Spojíme křídla s trupem a ušetříme pětinu paliva. Airbus ukazuje, jak by mohla vypadat ekologičtější letadla

airbus-maveric

Foto: Airbus

Airbus Maveric

0Zobrazit komentáře

Jak bude vypadat letadlo blízké budoucnosti? Otázka, kterou si kladou i inženýři Airbusu. Výsledkem jejich bádání je mimo jiné unikátní koncept letounu, který dostal jméno Maveric. Letoun do V ohromuje nejen svým atypickým tvarem, ale i jedinečným interiérem.

Co možná nejrychlejší přesun z bodu A do bodu B je doslova lidskou posedlostí. Koňské postroje, šlapací kola, vlaky, automobily, letadla, to všechno jsou vynálezy, jejichž cílem bylo pomoci dopravit člověka na určení místo v kratším čase, než se to dařilo vynálezu předchozímu.

21. století není v tomto ohledu výjimkou, rychlost je nesmazatelně vryta do základů celé naší společnosti, ovšem její glorifikace začíná být podmiňována jejím dopadem na životní prostředí. Za vše mluví aktuální vlna elektromobility v automobilovém průmyslu, která se postupně vkrádá do našich životů a začíná zabírat stále větší podíl na automobilových trzích.

airbus-maveric1

Foto: Airbus

Airbus Maveric představuje cestu hledání budoucnosti letecké dopravy

Podobné tendence lze pozorovat i u dalších odvětví dopravy, jako je ta lodní či letecká. V ní se objevuje stále větší množství malých letounů, které jsou, respektive v budoucnu budou schopné za využití čistě elektrické energie přepravit menší počet osob v rámci lokálních vzdáleností. Kam si však elektrický pohon razí cestu velice složitě, jsou velká dopravní letadla, pro jejichž potřeby jsou klasické akumulátory prozatím nedostačující.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Výrobci dopravních letadel proto musí hledat jiné způsoby, jak produkci emisí svých letounů omezovat. Inženýři Airbusu se proto zaměřili na tvar a zcela přepracovali klasické pojetí letadla. Prototyp pojmenovaným Maveric (zkratka pro Model Aircraft for Validation and Experimentation of Robust Innovative Controls), který se představil na letecké výstavě v Singapuru, nerozlišuje mezi trupem a křídly, jak je to nyní u letadel běžné, protože všechny tyto části spojuje do jednoho uceleného celku. Tato koncepce by měla přispět k dramatickému snížení spotřebovaného paliva až o 20 %.

Budoucnost létání

Airbus, který momentálně platí za největšího výrobce dopravních letadel, prozatím představil jen 2 metry dlouhý a 3,2 metru široký model novinky. Na projektu však pracuje již od roku 2017 a od června roku 2019 by měl být model testován i ve vzduchu, v čemž chce Airbus pokračovat minimálně do poloviny tohoto roku.

airbus-maveric3

Foto: Airbus

Díky jedinečnému tvaru by měl být Maveric schopen ušetřit až 20 % paliva

Inovativní tvar navíc nepřináší pouze úsporu paliva. Díky tomu, že je letoun v podstatě jedním velkým křídlem, mají inženýři daleko větší možnosti, jak integrovat inovované pohonné systémy i jak pojmout vnitřní uspořádání prostoru letadla, který se nemusí omezovat jen na jednu uličku a dvě postranní řady míst k sezení.

Tento fakt Airbus nastínil v rámci svých vizualizací, které zobrazují prostorný interiér s různým pojetím uspořádání sedadel, atraktivním ambientním osvětlením a dalšími zajímavostmi z dílny Airbusu. Mezi ně patří například multimediální prostředí pro cestující v první třídě, které se zobrazuje přímo na stěně letounu.

airbus-maveric7

Foto: Airbus

Pohled do prostorného interiéru letounu

airbus-maveric5

Foto: Airbus

Cestující by mohli mát interaktivní prostředí přímo na stěně letounu

„Airbus využívá nové technologie k průkopnictví budoucnosti letectví. Testováním nových konfigurací letadel je schopen vyhodnotit jejich potenciál a určit, které projekty jsou životaschopné. Ačkoliv v současné době nemáme konkrétní časový plán pro uvedení letounu do provozu, tato technologická demonstrace může být nápomocna při přepracovávání architektury komerčních letadel pro co nejekologičtější a udržitelnou budoucnost leteckého průmyslu,“ uvedl v oficiálním prohlášení Jean-Brice Dumont, výkonný viceprezident technického oddělení Airbusu.

