Víc sdílených aut uleví přeplněným ulicím. V Praze začíná jezdit prvních 100 elektrických vozů carsharingu GreenGo
Elektrický Volkswagen e-Up carsharingu GreenGo
V pražských ulicích jsme mohli v posledních týdnech potkávat stále více malých elektrických aut v bílé barvě se zeleným pruhem. Šlo o Volkswageny e-Up, které do Česka přivezl původem maďarský carsharing GreenGo a dnes dveře svých vozidel otevírá pro všechny. Začíná se stovkou aut a do pár měsíců tu chce mít dvojnásobnou flotilu.
Samotné elektrické vozy Volkswagen e-Up, které jsou prakticky totožné jako elektrické Citigo od Škodovky, možná budou pro Pražany novinkou, ale samotná služba nikoliv. Boom sdílených dopravních služeb pociťuje v posledních letech i tuzemské hlavní město, kde již nyní několik carsharingů funguje.
Největším konkurentem bude pro GreenGo představovat italský Anytime, který loni poslal do Prahy své hybridní Toyoty. Obě služby totiž fungují jako tzv. minutový carsharing, v rámci kterého platíte pouze za každou projetou minutu v autě a nic navíc. Jeden z největších rozdílů pak bude v tom, na co auta jezdí.
„Jsme první firma, která přichází s čistě elektrickou flotilou o větším počtu aut,“ hlásí pro CzechCrunch šéf tuzemského GreenGo Šimon Čapek s odkazem na malá žlutá elektroautíčka Revolt, která již v Praze jezdí, ale pořád jich je jen dvacet. Aby totiž mohl carsharing fungovat masově a neplnil jen roli spíše zábavného zpestření, musí být aut v ulicích mnohem více.
„Ideální poměr jsou čtyři auta na kilometr čtvereční, což by pro Prahu znamenalo stovky aut. Vejde se jich sem klidně 1 500, ale jsme teprve na začátku. Začínáme se stovkou a do tří měsíců jich chceme mít v ulicích dvě stě,“ vysvětluje Šimon Čapek.
Stovky nových aut do ulic sice mohou znít při pohledu na přeplněné pražské tepny i zapadlejší ulice jako noční můra, ale je třeba se na to podívat trochu z jiného pohledu. „Naší misí je omezit celkový počet aut ve městě,“ tvrdí Čapek a hned k tomu přikládá v poslední době často omílaná čísla. Téměř třetina aut, co se pohybují po městě, hledá parkování, navíc auto jako takové 96 % svého času stojí.
Stejně tak jsou známé analýzy z měst po celém světě, že jedno sdílené auto může v ulicích nahradit 5 až 15 soukromých vozů. Matematika je to jednoduchá. Když si jedno sdílené auto denně půjčí třeba deset různých řidičů a budou to tak dělat každý den, mohou ztratit potřebu mít vlastní auto.
Musí být vždy při ruce
Pro mnoho lidí je to dnes stále nepředstavitelná vize, nicméně to dává smysl i z ekonomického pohledu a nástup carsharingů bude stále znatelnější. Pokud nebudete muset řešit záležitosti jako povinné ručení, výměnu olejů nebo nákup dálniční známky, ale auto budete mít přitom prakticky neustále přistavené tam, kde potřebujete, mnoho lidí auto skutečně nebude potřebovat.
Minutový carsharing typu GreenGo či Anytime nabídne dostupnou a jednoduchou dopravu po městě, která se ideálně kombinuje s hromadnou dopravou, a když budete chtít vyrazit třeba někam na víkend, můžete si půjčit auto zase z typologicky jiných carsharingů jako Car4Way nebo HoppyGo. Jednorázově to bude sice třeba vyšší výdaj, ale dlouhodobě se to proti kupování nového auta za stovky tisíc korun často vyplatí. Pochopitelně to ale neplatí univerzálně pro všechny.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsKlíčové pro fungování minutového carsharingu ve městě každopádně je, aby měl člověk sdílené auto, když ho potřebuje, skutečně takřka vždy při ruce. To je ideálně třeba v pětiminutové docházkové vzdálenosti. V případě Anytime to zatím v Praze úplně neplatí. Původně sice služba slibovala, že do Prahy přiveze už loni další stovky aut a navýší počet na 300, ale realita je taková, že jich je zatím pořád jen kolem stovky.
