Vytěžená ropná pole stále ukrývají bohatství. Zapalováním ohňů v jejich hlubinách se získává ekologický vodík
Vodíku někteří předpovídají velkou budoucnost. Ten díky svým vlastnostem nachází uplatnění v energetickém i dopravním průmyslu. Problémem však je, že jeho získávání je buď finančně nákladné, nebo při něm uniká do ovzduší velké množství zplodin. Ovšem nový způsob získávání vodíku zapalováním podzemních ropných úložišť se zdá být prozatím tím nejefektivnější způsobem, jak vodík získávat.
Vodík můžeme v mnoha ohledech označit za dokonalé palivo. Jeho spalování je nejčistší a také nejúčinnější. Vodík lze využívat pro výrobu elektrické energie a elektrickou energií lze naopak vyrábět vodík. U automobilů jej můžeme využívat pro výrobu energie pohánějící elektromotor a lze jej spalovat i přímo ve spalovacím motoru. Při reakci v palivovém článku navíc neprodukuje žádné škodliviny, protože jediným produktem je energie a voda.
I to je důvod, proč některé automobilky v čele s Toyotou vidí právě ve vodíku skutečnou budoucnost elektromobility. Bohužel vodíkové automobily si klestí cestu k masivní produkci jen velmi ztěžka a důvodů je hned několik. Mimo velice řídkou infrastrukturu pro vodíkové automobily spočívá problém i v samotném získávání vodíku, které je buď neekologické, nebo velice drahé.
Čistý, ale energeticky velice náročný způsob získávání vodíku spočívá v elektrolýze vody. Během ní se za pomoci elektrického proudu vháněného do roztoku odděluje vodík od kyslíku. Bohužel vysoká energetická náročnost se odráží také na ceně, a proto je častějším způsobem získávání vodíku tzv. reformování zemního plynu teplem, které je sice levnější, ale na druhou stranu se při něm do ovzduší dostává značné množství CO2.
Jedním ze způsobů, jak získávat vodík, je i tzv. „fire flooding“. Jedná se o způsob, jak dotěžit zbytky cenné ropy z podzemních úložišť, které nezvládla vytěžit klasická těžba. „Fire flooding“ spočívá v zapálení podzemního úložiště, během kterého se vytváří velké množství plynů. Ty vyhánějí ropu směrem vzhůru a zároveň povolují viskózní asfaltové zbytky, které lze odčerpávat.
https://www.youtube.com/watch?v=8MU3BoEt-FM
Při tomto procesu mimo jiné reaguje voda s uhlovodíky ropy a vzniká vodík spolu s oxidem uhličitým. Ten až doposud dělal z tohoto způsobu získávání vodíku jen další proces, při kterém bylo zatápěno pod naší planetou. Ovšem díky kanadské společnosti Proton Technologies by i „fire flooding“ mohl být způsobem, jak získávat velké množství vodíku naprosto čistým způsobem.
Může za to speciální membrána ze slitiny palladia, ve které se molekuly vodíku štěpí na atomy, dále pronikají skrze krystalovou mřížku palladia a za ní se opět spojují. Naopak oxid uhličitý a další zplodiny, jako například vysoce toxický sirovodík, přes palladium neproniknou a zůstávají pod povrchem. Je to však velice delikátní práce, jelikož palladiová membrána je velmi křehká a práce v podzemí kontrolu nad celým procesem jen ztěžuje.