Kancelářský prostor, nebo vesmírná loď? Nový projekt českého studia Perspektiv si vysloužil světová ocenění
Kancelářské prostory se ve vizuálních médiích často stávají prostředky metafor o monotónním, nepodnětném, ubíjejícím stylu života v korporátní sféře. Odstrašující příklady i ve skutečnosti jistě stále existují, ale v protikladu k nim stojí moderní prostory snažící se podnítit kreativitu a dobrý mentální stav. České designové studio Perspektiv se rozhodlo záležitost pojmout mnohem konceptuálněji a za pražské kanceláře EOH IT Hubu kombinující ideje mikro- a makrosvětů se mu dostalo nominace na prestižní ocenění Frame Award.
Sami designéři z Perspektivu, za nímž stojí Martin Stára a Jan Antal, si jsou kancelářského stereotypu dobře vědomi. Ostatně právě stereotyp byl prý hlavní motivací pro založení inovativního studia. Na svém webu píšou, že jejich snahou je vytvářet „inspirativní prostředí, které podtrhuje firemní kulturu, reprezentuje a vytváří ideální podmínky pro každodenní práci“.
Prvním projektem předvádějícím jejich imaginaci se staly pražské prostory společnosti STRV, kde se mimo jiné konají i naše akce CzechCrunch Offlajn, které se při současné situaci přesouvají Onlajn.
Každá vytvořená kancelář představuje trochu jiný koncept, takže například prostory brněnského Futured (dříve The Funtasty) vycházejí z kavárenské estetiky a pražské pracoviště firmy Arval má ve stropě součástky automobilu. Stěny v sídle tuzemské technologické společnosti Trask pak po vzoru brutalismu odhalují syrové kovy a beton. V případě interiérů pražského IT Hubu jihoafrické počítačové společnosti EOH však čeští designéři zašli dosud možná nejdále.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsDvě patra objektu Main Point na Pankráci si v některých zákoutích nezadají ani se sety z filmu Blade Runner 2049. Ten se ve svém produkčním designu zaměřuje na kontrasty mezi rozkladem v nízkých kruzích budoucí společnosti a monumentálním minimalismem v sídlech bohatých. Snaží se v sobě skloubit paradox uměle vytvořené živé bytosti, nahrazující člověka.
Hozená rukavice ajťákům celé galaxie
V kancelářích studia Perspektiv samozřejmě odpadá dystopický úhel pohledu, ale zůstává hra s kombinacemi materiálů, ploch a barev. Designéři říkají, že organická architektura Main Pointu napomohla rozehrát tvůrčí hru asociací s živým a neživým univerzem. Výsledkem jsou vizuálně fascinující prostory, které zároveň kladou velký důraz na funkčnost a kvalitu materiálového zpracování.
V centru zvoleného designového jazyka stojí koncept mikrokosmu a makrokosmu, organického života v buněčných strukturách a anorganického světa vesmírných těles. „Inspirovali jsme se klíčovými znaky obou měřítek. Do projektu se myšlenka průniku mikro- a makrosvěta propsala mimo jiné výskytem organických tvarů a anorganických povrchů, použitím polotransparentních stěn a volbou takřka mimozemské palety barev,“ vysvětluje designér Ján Antal.
Dřevo zde stojí obklopeno naleštěnými kovovými plochami, sytě žlutá a červená se kombinuje s černou a stříbrnou. Půdorys celého prostoru je do jednotlivých účelových částí jako zasedací místnosti, kuchyně a technické zázemí rozdělen podle logiky buněčných struktur. Ty jsou vedeny metaforou organismu jako celé pobočky firmy, takže různé místnosti a sektory mají různý rozměr, barevné a materiálové schéma a význam.
V popisech projektu se také často objevují zmínky o vesmírné lodi, jejíž interiér mohou nové kanceláře snadno připomínat. Velká část povrchů v sobě zrcadlí odlesky světel, prostory působí luxusně a zároveň velmi futuristicky. Iluzi jiného světa doplňuje i podlaha z nerezové oceli. Architekti svůj nejnovější výtvor sami označují za „hozenou rukavici ajťákům celé galaxie.“
O tom, že se jedná o vskutku nevšední dílo, svědčí ocenění Winner v soutěži German Design Award a výběr do celosvětové petice nejlepších projektů nominovaných v kategorii Small Office of the Years na prestižní ceny Frame Awards 2020 udělované časopisem Frame.