Hey, to by mohlo fungovat. Konec trablů s e-maily aneb proč by vás měla zajímat nová aplikace od tvůrců Basecampu

Filip HouskaFilip Houska

heyKomentář

Foto: Hey.com/CzechCrunch

Služba Hey.com od tvůrců Basecampu chce přinést revoluci do e-mailu

0Zobrazit komentáře

Ať chceme, nebo ne, e-mail je stále jedním z nejdůležitějších kanálů pro komunikaci. Nedokázaly ho zastavit ani sociální sítě a další komunikační služby, a tak se elektronická pošta ani v nejmenším nechystá odejít do – pro mnohé – zaslouženého důchodu. Dlouhou dobu jsem byl jedním z těch, kteří chtěli, aby do penze skutečně šel. To bylo ale předtím, než jsem poznal Hey, respektive než tuto novou aplikaci chytré hlavy stojící za platformou Basecamp uvedly na trh.

Protože mi chodí vyšší desítky e-mailů denně, které jsou navíc svým obsahem velmi roztříštěné, hledal jsem způsob, jak mít všechny důležité zprávy co nejlépe rozdělené. Nemyslím však používáním štítků, což umí kdejaký e-mailový klient, ale tak, aby celé strukturalizaci odpovídalo i uživatelské rozhraní.

Zároveň jsem potřeboval moderní layout, který by – a to je důležité – na první pohled neevokoval, že jde o e-mailovou službu. A byl jsem tomu ochotný obětovat hodně. Nebaví mě klasika jménem Gmail, i když adresu od Googlu využívám, a dokonce mě nezaujal ani Spark, který je na potřeby moderní e-mailové komunikace objektivně jednou z nejlepších voleb. Vypovídají o tom minimálně recenze i zkušenosti kolegů.

Když jsem pak zjistil, že společnost Basecamp stojící za stejnojmenným nástrojem pro týmy, který aktivně používám a baví mě, chystá „revoluci v e-mailu“, začal jsem se o ni zajímat. Nějakou dobu byla pouze na pozvání, takže bez kódu jste se dovnitř nedostali. Nebylo ale nijak složité takový kód získat, a proto jsem do Hey přihlásil v době, kdy se o něm ještě tolik nepsalo.

hey-imbox-2

Foto: Hey

Rozhraní hlavní, příchozí pošty s možnostmi rychlé správy

Věděl jsem, do čeho jdu. Projel jsem jejich instruktážní videa a přečetl pár recenzí. Bedlivě jsem sledoval i kauzu, kterou měli tvůrci Hey s Applem, když jim odstranil mobilní aplikaci z App Storu. Jak je mým zvykem, udělal jsem si o tom po povrchu osobní přehled a byl přesvědčen, že tento e-mail bude pro mě konečně fungovat. Splňoval vše, co jsem předpokládal. Nic ovšem není perfektní.

Elektronické stěhování

Než se pustíme do vychytaných záležitostí, které Hey nabízí, je potřeba zmínit jednu důležitou věc: nejde o e-mailového klienta jako takového. V Hey si (zatím) nesesynchronizujete několik e-mailových adres a musíte se spoléhat na jednu vlastní, respektive úplně novou adresu. Součástí služby je totiž doména @hey.com, na které si musíte založit účet.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ano, měnit e-mailovou adresu v dnešní době, kdy je na ní závislých většina internetových služeb, je otravné. Třeba pro mě to bylo s nadsázkou jako stěhování do nového bytu nebo změna banky. Velký krok, který je s ohledem na vaši vybudovanou komunikaci třeba promyslet.

Naštěstí si ale můžete nastavit alespoň přesměrování (přeposílání) zpráv, tudíž budete mít v Hey přístup k veškeré poště, která vám přijde na různé adresy, pokud jich používáte více.

hey-profile-1

Foto: Hey

V Hey jsou i profily včetně zpráv a příloh, které vám od nich byly zaslány

Teď ale konečně k tomu důležitému – proč se Hey může stát budoucností e-mailu. Na rozdíl od drtivé většiny ostatních schránek reflektuje to, co uživatel chce opravdu číst, což je jednou ze tří klíčových částí této služby. Zjednodušeně řečeno se vám do příchozí pošty, nazývané jako Imbox (Important Box), nedostanou e-maily od nikoho, koho nechcete, ale jen to důležité.

