Chatboti budou na dostatečné úrovni za 5 až 10 let, v IT je to nekonečná doba, říká Lukáš Pulda z MessageOk
Lukáš Pulda, zakladatel a ředitel MessageOk
Lukáš Pulda se svým týmem přibližně před třemi lety spouštěl chatbota na Messengeru od Facebooku, který se tak stal jedním z prvních nabízených chatbotů v české e-commerce. Časem se však ukázalo, že chatboti nejsou tou správnou cestou a podle zakladatele firmy MessageOk si to postupně uvědomují i firmy na trhu.
Proto se dvaatřicetiletý Pulda se svým týmem přeorientoval na vývoj řešení tzv. self-care systému pro zákazníky, jenž se nespoléhá na mluvené nebo psané slovo, které je využíváno u chatbotů. Ty je totiž nedokážou dostatečně dobře zpracovat a dlouhou dobu se situace ani nezmění. Alespoň tak to vidí Lukáš Pulda.
Do testování nového řešení MessageOk se před rokem v březnu jako první pustil Mall.cz, v polovině roku se přidalo Dáme Jídlo. Po úvodní fázi, během které systém využilo na dva miliony zákazníků, je čas na plný vstup na trh a také expanzi do zahraničí, které se má stát jejich hlavním trhem. A tom jsme si s Lukášem Puldou povídali v našem rozhovoru.
Jak hodnotíte současný stav chatbotů na trhu?
Jsou pořád v kurzu, za poslední tři čtyři roky trend moc neutichá a firmy na chatboty pořád dost slyší. Na trh se ale dostávají informace, že ne vždy úplně fungují. Firmy proto mění plány, přišlo setkání s realitou, s chatboty to není tak růžové, jak si firmy původně představovaly.
Dokážete uvést příklad?
Například Kiwi.com před pár lety otvíralo pobočku v Praze s tím, že budou hodně šlapat do chatbotů, že umělá inteligence je pro ně velká výzva. Střet s realitou byl jiný (více o tom v této přednášece z WebExpa). Zákazníci mají tak komplexní požadavky, že se Kiwi.com nakonec rozhodlo nabízet uživatelům jakési chytré FAQ a chytrý navigační systém pro zákazníky. Je to tedy velmi podobný směr, jakým nyní jdeme i my.
Podobně jsou na tom Rekola, která umožňovala půjčit si kola přes Facebook Messenger. Od loňské sezony to možné není. Je vidět, že se jim víc vyplatí investovat do vlastní aplikace a mít všechny use-casy připravené tak, aby je nebylo nutné „šroubovat“ do chatu.
Podobným procesem jste si prošel i vy. Jak jste se k chatování vlastně dostal?
Původně jsme se věnovali službě smsmanager.cz na posílání marketingových SMS. Pořád funguje a běží, s milionem zpráv měsíčně jsme na rozumné velikosti. Přišlo nám přirozené navázat na SMS chatovacími platformami jako Messenger, WhatsApp či Viber. Uživatelé na nich ale fungují jiným způsobem, je pro ně přirozené odpovídat na zprávy zpátky. Nešlo tak o jednostrannou komunikaci firmy, museli jsme vymyslet systém pro příchozí zprávy. A tak jsme se dostali k chatbotům.
Došlo tak k vašemu přesunu od marketingových SMS k zákaznické péči?
Dá se to tak říct, oblast zákaznické péče nám byla vždy blízká. Navíc jsme si po vybudování služby na reklamní SMS chtěli vylepšit karmu tím, že přejdeme na stranu zákazníků a budeme jejich partnerem pro firmy. Vznikl tak MessageOk, spin-off naší původní firmy, v rámci kterého řešíme automatizaci zákaznické komunikace.
„Firmy jsou pod tlakem poskytovat zákazníkům vysokou úroveň služeb.“
Co to konkrétně znamená?
Firmy jsou pod tlakem poskytovat zákazníkům vysokou úroveň služeb. Firmy by chtěly poskytovat podporu na všech kanálech – e-mailu, telefonu, Facebooku a tak dále. Zákaznická péče v podstatě roste do šířky a fragmentuje se. Dnes už však firmy zjišťují, že je to neudržitelné a společně s růstem byznysu nemůže úměrně růst i zákaznická péče.
My naopak firmy učíme, aby šly proti této fragmentaci a zákaznickou péči konsolidovaly. Aby své zákazníky učily, že pomoc najdou na jednom místě, na firemním webu. To má i další důsledky, umožňuje to lépe sledovat, odkud zákazníci chodí, co na stránce řeší, jak jsou tam dlouho.
Jak tedy MessageOk funguje?
MessageOk je webový widget, který si firma, většinou e-shop, vloží na svoji stránku. Následně na stránce pro zákazníky vygeneruje interaktivního průvodce, samoobsluhu. Garantujeme, že se k zaměstnanci zákaznické péče dostane ticket od zákazníka v takové formě, aby ho mohl rovnou vyřešit.