Co nejčistší svoz odpadu. Nikola získala objednávku na 2,5 tisíce popelářských vozů budoucnosti a akcie letí vzhůru

nikola-refuse

Foto: Nikola

Nikola Refuse je novým tahačem z produkce americké automobilky, který půjde využít nejen jako popelářský vůz

0Zobrazit komentáře

Nikola sbírá objednávky jak na běžícím páse, což žene její akcie vzhůru. Je tu však jeden malý problém. Tato automobilka, která chce své aktivity zaměřit především na produkci vodíkových nákladních vozů, nemá ani po šesti letech své existence v produkci žádný model. Pro společnost Republic Services to ovšem nepředstavuje žádný problém a od Trevora Miltona objednává hned 2,5 tisíce popelářských vozů budoucnosti.

Ve Spojených státech se každým dnem vyprodukuje přibližně 2,5 kilogramu odpadu na osobu. To znamená, že za jediný rok se v USA vytvoří přibližně 300 milionů tun odpadu. Značná část z tohoto objemu končí v popelnicích a kontejnerech, ke kterým musí dojet popelářský vůz, nabrat jejich obsah a ten odvézt na skládku.

Už tak špinavá práce je ještě špinavější díky spalovacím motorům, kterými je vybavena drtivá většina popelářských vozů provozovaných ve Spojených státech. Ovšem díky spolupráci Republic Services a automobilky Nikola by se zde proces svážení odpadu mohl stát přeci jen o něco ekologičtějším.

nikola-tre2

Foto: Nikola

Tahač Nikola Tre

Republic Services je druhým největším poskytovatelem odpadních a recyklačních služeb v USA a jeho flotila popelářských vozů je, stejně jako u konkurentů, z valné části tvořena konvenčními vozy. Tento fakt by ovšem chtěla společnost změnit s pomocí 2,5 tisíce vozů s elektrickým pohonem, které si objednala právě od Nikoly.

Vůz pojmenovaný Nikola Refuse vychází z architektury konceptu Nikola Tre. Akumulátor vozu by měl nabídnout kapacitu až 720 kWh, tedy dostatečnou zásobu energie na přibližně 240 kilometrů dlouhou štaci po městských ulicích a blocích.

nikola_hydrogen_facility07

Foto: Nikola

Tahač Nikola na stanici

Postačit by měl i výkon motoru omezený na jeden tisíc koňský sil, které si bez problému poradí s odpadky, ale i jiným druhem nákladu (podle toho, jaká nástavba bude na korbu modelu Refuse nainstalována). V případě objednávky od Republic Services bude Nikola dodávat jak samotný tahač, tak také popelářskou nástavbu, což zaručí jednotnou tovární záruku.

Akcie reagují, Nikola stále plánuje

Oznámení o objednávce mělo za následek další pohyb hodnoty akcií Nikoly směrem vzhůru. Hodnota jejích akcií dosáhla historického maxima krátce po vstupu Nikoly na burzu, kdy se cena jedné akcie zvýšila z 10 dolarů na hodnotu 94 dolarů. Začátkem minulého měsíce ale přišel pokles ceny až na 30 dolarů za kus, aby se po oznámení popelářské objednávky cena opět vyšplhala na aktuálně necelých 43 dolarů.

marek-rosa-goodai

Přečtěte si takéMiliony na podporu vývoje obecné umělé inteligence. GoodAI Marka Rosy vypisuje štědrý grant pro výzkumníkyMiliony na podporu vývoje obecné umělé inteligence. GoodAI Marka Rosy vypisuje štědrý grant pro výzkumníky

První testy nového modelu jsou v současné době plánovány na rok 2022 s tím, že první dodávky by měly začít již o rok později. Tato objednávka by se navíc časem mohla rozrůst až na 5 tisíc vozidel, jak stojí ve vzájemné dohodě obou společností. Vše se bude odvíjet od toho, jak efektivně se Nikole podaří dostat vůz do provozu a odbavovat veškeré objednávky, které aktuálně drží.

Mimo Republic Services v současné době Nikola drží objednávky i od jiných společností, které mají zájem o její vodíkové tahače. Například pivní gigant Anheuser-Busch již v roce 2018 objednal na 800 vodíkových tahačů. Aktuálně by Nikola měla držet objednávky na přibližně 27 tisíc vozidel. Do roku 2027 chce automobilka Trevora Miltona vyrábět 15 tisíc bateriových a 30 tisíc vodíkových tahačů ročně.

nikola-badger-pick-up1

Foto: Nikola

Nikola Badger, první vodíkový pick-up této americké společnosti

Navíc je zde Badger, jenž lze stále předobjednávat. Zájemci o tento pick-up mohou vybírat ze dvou variant. První verze vybavená akumulátorem nabízí dojezd téměř 500 kilometrů, verze vybavená vodíkovou technologií slibuje dojezd téměř dvojnásobný. Nikola by v současné době měla pomalu finišovat sepisování smluv s partnerem, který se o výrobu Badgeru postará. Jeho jméno bychom se měli dozvědět co nevidět.

