Od prasklé žárovky k hororu v opuštěném domě. České studio Amanita Design uvádí novou adventuru Creaks
Sedíte večer v pokoji starého, polorozpadlého domu a najednou vám přestane fungovat světlo. V hlavě se vám začnou honit děsivé myšlenky, ale i tak se snažíte racionálně pochopit, proč žárovka vlastně praskla. Rychle ale zjistíte, že něco není v pořádku. Za zdmi se totiž začínají probouzet k životu neživé objekty a vy si uvědomíte, že právě světlo je to, díky čemu můžete přežít.
Přesně do této atmosféry vás zasadí nová logická adventura jménem Creaks, kterou vymyslelo brněnské vývojářské studio Amanita Design. Vývojáři stojící za oceňovanými tituly Machinarium, Samorost nebo Chuchel se pro tentokrát rozhodli, že fanouškům nezávislých her nenabídnou roztomilý svět plný líbivých postav a prvků, ale raději vsadí na temnotu okořeněnou hororovými parametry.
„Creaks jsme s mým spolužákem Honzou Chlupem začali vymýšlet jako diplomovou práci na vysoké škole a na koleni vyráběli neohrabané prototypy na platformě Flash,“ zmiňuje pro CzechCrunch na úvod Radim Jurda, hlavní designér a výtvarník hry, jehož grafický rukopis se propisuje do celého děje.
A rozhodně nejde o styl, který byste znali z běžných, mainstreamových titulů podobného žánru. Právě na netradičních grafických linkách buduje Amanita dlouhé roky své jméno a jejich díla s velkou pravděpodobností poznáte hned, co je poprvé uvidíte. Creaks není výjimkou, na druhou stranu samotná grafika není tím jediným, čím hra zaujme.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Vzhledem k tomu, že jde pro Amanitu o první titul, který není založen na klikacím formátu, museli tomu přizpůsobit i samotný herní mechanismus. V Creaks proto přímo ovládáte postavu chlapce, s nímž se vydáváte prozkoumávat tajemná zákoutí opuštěné vily, a během této poutě bojujete s podivnými ptakotvory a oživlým nábytkem.
Hrátky se světlem i s uměním
Alfou a omegou Creaks je práce se světlem a logické myšlení. Pokud totiž dokážete tyto aspekty během hry dobře využívat, zabráníte příšerám (nazývaným jako creaks), aby na vás útočily, a to tak, že je pod září světla proměníte na neškodný nábytek, který se navíc může stát užitečným objektem pro další úkoly.
K tomu všemu je zapotřebí manipulovat také s různými tlačítky, pákami, spínači, vypínači nebo mosty, které jsou součástí všudypřítomných logických hádanek a dávají dvourozměrnému temnému světu propracovanější prvky hratelnosti.
„Seznámili jsme se s Jakubem Dvorským (zakladatelem Amanity, pozn. red.) a několikrát naše nápady společně probírali u piva. Získali jsme cennou zpětnou vazbu a nápad na Creaks ho nakonec zaujal natolik, že se ho rozhodl vzít pod křídla Amanity. Mohli jsme tak doplnit tým a díky tomu hra vyrostla do takových rozměrů,“ dodává Jurda.
Vedle hlavního příběhu připravila Amanita ve svém novém titulu i doplňkové minihry inspirované estetikou 18. a 19. století. Ty jsou ve formě starých obrazů, kterých je po celém starobylém komplexu přesně 35, a vaším cílem je tato ručně malovaná díla ve volných chvílích sbírat.
I to skvěle doplňuje surrealistickou atmosféru domu, která navíc graduje s propracovaným soundtrackem od skotského instrumentalisty Hidden Orchestra a navozuje pocit netradičního herního zážitku, jenž se od brněnských indie tvůrců z principu očekává.
Nápad, který si zamiloval Apple
Ačkoliv byla hra Creaks představena už v roce 2018, teprve včera byla spuštěna pro veřejnost. Zatím však pouze prostřednictvím platformy Apple Arcade, která funguje na bázi měsíčního předplatného a je dostupná pro iPhone, iPad, Mac a Apple TV. Amanita přitom zpočátku neměla vůbec v plánu vyvíjet Creaks pro dotyková zařízení, minimálně ne v první fázi.
Cílem bylo co nejlepší odladění pro PC a herní konzole jako Xbox a PlayStation. Applu se nicméně podle slov Jurdy nápad zalíbil natolik, že se ho rozhodl podpořit.
„Největším oříškem bylo odladit hru pro různé poměry stran a pro všechna zařízení, která Apple Arcade podporuje. Původně totiž byla připravená pouze pro poměry 16:9 a 16:10. V Creaks hraje kamera důležitou roli, plynule přechází z herních pasáží do cutscén a vždy ukazuje přesně to, co má hráč vidět. Pro nové poměry stran jsme tak museli nachystat i úplně nové kamery, které často odkrývaly i nedokreslené kusy pozadí,“ vysvětluje.
Ještě v červenci má ale hra dorazit také na PC, Xbox One a PlayStation 4, přičemž se usilovně pracuje také na verzi pro Nintendo Switch. Proces vydání tak bude kopírovat release další hry od Amanity pod názvem Pilgrims, která se loni v říjnu objevila na Apple Arcade a následně na hlavních herních platformách.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.