Módní internetový obchod Zoot přežije. To je hlavní zpráva z dnešního jednání u Městského soudu v Praze, kde věřitelé schválili navržený reorganizační plán, který firmě pomohl přečkat krizové období, zbavit se dluhů a dotáhnout pod novým vedením včetně majitele ozdravení. Součástí je i odepsání stovek milionů korun v pohledávkách.
Významnější problémy Zootu začaly poprvé probublávat koncem roku 2018. Na začátku loňského roku pak populární tuzemský e-shop oznámil, že již není schopen dál splácet své závazky, které se vyšplhaly do stovek milionů korun, nakonec požádal o ochranu před věřiteli a již pod novým vedením představil plán, jak hodlá přežít.
Velkou část pohledávek, která se vyšplhala až do zhruba 783 milionů korun, odkoupila investiční skupina Natland, pod jejíž taktovkou jako největšího věřitele se následně rozhodovalo o budoucnosti celé firmy. Do jejího vedení nastoupila dvojice Lukáš Uhl a Robert Vojáček, která se s věřiteli dohodla na reorganizačním plánu, v rámci něhož byly nakonec odepsány pohledávky za stovky milionů korun.
Své pohledávky vůči Zootu uspokojí v plné výši pouze zajištění věřitelé. Nezajištění věřitelé a majitelé firemních dluhopisů získají zpět jen zlomek svých peněz. Celkově se u nezajištěných pohledávek jednalo zhruba o 675 milionů korun. V takové podobě byl dnes reorganizační plán věřiteli a následně i soudem definitivně schválen.
Foto: Zoot
Sklad Zootu
„Rozhodnutí znamená, že kromě vyřešení starých dluhů bude mít Zoot i nového vlastníka – Company New, která je součástí investiční skupiny Natland,“ napsal módní e-shop v tiskové zprávě s tím, že se formálně završí úspěšné dokončení reorganizace, kterou společnost prochází od května 2019.
Pod vedením Lukáše Uhla a Roberta Vojáčka se firma nejen dohodla s věřiteli na vyřešení dluhů, ale zároveň zásadně zeštíhlila svůj provoz, náklady seškrtala na polovinu a aby nastartovala svůj další růst, začala budovat rozvojové aktivity. Větší důraz bude Zoot klást na vlastní značky, na nichž má vyšší marže, a také otevírá nové pobočky, které již neslouží jen jako výdejny, ale i jako klasické obchody.
Celý proces by se neobešel bez finanční injekce od nového vlastníka, finanční skupiny Natland Tomáše Rašky, která prostřednictvím společnosti Company New veškeré své zajištěné pohledávky kapitalizuje a získá v Zootu kontrolní podíl. Natland postupně skoupil pohledávky ve výši zhruba 230 milionů korun, z čehož 108 milionů korun připadalo na zajištěné.
„Company New zároveň posílí vlastní kapitál společnosti formou příplatku mimo základní kapitál, kterým splatí část provozního úvěru a sníží zadluženost Zootu. Vlastní kapitál Zootu posílí také odpis dluhů během reorganizace, což bude mít pozitivní dopad na výsledek hospodaření firmy,“ píše Zoot, který již v prosinci hlásil, že se i díky zavedeným opatřením poprvé v historii dostal do zisku.
Nezajištění věřitelé, kteří přihlásili své pohledávky, teď mají dvě možnosti. Buď z nich získají zhruba 2,5 % do 30 dnů po nabytí účinnosti reorganizačního plánu (očekává se do 30. června letošního roku), nebo odložení plnění až do 30. září 2022, kdy Zoot slibuje uspokojení pohledávek ve výši zhruba 15 %.
Foto: Zoot
Nová prodejna Zootu na Černém mostě
S držiteli firemních dluhopisů se firma domluvila na vydání nových dluhopisů se splatností rovněž k 30. září 2022, přičemž jejich hodnota odpovídá zhruba 9,5 % nominální hodnoty současných dluhopisů. Podle zákona jim jinak hrozilo, že nedostanou peníze vůbec žádné. Alternativně pak ještě mohou získat akcie již finančně zdravé a provozně restrukturalizované firmy.
