Víc sdílených aut uleví přeplněným ulicím. V Praze začíná jezdit prvních 100 elektrických vozů carsharingu GreenGo
Elektrický Volkswagen e-Up carsharingu GreenGo
V pražských ulicích jsme mohli v posledních týdnech potkávat stále více malých elektrických aut v bílé barvě se zeleným pruhem. Šlo o Volkswageny e-Up, které do Česka přivezl původem maďarský carsharing GreenGo a dnes dveře svých vozidel otevírá pro všechny. Začíná se stovkou aut a do pár měsíců tu chce mít dvojnásobnou flotilu.
Samotné elektrické vozy Volkswagen e-Up, které jsou prakticky totožné jako elektrické Citigo od Škodovky, možná budou pro Pražany novinkou, ale samotná služba nikoliv. Boom sdílených dopravních služeb pociťuje v posledních letech i tuzemské hlavní město, kde již nyní několik carsharingů funguje.
Největším konkurentem bude pro GreenGo představovat italský Anytime, který loni poslal do Prahy své hybridní Toyoty. Obě služby totiž fungují jako tzv. minutový carsharing, v rámci kterého platíte pouze za každou projetou minutu v autě a nic navíc. Jeden z největších rozdílů pak bude v tom, na co auta jezdí.
„Jsme první firma, která přichází s čistě elektrickou flotilou o větším počtu aut,“ hlásí pro CzechCrunch šéf tuzemského GreenGo Šimon Čapek s odkazem na malá žlutá elektroautíčka Revolt, která již v Praze jezdí, ale pořád jich je jen dvacet. Aby totiž mohl carsharing fungovat masově a neplnil jen roli spíše zábavného zpestření, musí být aut v ulicích mnohem více.
„Ideální poměr jsou čtyři auta na kilometr čtvereční, což by pro Prahu znamenalo stovky aut. Vejde se jich sem klidně 1 500, ale jsme teprve na začátku. Začínáme se stovkou a do tří měsíců jich chceme mít v ulicích dvě stě,“ vysvětluje Šimon Čapek.
Stovky nových aut do ulic sice mohou znít při pohledu na přeplněné pražské tepny i zapadlejší ulice jako noční můra, ale je třeba se na to podívat trochu z jiného pohledu. „Naší misí je omezit celkový počet aut ve městě,“ tvrdí Čapek a hned k tomu přikládá v poslední době často omílaná čísla. Téměř třetina aut, co se pohybují po městě, hledá parkování, navíc auto jako takové 96 % svého času stojí.
Stejně tak jsou známé analýzy z měst po celém světě, že jedno sdílené auto může v ulicích nahradit 5 až 15 soukromých vozů. Matematika je to jednoduchá. Když si jedno sdílené auto denně půjčí třeba deset různých řidičů a budou to tak dělat každý den, mohou ztratit potřebu mít vlastní auto.
Musí být vždy při ruce
Pro mnoho lidí je to dnes stále nepředstavitelná vize, nicméně to dává smysl i z ekonomického pohledu a nástup carsharingů bude stále znatelnější. Pokud nebudete muset řešit záležitosti jako povinné ručení, výměnu olejů nebo nákup dálniční známky, ale auto budete mít přitom prakticky neustále přistavené tam, kde potřebujete, mnoho lidí auto skutečně nebude potřebovat.
Minutový carsharing typu GreenGo či Anytime nabídne dostupnou a jednoduchou dopravu po městě, která se ideálně kombinuje s hromadnou dopravou, a když budete chtít vyrazit třeba někam na víkend, můžete si půjčit auto zase z typologicky jiných carsharingů jako Car4Way nebo HoppyGo. Jednorázově to bude sice třeba vyšší výdaj, ale dlouhodobě se to proti kupování nového auta za stovky tisíc korun často vyplatí. Pochopitelně to ale neplatí univerzálně pro všechny.