Jen na Shoptetu za první pololetí vzniklo 5 tisíc e-shopů. Česká e-commerce vyrostla o třetinu a letos překoná 200 miliard korun
Nakupování na internetu se během prvního pololetí roku výrazně nakoplo. Karanténní opatření a zavření většiny kamenných obchodů lidi donutilo utrácet online, což se promítlo i do růstu obratu celé české e-commerce – za prvních šest měsíců roku se podle dat Shoptetu meziročně zvýšil o 31 procent na 83 miliard korun.
„Ve statistikách vycházíme z našeho zhruba polovičního podílu na trhu co do počtu e-shopů,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet, na jejíž platformě funguje více než 21 tisíc online prodejců. Podle statistik si největší podíl na celkovém obratu s 32 procenty již tradičně udržuje elektronika, TOP 5 segmentů pak tvoří dům a zahrada, móda, auto-moto a sportovní vybavení.
„Pokud bychom se však podívali na nejrychleji rostoucí kategorie, první příčka patří jídlu a pití s meziročním nárůstem 120 procent. Za tím stojí především protiepidemická opatření, kvůli kterým Češi jídlo více nakupovali online. Týká se to i drogerie, jejíž meziroční obrat stoupl v prvním pololetí o šedesát procent,“ doplňuje Uďan.
Data potvrzují i největší e-shopy. Alza jako největší tuzemský e-shop během prvního půlroku meziročně vyrostla už o čtyři miliardy korun, což je stejný přírůstek jako za celý loňský rok. Oproti roku 2019 tak zdvojnásobila tempo růstu. Jak ale budou vypadat výsledky za celý letošní rok, však nechce příliš predikovat.
„V Alze jsme nyní opatrně optimističtí – koronavirová krize ukázala, že online nakupování a e-commerce obecně má to nejlepší stále před sebou, zároveň je ale potřeba být připraven na cokoliv. Pokles HDP na straně jedné a nesnižování spotřebitelských výdajů je protimluv, proto musíme počítat s tím, že nás nečeká jednoduché období,“ uvedl pro CzechCrunch nový místopředseda představenstva Petr Bena.
Optimistický výhled má podle vyjádření pro CzechCrunch například jednička mezi online supermarkety Rohlik.cz. V tuzemsku aspiruje na tržby na úrovni osmi miliard korun, což by představovalo meziroční zdvojnásobení. Ve srovnání s tím konkurenční Košík.cz dle poskytnutých dat během prvního půlroku vyrostl o 40 procent.