jaroslav-beck-boxed1

Přečtěte si takéV Česku je obří talent. Úspěch Beat Saberu dokázal, že jsme na světové úrovni, říká Jaroslav Beck v CzechCrunch PodcastuV Česku je obří talent. Úspěch Beat Saberu dokázal, že jsme na světové úrovni, říká Jaroslav Beck v CzechCrunch Podcastu

Ve svém hledání ideálních tvarů a technologií Airbus již dříve představil koncept letadla hledajícího inspiraci v ptačí říši. Zároveň pracuje na projektu E-Fanx X, tedy hybridním elektrickém letounu o střední velikosti. A nesmíme zapomenout ani na elektrický letoun Vahana spadající do kategorie eVTOL, tedy elektrických letadel s vertikálním vzletem i přistáním. Maveric je tedy jen jednou z cest a Airbus rozhodně není první, kdo koncept sloučeného trupu s křídly rozpracoval.

Již minulý rok Air France-KLM představila koncept Flying-V, tedy letoun s tvarem jednoho velkého křídla bez trupu. I Flying-V by měl ušetřit přibližně 20 % spotřebovaného paliva a tedy 20 % vyprodukovaných emisí, kterých letecká přeprava vyprodukuje 2,5 % z celosvětového objemu, přičemž tento podíl rok od roku narůstá.

FlyingV

Foto: TU Delft

Koncept letounu Flying-V na letištní ploše

Válka pick-upů se blíží. Svého vodíkového jezevce ukázal i startup Nikola a slibuje dojezd téměř 1 000 kilometrů

nikola-badger-pick-up1

Foto: Nikola

Nikola Badger, první vodíkový pick-up této americké společnosti

0Zobrazit komentáře

Zatímco u nás pick-upy na silnicích vídáme jen sporadicky, ve Spojených státech patří mezi vůbec nejoblíbenější, a hlavně nejprodávanější vozy. Segmentu v USA již delší dobu vládnou výrobci jako Ford, Ram či Chevrolet, ovšem na jejich výsostné postavení si brousí zuby řada nových automobilek. Nejnověji Nikola se svým vodíkovým Jezevcem, který by měl nabídnout skutečně impozantní parametry.

Pokud se podíváme na trojici nejprodávanějších vozů v USA za první polovinu minulého roku, na třetím místě najdeme pick-up Chevrolet Silverado, na druhém pick-upy 1500, 2500 a 3500 od Ramu a na prvním místě opět pick-up F-Series z dílen Fordu. Jasný doklad toho, jaké oblibě se tento segment v USA těší.

Ford, Chevrolet, Ram, ale třeba také GMC, to jsou tradiční výrobci s mnohaletou tradicí, kteří nabízí americkým zákazníkům přesně to, co měli vždy rádi. Velké silné motory, titánské rozměry a věčně nasupený vzhled připomínající svalovce, který právě zjistil, že si doma zapomněl připravený protein.

19_frd_f15_40662_lariat_ext_rubyred_v2_fade

Foto: Ford

Ford F-150 byl v USA v první polovině roku 2019 nejprodávanějším vozem

Jenže zdaleka ne všechno, co fungovalo dříve, funguje na zákazníka i dnes. Řeč je o velkých spalovacích motorech, jejichž žízeň je takřka neuhasitelná a které zatápí životnímu prostředí.

Přesně toho chce využít nová vlna přicházejících hráčů, kteří na to jdou s novými technologiemi. Řeč je o vozech s alternativními pohonnými systémy, jako je Tesla Cybertruck, Rivian a jeho R1T a nově také Nikola a jeho vodíkem poháněný pick-up jménem Badger (česky Jezevec).