Vy si určíte, koho chcete číst

Hey toto opatření nazývá jako „first-time senders“ a do této skupiny řadí všechny, kteří se vám poprvé snaží zaslat zprávu. V bledě modré ikoně v levém horním rohu domovského rozhraní (respektive Imboxu) uvidíte počet lidí, jež se s vámi snaží spojit. Po rozkliknutí se ihned dostanete do tzv. Screeneru, kde si určíte, od jakého odesílatele chcete zprávu nadále přijímat.

Lze to brát jako takový filtr. Vstup pochopitelně nechcete zablokovat šéfovi, kolegům v práci nebo rodině, ale pokud vás neustále otravuje nigerijský princ nebo prodavač vysavačů, víte, co máte dělat. Ve Screeneru pak zvolíte buď „Yes“, nebo „No“ – a je hotovo.

hey-the-screener-1

Foto: Hey

The Screener, místo, odkud určíte, kdo vám „může“ psát

Podobnost se složkou s nevyžádanou poštou tady samozřejmě je, ale přístup je odlišný. Neřeší to za vás automaticky robot, ale vy sami. V tom tkví hlavní výhoda. Nějakou chvíli potrvá, než si všechny přístupy do vašeho Imboxu nastavíte, ale jakmile to uděláte, odpadne vám řada starostí a příchozí pošta se výrazně vyčistí.

Hey přistupuje jinak také k e-mailům, které jsou nepřečtené. Dejme tomu, že jich máte třeba třicet a nechcete rozklikávat jeden po druhým. Využijete proto funkci Read Together, která je v Imboxu v pravém horním rohu u zpráv k přečtení, a rázem se vám rozbalí všechny e-maily pod sebou. Pak kurzorem nebo prstem scrollujete, čtete a náležitě reagujete.

Ovládněte tematické škatulky

Pokud používáte e-mail opravdu ve velkém, pravděpodobně „štítkujete“. Jeden štítek pro urgentní věci, druhý pro ne tak časově závislé zprávy, třetí pro konkrétní divize ve firmě a tak podobně. To pochopitelně můžete dělat i v Hey a k tomu využívat předpřipravené sekce, které filtrují zprávy do speciálních škatulek – The Feed, Paper Trail a Set Aside.

Každé z těchto okének má jiný důvod a rychle si zvyknete, jak je používat. I pomocí klávesových zkratek totiž můžete příchozí zprávy na jedno kliknutí jednoduše zařazovat. Například The Feed můžete využívat pro e-maily, jež mají newsletterový charakter. Do Paper Trailu pak hodíte všechny zprávy informující o fakturách, účtenkách a podobně a Set Aside může sloužit pro rychlý přístup ke zprávám, které si chcete uchovat na další použití.

replyfocus-hey

Foto: Hey

Focus & Reply pro zrychlení odpovědí

V případě, že vám často chodí důležité přílohy (ať už textové dokumenty nebo fotky), zamilujete si sekci All Files, kde se veškeré přílohy automaticky řadí, tudíž se k nim dostanete hned a nemusíte procházet samotné zprávy. Zajímavý přístup klade Hey také k vašim chystaným odpovědím. Alespoň v případě, že si danou zprávu odložíte k pozdější reakci do sekce Reply Later.

musk-shorts

Přečtěte si takéShortujte naše akcie, jak chcete, ale Tesla dál boří rekordy. Elon Musk začal prodávat šortky na popíchnutí investorůShortujte naše akcie, jak chcete, ale Tesla dál boří rekordy. Elon Musk začal prodávat šortky na popíchnutí investorů

Jakmile tak učiníte a za pár dní se rozhodnete, že chcete všechny zprávy odbavit najednou, zobrazí se vám příchozí zpráva v levém panelu a textové pole odpovědi v panelu napravo, což minimálně u mě dost zvýšilo produktivitu a urychlilo odepisování. Hned jsem zapomněl na šílená vlákna, kde musíte scrollovat, abyste zjistili, na co vlastně odpovídáte – tady vše uvidíte pěkně pohromadě.

