Apple oznámil ambiciózní ekologický plán. Do roku 2030 chce být on i jeho dodavatelé uhlíkově neutrální

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

tim-cook-apple

Foto: Apple

Tim Cook, výkonný ředitel Applu

0Zobrazit komentáře

Klimatické změny způsobují… krávy. Kromě nich je to ale samozřejmě také zbytek zemědělství, automobilový průmysl, energetický průmysl, výroba desítek tisíc různých produktů i jejich následná distribuce. Pokud většina těchto oblastí zásadně nezmění své fungování, pro miliony lidí po celém světě to může znamenat katastrofický scénář. Apple se nyní zavazuje, že se ho rozhodně nebude účastnit a do roku 2030 má v plánu být jako firma včetně celého svého dodavatelského řetězce kompletně uhlíkově neutrální.

Ačkoliv bývá ze stran organizací jako Greenpeace stále kritizován a některé jeho produkty generují příliš mnoho elektronického odpadu, patří Apple k ekologicky nejzodpovědnějším korporacím na světě. Už dlouhá léta například na žádné prezentaci nového zařízení nechyběla poznámka o environmentální nezávadnosti materiálů použitých při jeho výrobě. Jejich vývoj je navíc už nějakou dobu téměř kompletně napájen z obnovitelných zdrojů.

Postupně se zvyšuje také míra práce s recyklovanými zdroji, často pocházejícími ze starších produktů firmy. V říjnu roku 2018 si vůbec největší potlesk z celé keynote vysloužila zpráva, že nové MacBooky Air i Macy mini používají výhradně recyklovaný hliník. Loni společnost ve spojitosti s tím ohlásila plán vyrobit plně recyklovaný iPhone a v nedaleké budoucnosti zcela eliminovat svou závislost na těžbě nových zdrojů.

Dosud možná nejambicióznější ekologický cíl Applu nicméně přichází nyní. Výrobce iPhone sice svůj vlastní provoz po celém světě už dávno ze 100 % pohání obnovitelnou energií, něco jiného je ovšem toto fungování rozšířit na celý dodavatelský řetězec. Ještě náročnější je pak k tomu připojit uhlíkovou neutralitu, tedy zabránění vypouštění nového oxidu uhličitého do atmosféry. Výsledkem by byl nulový negativní dopad na klimatické změny u jedné z největších společností na světě.

„Firmy mají zásadní příležitost pomoci vybudovat udržitelnější budoucnost, která vychází z naší společné starosti o planetu, kterou sdílíme,“ řekl šéf Applu Tim Cook. „Zlepšení klimatu může být základem pro novou éru inovačního potenciálu, vytváření pracovních míst a stabilního ekonomického růstu. Doufáme, že se s naším závazkem dosáhnout uhlíkové neutrality staneme vlnou v rybníku, který podnítí mnohem obšírnější změny,“ dodal.

Apple pomůže i ostatním

Uhlíková neutralita nutně neznamená, že daná společnost přestane produkovat oxid uhličitý – jde o to, že celkový objem skleníkového plynu vypuštěného do atmosféry bude nula. Některé firmy se ji tedy snaží dosáhnout, aniž by zásadně změnily své jinak nepříliš ekologické fungování. Například letecká společnost EasyJet je uhlíkově neutrální díky velkým investicím do výsadby stromů pohlcujících plyn.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Apple se chce takto legitimnímu, ale poněkud neupřímnému způsobu vyhnout a rovnou tvrdí, že do roku 2030 své emise sníží o celých 75 %. Zbylou čtvrtinu chce pak kompenzovat inovativními způsoby pro odstraňování uhlíku z atmosféry. Své plány i vyvinuté postupy přitom bude sdílet s ostatními společnostmi, aby jim pomohl dosáhnout stejných cílů.

„Vytvořme zcela nový způsob, jak dělat byznys, a spolu s tím zanechme odkaz, na který budeme moci být všichni hrdí.“

Většinu postupů, kterými se Apple k výraznému snížení emisí přiblíží, firma aplikuje už nyní a do budoucna je bude posilovat. Patří mezi ně design produktů umožňující co nejnižší produkci skleníkových plynů, zvyšování efektivity spotřeby energie, podpora obnovitelných energií, inovace ve výrobních procesech a zpracování materiálů a odstraňování uhlíku z atmosféry.

Lisa Jacksonová, VP Applu pro životní prostředí, politiku a sociální iniciativy

Lisa Jacksonová, viceprezidentka životního prostředí z Applu, pak ve svém blogu zdůraznila spojitost mezi ekologií a občanskými právy. „Desítky let výzkumů ukázaly, že klimatické změny a znečištění neúměrně ubližují chudším komunitám,“ píše. Dále zmiňuje, že jen od roku 2015 se Applu podařilo své uhlíkové emise snížit už o 35 % a od letošního roku jsou veškeré kamenné obchody a kanceláře Applu na světě zcela uhlíkově neutrální.

Společnost se k podobným cílům snažila už déle přesvědčit také ostatní, se kterými spolupracuje, nyní se však rozhodla k radikálnímu kroku a zavázala se, že do roku 2030 tak skutečně učiní. „Volba mezi zdravou planetou a dobrým byznysem byla vždy falešná a my jsme to dokázali s firmou, která ze 100 procent běží na obnovitelných zdrojích,“ vysvětluje Jacksonová.

