Český startup Reas spouští nákup nemovitostí za tržní cenu. Platí ihned a chce tím zlepšit prodej realit

Peter BrejčákPeter Brejčák

makos

Foto: Reas

Michal Makoš, spoluzakladatel a ředitel startupu Reas

0Zobrazit komentáře

Když chce někdo v České republice prodat nemovitost, obecně má na výběr dvě možnosti – svépomocí, nebo zprostředkovaně přes makléře či realitní kancelář. Takový proces je však často zdlouhavý, prodej nemovitosti průměrně trvá šest měsíců a během této doby se v bytě či domě vystřídá patnáct zájemců. Aby se prodej vůbec uskutečnil, až v sedmi z deseti případů musí zároveň dojít ke snížení ceny.

Právě taková data zmiňuje o stavu tuzemského realitního trhu český startup Reas, který loni deseti miliony korun podpořila investiční skupina Miton a teď chce prodávajícím nemovitostí nabídnout novou alternativu. V rámci platformy Okamžitá platba mohou majitelé získat cenovou nabídku na prodej své nemovitosti založenou na datech z katastru nemovitostí a unikátního algoritmu Reasu.

Pokud je nabídnutá cena pro majitele zajímavá a na nabídku kývne, peníze dostane okamžitě na účet. Výhodou tedy je, že prodávající hned na začátku procesu vidí, kolik by mohl za nemovitost obdržet. „Když jsme naši společnost zakládali, vyděsilo nás, v jakém stavu je český realitní trh, a rozhodli jsme se to změnit,“ vysvětluje Michal Makoš, který Reas zakládal společně s Hynkem Husníkem.

reas-f

Foto: Reas

Michal Makoš a Hynek Husník, spoluzakladatelé Reas.cz

O větší transparentnost trhu se ostatně byznysové duo snaží už delší dobu. Začátkem roku startup představil Atlas cen, ve kterém zveřejnil data o cenách nemovitostí. Kvůli neshodě s katastrálním úřadem jej na několik týdnů sice musel vypnout, spuštění na druhý pokus však už proběhlo bez problémů.

„Po Atlasu cen je Okamžitá platba náš další příspěvek ke ztransparentnění trhu. Chceme kompletně změnit zákaznickou zkušenost s prodejem nemovitosti, která dnes rozhodně není dobrá. Díky nám mohou mít lidé nejen lepší informace, ale s Okamžitou platbou i svobodu volby a alternativu k tradičnímu prodeji,“ věří osmadvacetiletý Makoš.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jako další výhodu využití nové platformy ze stran prodávajícího pak vidí zajištění absolutní diskrétnosti a soukromí – na rozdíl od tradičního prodeje totiž stačí jedna návštěva specialisty bez nutnosti zveřejňování inzerátů nebo veřejných fotografií.

Jak přiznává samotný Reas, zatímco podobná služba je na tuzemském trhu novinkou, například ve Spojených státech fungují už léta. Díky startupům jako Opendoor nebo Zillow se ze služeb typu Okamžitá platba na tamním trhu stala etablovaná forma prodeje nemovitostí.

Do dvou let nákupy za jednu miliardu korun

Během testovací fáze tuzemský startup nakoupil nižší desítky nemovitostí v hodnotě několika stovek milionů korun a do dvou let plánuje společně s investory nákup nemovitostí v celkové hodnotě jedné miliardy korun. Právě pomoc investorů je v případě platformy Reasu nezbytná. „Jsme taková spojnice mezi těmi, kteří chtějí prodat nemovitosti, a investory, kteří hledají byty nejčastěji na pronájem,“ přibližuje Makoš pro CzechCrunch.

reas_t

Tým stojící za platformou Reas

Tím také prezentuje odlišnost od jiných firem, které se soustředí jen na výkup nemovitostí, přičemž se je snaží co nejlevněji koupit a obratem se ziskem prodat. Investoři na Reasu prý ale fungují trochu jinak – byty si často nechávají, a proto tak mohou jejich majitelům při odkupu nabídnout reálnou tržní cenu.