Užitečné ústřižky zpráv a nerušivý vzhled

Možná jde jen o můj subjektivní pohled na věc, ale kolikrát jste prohledávali stovky e-mailů jen proto, abyste našli třeba potvrzovací kód nebo jiný důležitý identifikátor? Já nesčetněkrát. Z toho důvodu mi funkce zvaná Clips udělala velkou radost, protože díky ní můžete jednoduše označit jakýkoliv text ve zprávě a kliknutím uložit do této záložky. Pak k těmto útržkům můžete přistupovat stejně jako k přílohám – rychle a na jednom místě.

Podobných vychytávek je v Hey spousta a osobně si myslím, že pro řadu lidí, kteří chtějí změnit svůj přístup k e-mailové komunikaci, může jít o skvělou službu. Napomáhá tomu i jednoduchý design, v němž se po pár minutách zorientuje opravdu každý. Nehledě na to, že máte skoro na každou akci klávesovou zkratku.

reply-later-hey-1

Foto: Hey

Reply Later nabízí i rychlý přístup přímo z Imboxu

Nutno podotknout, že lidé z Basecampu udělali velký kus práce. Hey působí jako moderní a zároveň seriózní nástroj, na druhou stranu není zadarmo. I když máte první dva týdny používání zcela zdarma bez nutnosti zadávání čísla platební karty, předplatné na celý rok vychází na necelých 2 500 korun (99 dolarů).

Můžu vám však říct, že během úvodních čtrnácti dní velmi dobře zjistíte, zda je tato služba pro vás, a pak bude rozhodování snazší. Nejde o žádnou horentní sumu (o to víc, když se rozpočítá na jednotlivé měsíce), ale i tak to může být pro některé klíčový faktor. Pokud se však rozhodnete Hey využívat, s velkou pravděpodobností vám změní pohled na e-mail jako takový. Jak se totiž ukazuje, elektronická pošta nemusí být nudná.

hey-telefon

Foto: Hey.com/CzechCrunch

Mobilní rozhraní aplikace Hey

Michal Ličko z Productboardu: Produktový vs. projektový management aneb jak se zamilovat do problému a inovovat

Michal LičkoMichal Ličko

michal-lickoKomentář

Foto: Productboard

Michal Ličko, Engineering Manager v Productboardu

0Zobrazit komentáře

Když chcete překonat řeku, prostě postavíte most. Uděláte projekt. Jenže – co když problém lidí, kteří žijí na druhém břehu, může vyřešit něco jiného?

Nad rozdíly mezi projektovým a produktovým přístupem se zamýšlí Michal Ličko z tuzemského startupu Productboard, který začátkem nabral obří investici a patří mezi nejrychleji rostoucí české startupy.

***

Jde to ale vůbec, porovnat tyto dva světy? Jsou tak zásadně rozdílné. Nelze přitom říct, že jeden přístup je lepší než ten druhý – každý se totiž hodí na něco jiného. Samozřejmě se také vzájemně doplňují.

Vtip je ve zvolení té správné taktiky pro daný úkol. Což je právě to, v čem drtivá většina českých firem – a nejen těch – chybuje. Pojďme se blíže podívat na to, k čemu je každý z těchto dvou přístupů vhodný a jak je správně používat.

Projektově: rozsah, cena, termín

Projektovým manažerům jde především o dodání nějakého konkrétního výsledku, výstupu. Projekt má většinou pevně daný časový harmonogram, pracovní rozsah, rozpočet a předem zřejmý způsob řešení.

