Létající doktoři. Zdravotníci na skútrech BeRider najeli za měsíc mezi pražskými nemocnicemi 16 tisíc kilometrů

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

berider-rouska

Foto: BeRider

Zdravotníci najeli na skútrech BeRider za měsíc 16 tisíc kilometrů

0Zobrazit komentáře

Sdílená auta, motorky, skútry, koloběžky, kola, všechno dnes již většinou s elektrickými pohony. To jsou dopravní prostředky, nad nimiž mnozí stále ohrnují nos a odmítají je, ale služby sdílené mobility se stávají stále integrálnější součástí mnoha světových měst. A svou sílu ukazují i v krizových časech.

Na sdílené dopravní prostředky jsme již několik let zvyklí i v Praze. Půjčit přes aplikaci si tu můžete velmi jednoduše skutečně většinu dopravních prostředků, jež byste mohli pro pohyb po městě potřebovat. A zatímco od poloviny března se kvůli karanténním opatřením pohyb mnoha obyvatel z velké části zastavil, zdravotníci neustále pendlovali mezi prací a svými domovy.

Takových povolání, které se nemohly přenést na home office, bylo pochopitelně více, ale právě zdravotníkům se rozhodla pomoci služba BeRider, kterou provozuje Škoda AutoDigiLab a půjčuje v ní elektrické skútry.

berider-min

Foto: Citymove

Sdílený elektrický skútr BeRider

„Je pro nás prioritou, abychom i v tomto čase nákazy koronavirem pomáhali zjednodušovat lidem nutné každodenní cestování. Krom toho chceme ocenit práci zdravotníků, kteří s velkým nasazením pomáhají všem,“ říkal na konci března pro CzechCrunch David Beška z DigiLabu.

Celkem 150 svých elektrických skútrů tak dal BeRider zdravotníkům k dispozici na následující týdny zdarma, aby se mohli snadno přesouvat do nemocnic a dalších zařízení, kam potřebují, a nemuseli k tomu využívat například městskou hromadnou dopravu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Že nešlo ze strany Škodovky pouze o PR, ale reálnou pomoc, která reagovala na poptávku přímo od zdravotníků, dokazují následující čísla: od 26. března do konce dubna ujelo přes 250 řidičů z oblasti zdravotnictví na elektrických skútrech BeRider při 1 600 jízdách celkem 16 000 kilometrů.

„Zdravotníci nabídku BeRider velice oceňují. Já osobně službu využívám zejména pro zrychlení přepravy mezi domovem a prací. Jako největší benefit považuji omezení kontaktu s okolím, například zmiňované MHD,“ potvrzuje pro CzechCrunch Mária Malíková, která je lékařkou na Interním oddělení Strahov ve Všeobecné fakultní nemocnici v Praze.

malikova

Elektrické skútry BeRider využila také lékařka Mária Malíková

Sama na elektrických skútrech v posledních týdnech Malíková najela několik desítek kilometrů a přidalo se i mnoho jejích kolegů. BeRider ostatně pro maximální pohodlí zdravotníků rozšířil své zóny pronájmu, takže skútr bylo nově možné zaparkovat například u Ústřední vojenské nemocnice, nemocnice Na Bulovce, nemocnice Na Vinohradech a u dalších zdravotnických zařízení.

„Naše nemocnice se zaměřuje na dialyzované pacienty, kteří jsou z hlediska nákazy COVID-19 jednou z nejvíce ohrožených skupin. Snažíme se proto omezit kontakt s veřejností a nastavit všechna opatření tak, abychom minimalizovali možnost nákazy našich pacientů. Dojíždění na skútru je další možnost jak snížit riziko přenosu infekce v populaci,“ dodává Mária Malíková.

lime-kolobezky-praha

Přečtěte si takéDo Prahy se vrací elektrické koloběžky Lime. V ulicích se zatím objeví 200 strojůDo Prahy se vrací elektrické koloběžky Lime. V ulicích se zatím objeví 200 strojů

Ze strany mladoboleslavské Škodovky, potažmo její inovační laboratoře DigiLab, to však nebyl jediný příspěvek do boje proti koronaviru. V Mladé Boleslavi se tiskly respirátory a také části ochranných štítů a carsharing HoppyGo bezplatně zapůjčil 200 vozů charitativním organizacím, dobrovolníkům či městům pro distribuci ochranných prostředků či rozvoz jídel.

