„Lidovější“ soběstačné vajíčko. Slovenský mikrodomek Ecocapsule přichází s menší a levnější variantou

Iva BrejlováIva Brejlová

ecocapsule-space

Foto: Ecocapsule

Ecocapsule má být variantou bydlení pro ty, kteří se chtějí odstřihnout od civilizace

0Zobrazit komentáře

Mobilní mikrobuňka nebo také gigantické vajíčko – obě označení slovenského projektu Ecocapsule se rozšířila po celém světě, a to v médiích i u bohatých zákazníků. Jenže právě cenu soběstačnému domku mnoho lidí dlouho vyčítalo. Tvůrci teď proto představili menší a levnější variantu nazvanou Space by Ecocapsule, která je částečně energeticky soběstačná.

„Kromě zelené energie získané solárními panely může Space využívat i energii ze sítě, díky čemuž je uživatelsky přívětivější,“ říká Tomáš Žáček, zakladatel a CEO společnosti. Využít lze kromě panelů také větrnou turbínu, kterou již známe z většího modelu. Novinka má 6,3 metru čtverečních, což je zhruba o dva méně než klasická Ecocapsule. Váží přes 1 300 kilogramů a zákazníci si můžou vybrat její barvu.

Cena v tomto případě dosahuje 49 900 eur, tedy v přepočtu asi 1,3 milionu korun. Originální Ecocapsule se prodává za víc než dva miliony korun. I u varianty Space se tým každopádně držel minimalistického stylu vybavení, přesto do prostoru nacpal třeba i celistvou stěnu plnou skříněk. Ecocapsuli jde upravit i vybavit na míru, pak ale cena stoupá.

space-by-ecocapsule-interior

Foto: Ecocapsule

Na délku má varianta Space 4,67 metru, na šířku 2,20 a na výšku 2,50 metru

space-by-ecocapsule-interior1

Foto: Ecocapsule

Vnitřek nové Ecocapsule má být až pro dva lidi

Původní varianta, která se pyšní plnou energetickou soběstačností aspoň po nějakou dobu provozu, už je u zákazníků třeba ve Spojených státech, na Kostarice, Bahamách i v Japonsku. Záměr byl nabízet soběstačný domek lidem, kteří chtějí být nějakou dobu odříznuti od civilizace – ať už jde o extrémní turisty nebo třeba fotografy, výzkumníky a záchranáře.

O soběstačné vajíčko se ale začali zajímat také ti, kteří musejí bojovat s vysokým nájmem, i když mají vysoké příjmy, takže se minidomek dostal třeba do New Yorku nebo Silicon Valley. Jeden z domků si objednala například hollywoodská herečka a ekologická aktivistka Susan Sarandon. „Když jsem poprvé viděla Ecocapsuli, řekla jsem si, že přesně to potřebuji jako koncept budoucnosti,“ uvádí s tím, že chce podporovat zelená řešení v každodenním životě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Záměrem Ecocapsule je ale oslovit i ty, kteří chtějí tak trochu jinou domácí kancelář, pokoj pro návštěvy, rozšíření chaty či chalupy, hausbót a v případě malých podnikatelů atraktivní prodejní místo nebo malý gastro provoz. Spolu s originální Ecocapsulí může podle tvůrců nabídnout soběstačné střednědobé ubytování pro 4 až 5 lidí. Menší varianta ovšem nemá na rozdíl od té větší vlastní toaletu ani koupelnu.

space-ecocapsule

Foto: Ecocapsule

Dohromady mohou dva mikrodomky poskytnout zázemí pro několik lidí

„Využití vidíme i v situacích podobných té, kterou dnes zažíváme v celosvětovém měřítku. Space by mohla být perfektním řešením pro cestovní ruch jako virologicky bezpečné ubytování, různé využití má i pro oblast zdravotnictví,“ myslí si Žáček. Už dřív zmiňoval, že se mu se zájmem ozývají hotelové sítě. „V dohledné době bude spuštěných několik projektů postavených na konceptu ubytování v kapsuli v rámci sítě hotelů,“ říká s tím, že je otevřený dalším spolupracím tohoto charakteru.

První série Ecocapsule je teď skoro vyprodaná. Aktuálně ve firmě řeší několik desítek poptávek z celého světa. „Zájem je velký, protože lidi si kapsuli správně spojili s možností ochrany zdraví v situacích podobných té, kterou právě globálně zažíváme,“ vysvětluje Žáček.

