Tesla slaví milion vyrobených vozů. Milník byl překročen Modelem Y, symbolem úspěchů celé automobilky

tesla-model-y-2-min

Foto: Tesla

Tesla Model Y

0Zobrazit komentáře

Ford tento milník překročil, aniž by si toho všiml, a Volkswagen v rámci něj vytvořil zlatého Brouka osázeného drahými kameny. Řeč je o dosažení milníku milionu vyrobených vozů, jehož sladkou chuť nyní okusila i automobilka Tesla. Stává se tím první automobilkou, které se podařilo vyprodukovat milion čistě elektrických vozů.

Tesla byla založena v roce 2003, což znamená, že svůj miliontý vůz vyrobila po 17 letech plných nejistot, zvratů, a především neuvěřitelných elektromobilů, které vyšlapaly cestičku pro elektrické projekty klasických automobilek.

Jen pro srovnání, Ford svůj miliontý vůz vyrobil po 12 letech a Volkswagen po 18 letech od svého založení. Alespoň co do výrobního tempa se tak Tesla může pochlubit podobnými začátky jako tyto dvě legendy automobilového průmyslu. Navíc musíme brát v potaz fakt, že samotná produkce u Tesly byla spuštěna až v roce 2008.

tesla-models-s3xy-min

Foto: Tesla

Tesla aktuálně nabízí Model S, Model X, Model 3 a Model Y

Velkou novinku oznámil Elon Musk již tradičně na svém twitterovém účtu, kam přidal i fotku červeného Modelu Y. Je tak trochu příznačné, že Tesla překonala významný milník právě s tímto vozem, o kterém se hovoří jako o příštím nejžádanějším modelu automobilky, který by mohl v prodejích překonat i tolik oblíbený Model 3, ze kterého nový crossover vychází.

10 milionů v dohlednu

Tesla pro tento rok plánuje své výrobní tempo ještě navýšit a dostat se na více než 500 tisíc dodaných vozů během jediného roku, kdy některé z nich brzy zamíří i k českým zákazníkům. I přesto má před sebou ještě pořádný kus práce. Automobilky jako Toyota či Volkswagen chrlí ze svých závodů po celém světě více než deset milionů vozů ročně, a to jsou čísla, která jsou pro Teslu prozatím spíše motivací než reálně dosažitelným cílem.

Zde si je však potřeba uvědomit jeden zcela zásadní fakt. Zatímco portfolio Toyoty či Volkswagenu obsahuje spalovací, hybridní, elektrické či dokonce vodíkové modely, u Tesly se bavíme výhradně o produkci elektrických modelů. A to z Tesly dělá historicky vůbec prvního producenta automobilů, kterému se podařilo dosáhnout tohoto milníku pouze v rámci produkce elektrických vozidel.

Jejím nepřímým soupeřem v tomto ohledu může být snad jen čínské BYD Auto, které však vyrábí mimo elektromobilů i plug-in hybridy. Kdy přesně se podaří i klasickým automobilkám protnout tento milník s elektrickými vozy, je otázkou, jelikož objemy roční produkce jejich elektromobilů se prozatím pohybují v řádech desítek tisíc kusů.

tesla-gigafactory2

Foto: Tesla

Tesla Gigafactory 2 ve Spojených státech

Většinu z vyrobených elektromobilů s charakteristickým T na přídi má na svědomí výrobní závod Tesly v americkém Fremontu. Tesla se však může opřít i o další závod postavený v Šanghaji, z jehož výrobní linky začaly první vozy sjíždět v září minulého roku, a automobilka neustále pracuje na jeho systematickém rozšiřování. Současná kapacita čínské továrny je odhadována na 150 tisíc vozů ročně. Továrna ve Fremontu zvládne vyrobit půl milionu vozů ročně.

martin-kasa0boxed1

Přečtěte si takéUdáváme trendy a před konkurenčními lékárnami máme náskok, říká Martin Kasa z Pilulky v CzechCrunch PodcastuUdáváme trendy a před konkurenčními lékárnami máme náskok, říká Martin Kasa z Pilulky v CzechCrunch Podcastu

A pak je tu ještě evropská továrna, která roste nedaleko Berlína. I její finální kapacita by měla být 500 tisíc vozů ročně s tím, že se bude zaměřovat výhradně na výrobu Modelu Y a Modelu 3, stejně jako šanghajská továrna. Pokud si tedy sečteme plánované kapacity, je jasné, že překonání milníku 10 milionu vyrobených vozů se dočkáme mnohem dříve než překonání milníku jednoho milionu prodaných vozů.

Čínské překvapení

Těmto odhadům nahrává i současný vývoj prodejů v Číně. Zatímco ostatním prodejcům se z důvodu šíření koronaviru prodeje vozů příliš nedaří, Tesla dokázala v únoru dodat čínským zákazníkům o 400 vozů více než v lednu. Prodeje Tesly dnes tvoří asi 30 % veškerých prodejů v segmentu tzv. new-energy vehicles, jak Čína elektromobily nazývá. Informoval o tom magazín Electrek.

Tesla těží z nabídky služby dodávky vozu až do domu, díky kterým se zákazníci vyhnou riskantnímu cestování, a tedy kontaktu s jinými osobami. Zároveň začala v Číně nabízet možnost testování vozu bezkontaktně. V takovém případě je veškeré testování řešeno online a zákazník si vůz zaparkovaný na smluveném místě odemkne prostřednictvím aplikace v telefonu. Obrazovka ve voze mu následně předává veškeré potřebné instrukce.