Tesla má za sebou nejlepší první kvartál v historii, skončila v zisku a Elon Musk si jde pro první z pohádkových odměn

Elon Musk

0Zobrazit komentáře

Čtvrt roku uplynulo jako voda a Tesla se opět hlásí s finančními výsledky za uplynulý kvartál. Samozřejmě, že z důvodu krize spojené s koronavirem byla nejnovější čísla sledována velice bedlivě, a to nejen ze strany investorů, ale i samotným Elonem Muskem. Tomu se totiž otevírá šance utrhnout si první z dvanácti sladkých plodů práce, kterou pro Teslu dělá.

Pandemie koronaviru na nějaký čas uzavřela vstupní brány závodů automobilek po celém světě, Tesly nevyjímaje. Silný výpadek zažil její závod v Šanghaji a problémy nastaly také v závodech na území USA. I přes tento fakt však Tesla dokázala přepsat veškeré výrobní rekordy prvních kvartálů předchozích let, čímž překvapila i analytiky.

Kalifornská automobilka tak dokázala, že i v době krize dokáže své elektromobily dostatečně rychle vyrábět, nabízí se ale otázka, zda dokázala v tomto složitém období i stejně efektivně vydělávat. Všichni proto netrpělivě očekávali oznámení výsledků za první kvartál toho roku, které byly vyhlášeny dnes brzy nad ránem.

tesla-models-s3xy-boxed-min

Foto: Tesla

Tesla aktuálně nabízí Model S, Model X, Model 3 a Model Y

Podle odhadů analytiků měly příjmy za první čtvrtletí tohoto roku vystoupat lehce nad hranici 6 miliard dolarů. To se Tesle málem podařilo, protože její příjmy za toto období se zastavily na částce 5,98 miliardy dolarů (přibližně 147 miliard dolarů). I tak si Tesla finančně připisuje nejlepší první čtvrtletí ve své historii, díky meziročnímu růstu příjmů o 32 %.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kde naopak Tesla předpovědi analytiků předčila, je zisk na jednu akcii ve výši 0,09 dolaru. Analytici předvídali ztrátu 0,32 dolaru na akcii. Výdělek činí 16 milionů dolarů, tedy přibližně 400 milionů korun, a firma tak skončila v černých číslech. Není se tedy čemu divit, že cena akcií na tuto zprávu zareagovala růstem. Obchodovat se sice na burze včera přestalo na zhruba 800 dolarech za jednu akcii, ale poté cena vyskočila až na 880 dolarů.

Výplatní páska Elona Muska

A to je velmi dobrá zpráva pro Elona Muska, který měl velký zájem na tom, aby čísla byla co nejvíce pozitivní. Tentokrát na tom měl zájem nejen coby hlavní postava automobilky, ale také jako její zaměstnanec.

Musk totiž není odměňován žádným platem, což mu vzhledem k jeho jmění může být celkem jedno. V roce 2018 pro něj ale byl schválen speciální desetiletý plán pohádkových odměn, který jej motivuje dostat Teslu do absolutních výšin. Pokud se mu podaří jednotlivých cílů dosáhnout, je za ně ohodnocen sladkou odměnou v podobě akciových opcí společnosti.

elon-musk

Foto: SD/Flickr

Elon Musk

I přesto, že si hodnota akcií Tesly a její tržní kapitalizace prošly obdobím prudkých růstů i kolmých pádů, Musk stojí nepatrný krůček od dosažení prvního cíle, tedy dostat Teslu na valuaci přesahující 100 miliard dolarů v šestiměsíčním průměru a ve 30 po sobě jdoucích dnech. Přitom ještě před rokem byla její hodnota na částce přibližně 35 miliard dolarů.