„Věřiteli přijatý reorganizační plán umožňuje podstatně vyšší uspokojení pohledávek především u početné skupiny nezajištěných věřitelů a vlastníků dluhopisů než při rozprodeji majetku v konkurzu, kdy by bylo nulové,“ uvedl insolvenční správce firmy, který dohlíží na celý průběh reorganizace, Lukáš Zrůst.
Jakmile se reorganizace Zootu finálně dokončí, vyjde firma z insolvenčního řízení a začne fungovat opět v běžném režimu. V něm plánuje módní e-shop pokračovat v nastoleném trendu a ideálně zůstat v černých číslech, které vykázal koncem loňském roku. Tehdy mluvil o tom, že za rok 2019 skončí v provozní ztrátě kolem 70 milionů korun.
Výhled na letošní rok prozatím komentovat nechce, nicméně během loňského roku nové vedení Zootu vyhlašovalo, že letos plánuje skončit v provozním zisku EBITDA ve výši téměř 30 milionů korun. Podrobnější finanční plány plánuje firma prozradit až po konci insolvence, který se očekává do dvou měsíců.
Pandemie koronaviru i v tuzemsku ovlivňuje každodenní život, vláda vyhlásila výjimečný stav a omezila provoz některých podniků. I kvůli tomu zažívají internetové obchody větší poptávku po svých službách než během poslední a zároveň rekordní vánoční sezony.
„E-commerce je obecně v této situaci dobrá alternativa proti plným nákupním centrům nebo jiným kamenným obchodům, kde je možnost nákazy určitě větší,“ říká pro CzechCrunch zakladatelka a majitelka Zásilkovny Simona Kijonková.
Nejvíc zasažené internetové firmy, tedy ty působící zejména v oblasti doručování potravin a online lékárny, neustále posilují skladové i přepravní kapacity, aby zvýšenou poptávku dokázaly pokrýt.
Všechny oslovené firmy zároveň ve zvýšené míře sledují dodržování hygienických návyků, většina navíc zavádí speciální opatření, aby mohla zboží a objednávky dovážet i lidem v karanténě. Kdy vrchol poptávky skončí a jakým způsobem se bude vyvíjet, si však netroufá odhadnout nikdo, situace se totiž mění každým dnem.
Redakce CzechCrunch oslovila dohromady jedenáct firem, které mají na tuzemskou e-commerce největší vliv nebo mohou být v současné situaci v rámci online prodejů nejvíc zasažené.
PŘEHLEDNĚ:
Rohlík a Košík hlásí obrovský nápor, zboží je dostatek
Internetové lékárny Pilulka.cz a Lékárna.cz omezují dodavatelé, prosí o trpělivost
Dáme Jídlo a Wolt rozváží jídlo pořád ve stejném tempu
Alza má nejvíc naskladněného zboží v historii, Mall je připraven na několik měsíců
Zásilkovna výkyvy nezaznamenala, Liftago je připraveno pomoct v doručování balíků
Rohlík.cz a Košík.cz hlásí obrovský nápor, zboží je dostatek
Vzhledem k aktuální pandemii patří mezi nejvíc zasažený internetový byznys prodej potravin. Rohlík.cz během středy v jednu chvíli na svém webu zaznamenal 100 tisíc návštěv, což je pětinásobek oproti běžnému stavu. „Kdy se situace dostane do normálu, zatím netušíme, zájem zákazníků stále roste,“ říká pro CzechCrunch mluvčí firmy Zdeňka Svoboda Kuhnová.