Nadupaný Jezevec

Nikola Corporation o sobě prozatím dávala vědět hlavně skrze bezemisní nákladní tahače, které se v mnohém podobají chystanému Semi od Tesly. Představení Badgeru je tedy poměrně zajímavé překvapení s ještě zajímavější technikou. Ta v sobě kombinuje vodík v nádrži s klasickým akumulátorem, který bude mít podle Nikoly dostatečně velkou kapacitu na to, aby mohl pohánět vůz sám o sobě.

nikola-badger-pick-up2

Foto: Nikola

Badger sází na modernější design

„Nikola má v rámci programu nákladních vozů technologie v miliardových hodnotách, tak proč ji nevyužít také u pick-upu? Pracoval jsem na tomto programu roky a věřím, že trh je již připraven na něco, co dokáže zastat celodenní práci bez plýtvání energie,“ řekl v oficiálním prohlášení Trevor Milton, zakladatel a CEO arizonského startupu Nikola.

Kombinaci vodíku a klasického akumulátoru Nikola totiž aplikuje i do svých tahačů, u kterých má navíc v plánu prodávat hned několik jejich verzí. Ty budou buď kombinovat vodík s akumulátorem pro co největší dojezd, nebo budou k dispozici pouze akumulátorové verze s omezenějším dojezdem a lákavější cenovkou. Je tedy dost možné, že tento prodejní model bude aplikován i na Badger.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nikola však prozatím mluví pouze o vodíkové verzi, která by měla poskytnout dojezd až 965 kilometrů s plnou vodíkovou nádrží a téměř 500 kilometrů pouze za využití akumulátoru. S tímto na dnešní poměry impozantním dojezdem je svázán i úctyhodný výkon 900 koňských sil spolu s akcelerací, díky které se vůz dostane z klidového stavu na rychlost bezmála 100 km/h za 2,9 sekundy.

nikola-badger-pick-up4

Foto: Nikola

Nikola vůz popisuje jako stroj, který je schopen pracovat v jakýchkoliv podmínkách

Problém jménem vodík

Provoz vodíkového vozidla se alespoň, co se dojezdu týče, zdá být trefou do černého. Problém však spočívá v nedostatečné infrastruktuře, která je nejen ve Spojených státech, tak špatná, že se společnost Nikola sama rozhodla vystavět na celém území Států stovky nových vodíkových stanic.

jaroslav-beck-boxed1

Přečtěte si takéV Česku je obří talent. Úspěch Beat Saberu dokázal, že jsme na světové úrovni, říká Jaroslav Beck v CzechCrunch PodcastuV Česku je obří talent. Úspěch Beat Saberu dokázal, že jsme na světové úrovni, říká Jaroslav Beck v CzechCrunch Podcastu

Nyní by bylo slušností uvést, na kolik novinka z dílny Nikoly přijde a kdy se dočkáme jejího uvedení do výroby. Bohužel ani jednu z těchto informací firma prozatím neuvedla a projekt Badger tak musíme založit k dalším oznámeným, ovšem blíže nespecifikovaným projektům tohoto startupu, mezi které patří například elektrický vodní skútr WAV.

Lze však předpokládat, že díky vodíkové technologii bude pořizovací cena vyšší než u konkurenčních elektrických modelů.

nikola-badger-pick-up5

Foto: Nikola

Před Badgerem stojí celá řada soupeřů

Nikola navíc musí počítat s tím, že již nyní se v segmentu pick-upů na americkém trhu schyluje k bitvě, jaká tu ještě nebyla. Mimo Cybertrucku a R1T od Rivianu připravuje elektrický pick-up také Ford ve své F-Series a v nedávné době byl oznámen příchod elektrického Hummeru, který by mohl být taktéž nabízen ve verzi se zadní korbou.

Opomenout bychom rozhodně neměli ani projekt automobilky Karma a samozřejmě klasické spalovací pick-upy. Pokud tedy Nikola neuvede Badger na trh dříve než za dva roky, pozdější výsadek již bude do naplno probíhající válečné vřavy pick-upů, ve které bude bojovat každý s každým, bez ohledu na pohon, tradici jména, velikost či design.

nikola-badger-pick-up3

Foto: Nikola

Badger z bočního pohledu

nikola-badger-pick-up7

Foto: Nikola

Interiér vozu

nikola-badger-pick-up6

Foto: Nikola

Interiéru vévodí velká obrazovka