Za tuto dosaženou metu bude Muskovi umožněno vyloupnout z bonboniéry o dvanácti kusech první pralinku v podobě možnosti nákupu 1,69 milionu akcií Tesly v ceně 350,02 dolaru za kus. Vzhledem k tomu, že je aktuální cena akcií 800 dolarů, Musk si může na své konto připsat výdělek ve výši 760 milionu dolarů, tedy přibližně 19 miliard korun. To je poměrně příjemná satisfakce za to, že po celý rok nevidí od Tesly ani cent.

igor-treslin-storyous

Přečtěte si takéZ jídla s sebou přes samostatné okénko se stane v restauracích běžný standard, říká Igor Třeslín ze StoryousZ jídla s sebou přes samostatné okénko se stane v restauracích běžný standard, říká Igor Třeslín ze Storyous

Pokud by se Muskovi podařilo naplnit veškeré ambiciózní cíle, stál by v čele společnosti v hodnotě 650 miliard dolarů, ve které by držel podíl rovnající se přibližně 100 miliardám dolarů. A Muskovi ambice velí těchto cílů dosáhnout, a to možná co nejdříve. Pokud se mu to skutečně podaří, překoná součet jeho dvanácti odměn vše, co bylo doposud výkonným ředitelům v historii i těch největších světových společností vyplaceno.

tesla-gigafactory2

Foto: Tesla

Tesla Gigafactory 2 ve Spojených státech

Další Muskovou metou je navýšení valuace Tesly na 150 miliard dolarů. A vzhledem k tomu, že se její cena momentálně pohybuje téměř ve stejném historickém maximu jako před příchodem koronavirové krize, tedy 160 miliard dolarů, dá se předpokládat, že si Musk dost možná bude vybalovat další akciové potěšení celkem brzy.

Další novinky z Kalifornie

Vraťme se ale ještě k tomu, co se odehrálo dnes nad ránem. Jak již bývá zvykem, mimo výsledků Tesla oznámila také několik novinek týkajících se blízké či vzdálenější budoucnosti. Automobilka potvrdila, že by v tomto roce, i přes problémy způsobené koronavirem, chtěla naplnit svůj cíl a dodat zákazníkům půl milionu nových elektromobilů. Výrazně by v tom mohl pomoci Model Y, který je Tesla podle svých slov schopna vyrábět velice efektivně, a to jak v Šanghajské továrně, tak také v továrně ve Fremontu.

Již brzy by Tesla na území Spojených států měla začít budovat další Gigafactory, jejímž úkolem bude výroba modelu Cybertruck. Kde přesně továrna vyroste, prozatím není jasné, Elon Musk však ubezpečil, že se to dozvíme během příštích tří měsíců, pravděpodobně však již za měsíc. Výroba tohoto unikátního pick-upu by měla začít v příštím roce.

tesla-cybertruck2

Foto: Tesla

Tesla Cybertruck

V tomto roce by také měla být zahájena výroba elektrického tahače Tesla Semi. Při jeho premiéře Tesla stanovila začátek výroby na rok 2019, ovšem postupně bylo zahájení produkce odkládáno a nyní zpoždění nabralo již dva roky, protože dorazí nejdříve příští rok. Co je pro nás velmi důležité, je oznámení, že v příštím roce by již měly být zahájeny dodávky nového SUV Model Y i z budované berlínské Gigafactory.

Již dříve Elon Musk prohlásil, že jednoho dne budou pro Teslu více než elektromobily důležitá její energetická řešení. Že tato vize stojí na reálných základech, dokazuje i číslo 100 tisíc instalovaných Powerwallů, tedy zařízeních na ukládání energie získávané například ze solárních panelů. Podle Tesly se nejen na toto zařízení, ale třeba i na Megapacky, objednávky jen hrnou, a i přes postupné navyšování kapacit je kniha objednávek neustále plná.