pilotů.
Snaží se o to například Lockheed Martin ve spolupráci s vesmírnou agenturou NASA, jejichž letoun X-59 QueSST by měl vzlétnou za dva roky. Své nadzvukové letadlo Aerion AS2 chce za tři roky do vzduchu dostat Aerion ve spolupráci se společností Boeing. A ve stejném časovém horizontu by svůj nadzvukový letoun Overture ve vzduchu rád viděl i startup Boom Supersonic.
Ještě než se však pustí do prací na letounu Overture, který by měl být schopen pojmout až 55 cestujících, pracuje Boom na menším letounu XB-1, který se má stát demonstrací jeho technologických schopností i ekologických možností vývoje takového letounu. Americký výrobce totiž oznámil, že projekt konceptu XB-1 bude zcela uhlíkově neutrální.