„Jsme již třetí týden na samotné hranici naší kapacity.“
Podobně je na tom také Košík.cz. „V podstatě jsme již třetí týden na samotné hranici naší kapacity, všechny sloty máme pravidelně obsazené. Jen za poslední dva dny se opět zdvojnásobil počet nově nakupujících, jsme o 20 % nad loňskou vánoční špičkou, což byl náš historický rekord. Pokud bychom srovnali zájem oproti běžnému období, je dvoj- až trojnásobný, samozřejmě pak narážíme na kapacitní problém,“ popisuje CEO Košíku Tomáš Jeřábek.
Foto: Košík.cz
Tomáš Jeřábek, CEO Košík.cz
Jeřábek také přiznává, že Košík už není schopný potraviny vozit do několika hodin, sloty bývají zarezervovány na den až dva dopředu a dál se vyprodávají. V rámci logistiky proto firma o pětinu posílila počet kurýrů, pomáhá ji také partnerství se službou DoDo Fresh a zvažuje obnovení závozů v rámci pozdních večerních slotů, díky kterým by v Praze mohla rozvážet do půlnoci.
Ve skladu Košík funguje už několik týdnů v přísném režimu. Zaměstnanci pracující s čerstvými potravinami mají rouška, pickerům i kurýrům je kontrolována teplota, řidiči se před i po jednotlivých rozvážkách pravidelně dezinfikují.
„Kurýři jsou nyní zcela otevřeně ti, kteří situaci zachraňují. Bez nich by se prostě k základním potravinám tisíce lidí dostávali velice obtížně. Takže s vývojem situace budeme hledat i způsob, jak nastavení ještě zpřísnit, bude-li to nutné, jde nám i o jejich psychickou pohodu. Máme připravené i respirátory a rukavice pro případ, že by se situace zhoršovala,“ říká Jeřábek.
Rohlík vzhledem k aktuální situaci omezil kontaktní platby kurýrům v hotovosti a zavedl také speciální režim pro zákazníky v karanténě, kdy jim nákupy nechává za dveřmi. „Speciální přístup připravujeme pro seniory – ti mají výjimku a mají zatím zpřístupněné všechny možnosti plateb nákupu,“ říká Kuhnová. Seniory podporuje i konkurenční Košík, který rozšířil program Plná péče o další dotované produkty.
Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch
Tomáš Čupr, zakladatel online supermarketu Rohlik.cz
Mezi další speciální opatření, která Rohlík zavedl, patří neustálé doskladňování především trvanlivého sortimentu, o který je největší zájem, a to i během nočních hodin. Dále firma posílila kurýry i komunikaci se zákazníky.
„Zrušili jsme zpětný odběr tašek a vratných obalů, žádáme v této věci zákazníky o pochopení,“ pokračovala Kuhnová a na závěr doplnila: „Zboží je zatím dostatek, ale se sortimentem jsme závislí na jednotlivých dodavatelích.“
„Je třeba si přiznat, že ta situace je bezprecedentní. Naše služba má convenience jako jeden ze základů své značky, teď se jí musíme zříct. Rozhodně to nemá smysl zbytečně ohýbat, prostě nyní přepínáme z módu partnera, který je především pro pohodlný život, na partnera, který je pro to, aby domácnosti mohly vůbec fungovat,“ doplňuje Jeřábek. Věří, že firma situaci zvládne.
„Cílem je najít rovnováhu, aby ta služba dávala pro zákazníka smysl, ale zároveň neohrožovala kurýry, protože ty jsou teď opravdu důležití. Pozitivní je, že lidé to chápou. Tím, že jsme přijali pár opatření, vyřadili jsme spekulanty a panikáře, se kterými nebyla úplně rozumná domluva. Zbytku domácností patří dík,“ dodává šéf Košíku.