Vezmi, co potřebuješ, a jdi. Amazon chce dát svou technologii pro nakupování bez pokladen k dispozici všem

amazon-go1

Foto: Jim Nix/Flickr

Prodejna Amazon Go

0Zobrazit komentáře

Čekání ve frontě je nemilou součástí nakupování, během které je každý den testována trpělivost milionů nakupujících v supermarketech po celém světě. Přítrž tomuto plýtvání drahocenným časem se rozhodl udělat Amazon v rámci svých prodejem Amazon Go. Své know-how, jak prodávat výrobky bez front, se nyní rozhodl nabídnout i dalším prodejcům.

Někteří lidé si nakupování potravin užívají, jiní jej berou jako přirozenou součást koloběhu života a pro některé znamená průchod turnikety start únikové hry v obrovském labyrintu, ze kterého je potřeba dostat se co nejrychleji. Jediný únikový bod přitom obvykle představují pokladny s dlouhými frontami – a často je jedno, zda je u pokladny skutečný prodavač, nebo jde o samoobslužný kiosek.

Existují však způsoby, jak se celé nakupovací anabázi, případně některým jejím částem, vyhnout. Stačí jen usednout k počítači a objednat si jídlo online, popřípadě zavítat do některého z obchodů sítě Amazon Go. Ať už sám Jeff Bezos, nebo někdo jiný z vysokých představitelů této americké společnosti, totiž nejspíše patří mezi ty, pro které je nakupování stresovou záležitostí, a proto se Amazon snaží tento proces co nejvíce zjednodušit.

amazon-go

Foto: Amazon

V prodejně Amazon Go nejsou pokladny

Kupříkladu tak testuje inovativní způsob placení pomocí otisku ruky, který umožní krátkým přiložením dlaně k platebnímu terminálu provést celý platební proces mnohem rychleji, a tedy i rychleji uprchnout do bezpečí mimo prostor obchodu. Ještě rychlejší způsob nakupování ve stylu „popadni, co potřebuješ, a rychle zmiz“ umožňuje síť obchodů Amazon Go, ve které nenajdete vůbec žádné pokladny.

Nákupy bez pokladen

V praxi to znamená, že po příchodu do takového obchodu nepotřebujete žádný nákupní košík, protože si zboží strkáte rovnou do nákupní tašky, batohu nebo kabelky. Strach z toho, že vás kvůli tomu začne pronásledovat místní člen ochranky, mít nemusíte. Obchod totiž s tímto jednáním počítá, protože má přehled o veškerém zboží, které nakupujete.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Může za to stejná technologie, která ví, jaké značky míjí vaše auto na silnici. Tedy senzory, kamery a umělá inteligence, která se neustále učí. Veškeré nabrané produkty se zobrazují v aplikaci, díky které má nakupující přehled o tom, kolik citronů nabral, aniž by musel lovit na dně tašky a plody složitě počítat.

amazongo4

Prostředí aplikace Amazon Go

V momentě, kdy je v prostředí aplikace (a tedy i nákupní tašce) vše, pro co dotyčný přišel, stačí jen směle vyjít ven z obchodu. V ten moment Amazon udělá pod účetnictvím tohoto nákupu tlustou čáru a součet cen všech jednotek strhne z Amazon účtu. Celou tuto technologii, která je příslibem lepších zítřků pro všechny zaryté odpůrce nakupování, Amazon nazývá Just Walk Out a brzy by se mohla objevit v dalších obchodech, které pod Amazon nespadají.

Amazon totiž chce svou technologii nabízet maloobchodníkům, kteří by ji mohli nainstalovat ve svých prodejnách, a přenést tak veškeré výhody systému Just Walk Out i do svých obchodů. Na rozdíl od obchodů Amazon Go, kde kupující při příchodu naskenuje u turniketů kód z aplikace, by v tomto případě zákazník naskenoval svou platební kartu.

img_2536-min

Přečtěte si takéČeský startup Iterait vytěžuje na maximum umělou inteligenci a teď na její vývoj nabírá 55 milionů korunČeský startup Iterait vytěžuje na maximum umělou inteligenci a teď na její vývoj nabírá 55 milionů korun

Veškerý nákup tak bude probíhat mimo dohled Amazonu a bude jej spravovat pouze daný obchodník. Cena položek bude následně stržena z bankovního účtu nakupujícího poté, co opustí prostor obchodu.

weekly-052525-mvp

Přečtěte si takéOšklivé panenky vydělávají miliardy a Zaklínač slaví deset letOšklivé panenky vydělávají miliardy, rozchodem k milionovému byznysu a Zaklínač 3 slaví deset let

Amazon prozatím nesdělil, na kolik instalace takového systému vyjde, ani jak bude celý systém nakládat s osobními údaji nakupujících. Dilip Kumar, viceprezident Amazonu, však agentuře Reuters sdělil, že data získávaná pomocí systému Just Walk Out nebudou využívána pro cokoliv jiného než pro podporu zákazníků. Ti totiž data využívají k přizpůsobování svých marketingových nabídek pro jednotlivé skupiny zákazníků.

amazon-go2

Klasické kasy v Amazon Go nenajdete