„My víme, o jaké byty mají naši investoři zájem, a podle toho jim je vybíráme na míru. Když je o byt více zájemců, soutěží o jeho cenu, což ji může ještě zvýšit. A ti, kteří chtějí prodat, za to zase dostávají maximální servis – absolutní soukromí, protože o prodeji nikdo neví, a můžou si vybrat datum, kdy se přestěhují. Ti, kteří potřebují, dostanou peníze rychle, což kupodivu až tolik lidí nezajímá,“ doplňuje Makoš.

b-2000×1500-min

Přečtěte si takéJak jsme nadvakrát dělali Atlas cen, kvůli kterému nám vyhrožovali žalobou, píše Michal Makoš ze startupu ReasJak jsme nadvakrát dělali Atlas cen, kvůli kterému nám vyhrožovali žalobou, píše Michal Makoš ze startupu Reas

Samotný Reas, jehož oficiálně provozuje společnost Nexter Company, si pak za službu účtuje poplatek v řádu nižších jednotek procent z tržní ceny nemovitosti, přesná hodnota však není přesně stanovena a ovlivňuje ji řada faktorů. „Ovšem při porovnání našeho servisního poplatku s náklady, které prodávající zaplatí při tradičním prodeji – provize realitního makléře, placení hypotéky nebo služeb po celou dobu, co prodává, opravy, úklid před každou prohlídkou a podobně – je opravdu zanedbatelná,“ dodává Makoš.

Odešel z Disney budovat síť nové generace. Šéf TikToku ale po třech měsících kvůli hrozbě amerického zákazu končí

Jiří SvobodaJiří Svoboda

mayer-tiktok

Foto: ByteDance/CzechCrunch

Zkušený manažer Kevin Mayer odchází z TikToku

0Zobrazit komentáře

Byl jednou z postav, která měla TikTok alespoň opticky vzdálit od své čínské mateřské firmy ByteDance. Kevin Mayer, který přišel do populární sociální sítě teprve letos v květnu ze zábavního koncernu Disney, však nyní odchází. Mayer své rozhodnutí oznámil v dopise pro zaměstnance.

Odchod odůvodnil právě politickým tlakem, kterému aktuálně TikTok čelí od administrativy prezidenta Donalda Trumpa, jak jako první informoval deník The Financial Times. Spojené státy čínskou aplikaci opakovaně označily za hrozbu pro svou národní bezpečnost a obvinily ji z předávání dat čínské vládě. TikTok to opakovaně odmítl.

V tuto chvíli každopádně běží limit do poloviny listopadu, který stanovil prezident Trump. Do té doby má TikTok minimálně své americké operace prodat americké firmě, jinak mu hrozí na důležitém americkém trhu zákaz. Stejný osud už ho ostatně bez varování potkal v Indii, která byla pro síť s více než 800 miliony uživatelů přinejmenším stejně zásadním trhem jako USA.

Mayerovo rozhodnutí se ve firmě alespoň dle oficiálního vyjádření potkalo s pochopením. „Chápeme, že politická dynamika posledních měsíců výrazně proměnila roli Kevina a plně jeho rozhodnutí respektujeme,“ řekl mluvčí TikToku.

iphone-tiktok

Foto: Solen Feyissa/Unsplash

Aplikace sociální sítě TikTok

Alespoň dočasná absence na Mayerově pozici ovšem TikToku může uškodit. Právě fakt, že tato pozice byla obsazena zkušeným americkým manažerem, měla firmě dále pomoct ve snaze se distancovat od své čínské mateřské firmy (přestože přímým nadřízeným Mayera byl globální výkonný ředitel ByteDance Čang I-ming). Prozatímním nástupcem Mayera se stane americká generální manažerka TikToku Vanessa Pappasová.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vedle faktu, že TikTok neukládá uživatelů data v Číně, ale v Singapuru, a nedávno otevřel nové kanceláře v USA, měla být nově zřízená Mayerova pozice účinným instrumentem na rozmělňování kritiky západních zákonodárců. Do TikToku se ostatně opřela například i česká europoslankyně Markéta Gregorová (Piráti).