Vůbec první vůz z produkce Nikoly by se měl na silnicích objevit v příštím roce. Elektrický tahač Tre vyráběný v partnerství s Ivecem se tak na trh dostane pravděpodobně dříve než vozy největšího konkurenta Nikoly na poli tahačů s alternativním pohonem. Tím není nikdo jiný než Tesla, na jejíž nákladní vůz Tesla Semi se několik let stále marně čeká.

Londýn na severovýchodě Česka. Ostrava odhaluje své městské doubledeckery, vyjedou již na podzim

Filip HouskaFilip Houska

doubledecker-ostrava-1

Foto: DPO

Doubledecker, který bude brzy brázdit ulicemi Ostravy

0Zobrazit komentáře

Po stránce modernizace městské hromadné dopravy měla Ostrava vždy velmi slušné tempo. Koncem loňského roku se jako první město v Česku zavázala k odstranění papírových jízdenek, aby vše vsadila na elektronické verze, a v minulosti také experimentovala s elektrickými autobusy s rychlým dobíjením. A právě autobusů se týká i další novinka DPO.

Dopravní podnik Ostrava se pravděpodobně inspiroval jedním z nejznámějších symbolů Londýna a představil svou první flotilu dvoupodlažních městských autobusů, respektive doubledeckerů. Ty na silnice třetího největšího města republiky vyrazí již na podzim tohoto roku, podle informací serveru Zdopravy.cz by k tomu mohlo dojít ještě v říjnu.

„Naše dvoupodlažní autobusy jsou jedinečné, navržené zcela podle ostravských požadavků. Jsou poháněny plynem CNG, takže nebudou tolik zatěžovat ovzduší, a budou mít prvotřídní vybavení, stejně jako všechna moderní vozidla z našeho vozového parku,“ zmiňuje předseda představenstva a generální ředitel DPO Daniel Morys.

doubledecker-ostrava-2

Foto: DPO

Nové ostravské doubledeckery jsou laděny do tradiční světle modré barvy

Ostrava si od příjezdu doubledeckerů, které v první vlně vyjedou v počtu dvou kusů, slibuje zlepšení komfortu pro cestující a teoretické zrychlení přepravy na jedné lince. Jeden dvoupodlažní autobus o výšce čtyř metrů totiž nabídne 68 míst k sezení (13 míst v dolním podlaží a 55 míst v horním podlaží), přičemž celková kapacita činí 80 osob.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Součástí budou i dnes už standardní technologie jako klimatizace, připojení prostřednictvím Wi-Fi, USB porty nebo mechanická plošina pro invalidní vozík. Takto vybavené autobusy bude ostravský dopravní podnik nasazovat na lince číslo 88 mezi ZOO a Dolní oblastí Vítkovice.

„Jezdit budou i o prázdninách, víkendech a českých i polských státních svátcích na lince mezi ZOO a DOVkou. Pro všední dny je budeme nasazovat i na jiných linkách nebo budou k dispozici i pro objednávkovou dopravu,“ dodává Morys.

Zdržení kvůli koronaviru

Kdyby nenastala celosvětová pandemie způsobená novým typem koronaviru, dvoupodlažní autobusy by po Ostravě již jezdily. Původní plán spuštění byl totiž 1. července, ale vzhledem k tomu, že španělská pobočka Scanie (hlavního výrobce) čelila odstávce provozu, situace se o pár měsíců opozdila.

praha-metro

Přečtěte si takéPraha chystá podzemní vlaky. Dvě nové linky metra S jsou dle vedení města pro budoucí rozvoj nezbytnéPraha chystá podzemní vlaky. Dvě nové linky metra S jsou dle vedení města pro budoucí rozvoj nezbytné

Aktuálně jsou doubledeckery, za které DPO zaplatí 28,6 milionu korun, umístěny v paskovském závodě Scanie a čekají na dokončovací práce typu instalací palubních, odbavovacích a kamerových systémů. Podnik si pak hotová vozidla převezme zhruba za dva měsíce.

„Ostrava se stala turistickou destinací. Dolní oblast Vítkovice patří mezi vůbec nejnavštěvovanější místo v Česku. A neméně populární je i ostravská ZOO. V dopravním podniku chceme na tento trend zareagovat a věříme, že naše nové dvoupodlažní autobusy tato atraktivní místa nejen dobře propojí, ale že se sama vyhledávanou turistickou atrakcí stanou,“ dodává pro CzechCrunch Morys.