Pilulku a Lékárnu omezují dodavatelé, prosí o trpělivost
Podobný nápor jako u doručování potravin zaznamenávají také internetové lékárny. „Pilulka.cz rostla v online tržbách o 50 procent meziročně. Teď meziměsíčně rosteme o více jak 100 procent. Kdybychom stihli vyřizovat více objednávek, objem by mohl být ještě výrazně větší. Nejsilnější dny jsou až třikrát silnější než v minulém měsíci,“ prozrazuje pro CzechCrunch Martin Kasa, spolumajitel Pilulky, který o svém byznysu nedávno hovořil také v CzechCrunch Podcastu.
Ve čtvrtek zároveň Kasa dodal, že od úterý se expediční kapacity firmy výrazně zhoršily, aktuálně jede na násobky objemu expedice a situace zatím spíše graduje. „Objemy jsou obrovské a mimo Pilulka Auto na čas v Praze a okolí, kde jsou pevně dané sloty dopravy a kde probíhá doprava na čas, se nám zpožďuje expedice kvůli extrémní poptávce,“ říká Kasa a zákazníky prosí o trpělivost.
Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch
Martin Kasa, spolumajitel skupiny Pilulka.cz
Obrovský nápor zaznamenává také Lékárna.cz, která v posledních dnech zaznamenává vyšší poptávku než na Vánoce. Denně zpracovává na čtyři tisíce objednávek, průměr běžných dnů je 2 až 2,5 tisíce, což přináší nápor na logistiku i personál.
„V logistice a ve skladech pracují hlavně ženy, ty se aktuálně musejí porvat i s péčí o děti, když jsou školy zavřené, my zase musíme mít dost personálu, abychom objednávky stihli našim zákazníkům zabalit a rozeslat,“ uvádí pro CzechCrunch Vladimír Finsterle, zakladatel a majitel Lékárny.cz.
Poptávka je během posledních týdnů nejvyšší po lécích jako Paralen či Ibalgin, postupně posiluje také v kategorii vitamínů či horkých a šumivých nápojů s látkami účinnými na chřipku. Nejžádanější produkty pak doplňují antibakteriální gely.
„Stále jednáme o dalších dodávkách, hledáme nové dodavatele i nové možnosti, a když dostaneme pár tisícovek kusů, ani se ve skladu neohřejí, protože z e-shopu prostě mizí rychlostí blesku. Tak obrovskou poptávku nejsou schopni dodavatelé a distributoři průběžně vykrývat,“ pokračuje Finsterle s tím, že odmítá „byznys s panikou“, a proto Lékárna.cz odmítá všechny předražené nabídky dodávek zejména u roušek, respirátorů a antibakteriálních gelů.
Foto: Lékárna.cz
Vladimír Finsterle zakládal Lékárna.cz před 20 lety a pořád je jejím jediným vlastníkem
„Aktuálně mají lidé potřebu tvořit si abnormální zásoby léků a všeho, co může dezinfikovat, posilovat imunitu nebo fungovat na chřipku, a to zásoby až nepochopitelné a možná i zbytečné. Ale je to asi pochopitelné,“ říká Finsterle.
Pilulka i Lékárna.cz v aktuální situaci ještě více kladou důraz na preventivní opatření, co se týče hygieny a čistoty svých skladů i provozoven. Primárně se zaměřují na prevenci, omezován je zbytečný fyzický styk, pracoviště mají vybavena hygienickým materiálem.
„Máme obrovskou zodpovědnost vůči občanům.“
Lékárna.cz funguje plně jen online. Pilulka do svých kamenných lékáren expedovala i respirátory PFF3 pro personál (prodávat se nemohou), podle Kasy jsou jejich vlastní kurýři připraveni předávat zásilky i lidem v karanténě.
„Každá divize společnosti má již zpracován plán pro případ větší karantény. Máme obrovskou zodpovědnost vůči občanům, jsme zdravotnické zařízení a musíme fungovat i v době karantény,“ říká Kasa.
„Jsme e-shop, k nám se chodí ‚z domova‘, my dbáme na to, abychom zákazníkům dodávali kvalitní a dobře zabalené zboží. A máme lékárníky online, tedy kdykoli po ruce, pokud by se někdo potřeboval poradit, stačí napsat dotaz a do 24 hodin odpovíme a případně nabídneme radu, jiné řešení, náhradní produkty a podobně,“ dodává Finsterle.
