Jeden postřik a ovoce jen tak neshnije. Startup Apeel zvyšuje trvanlivost potravin a nabírá čtvrt miliardy dolarů
Asi to znáte. Koupíte si ovoce, abyste po pár dnech zjistili, že se vám v misce pomalu rozkládá. Nejprve se z ní neviditelně odpařuje voda. Poté se dovnitř dostane kyslík, který zahájí hnití. Následně se díváte na něco, co zdravé ovoce jen vzdáleně připomíná a vy otevíráte koš, kam kusy s lítostí vyhazujete.
Pro západní civilizaci jde o zcela běžnou věc, nad kterou se možná ani tolik nepozastaví. Jablko zkrátka shnilo, tak se vyhodí. V širším měřítku ovšem lidé tímto přístupem přispívají k pohromě přirozeného potravinového systému, což je hrozbou zejména pro rozvojové země, kde není dostatek jídla.
Obecně platí, že až jedna třetina vyprodukovaného jídla nikdy není zkonzumována a končí na skládkách. Alespoň to tvrdí vědecké studie, které často zmiňují, že zatímco osm lidí se nají, zbylý jeden trpí hladem. Tato nelichotivá rovnice by se přitom dala řešit novou, efektivnější metodou.
Jedním ze startupů, který se o zvrácení tohoto negativního trendu snaží, je americký Apeel Sciences. Pokud sledujete inovace v potravinářském průmyslu, pravděpodobně jste o jejich byznysu již slyšeli. I proto, že nejde o žádný nový projekt, nýbrž ustálený tým vědců a inženýrů, který pospolu pracuje už osm let.
Jádro jejich podnikání spočívá ve vývoji specifického, přírodního a zcela poživatelného obalu, který by ovoce a zeleninu chránil před hnilobou násobně delší dobu než normálně. Zjednodušeně řečeno tak úmyslně zvyšuje jejich trvanlivost, aniž by používal škodlivé chemikálie nebo plastové materiály.
Když pesticidy nejsou potřeba
Vše se odvíjí od kombinace lipidů obsažených ve slupkách nebo semínkách ovoce či zeleniny. Ty jsou pro nás v drtivé většině nezávadné (vyjma alergiků) a můžeme je i sníst, což Apeel Sciences motivovalo k využití jejich síly jako dodatečné ochranné vrstvy, respektive bariéry proti rychlému zkažení.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsVýsledkem je drobný prášek, který se rozmíchá ve vodě, kde utvoří speciální kapalinu, do níž se ovoce a zelenina namáčí. Teoreticky může být touto směsí i postříkána nebo jinak nanesena, ovšem je klíčové, aby měla dostatek času na ovoci či zelenině zaschnout.
„Smysl naší práce vidíme ve vybudování potravního systému a podpory váhy několika dalších miliard lidí na planetě. Plastové obaly měly své dny, pesticidy také,“ říká pro TechCrunch zakladatel a šéf Apeel Sciences James Rogers.
Rogers se nad problémem zbytečného plýtvání zaměřil tehdy, když na vlastní oči viděl, jaké množství surovin se dokáže jen na jednom poli vyprodukovat. Zformoval proto nový projekt, pozval do něj vědce i inženýry, kteří začali pracovat na dnes už funkčním řešení, jež je jednoduše nazýváno jako Apeel.
Za vyšší trvanlivost ovoce bojuje i Katy Perry
Inovativnost tohoto postřiku za poslední roky přilákala i velké investory, bez nichž by tým nemohl fungovat v rozsahu, jakém potřebují. Apeel Sciences proto spadá do portfolia zvučných skupin jako Andreessen Horowitz, Upfront Ventures, S2G Ventures či Powerplant Ventures. U vzniku startupu byl i Bill Gates a jeho žena, kteří projekt podpořili grantem 100 tisíc dolarů.
Na nedávném investičním kole, jež Apeel Sciences vyneslo dosud největší sumu ve výši 250 milionů dolarů (čímž navýšil své souhrnné investice na 360 milionů), se navíc podílely i celebrity, kterým budoucnost lidí z chudých zemí a planety taktéž není lhostejná.
Je mezi nimi slavná americká televizní osobnost Oprah Winfrey a popová zpěvačka Katy Perry, která dlouhodobě poukazuje na problémy s klimatem (a situací na Zemi jako takové) a je mimo jiné investorkou Impossible Foods, firmy vyrábějící rostlinné náhražky masových placek do hamburgerů.
Díky podpoře takto velkých jmen Apeel Sciences dostává silnou vzpruhu k rozšiřování svého byznysu po celém světě. Už teď spolupracuje s vybranými prodejci (dodavateli) ve Spojených státech a Evropě, pro které byl zajištěn onen speciální ochranných prach a systém pro nanášení na ovoce či zeleninu.
Je to ale běh na dlouhou trať – ačkoliv se objevují tací, kteří Apeel používají, jde pochopitelně o menšinu, byť je pozitivní, že velké supermarkety na americké půdě masově prodávají takto upravená avokáda, což je pro Rogersovu firmu „vlajkový kus ovoce“, na kterém prezentuje i proces hnití s a bez postřiku.
Cílem Apeel Sciences je nejen dostat se do více zemí světa a nabídnout toto řešení každému, kdo o něj projeví zájem, ale také rozšířit nabídku ovoce a zeleniny, na které ochranná bariéra bude držet. Zatím má jen avokádo, citron, limetku a chřest.
Výhledově chce klasické salátové okurky zbavit plastové fólie, lépe pracovat s prodejem rajčat a podobně. Tím by mohl současně bojovat proti plastovému odpadu, který je také velkým globálním problémem.