Budoucnost mobility nad zemí. Volocopter je nejdál, protože jediný na světě už létá, říká jeho testovací pilot Damian Hischier
Damian Hischier, testovací pilot Volocopteru
Kde spočívá budoucnost mobility? V současné době se ve velkém řeší autonomní vozidla s elektrickým či vodíkovým pohonem, přitom by mobilita mohla dát již v blízké budoucnosti navždy sbohem zemské přitažlivosti a přesunout se o několik desítek či stovek metrů nad zemský povrch.
Star Wars, Pátý Element, Blade Runner, to všechno jsou sci-fi filmy, které představy o takové mobilitě přibližují. Tyto fantazie se však dnes hned několik společností snaží proměnit ve skutečnost, a to především díky svým konceptům malých elektrických letounů, které jsou schopné kolmého vzletu i přistání, podobně jako helikoptéry.
Oproti nim přinášejí celou řadu výhod, ať už se jedná o nižší hlučnost, schopnost rychlejšího letu i ekologičtější provoz. Tyto letouny jsou označovány zkratkou VTOL (vertical take-off and landing, tedy vertikální vzlet a přistání), případně eVTOL, pokud jsou jejich rotory a vrtule roztáčeny pomocí elektrických motorů. A právě rotory a vrtule budou dost možná patřit mezi nové výbavové prvky taxíků i osobních vozů budoucnosti.
Jedním z výrobců, kteří v současné době posouvají hranice možností strojů spadajících do kategorie eVTOL, patří i německý startup Volocopter. Jeho projekt „Volokoptéry“, tedy jakéhosi hybridu mezi klasickou helikoptérou a dronem, má za sebou již několik úspěšných leteckých testů.
Do jeho kokpitu během nich usedá i Damian Hischier, ostřílený testovací pilot, jehož rukama prošla celá řada konceptů. A právě s tímto mužem jsme si popovídali, abychom zjistili, jaké to je, být testovacím pilotem, kam směřuje budoucnost aviatiky a v jaké fázi se současný projekt Volocopteru vlastně nachází.
Létání se věnujete od svých 16 let, tedy více než 30 let, je to tak?
To bych musel spočítat, ale asi to tak nějak bude. Skutečně létám od šestnácti, letos mi bude 50 let.
Jak jste se jako šestnáctiletý kluk k létání dostal? Létal někdo z vaší rodiny?
To ne. Vyrůstal jsem ve velice malé horské vesnici ve Švýcarsku, kde žije jen asi 30 lidí uprostřed ničeho. Vždycky jsem byl létáním fascinován, ale protože jsem z farmářské rodiny, nikdy jsem neměl příležitost letět třeba ani na dovolenou. Později jsem se účastnil výběrového programu pilotů, který u nás ve Švýcarsku máme. Ten jsem začal ve čtrnácti letech a v šestnácti jsem dokončil jeho první část. V sedmnácti jsem pokračoval v jeho druhé fázi.
Ale nejdříve jste začal pracoval jako programátor a manažer. Jak se nakonec létání stalo vaší pracovní náplní?
Já vždy dělal několik věcí najednou. Létat jsem začal v šestnácti a chtěl jsem se stát pilotem. Dostal jsem se do výběru tréninkového programu pilotů ve Švýcarsku, kde však bylo vyžadováno vyšší vzdělání. Proto jsem začal pracovat jako programátor a studovat informatiku. Jakmile jsem studium dokončil, pokračoval jsem v programu pro výcvik pilotů. Ale zároveň s tím jsem se pořád věnoval programování.
Jaký je to pro vás pocit, když se dostanete do vzduchu?
Pro mě je to druh meditace. Zvláště při testování se musíte stoprocentně soustředit na jedinou věc. Zároveň mě vždy fascinovala celá ta technologie. To, jak člověk a stroj vzájemně komunikují, a pak samozřejmě zákonitosti létání a onen třetí rozměr. S létáním přichází do hry další dimenze, což je kompletně odlišný zážitek oproti pohybu na zemi.
„Nevěřím technologii, věřím lidem, kteří za ní stojí.“
Během své kariéry pilota jste létal s přibližně 160 různými typy letadel. Které z nich bylo vůbec nejbláznivější?
To bylo letadlo testované v rámci jednoho vědeckého výzkumu. Jeho cílem bylo letět do stratosféry. Bylo na velmi vysoké vývojové úrovni a bylo na mně, abych ho testoval, což bylo velmi náročné. Při takových testech je vždy nutné dělat kompromisy mezi váhou a konstrukcí. Je zapotřebí držet váhu letadla co nejníže, ale pokud ji držíte příliš nízko, není konstrukce natolik tuhá. A je tu i problém s ovládáním, když jsem například chtěl letět jedním směrem, letěl jsem zcela opačným.
Kdysi jste přitom létal s velkými přepravními letouny. To vás nebavilo?
Létání s nimi je velmi vzrušující a pro mě to byla velmi zajímavá zkušenost. Ale v jeden moment jsem si uvědomil, že to není pro mě, a po sedmi letech jsem s tím skončil.
Znamená to, že jste potřeboval zkoušet nové a nové věci, a proto jste se stal testovacím pilotem?
Takhle to úplně nebylo. Sedm let jsem pracoval jako pilot aerolinek, pak jsem létal se soukromými tryskáči pro známé a bohaté osobnosti, což bylo zajímavé, ale občas to bylo s cestujícími těžké. A až poté jsem se stal testovacím pilotem.
S kým nejslavnějším jste letěl?
To byl asi Phil Collins.
Jsou na testovacího pilota kladeny vyšší nároky než na piloty komerčních letů?
Testovací létání a klasické létání je něco zcela jiného. Je to jako srovnávat létání pro aerolinky a pro letectvo, což jsou dvě zcela odlišné věci. Stát se testovacím pilotem vyžaduje licenci s různými úrovněmi. A pro dosažení nejvyšší úrovně je potřeba dosáhnout formálního vzdělání jako testovací pilot.
Lze jej získat na různých školách. Já jsem například studoval Národní školu pro testovací piloty v oblasti Mohave v Kalifornii, kde jsem strávil rok poměrně intenzivním tréninkem. Takže bych řekl, že nejdůležitější kvalita každého testovacího pilota spočívá v integritě.