Pro příklad: zadání může znít postavit dům. Dvě patra, podlahová plocha 180 metrů čtverečních, za čtyři miliony korun. Jeho účel? Pohodlné bydlení pro čtyřčlennou rodinu a bernardýna.

Důležité je si uvědomit, že jde o konečnou aktivitu: nějaký tým se za účelem splnění cíle zformuje a po jeho dosažení často zaniká.

„Průběžná validace se zákazníkem je naprosto zásadní.“

Dalším příkladem projektového přístupu mohou být například nejrůznější IT zakázky, především ty veřejné, nebo právní jako GDPR. U nich je přesně, pevně a jednoznačně dopředu dané, jaký má být výsledek, mají přesně daná schvalovací kritéria a tak dále. Není u nich moc prostoru pro vymýšlení, a především kvůli procesním překážkám se nepoužívá produktová strategie.

Pokud ale vyvíjíme něco nového – problém, kterým se ještě nikdo nezabýval, nebo jehož řešení přinejmenším nebylo dobré – od samého začátku a jde nám o to vyřešit ho co nejlépe, projektový přístup příliš vhodný není.

Produktově: proč a co?

Oproti tomu v produktovém managementu primárně řešíme nějaký problém nebo potřebu zákazníka. Na začátku se tak často ani vůbec neví, jak má konečný výstup vypadat, jaké to finální řešení problému bude.

Opět dám jednoduchý příklad. Koukáte se do otevřené lednice a dumáte, co uvařit k večeři. A ne a ne se rozhodnout. Řešení mohou být různá: můžete prostě něco náhodně naházet na pánev, koupit si kuchařskou knihu, sami ji napsat, vytvořit webový portál o vaření nebo rovnou natočit televizní pořad.

michal-licko

Foto: Productboard

Michal Ličko, Engineering Manager v Productboardu

Máte tedy daný problém a hledáte různé způsoby, jak ho vyřešit. Můžete se přitom rozhodnout řešit pouze část tohoto problému nebo konkrétní úhel pohledu, ze kterého na tento problém nahlížíte. Následně se pokoušíte přijít s něčím, co nejlépe naplňuje zvolený cíl, a taková řešení průběžně validovat se zákazníkem.

K tomu se používá například uživatelské testování nebo pohovor se zákazníkem. Hlavním úkolem produktového manažera je dokonale rozumět svým zákazníkům a jejich problémy a potřeby překládat do řešení – proto je průběžná validace se zákazníkem naprosto zásadní.

Naproti tomu, pokud bychom postupovali projektovou metodou, mohlo by se stát, že nalezené řešení, které mohlo být pro zákazníka funkční v době analýzy, nebude na konci už vyhovovat.

Rok práce v tahu

Technologické firmy na to pohříchu často jdou špatně: troufám si říct, že devět z deseti doplácí v první řadě na to, že neznají skutečnou zákazníkovu potřebu nebo velmi dlouhou dobu (někdy i roky) vyvíjejí něco, co ale už dávno neřeší zákazníkův problém. Nebo ne tak úplně. Za tu dobu se totiž posunuly také zákazníkovy potřeby. Výsledkem je zděšení, že dodané řešení nikdo nepoužívá, nebo má daleko menší úspěch, než se čekalo.

„ZEBRA bývá někdo, kdo je ve firmě už hodně dlouho a ostatní se mu neodvažují oponovat.“

Typický scénář? Aniž by se provedla pořádná analýza trhu, někdo řekne, co se bude dělat — protože se domnívá, že to ví. To je takzvaná ZEBRA (z anglického zero evidence but really arrogant). ZEBRA bývá někdo, kdo je ve firmě už hodně dlouho a ostatní se mu neodvažují oponovat. Dalším podobným druhem je HiPPO (highest paid person opinion), v podstatě totéž jako ZEBRA, jen s tím rozdílem, že používá moc plynoucí z hierarchie. A takový člověk také určuje, co se bude dělat.

