Do Brna přijede 250 elektrických skútrů. Škodovka tam expanduje se svou sdílenou službou BeRider

Filip HouskaFilip Houska

berider-brnoInsider

Foto: Škoda

Elektroskútry BeRider dorazí na jaře i do Brna

0Zobrazit komentáře

Do Brna se řítí další forma sdílené dopravy. Poté, co do moravské metropole dorazily elektrokoloběžky služby Yoyoway, které nabízí další možnost rychlé městské přepravy, oznámil svůj příjezd i BeRider se svými elektrickými skútry. Za nimi stojí inovační laboratoř mladoboleslavská Škodovky a v Praze, kam dorazily jako první, se těší velké oblibě.

Výhody malých skútrů nemá v rušných městech smysl zpochybňovat. Dá se s nimi rychle manévrovat, vlezou se prakticky všude, což se může týkat jak jízdy, tak především i parkování. S myšlenkou nasazení skútrů do zahlcených měst si před časem začala pohrávat i tuzemská automobilka Škoda Auto, a to prostřednictvím své inovační laboratoře Škoda Auto DigiLab.

V rámci ní vytvořila novou službu, která spočívá ve známém principu sdílení přepravních prostředků přímo na ulicích s minutovými poplatky za jízdu. Vybrala si elektrické skútry, jež nechala vyrobit ve Španělsku, a v černo-zeleném hávu je loni vypustila v Praze, kde byly tehdy dostupné pouze modely startupu Revolt.

berider-skoda-skutr2

Foto: Škoda

Elektrický skútr BeRider ujede na jedno nabití až 70 kilometrů

V hlavním městě se na nich za první tři měsíce provozu uskutečnilo přes dvacet tisíc jízd a Škoda Auto si start značkou BeRider pochvalovala. Nyní bude chtít na úspěch navázat i v Brně, kam během jara pošle flotilu až 250 modelů. A jak pro CzechCrunch potvrdili zástupci DigiLabu, start celé služby je aktuálně v plánu na květen.

„Brno je dynamické pulzující město, které je velmi otevřené novým trendům. Věříme, že v budoucnu využijeme mnoho synergií a společně nabídneme obyvatelům i návštěvníkům města relevantní služby nové mobility, které jim usnadní pohyb po městě i okolí,“ říká Jarmila Plachá, vedoucí Škoda Auto DigiLabu, ve kterém se vyvíjí i další služby mobility jako carsharingy Uniqway a HoppyGo či dopravní aplikace Citymove.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Své nadšení z nové služby vyjadřuje i primátorka Brna Markéta Vaňková, jež stála u podpisu memoranda o porozumění, na základě kterého by se v největším moravském městě měly realizovat i další projekty služeb mobility. „Velmi oceňuji i skutečnost, že elektroskútry mají provoz bez hluku a bez emisí. To je obzvláště důležité v době, kdy hledáme cesty, jak snížit zátěž životního prostředí nejen v našem městě,“ uvádí.

berider-brno-2

Foto: Škoda

Podrobná mapa Brna v bezplatné aplikaci BeRider

Dá se očekávat, že elektrické skútry i služba BeRider budou v Brně parametrově shodné s Prahou. Standardně půjde o jednoduché dvoumístné stroje s maximální rychlostí 66 km/h, které nabídnou dostatečně velká kola pro lepší manévrování, kotoučové brzdy a dvě helmy v zavazadelníku. Nebude chybět ani přední LED osvětlení a držák na telefon s možností nabíjení přes USB.

martin-kasa0boxed1

Přečtěte si takéUdáváme trendy a před konkurenčními lékárnami máme náskok, říká Martin Kasa z Pilulky v CzechCrunch PodcastuUdáváme trendy a před konkurenčními lékárnami máme náskok, říká Martin Kasa z Pilulky v CzechCrunch Podcastu

Vypůjčení skútru pak bude závislé na aplikaci BeRider, ve které se nabídne i možnost rezervace předem v místě, kde se model aktuálně nachází. To lze zjistit podle podrobné mapy. Pomocí aplikace se skútr i odemkne a zamkne, přičemž samotná jízda je stanovena na 5 korun za minutu. BeRider ovšem nabízí i výhodné balíčky, kde se lze dostat až na tarif 3,3 Kč za minutu. Není třeba dodávat, že bez řidičáku se na ně ani Brňák v souladu se zákonem nedostane.

Důležitým bodem tohoto rozšíření je i fakt, že je Brno velkým studentským městem, které čítá několik univerzitních kampusů a desítky tisíc aktivních studentů. Právě oni by měli být jednou z klíčových uživatelských skupin, byť je zřejmé, že elektrický skútry poslouží i běžným občanům a turistům v centru.

berider-min

Foto: Citymove

Sdílený elektrický skútr BeRider

Tesla slaví milion vyrobených vozů. Milník byl překročen Modelem Y, symbolem úspěchů celé automobilky

tesla-model-y-2-min

Foto: Tesla

Tesla Model Y

0Zobrazit komentáře

Ford tento milník překročil, aniž by si toho všiml, a Volkswagen v rámci něj vytvořil zlatého Brouka osázeného drahými kameny. Řeč je o dosažení milníku milionu vyrobených vozů, jehož sladkou chuť nyní okusila i automobilka Tesla. Stává se tím první automobilkou, které se podařilo vyprodukovat milion čistě elektrických vozů.