Výrazně zvýšenou poptávku po službách zaznamenává i logistický startup DoDo. Od počátku výjimečné situace stoupl zájem o spolupráci v oblasti rozvozů trojnásobně, výrazný nárůst poptávky eviduje hlavně ve specializované divizi DoDo Fresh zaměřující se na rozvoz potravin (v oblasti spolupracuje s Košíkem, Rohlíkem i Tescem).
„Na každý den provozu aktuálně nasazujeme přes 350 kurýrů a 300 vozů. Snažíme se vyjít požadavkům našich partnerů maximálně vstříc, samozřejmě v rámci zachování kvality služeb na nejvyšší úrovni. Očekáváme, že poptávka se bude ještě zvyšovat, kapacity stále máme a nadále podporujeme nábor nových kurýrů,“ popisuje CEO služby Michal Menšík.
Foto: Inveo
Michal Menšík
I pro DoDo je zdraví kurýrů a dalších partnerů či zákazníků prioritní, proto logistická služba do všech provozů umisťuje dostatečné množství hygienických gelů, ve spolupráci s partnery v rámci prevence vyjednává také vitaminovou podporu. U řidičů namátkově provádí měření teploty.
„Naši kurýři jsou připraveni dovézt zákazníkům nákup, léky z lékárny a vyřídit vše potřebné, takže se lidé nemusí vydávat do rizikových míst a vystavovat riziku nákazy. DoDo se snaží všem kurýrům, kteří se v této náročné situaci dostávají do pomyslné ‚první linie‘, co nejvíce ulehčit práci, a samozřejmě jim za jejich nasazení patří velký dík,“ říká Menšík.
Zároveň však zákazníkům doporučuje především zachovat klid, nepanikařit a sledovat informace z ověřených zdrojů. „Pro zachování hladkého provozu je důležitá spolupráce i ze strany zákazníků. Proto u zákazníků, kteří jsou v karanténě, vyžadujeme tuto informaci předem, abychom mohli doručit nákup bezkontaktně a eliminovat riziko nákazy,“ dodává Menšík.
Dáme Jídlo a Wolt rozváží jídlo pořád ve stejném tempu
Situace v oblasti rozvozu hotových jídel se oproti dosud jmenovaným firmám zásadně liší. „Aktuálně nepociťujeme žádné velké dopady na náš byznys, ať už na globální nebo lokální úrovni. Veškerý vývoj ohledně viru však budeme i nadále velmi pečlivě sledovat a v případě potřeby zavádět další opatření,“ říká pro CzechCrunch Filip Fingl, výkonný ředitel Dáme Jídlo, s tím, že firma meziročně roste o 40 až 50 procent. Jde však o dlouhodobý trend, který zaznamenávala ještě před epidemií koronaviru.
„Zaznamenali jsme lehký nárůst, nicméně nejde o nic dramatického. V našem odvětví se v aktuálním období jedná o relativně klasický trend, kdy lidé mají v zimních a jarních měsících větší tendenci trávit čas doma. Je tedy složité atribuovat tento nárůst právě koronaviru,“ popisuje aktuální situaci David Krátký, marketingový manažer Woltu pro Česko a Slovensko.
Foto: Wolt
David Krátký, marketingový manažer českého Woltu
Obě firmy zavedly ochranná opatření, jako je zvýšený důraz na dodržování hygienických opatření. Dáme Jídlo všechny vozy vybavilo dezinfekčními prostředky ve spreji pro dezinfekci vnitřku vozidla a termoboxů, v nichž jsou objednávky převáženy. Zaměstnancům zároveň nedoporučuje cestovat do exponovaných destinací a firma zrušila veškeré zahraniční obchodní cesty.