Anebo jiná situace. Obchodník se vrátí od klienta a říká: „Chtějí, abychom do aplikace přidali takovou a takovou funkci. Díky tomu uzavřeme ohromný obchod.“ Tomu se říká RHINO neboli really high value new opportunity. Podstatou je, že co je dobré pro jednoho konkrétního, byť velkého zákazníka, nemusí vyhovovat ostatním.

Produktový management není zakázkový vývoj – nelze si objednávat funkcionalitu prostřednictvím obchodních zástupců. Co se děje dál? V lepším případě se seznam nápadů seřadí podle priorit. Často pak vývoj odbavuje tento seznam metodou „co položka, to projekt“, která mnohdy trvá rok a déle. Nakonec to s velkou slávou dodají klientovi.

ideas

Jenže ten záhy zjistí, že tu funkci vlastně už nevyužije, protože již má jiné potřeby, nebo dojde k tomu, že proces byl špatně nastavený a bylo potřeba ho mezitím upravit.  Výsledkem je požadavek na změnu. Obchodník přijde i podruhé, ale tentokrát se slovy: „Kdybychom tam změnili jen tuhle drobnost, už by jim to vyhovovalo a ten obchod je tutovka.“ Ani tentokrát to ovšem nemusí být naposledy, a tak není divu, že se takový projekt pravděpodobně protáhne. Někdy i několikanásobně.

Produktový manažer na to jde jinak: průběžně zjišťuje potřeby na trhu, zajímá se, co zákazníky trápí a co potřebují, dělá kvantitativní i kvalitativní analýzy. Navrhované řešení přitom může být jen ve fázi prototypu s různou mírou detailu. Zlehčeně řečeno může jít o wireframe (takzvaný low fidelity prototype) nakreslený v kavárně na ubrousek nebo prototyp, který vypadá jako reálná aplikace a jímž se lze proklikat (high fidelity prototype). Co je zde zcela zásadní, je ona zpětná vazba od zákazníka. Ale ne ledajakého.

„Pokud by produktový manažer přemýšlel v zažitých vzorcích a stereotypech, nikdy nedojde k inovacím.“

Důležité je vědět, pro koho funkcionalitu dělám – na čí potřebu odpovídám. Lépe řečeno musím vědět, kdo je můj ideální zákazník neboli ICP (ideal customer profile). Definovat to lze různě: může to být kupříkladu B2B SaaS společnost v Česku nebo na Slovensku s vývojovým týmem o třiceti až padesáti vývojářích a s obratem 150 milionů korun. Myšlenku nebo prototyp pak typicky chceme validovat s největším možným počtem těchto zákazníků.

Produktový manažer se zkrátka snaží znát a dokonale porozumět těm, kteří produkt používají a pro než je určen. Produktový přístup znovu a pořád dokola kontinuálně navrhuje zlepšení a ověřuje, zda jednotlivá vylepšení fungují a přinášejí kýžený užitek. Tedy zda řeší problémy zákazníků.

Dobře vybrat je umění

Když se vrátím k myšlence zmíněné v úvodu – zadáním je překonat řeku. Projektovou metodou tedy „prostě a jednoduše postavíte most“ a hotovo. Lze na to jít ale také inovativně. Protože lidi v podstatě nemusí zajímat, že se díky němu dostanou na druhý břeh řeky. Zajímá je, že se dostanou o půl hodiny rychleji do práce nebo že snadno pěšky dojdou za svou babičkou, která na druhém břehu bydlí

Ale co když je řešením problému postavit na našem břehu továrnu, přestěhovat babičku, nebo investovat do kurzů plavání a naučit lidi přeplavat? Může to znít absurdně, ale pokud by produktový manažer přemýšlel v zažitých vzorcích a stereotypech, nikdy nedojde k inovacím.

Firmy tak často a zbytečně ve svém úsilí a tažení za výsledkem selhávají, protože používají projektový přístup tam, kde se nehodí. Jejich vylepšení (a často to ani vylepšení vůbec není) pak nikdo nepoužívá a všichni jsou překvapení a zklamaní – vždyť před rokem se přece došlo k závěru, že se to používat bude.