Příspěvek pak uzavírá silným apelem: „Vytvořme zcela nový způsob, jak dělat byznys a spolu s tím zanechme odkaz, na který budeme moci být všichni hrdí.“

apple_commits-100-percent-carbon-neutrality-for-supply-chain-and-products-by-2030

Foto: Apple

Apple nedávno v Číně přispěl desítkami milionů dolarů na projekt gigawattu obnovitelné energie

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Kuře, které vám vytiskne 3D tiskárna. KFC začíná s ruskými vědci vyvíjet kuřecí kousky budoucnosti

Filip HouskaFilip Houska

kfc-1

Foto: KFC

Pobočka KFC

0Zobrazit komentáře

Když spatříte ikonické logo Plukovníka Sanderse na bíločerveném podkladu, hned víte, o čem je řeč. Víte, že na vás uvnitř každé z více než 24 tisíc světových poboček KFC čeká jejich „proklatě dobré kuře“, které je osmaženo v křupavé strouhance a ochuceno proslulou směsí. Na podzim však slavný fast food čeká velký krok, jenž může bohatou, přes 70 let starou tradici změnit.

Protože se moderní gastronomie v posledních letech ubírá směrem šetrnějšího zacházení se zvířaty a zvýšené ohleduplnosti k životnímu prostředí, čím dál více podniků vyvíjí takzvané „maso“ budoucnosti. V praxi jde o autentické náhražky jinak ryze živočišných surovin, které se snaží chuť skutečného masa replikovat tak, aby nešlo poznat, co je ze zvířat a co z laboratoře.

Názorů na tento trend je celá řada. Na jedné straně stojí mladí, uvědomělí lidé, kteří takovou změnu vítají, na straně druhé jsou v zástupu principiální odpůrci, jež neholdují zbytečným alternativám a zastávají názor, že maso má být „masem“, nikoliv směsí luštěnin, sóji a dalších ingrediencí. Tak či tak, když se objeví náznak možné gastrorevoluce, jen málokdo reflektuje předsudky jiných.

KFC-chicken

Foto: KFC

Kuře z KFC

Jedním z hráčů na poli alternativní masové stravy je zmíněné KFC, které ohlásilo, že ve spolupráci s ruskou laboratoří 3D Bioprinting Solutions začíná pracovat na procesu 3D tisku kuřecích nugetek. Ty by byly produkovány na základě kmenových buněk kuřete a rostlinného materiálu, díky kterému by držely konzistenci a tvářily se jako opravdové kuřecí kousky.

Nic pro vegetariány

Spousta lidí si pod pojmem „náhražka masa“ představí vegetariánskou, potažmo veganskou alternativu. KFC ale jasně popisuje, že o nic takového nepůjde, jelikož jejich novinka bude vycházet ze živočišných jednotek, s nimiž se tyto typy strávníků nemohou ztotožnit. Na druhou stranu chce naznačit, že v 3D tisku jídla je budoucnost, a posílit pozitivní vliv, co se dopadů na planetu týče.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pěstování masa v tomto režimu má podle KFC několik výhod. Tou první a nejohleduplnější je, že nebude způsobována žádná bolest zvířatům, přesněji řečeno kuřatům, díky čemuž se omezí klasické farmářské praktiky a v návaznosti na to zredukuje množství skleníkových plynů, které by jinak putovalo do ovzduší. Vzhledem k tomu, že by se vše vyvíjelo v laboratoři a pouze s kmenovými buňkami, to poměrně dává logiku.

Pak je tady samotný 3D tisk, který je v gastronomii – na rozdíl od jiných oborů jako například stavebnictví – stále relativně neprobádaný (byť už s 3D tiskem masa experimentoval třeba španělský startup NovaMeat). Na straně samotné produkce inovativních kuřecích kousků od KFC stojí firma 3D Bioprinting Solutions pocházející z Moskvy.

kfc-beyond-meat

Foto: KFC

Legendární kyblík plný kuřecích kousků od Beyond Meat

 

Ta údajně zaručuje, že pokud dostane všechny potřebné suroviny včetně specifické dochucovací směsi, pro kterou jsou jídla od KFC tak známá, zvládne nugetky ve velmi autentickém provedení vytisknout. Těžit má hlavně ze svého pokročilého vybavení a zkušeností, do nichž se řadí například vytisknutí a úspěšné implantování štítné žlázy myši nebo experimenty během tisknutí masa ve stavu beztíže.

Nejprve to otestují Rusové

Pro KFC to není první zkouška. V minulém roce začal fastfoodový řetězec spolupracovat s průkopníkem falešného masa, americkou společností Beyond Meat, a testoval alternativní kuřecí nugety a křídla bez kostí na rostlinné bázi. V následujících měsících se KFC dostalo natolik pozitivní odezvy, že spolupráci s Beyond Meat udrželo, a dokonce ji rozšiřuje tak, aby se nové pochutiny dostaly do co nejvíce poboček ve Spojených státech.

manaburger-belzepub

Přečtěte si takéOchutnali jsme ManaBurger. Česká rostlinná alternativa hovězího burgeru chce oslovit i masožravceOchutnali jsme ManaBurger. Česká rostlinná alternativa hovězího burgeru chce oslovit i masožravce

Teď však může začít nová etapa, a proto je zapotřebí, aby proběhl další zevrubný test, který ukáže, jestli nugetky ze živočišných kmenových buněk dokáží na trhu obstát. Během letošního podzimu by se první produkty od 3D Bioprinting Solutions měly objevit na ruském trhu s tím, že by se postupem času rozšiřovaly dále.

Jestli se novinka uchytí tak jako například alternativní Whopper od Burger Kingu, na kterém konkurenční řetězec pracoval v USA s Impossible Foods (dalším výrobcem falešného masa) a v Evropě pak s nizozemským Vegetarian Butcher, se zatím pochopitelně těžko odhaduje. Jedno je však jisté: trh s „obráceným“ typem masa se rozjíždí a za čtyři roky by dle odhadů agentury Zion Market Research měl dosáhnout hodnoty přesahující 21 miliard dolarů.