Nastartoval komunitu sneakerheadů, dnes sází na loajalitu a exkluzivitu. Proč Křetínského a Tkáče zlákal Foot Locker
Daniel Křetínský vsadil na velkého hráče ve světě sneakers
Už dávno neplatí, že jsou tenisky určené jen pro běžné nošení. Mnohem zajímavější je sbírání jejich limitovaných modelů, které vychází z nápaditých kolaborací nebo kulturních milníků, díky nimž se vybrané siluety mohou prodávat za desítky tisíc korun. Nic z toho by však nemělo tak velký spád, kdyby na scénu nepřišel Foot Locker, slavný americký prodejce, který byl komunitou sběratelů považován za Mekku teniskového byznysu. A teď jsou jeho součástí i česko-slovenští miliardáři.
Na přelomu tisíciletí Foot Locker udával směr. Zatímco ostatní prodejci sportovní obuvi stavěli svůj přístup k zákazníkům na tradiční rovnici „prohlédni, kup a odejdi“, Foot Locker je záměrně nechával nahlédnout pod pokličku a snažil se v nich vyvolávat nezapomenutelné zážitky. Bylo to znát nejen na personálu, který se oblékal do dnes ikonických černobílých rozhodcovských dresů, ale také na nabídce tenisek. Takových, které jinde nebyly.
Nike, Adidas a řada dalších známých výrobců pro Foot Locker exkluzivně uvolňovali kreativní siluety, čímž jen posilovali tržní vliv, jaký tento původem newyorský prodejce měl. Díky úzké spolupráci s předními značkami si následně vybudoval status ověřené firmy, jejíž důležitost se projevovala především v pouliční teniskové subkultuře. Neméně klíčovým aspektem jeho fungování byla i vysoká ověřenost a „pravost“ sortimentu.
V komunitě tzv. sneakerheadů se často skloňovalo rčení, „pokud to má Foot Locker, je to ověřené“, což odkazovalo na produkci falešných tenisek, které přeprodejci koupili za směšné peníze, aby je neznalým lidem na ulicích prodávali za horentní sumy, mnohdy vyšší než původní retailové ceny za pravé kousky. Pozici lídra potvrzovala i sjednaná partnerství se sportovními ligami.