Dalším problémem u projektového managementu je, že často jde až na cílový stav – po cestě se nevytvářejí žádné prototypy, a proto to stojí extrémní množství peněz. A to je další výhoda produktového přístupu: rychle a za málo peněz lze poznat, kudy cesta nevede.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jako poslední příklad uvedu historku z jedné velké české internetové společnosti, v níž jsem dlouhé roky působil. Krásně to ilustruje, jak to dopadá, když se použije projektová metoda v situaci, která přímo volá po produktovém přístupu. Příběh se odehrává v oddělení, které tvoří přes polovinu celého obratu firmy a v němž pracuje zhruba čtvrtina jejích zaměstnanců.

Divize se ze své podstaty vždy orientovala na obchodní výsledky. Což nemusí být nutně špatně. Nápad nebo konkrétní požadavek může vzejít od konkrétního zákazníka, ale to je potřeba potvrdit – zjistit, jestli to chce ještě někdo jiný. V praxi to vypadá tak, že nadšený obchodník přiběhne za business manažerem (v dané firmě jde o obdobu produktového manažera), který si tuto myšlenku zapíše na svůj seznam.

Každý z těchto manažerů má na starosti jednu sekci byznysu, o kterou se stará a kterou rozvíjí. Svůj seznam nápadů prioritizuje často na základě analýz trhu a konkurence. V této fázi to není nic špatného. Vylepšit by se určitě dala měřitelná validace těchto nápadů se zákazníky. Něco jako „chystáme se implementovat tuto funkci, oceníte to?“. Pak dát zákazníkům prostor pro zpětnou vazbu a tu zohlednit v nastavení priorit.

Kámen úrazu však spočívá v něčem jiném. Business manažeři musejí v divizní prioritizaci mezi sebou bojovat o zdroje a velkou roli zde hraje i vliv na okamžitý zisk v aktuálním fiskálním roce. Když už nápad dostane prioritu na divizní úrovni, je naplánován do roadmapy – a zde se dostáváme k jádru problému.

michal-mensik-boxed

Přečtěte si takéU zásilek máme téměř 100% doručitelnost, můžeme jezdit klidně i pro Českou poštu, říká Michal Menšík z DoDo v podcastuU zásilek máme téměř 100% doručitelnost, můžeme jezdit klidně i pro Českou poštu, říká Michal Menšík z DoDo v podcastu

Vývoj není organizován dle skutečných produktů, ale jakýchsi pseudoproduktů, které ale samy o sobě nenesou žádnou obchodní hodnotu a reprezentují spíše technické součásti systému (jako webové stránky, statistiky, backend a podobně). Nezřídka se stává, že to zahrnuje pět i více týmů, které jsou navíc řízeny „produktovými“ manažery (nejblíže připomíná business analytika). Tyto týmy je třeba koordinovat a neustále dohlížet na dodávky závislostí, což je role projektového manažera.

Celý proces je hrozně těžkopádný a dochází ke spoustě kompetenčních sporů a dohadům o to, kdo měl co udělat. Příkladem může být projekt (spíše program) běžící několik let, o jehož obchodním výsledku lze přinejmenším polemizovat (stále nebyl dokončen), spousta projektů, které se vůbec neměly dostat do realizace, a časté změny zadání těsně před dokončením.

Řešením by přitom bylo dát produktovým manažerům prostor pro práci – konkrétní stálé zdroje napříč technologickým spektrem, s jejichž pomocí se pokusí řešit problémy zákazníků v konkrétní oblasti podnikání. Budou moci dělat prototypy, které včas prověří životaschopnost řešení se zákazníkem, a včas se dozvědí, že se dostali do slepé uličky.

Obecně lze říci, že pokud se potřeby zákazníka, potažmo trh, na kterém působí, mění velmi rychle, pak se musí velmi rychle umět adaptovat i samotný proces vývoje funkcionality. Základem je být otevřený změně, akceptovat ji jako žádoucí a neustále se ujišťovat, že stále jdeme po správné cestě.