Po boku Tesly či SpaceX. Vzdušné taxíky Lilium mají 35 milionů dolarů od investora, který pomohl i projektům Elona Muska
Plout nad střechami budov a sledovat hustý provoz dole v ulicích, tak by mohla vypadat budoucnost přepravy ve velkých městech již za pár let. O její realizaci se snaží i německý startup Lilium, který chce začít vozit první pasažéry v nejnižších letových hladinách již v roce 2025. Aby byl cíl Lilia naplněn, se nově stará i investiční společnost Baillie Gifford, která investovala do mnichovského startupu 35 milionů dolarů, tedy přes 820 milionů korun.
Vzít si místo taxíku malý elektrický letoun s autonomním pilotem možná zní jako velké sci-fi, ovšem podobný názor panoval i u elektrických automobilů a soukromých letů do vesmíru. A podívejme, kam až se dostala Muskova Tesla a rakety společnosti SpaceX. Oba tyto projekty dokazují, že i ty největší sny mohou být naplněny.
Je k tomu ovšem zapotřebí značný kapitál, který v případě projektů Elona Muska dodávala i skotská investiční společnosti Baillie Gifford. Ta je dnes druhým největším akcionářem (hned po samotném Muskovi) kalifornské automobilky, ve které drží podíl 6,76 % v hodnotě přesahující 10 miliard dolarů. A právě tento investor se nyní rozhodl vsadit na další kapitolu lidské mobility, kterou jsou vzdušné taxíky.
Potenciál tohoto sektoru může být podle některých odhadů až bilionový, a proto není divu, že se startupům, které vzdušné taxíky vyvíjejí, daří lákat investory celkem efektivně.
Mistrem v oboru je právě Lilium, kterému se jen za minulé investiční kolo podařilo získat 240 milionů dolarů. K nim nyní přibylo dalších 35 milionů dolarů a investorem není nikdo jiný než Baillie Gifford, který mimo Muskových projektů v minulosti investoval i do Amazonu, Airbnb či Spotify.
Liliu se podařilo v investičních kolech dohromady nabrat již 375 milionů dolarů. Finance získané v posledním kole mu poskytnou stabilitu v ekonomicky náročném prostředí, jak uvedl pro Bussines Insider Christopher Delbrück, finanční ředitel startupu.
Zájem tak významného investora, jakým je Baillie Gifford, jen dokazuje, že by létající taxíky mohly v budoucnu představovat zcela zásadní odvětví. To ostatně v našem rozhovoru potvrdil i Damian Hischier, testovací pilot Volocopteru, tedy dalšího německého projektu, který se zabývá vývojem vzdušných taxíků.
Právě Volocopter je momentálně v honbě za poskytování vzdušných taxislužeb ve vedení, jelikož se svými stoji již aktivně létá. Proto je podle Hischiera provoz vzdušných taxíků již v roce 2025 z technického hlediska možný. Jak ale upozorňuje, předtím je nutné vyřešit celou řadu jiných překážek, které prozatím drží služby vzdušné městské mobility při zemi.