Digitalizujeme a modernizujeme hotely. S MyStay dojdete sami až do pokoje, říká v podcastu Pavlína Zychová

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

pavlina-zychova1

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Pavlína Zychová, spoluzakladatelka travel startupu MyStay

0Zobrazit komentáře

Nejprve brutální pád na samotnou nulu, když se cestování po celém světě takřka úplně zastavilo, a pak brutální jízda nahoru, když se hotely začaly znovu otevírat a hledaly způsoby, jak to udělat co nejbezpečněji. Tak v novém CzechCrunch Podcastu popisuje poslední měsíce startupu MyStay jeho spoluzakladatelka Pavlína Zychová.

Když se zavřely hotely, propadl se také byznys MyStay. Tuzemský cestovatelský startup totiž vytváří platformu, která digitalizuje práci recepčních a usnadňuje v hotelech check-in, check-out a další záležitosti, které se stálo často dělají ručně a na papíru. Jenže když hosté do hotelů nechodí, není byznys ani pro MyStay.

„MyStay je nástroj, který digitalizuje některé procesy na recepci a tím pádem uvolňuje ruce recepčním. Dnes je při tom zbytečně moc administrativy, kterou je sice nutné vyřešit, ale každého otravuje,“ popisuje v podcastu Pavlína Zychová. Digitalizace recepce zároveň znamená, že je vše možné udělat na dálku, což se při znovuotevírání hotelů velmi hodilo.

I o tom se s Pavlínou Zychovou bavíme v nové epizodě CzechCrunch Podcastu, kterou si můžete poslechnout v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším se Pavlína Zychová v CzechCrunch Podcastu rozpovídala?

***

Nápad na MyStay přišel na svět už před zhruba osmi lety. Tehdy Radek Novotný, zakladatel agentury Mediawork, cestoval po Srí Lance, kde mu došlo, jak zásadní nedostatky mohou klidně i čtyřhvězdičkové hotely mít. Dlouhá fronta na recepci, jazyková bariéra, nulová komunikace hotelu s hostem. A tak si řekl, proč by celý hotel a především jeho recepci nemohl mít v mobilu v kapse.

Tehdy v Mediaworku čerstvě působila i Pavlína Zychová, která se do nápadu okamžitě nadchla. „Cestování zbožňuju, takže to byla láska na první pohled,“ usmívá se v podcastu, avšak přiznává, že cesta to rozhodně nebyla jednoduchá. Zdá se, že teprve teď začíná nabírat MyStay tu správnou trakci a směr.

pavlina-zychova2

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Pavlína Zychová, spoluzakladatelka travel startupu MyStay

„V minulých letech jsme se jako správný startup vykoupali v product/market fitu. Dokonce nám několik desítek dobrých klientů odešlo, protože jsme neměli správně nastavený produkt. V posledním roce jsme ale na něm hodně pracovali a věřím, že se nám to povedlo, protože teď nám už čísla lítají správným směrem,“ pochvaluje si třiatřicetiletá rodačka z Nového Bydžova, která však žila také v Turecku, Itálii, Anglii, Nizozemsku i Malajsii.

Jako cestovatelská nadšenkyně tak poznala prakticky celý svět a říká, že všude narážela během ubytování na stejné problémy. Digitalizace toho nejzákladnějšího hotelového procesu, tedy především check-inu a check-outu a komunikace s hostem (před, během i po pobytu), ji tak dávala maximální smysl. A teď si Zychová pochvaluje, že na to stále více slyší i samotné hotely.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Hoteliéři si uvědomili, že některé procesy se dají digitalizovat, aniž by se odstranil osobní kontakt s hostem. Hospitality je velmi náročný obor, co se týče inovací, protože máte jen jednu šanci a jakoukoliv chybu vám host neodpustí,“ připomíná Zychová, jak náročné je někdy s moderními technologiemi do hotelů proniknout.

Hodnocení na portálech jako TripAdvisor či Booking je nemilosrdné, a když se vám propadne jen třeba o desetinu, v příjmech to může být razantní propad. Hoteliéři však podle šéfky MyStay postupně zjišťují, že digitalizací mohou svůj servis skutečně zlepšit a zvýšit pohodlí svých hostů. Jelikož platforma českého startupu funguje v rámci webového rozhraní, je vše maximálně jednoduché.

Uživatel si nemusí stahovat žádné aplikace, jen v prohlížeči, klidně tom mobilním, vyplní formulář a nic dalšího nemusí řešit. V MyStay teď navíc usilovně pracují i na elektronickém klíči, který by byl opět jednoduše ve webovém rozhraní, a hosta by tak služba dovedla od vchodových dveří až na pokoj, aniž by musel s někým přijít do kontaktu.

pavlina-zychova5

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Pavlína Zychová, spoluzakladatelka travel startupu MyStay

A právě tento přístup se maximálně osvědčil, když se hotely začaly po koronavirovém uzavření znovu otevírat. MyStay navíc získalo doporučení od Světové zdravotnické organizace (WHO), která ho doporučila jako nástroj, jež může pomoct znovu nakopnout cestovatelský byznys – a tak teď firma nemá o práci nouzi, byť stále ještě polovina jejích stávajících klientů nechává zavřeno.

„Jeden z nejpříjemnějších efektů bylo potvrzení pro náš tým, že děláme dobrou věc, že jsme byli ve správný čas na správném místě a veškeré úsilí, všechny dobré i špatné momenty, za něco stály a teď to oceňují i světové organizace,“ říká Zychová a dodává, že štempl od WHO pomáhá i při jednání s hotely a dalšími partnery.