Tesla byla založena v roce 2003, což znamená, že svůj miliontý vůz vyrobila po 17 letech plných nejistot, zvratů, a především neuvěřitelných elektromobilů, které vyšlapaly cestičku pro elektrické projekty klasických automobilek.

Jen pro srovnání, Ford svůj miliontý vůz vyrobil po 12 letech a Volkswagen po 18 letech od svého založení. Alespoň co do výrobního tempa se tak Tesla může pochlubit podobnými začátky jako tyto dvě legendy automobilového průmyslu. Navíc musíme brát v potaz fakt, že samotná produkce u Tesly byla spuštěna až v roce 2008.

tesla-models-s3xy-min

Foto: Tesla

Tesla aktuálně nabízí Model S, Model X, Model 3 a Model Y

Velkou novinku oznámil Elon Musk již tradičně na svém twitterovém účtu, kam přidal i fotku červeného Modelu Y. Je tak trochu příznačné, že Tesla překonala významný milník právě s tímto vozem, o kterém se hovoří jako o příštím nejžádanějším modelu automobilky, který by mohl v prodejích překonat i tolik oblíbený Model 3, ze kterého nový crossover vychází.

10 milionů v dohlednu

Tesla pro tento rok plánuje své výrobní tempo ještě navýšit a dostat se na více než 500 tisíc dodaných vozů během jediného roku, kdy některé z nich brzy zamíří i k českým zákazníkům. I přesto má před sebou ještě pořádný kus práce. Automobilky jako Toyota či Volkswagen chrlí ze svých závodů po celém světě více než deset milionů vozů ročně, a to jsou čísla, která jsou pro Teslu prozatím spíše motivací než reálně dosažitelným cílem.

Zde si je však potřeba uvědomit jeden zcela zásadní fakt. Zatímco portfolio Toyoty či Volkswagenu obsahuje spalovací, hybridní, elektrické či dokonce vodíkové modely, u Tesly se bavíme výhradně o produkci elektrických modelů. A to z Tesly dělá historicky vůbec prvního producenta automobilů, kterému se podařilo dosáhnout tohoto milníku pouze v rámci produkce elektrických vozidel.

Jejím nepřímým soupeřem v tomto ohledu může být snad jen čínské BYD Auto, které však vyrábí mimo elektromobilů i plug-in hybridy. Kdy přesně se podaří i klasickým automobilkám protnout tento milník s elektrickými vozy, je otázkou, jelikož objemy roční produkce jejich elektromobilů se prozatím pohybují v řádech desítek tisíc kusů.

tesla-gigafactory2

Foto: Tesla

Tesla Gigafactory 2 ve Spojených státech

Většinu z vyrobených elektromobilů s charakteristickým T na přídi má na svědomí výrobní závod Tesly v americkém Fremontu. Tesla se však může opřít i o další závod postavený v Šanghaji, z jehož výrobní linky začaly první vozy sjíždět v září minulého roku, a automobilka neustále pracuje na jeho systematickém rozšiřování. Současná kapacita čínské továrny je odhadována na 150 tisíc vozů ročně. Továrna ve Fremontu zvládne vyrobit půl milionu vozů ročně.

martin-kasa0boxed1

Přečtěte si takéUdáváme trendy a před konkurenčními lékárnami máme náskok, říká Martin Kasa z Pilulky v CzechCrunch PodcastuUdáváme trendy a před konkurenčními lékárnami máme náskok, říká Martin Kasa z Pilulky v CzechCrunch Podcastu

A pak je tu ještě evropská továrna, která roste nedaleko Berlína. I její finální kapacita by měla být 500 tisíc vozů ročně s tím, že se bude zaměřovat výhradně na výrobu Modelu Y a Modelu 3, stejně jako šanghajská továrna. Pokud si tedy sečteme plánované kapacity, je jasné, že překonání milníku 10 milionu vyrobených vozů se dočkáme mnohem dříve než překonání milníku jednoho milionu prodaných vozů.

Čínské překvapení

Těmto odhadům nahrává i současný vývoj prodejů v Číně. Zatímco ostatním prodejcům se z důvodu šíření koronaviru prodeje vozů příliš nedaří, Tesla dokázala v únoru dodat čínským zákazníkům o 400 vozů více než v lednu. Prodeje Tesly dnes tvoří asi 30 % veškerých prodejů v segmentu tzv. new-energy vehicles, jak Čína elektromobily nazývá. Informoval o tom magazín Electrek.

Tesla těží z nabídky služby dodávky vozu až do domu, díky kterým se zákazníci vyhnou riskantnímu cestování, a tedy kontaktu s jinými osobami. Zároveň začala v Číně nabízet možnost testování vozu bezkontaktně. V takovém případě je veškeré testování řešeno online a zákazník si vůz zaparkovaný na smluveném místě odemkne prostřednictvím aplikace v telefonu. Obrazovka ve voze mu následně předává veškeré potřebné instrukce.