Zástupci firmy na náš dotaz, jak vypadá rozšiřování jejich flotily, nereagovali, nicméně vzhledem k tomu, že se snaží Anytime pokrýt celou Prahu, tak zejména v centru města služba často není tak přívětivá – jinými slovy auto není ve zmíněné kratší dochozí vzdálenosti, a tak při výběru, jak pojedete, raději volíte alternativu. Právě toho si je vědom i Šimon Čapek, a proto začne GreenGo trochu jinak.
„Chceme mít co nejhustší síť, takže musíme na začátku zmenšit naši servisní oblast. Počítáme zpočátku s kritikou, že auto nebudete moci zanechat na Zličíně nebo Černém mostě, ale pokud bychom to umožnili, výsledek bude takový, že stovka aut se rozjede po celé Praze a ve výsledku nebudou nikde,“ vysvětluje Čapek, který téměř 20 let působil na globální úrovni v Red Bullu a před GreenGo si střihl krátkou epizodu v českém startupu Mana.
Dokud se flotila GreenGo nerozšíří, bude možné s elektrický e-Upy jezdit na 35 kilometrech čtverečních, které pokryjí Prahu 1 a Prahu 2 a také vnitřní části Prahy 3 až 10. Podle Čapka tak budou pokryta všechna důležitá byznysová centra, vysoké školy, koleje a další klíčové tepny, kam se lidé potřebují přes den přesouvat. Vyjet budete moci i mimo vyznačenou zónu, ale nebudete tam moci auto zanechat, pouze na čas zaparkovat a pak se zase vrátit.
Elektromobily jsou i v carsharingu budoucnost
A tím se dostáváme k důležité části celé služby – kolik bude GreenGo stát? Když už jsme zmínili alternativu v podobě Anytime, u ní je standardní tarif nastaven na 4,99 Kč za minutu (ráno je dvě hodiny levnější, přes noc naopak dražší). GreenGo bude proti tomu o něco dražší, standardně nabídne po celý den minutu jízdy za 7,80 Kč.
„Na rozdíl od konkurence, která má hybridy, řešíme dobíjení a tým, který naše auta k nabíječkám vozí. Nechtěli jsme, aby lidé museli za ekologicky šetrnou dopravu připlácet, ale aby to celé dávalo byznysový smysl, nemůžeme být levnější,“ říká otevřeně šéf českého GreenGo a dává k dobru dva argumenty, proč podle něj není cena zas tak závratná.
Jednak když si u GreenGo pořídíte za 99 korun akční balíček, stojí vás minuta jízdy šest korun. To znamená, že když najedete v daném měsíci více než 55 minut, už se vám to vyplatí. Cenově se pak nabízí i třeba srovnání s elektrickými koloběžkami Lime, které rovněž představují alternativu pro přepravu po městě, a stojí na minutu 4 koruny a navíc musíte vždy zaplatit jednorázově ještě 25 korun.
Zvýhodnit chce pak GreenGo také parkování například při cestě do supermarketu, když u vybraných nákupních středisek (i mimo svou zónu) zavádí cenu při zaparkovaném autě, které si nikdo jiný nemůže půjčit, 50 haléřů za minutu. Běžně bude stát parkování trojnásobek. U parkování obecně je pak ještě dobré zmínit, že díky tomu, že má GreenGo elektroauta, můžete vždy zastavit i na modrých zónách.
Šimon Čapek si uvědomuje, že začít se prosazovat jako nový hráč na trhu s lehce vyšší cenou, než nabízí někteří konkurenti, nemusí být úplně nejlepší výchozí pozice, ale věří, že elektromobilita je dlouhodobě jasnou volbou. Prozatím musí se svým týmem i kvůli menší hustotě elektrických nabíječek řešit dobíjení všech aut „ručně“ – tedy přijet k autu a odvézt ho k nejbližší stanici, ale i to se může postupně měnit a cena elektrického carsharingu může jít dolů.
Každý, kdo si bude chtít GreenGo vyzkoušet, se musí při registraci prokázat občanským a řidičským průkazem a vložit také svou platební kartu. Registrace by měla být provedena maximálně v řádu minut a ladění tohoto procesu byl jeden z důvodů, proč nakonec nemohla nová služba začít fungovat v Praze už koncem loňského roku, jak původně avizovala.
K tomu se navíc kompletně modernizoval i způsob půjčování aut, který je nyní maximálně jednoduchý. „Máme moderní bezklíčovou verzi, kdy si uživatel jen auto odemkne přes mobilní aplikaci a může jet. Všechna naše auta jsou navíc identická, takže jakmile si osahá jedno, bude se ve všech cítit úplně stejně,“ doplňuje Čapek.