Jen na Shoptetu za první pololetí vzniklo 5 tisíc e-shopů. Česká e-commerce vyrostla o třetinu a letos překoná 200 miliard korun
Nakupování na internetu se během prvního pololetí roku výrazně nakoplo. Karanténní opatření a zavření většiny kamenných obchodů lidi donutilo utrácet online, což se promítlo i do růstu obratu celé české e-commerce – za prvních šest měsíců roku se podle dat Shoptetu meziročně zvýšil o 31 procent na 83 miliard korun.
„Ve statistikách vycházíme z našeho zhruba polovičního podílu na trhu co do počtu e-shopů,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet, na jejíž platformě funguje více než 21 tisíc online prodejců. Podle statistik si největší podíl na celkovém obratu s 32 procenty již tradičně udržuje elektronika, TOP 5 segmentů pak tvoří dům a zahrada, móda, auto-moto a sportovní vybavení.
„Pokud bychom se však podívali na nejrychleji rostoucí kategorie, první příčka patří jídlu a pití s meziročním nárůstem 120 procent. Za tím stojí především protiepidemická opatření, kvůli kterým Češi jídlo více nakupovali online. Týká se to i drogerie, jejíž meziroční obrat stoupl v prvním pololetí o šedesát procent,“ doplňuje Uďan.
Data potvrzují i největší e-shopy. Alza jako největší tuzemský e-shop během prvního půlroku meziročně vyrostla už o čtyři miliardy korun, což je stejný přírůstek jako za celý loňský rok. Oproti roku 2019 tak zdvojnásobila tempo růstu. Jak ale budou vypadat výsledky za celý letošní rok, však nechce příliš predikovat.
„V Alze jsme nyní opatrně optimističtí – koronavirová krize ukázala, že online nakupování a e-commerce obecně má to nejlepší stále před sebou, zároveň je ale potřeba být připraven na cokoliv. Pokles HDP na straně jedné a nesnižování spotřebitelských výdajů je protimluv, proto musíme počítat s tím, že nás nečeká jednoduché období,“ uvedl pro CzechCrunch nový místopředseda představenstva Petr Bena.
Optimistický výhled má podle vyjádření pro CzechCrunch například jednička mezi online supermarkety Rohlik.cz. V tuzemsku aspiruje na tržby na úrovni osmi miliard korun, což by představovalo meziroční zdvojnásobení. Ve srovnání s tím konkurenční Košík.cz dle poskytnutých dat během prvního půlroku vyrostl o 40 procent.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsS větším přesunem nakupování na internet lidé letos utráceli víc i za jednotlivé objednávky, jejichž průměrná hodnota dosáhla 2 117 korun ve srovnání s loňskými 1 876 korunami. Zajímavostí je, že mezi platebními metodami překonaly platby kartou (32 %) stále překvapivě oblíbenou dobírku (31 %) a více než polovina objednávek (53 %) přišla z mobilních zařízení.
Jak ale budou vypadat statistiky e-commerce za celý letošní rok (loni dosáhly obraty e-shopů 155 miliard), zatím není úplně jasné. „Náš původní odhad byl 185 miliard, ale kvůli současné situaci a zrychlenému podílu e-commerce na celkových tržbách bychom si vsadili, že může přesáhnout 200 miliard,“ předpovídá Uďan.
Rizikovým faktorem podle šéfa Shoptetu je především to, že v prvním kvartálu e-commerce rostla rychleji, než měla, proto se celoroční obraty odhadují těžko. Situaci ještě může výrazně ovlivnit celková nálada ve společnosti i v nákupním chování.
Přesun nakupování do onlinu se ale minimálně zatím výrazně podepsal na zhušťování konkurence. „V první polovině roku jsme u nás registrovali pět tisíc nových internetových obchodů, což je dvojnásobek oproti stejnému období loni,“ doplňuje Uďan.
Shoptet díky tomu ve fakturacích meziročně vyrostl o 40 procent. I když nechce zveřejňovat tržby za první pololetí, firma věří, že plánovaných letošních tržeb na úrovni 200 milionů dosáhne. „Možná se dostaneme výrazně nahoru, ale to zatím nechceme odhadovat,“ dodává šéf Shoptetu.