V nové epizodě CzechCrunch Podcastu Pavlína Zychová hovoří také o tom, s jakou vizí celou platformu MyStay vyvíjejí, jak by měla do budoucna vypadat práce recepčních, kolik startup vybral peněz od investorů i o tom, jak se vlastně dostala k tomu, že v Česku pořádá soutěž pro ženy ve startupech.

Podcast s Pavlínou Zychovou najdete jak online na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech, tak ve svých oblíbených podcastových aplikacích.

U zásilek máme téměř 100% doručitelnost, můžeme jezdit klidně i pro Českou poštu, říká Michal Menšík z DoDo v podcastu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

michal-mensik-boxed

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Michal Menšík, výkonný ředitel logistického startupu DoDo

0Zobrazit komentáře

„Kdybych řekl, že jsme čekali, že se za čtyři roky dostaneme na půl miliardy korun v tržbách, tak bych lhal. Ambice byla vysoká, ale předčilo to naše očekávání,“ přiznává v novém díle CzechCrunch Podcastu Michal Menšík. Jeho logistický startup DoDo zažívá skutečně raketový růst, a pokud se mu bude dál dařit, příští rok už chce zaútočit v obratu na miliardu korun.

Michal Menšík se ve světě e-commerce pohybuje dlouho. Ze své společnosti Inveo vybudoval skupinu, která pokrývá v internetovém světě velkou část služeb, a před čtyřmi lety k nim přibral kurýrní startup DoDo. Ten koupil od KKCG, protože věděl, že logistika bude neméně důležitou součástí dobře fungující e-commerce.

„Vnímali jsme potřebu vytvořit startup, který rozčeří ustálené vody a přinese rychlou a efektivní službu pro doručení ve stejný den a řešení poslední míle. Do vývoje platformy, kterou řídíme všechny naše kurýry a auta, jsme proinvestovali desítky milionů korun,“ říká v podcastu Michal Menšík.

Novou epizodu CzechCrunch Podcastu si můžete poslechnout v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším se Michal Menšík v CzechCrunch Podcastu rozpovídal?

***

Logistika je u e-shopů pochopitelně velká téma. Doručení je totiž zásadní část nákupního zážitku, a když se při něm stane problém, může to významně ovlivnit spokojenost zákazníka. Nejčastěji se jedná o pozdní doručení, ale problémů může být mnohem víc. Michal Menšík proto začal budovat technologickou platformu, která se snaží veškeré logistické procesy optimalizovat a propojovat.

Jelikož už dnes má flotilu, která čítá téměř tisíc kurýru a zhruba 450 aut, dostává se na úroveň, kdy dokáže u svých klientů, mezi něž patří všechny přední online supermarkety, Mall.cz, KFC či Footshop, vykrývat všechny potřebné časové sloty, vozit zásilky na přesný čas a zároveň z toho udělat výnosný byznys. Právě v tom je velká výhoda DoDa.

michal-mensik3

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Michal Menšík, výkonný ředitel logistického startupu DoDo

„Hlavní rozdíl oproti jiným službám je v tom, že jezdíme end-to-end. Nemáme žádné mezisklady, vozíme ze skladu rovnou k zákazníkovi. Díky tomu u nás prakticky neexistuje nedoručení. Doručujeme do konkrétního časového slotu a jsme proto schopní dosahovat téměř 100% doručitelnosti,“ vysvětluje v podcastu Menšík hlavní myšlenku, kterou postupně prosazuje napříč trhem.

Právě na doručení v konkrétní hodinu, respektive hodinové rozmezí, ostatně vystavěly svou zákaznickou zkušenosti i tuzemské online supermarkety v čele s Rohlíkem a Košíkem. A právě tento trh postupně logisticky ovládlo DoDo, které jezdí jak pro dva zmíněné hráče, tak před časem kompletně převzalo rozvoz pro online nákupy v Tescu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V potravinách není příliš hráčů, kteří by se rozvozu věnovali, proto jsme si to určili jako oblast s velkým potenciálem. Není jednoduché se do toho segmentu dostat, protože musíte splnit spoustu norem, ale dnes v Česku není nikdo, kdo by nám mohl konkurovat,“ hlásí Michal Menšík, podle něhož ani nedává smysl, aby si každá firma budovala vlastní doručovací flotilu.

Jednak je to podle něj obvykle udržitelné jen do určitých objemů, navíc to pak může do budoucna způsobit zásadní problémy v ulicích měst, které už teď různými dodávkami přetékají. DoDo chce právě ve městech optimalizovat takzvanou poslední míli, což je doručení ze skladu či obchodu přímo k zákazníkovi, a podle Menšíka by mohli jeho kurýři jezdit klidně i pro Českou poštu.

dodo-fleet-min

Foto: DoDo

Flotila logistického startupu DoDo

„Její primární kompetence je v dálkové přepravě, tedy dostat zásilku z jednoho města do druhého, ale poslední míli, tedy doručení přímo k zákazníkovi, by už měli nechat na někom, kdo si s ní umí lépe poradit. Do budoucna může být Česká pošta klidně naším zákazníkem,“ míní Menšík.

V CzechCrunch Podcastu pětatřicetiletý podnikatel dále vysvětluje, proč je problém, že Češi nevnímají doručení jako službu a vyžadují ji obvykle zdarma, předpovídá, kdy se bude doručovat zboží do kufrů aut a kdy ho budou doručovat drony, a také hovoří o velkých expanzích plánech celé platformy DoDo, která by se ráda stala celoevropským standardem pro tzv. last-mile delivery.

Podcast s Michalem Menšíkem najdete jak online na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech, tak ve svých oblíbených podcastových aplikacích.

DODO

Jsme logistická služba pro e-commerce, retail, restaurace a rychlá občerstvení.

Klíčoví lidé

_michal_mensik_3

Michal Menšík

Zakladatel