Už při vstupu předchozí varianty do sériové výroby tvůrci hlásili, že se pokouší cenu co nejvíce snížit. Jenže zároveň dodávali, že domek je vybavený řadou technologií, jejichž vývoj stál kromě úsilí taky značnou cenu. I snaha o jejich zahrnutí celý projekt trochu pozdržela. Vývoj probíhá od roku 2008, prototyp firma sestavila o šest let později a teprve v roce 2018 se první „ekokapsle“ dostaly k zákazníkům. Na začátku trvala výroba jednoho kusu i půl roku, teď už se dostala až na řády dnů. Kompletně probíhá na Slovensku.

Logistický startup DoDo je k nezastavení. Nově jde do Maďarska a letos chce utržit přes půl miliardy korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

michal-mensik1-minInsider

Foto: DoDo

Michal Menšík, CEO logistického startupu DoDo

0Zobrazit komentáře

Před dvěma lety cílil na tržby v řádech desítek milionů korun, loni to byly stovky a letos už může Michal Menšík hovořit o miliardě. Prozatím jen o její půlce, ale jeho logistický startup DoDo chytil v koronavirové krizi, kdy si lidé nechávali domů ve velkém dovážet hlavně potraviny, příležitost za pačesy a rychle roste.

Loni a předloni vstoupila logistická služba, která se soustředí na efektivní řešení tzv. poslední míle pro koncové i firemní zákazníky, na Slovensko a do Polska a nově začnou její kurýři jezdit také v Maďarsku. Vstup do třetí zahraniční země přichází o několik měsíců dříve, než DoDo plánovalo, což jen potvrzuje, že poslední týdny veškeré dění ve firmě akcelerovaly.

Není se čemu divit. DoDo se totiž v Česku stalo zásadním hráčem na poli rozvozu potravin, když pomáhá online supermarketům Rohlik.cz a Košík.cz a třetí hráč do party, Tesco, dokonce na přelomu roku svou logistiku kompletně zrušilo a potraviny už rozváží jen přes DoDo.

dodo-fleet-min

Foto: DoDo

Flotila logistického startupu DoDo

Jelikož právě online supermarkety zažily v rámci koronavirové krize boom, vystřelilo i DoDo. Logistický startup z investiční skupiny V-Sharp plánuje, že by se již začátkem léta mohl dostat na stejné tržby jako v celém loňském roce, a jeho šéf Michal Menšík pro CzechCrunch prozradil, že to v řeči čísel znamená plánované letošní tržby ve výši 500 až 550 milionů korun. To je zhruba jednou tolik co loni.

Právě segment rozvozu potravin, který firma označuje jako DoDo Fresh, je i hlavním pilířem zahraniční expanze. V Česku v letošním březnu jen půl roku po založení zaznamenala 50% nárůst objednávek a stejně silnou stopu chce zanechat i za hranicemi, nově včetně Maďarska. Tam bude zajišťovat logistiku pro nejmenovaného nadnárodního hráče na poli prodeje potravin a jedná s dalšími aktéry na trhu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Expanze do zahraničí je pro nás jednou z letošních priorit. V rámci rozšiřování našich služeb přes hranice nám velmi pomáhají stávající nadnárodní partneři, kteří jsou dlouhodobě spokojeni s našimi službami v Česku a chtějí stejně kvalitní logistiku poslední míle využívat i na zahraničních trzích,“ komentuje expanzní strategii firmy Michal Menšík.

michal-mensik2-min

Foto: DoDo

Michal Menšík, CEO logistického startupu DoDo

grok-2

Přečtěte si takéNoví virtuální společníci od Groka se utrhli ze řetězuNabízí režim pro dospělé a plánují únos papeže. Noví virtuální společníci od Groka se utrhli ze řetězu

Jelikož by měli noví partneři přibývat rychle, počítá DoDo v Maďarsku se 70 řidiči, kteří budou zpočátku působit ve městech Szombathely, Tatabanya, Miskolc a brzy také v Budaors. Hlavní město Budapešť zatím obsazeno nebude. Postupně se služba rozšiřuje také na Slovensku, kde po vstupu do největších metropolích otevírá také Banskou Bystricu, Poprad nebo Trenčín. V Polsku prozatím jezdí pro společnost AmRest ve Varšavě.

Hlavním trhem je ale zatím stále Česká republika, kde dnes DoDo působí v Praze a přilehlých městech (Říčany, Beroun, Kladno), Brně, Plzni, Ostravě, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Mladé Boleslavi, Kolíně či Prostějově a ještě letos se chce rozrůst také do dalších městech. Po čtyřech letech na trhu tak má DoDo na tisíc zaměstnanců a ve vozovém parku přes 400 automobilů. A také letos se chce stejně jako loni udržet v černých číslech.

DODO

Jsme logistická služba pro e-commerce, retail, restaurace a rychlá občerstvení.

Klíčoví lidé

_michal_mensik_3

Michal Menšík

Zakladatel