Při doručování jídel jsou zároveň obě společnosti připraveny obsluhovat osoby v karanténě, se kterými jejich kurýři však nesmí přijít do kontaktu. Zákazník je povinen tuto skutečnost nahlásit předem. Na dotazy, jak současná situace ovlivňuje třetí výraznou doručovací službu na tuzemském trhu, Uber Eats, se její zástupci nevyjádřili.
Foto: Dáme jídlo
Filip Fingl, CEO Dáme jídlo
„Pokud si u nás zákazník, jenž pobývá v domácí karanténě, objedná jídlo, je povinen nám tuto skutečnost nahlásit uvedením do poznámky k objednávce. Platba se pak nesmí uskutečnit v hotovosti, ale pouze online. Jídlo kurýr doručí před první uzamčené dveře a zákazníka o doručení informuje,“ popisuje Fingl.
„Jedním z opatření je i nasazení nové funkce, jejímž prostřednictvím si zákazníci mohou vyžádat bezkontaktní doručení objednávky, kterou náš partnerský kurýr ponechá u dveří nebo vstupu do domu,“ doplňuje Krátký.
Alza má největší skladové zásoby v historii, Mall je připraven na několik měsíců
Na postupný nárůst epidemie se největší hráči tuzemského e-commerce trhu připravili již předem. Online jednička situaci ohledně šíření koronaviru sleduje od prosince, protože významná část zboží, kterou prodává, má výrobní základnu v Číně.
„V tomto kontextu jsme se v průběhu ledna a února předzásobili, abychom byli schopni pokrýt případné výpadky v dodávkách zboží z Číny, ke kterým dle našich předpokladů bude docházet v průběhu Q2 a Q3. V tuto chvíli máme tedy rekordně vysoké zásoby a paradoxně historicky nejvyšší dostupnost zboží pro naše zákazníky. Bavíme se o jednotkách miliard korun v zásobách navíc,“ uvádí pro CzechCrunch mluvčí Alzy Patricie Šedivá.
Foto: Alza
Showroom Alzy v pražských Holešovicích
„Poptávku zvládáme pokrýt zatím bez problémů. Podařilo se nám dokoupit zboží na následující čtvrt roku. Pokud by situace pokračovala i nadále, výpadky se nás ve větší míře mohou dotknout. Díky šířce našeho sortimentu zákazníkovi u většiny výrobků nabízíme několik alternativ, takže by si měl být vždy schopný vybrat produkt, který hledá,“ říká mluvčí Mall Group Pavla Hobíková.
V chování zákazníků Alza zaznamenává změny v třech hlavních oblastech. První z nich je práce z domova a nárůst poptávky po souvisejícím zboží (notebooky, monitory, Wi-Fi routery, kancelářské židle, tiskárny, tonery a náplně, webkamery a podobně).
Druhou výrazně více poptávanou kategorii je pak zboží související s hygienou, čističkami vzduchu a čistícími prostředky. Velký dopad má také zavření škol a s tím související téma vzdělávání dětí a trávení volného času s nimi – stavebnice, deskové hry, knihy pro děti i dospělé.
Podobný nárůst v poptávce zaznamenává také Mall, zároveň však zmiňuje vyšší zájem o dětské výživy, krmiva pro psy a kočky, herní konzole, mrazničky (což většinou v tuto roční dobu souvisí s nástupem domácích zabijaček) či trojnásobně vyšší prodeje domácích pekáren nebo vakuovaček, které udržují potraviny déle čerstvé.
Foto: Mall.cz
Pobočka Mall.cz
V ochraně svých zaměstnanců ve frontových liniích a řidičů Alza obdržela dodávku ochranných pomůcek, které aktuálně v rámci prodejní sítě a logistiky distribuuje. Centrální sídlo pracuje na home-officu, VR zóna a gaming zóna jsou uzavřeny.