Čínské vlastnictví už dostává TikTok do problémů nějakou dobu. Například jsou prokázané případy, kdy byl na síti cenzurovaný obsah o Ujgurech nebo masakru na náměstí Nebeského klidu. Firma kritiku dlouhodobě odmítá a tvrdí, že i přes čínské vlastnictví nespadá pod vliv tamního režimu, což mnozí zpochybňují. V březnu proto TikTok spustil například centrum pro transparentní moderaci obsahu.

Budoucnost v USA zatím nejistá

Kdo a jestli nakonec americkou část TikToku koupí, zatím není jasné. Každopádně minimálně podle indícií z technologických kuloárů měly o prominentní aplikaci zájem takové firmy jako Oracle či Netflix. Oficiálně se k možné akvizici vyjádřil především Microsoft, ale rozhodnuto zatím o ničem není.

TikTok se nicméně zřejmě nehodlá svých amerických aktivit jen tak vzdát. Celá kauza došla tak daleko, že firma podala na Trumpovu administrativu žalobu a argumentuje, že výkonné nařízení, kterým celý proces začal, je protiústavní. TikTok přitom na svou obranu prohlásil, že „nemá jinou možnost“.

reels-instagram

Instagram Reels nabízí stejné funkce jako konkurenční TikTok

Na potlačení TikToku trh rychle reagoval – vyrojily se různé klony této aplikace, které jsou založeny na krátkých videích s hudbou a cílí hlavně na nejmladší internetovou generaci. Nejspíš nejnadějnější napodobeninou je ale nová funkce Reels přidaná do Instagramu, se kterou Mark Zuckerberg zvolil svou standardní taktiku: konkurenta buď koupit (jako v případě Instagramu), nebo alespoň okopírovat (jako v případě Stories ze Snapchatu).

O budoucnosti Kevina Mayera prozatím žádné informace nejsou, nejspíš ale novou práci nebude hledat dlouho. Uznávaný manažer zastával vedoucí role v Disney více než dekádu a byl považován za jednu z jeho nejvýraznějších postav. Ostatně když v únoru zábavní konglomerát opustil šéf Bob Iger (aby se kvůli krizi zase na čas vrátil), měl být jedním z nejvážnějších kandidátů na jeho nástupce. Nakonec se stal nástupcem Boba Igera jeho jmenovec Chapek, a tak se Mayer rozhodl hledat novou výzvu v TikToku.

sampi_jankto4

Přečtěte si takéTady bydlí a trénují vycházející hvězdy esportu. Tým Sampi fotbalisty Jakuba Jankta ukázal herní dům za 30 milionůTady bydlí a trénují vycházející hvězdy esportu. Tým Sampi fotbalisty Jakuba Jankta ukázal herní dům za 30 milionů

V Disney nicméně stál také za službami, jako je streamovací platforma Hulu a sportovní ESPN+, a po boku Boba Igera pomohl také s obřími a klíčovými akvizicemi čtyř velkých firem: Pixaru, Lucasfilmu, Marvel Studios a 21st Century Fox. Ty z Disneyho vytvořily zábavního giganta nevídaných rozměrů. Lze tedy očekávat, že ani po nečekaně rychlém konci v TikToku by se Mayer neměl bát o svou budoucnost.

Co se týče síly samotného TikToku, podle dostupných informací má mít po světě již zmíněných 800 milionů měsíčně aktivních uživatelů, přičemž týdeník Respekt letos v lednu uvedl, že v Česku má 700 tisíc uživatelů, oficiální statistiky ale firma odmítá zveřejnit. Ze statistik CzechCrunche vychází, že nejodebíranější čeští tiktokeři mají přes půl milionu odběratelů.