„Na provozovnách probíhá několikrát denně desinfekční úklid, tedy každou hodinu jsou desinfikovány a uklízeny veškeré toalety, včetně zákaznických, dále kuchyňky pro zaměstnance, časté otírání hodnotících tabletů a veškerých dotykových PB/CB obrazovek,“ doplňuje Šedivá. Mall se podle vyjádření rozhodl pro podobná preventivní opatření a od příštího týdne zavádí bezkontaktní doručení zásilky, které si lze vybrat při nákupu. Opatření platí i pro CZC.cz, které rovněž patří do skupiny Mall Group.
„Je pro nás nejdůležitější postarat se o naše zaměstnance a udržet firmu v chodu, abychom byli schopni uspokojit potřeby našich zákazníků, které rostou každý den. Od konce února funguje ve firmě speciální preventivní tým, který monitoruje celou situaci kolem šíření koronaviru, koordinuje přípravu na možné scénáře vývoje a každý den komunikuje do firmy,“ dodává Hobíková.
Zásilkovna výkyvy nezaznamenala, Liftago je připraveno pomoct v doručování balíků
Další služby působící v logistice pak aktuální situace zatím příliš neovlivnila. „V lednu a únoru jsme meziročně rostli o sto procent, v souvislosti s koronavirem jsme dosud žádný výrazný výkyv v objemu zásilek nezaznamenali. Přepravu všech zásilek zatím bez problémů zvládáme,“ popisuje Kijonková.
Mateřská firma Zásilkovny, Packeta Group, v jejímž čele Kijonková stojí, však zaznamenala omezení v přepravě zásilek v oblastech severní Itálie, k poklesu došlo i v Rumunsku, kde vláda v největším přístavu Constanta zablokovala všechny kontejnery z Číny.
Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch
Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny
Jinak však Zásilkovna pokračuje v klasickém byznysu. „Na našich výdejních místech nemusí lidé na výdej své zásilky dlouho čekat a nestojí v dlouhých frontách. Jinak platí obecná doporučení o dodržování hygieny. Při přebírání zásilky by se lidé měli vyhnout přímému kontaktu a po návratu domů nebo do práce si ihned umýt a dezinfikovat ruce,“ dodává Kijonková.
Liftago aktuálně v rámci přepravy lidí zaznamenalo pokles růstu poptávky, který by jinak zaznamenal po jarních prázdninách, a poptávkově je lehce pod minulými týdny. Kvůli nárůstu home-officů zároveň očekává další pokles firemní poptávky, soukromé jízdy však firma nedokáže předpovídat.
„Soukromé jízdy se nedají předvídat, neboť úbytek společenských akcí může nahradit popojíždění po městě ve snaze vyhnout se místům s vyšší koncentrací lidí. Pozorujeme zatím jen lehce zvýšený nárůst poptávky o posílání zásilek či dokumentů přes aplikaci, zvedl se zájem o zasílání expresních nákupů přes Alzu,“ popisuje Ondřej Krátký, CEO Liftaga.
Foto: Jan Husák/CzechCrunch
Ondřej Krátký, spoluzakladatel startupu Liftago
V rámci speciálních opatření firma zrychlila proces pro případné předávání informací úřadům o trasování zákazníků (doteď podle Krátkého nebylo potřeba) a informovala řidiče o nutnosti zvýšené hygienické prevence. Vůči zákazníkům Liftago nemá žádné jiné zprávy než ty obecné k zvýšené prevenci a hygieně.
„Zároveň se domlouváme s rozvážkovými službami, abychom mohli vykrýt jejich rozvozovou kapacitu přes naše delivery API nebo jakkoliv manuálně, pokud by nestíhaly. Zároveň bychom tím pomohli vykrýt případné ušlé výdělky řidičů,“ dodává Krátký.
Poznámka: Většina firem redakci CzechCrunch na dotazy odpověděla před vyhlášením výjimečného stavu ve čtvrtek ve 14 hodin.
DODO
Jsme logistická služba pro e-commerce, retail, restaurace a rychlá občerstvení.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.