HBO vydalo očekávaný horor Lovecraftova země. Na jednom z největších seriálů roku pracoval i český tvůrce efektů Jiří Kilevník

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

lovecraft_country-1Insider

Foto: HBO

Lovecraftova země kombinuje rasovou tematiku a horor

0Zobrazit komentáře

Označení blockbuster ve spojitosti s filmem dnes většinou zahrnuje komiksové téma nebo akční žánr obsahující dobře známý typ zápletky a slavné herce – zkrátka dobře ověřený soubor vlastností zajišťující úspěch. Totéž platí do určité míry i pro televizi, častěji se ale objevují experimenty, protože seriály s obřími rozpočty jsou stále záležitostí jen pár poslední let. Novinka od HBO je výsostným příkladem takového experimentu.

Nečekaná žánrová spojení působí často bizarně (ač mohou logicky dávat dobrý smysl) a je těžké je brát příliš vážně – vzpomeňme si například na filmy jako Abraham Lincoln: Lovec upírů nebo Kovbojové a vetřelci. Před několika lety ale snad celý svět překvapil komik Jordan Peele, když přišel s hororem Uteč. Jeden z naprostého minima filmů daného žánru oceněný Oscarem za scénář představuje ne ani tak originální zápletku jako spíš originální kontext pro ni.

Peele se okamžitě stal jedním z nejzajímavějších hollywoodských tvůrců a kombinací hororu s rasově motivovanou sociální kritikou pokračoval i v dalším projektu My. Prozatímním vrcholem tohoto směřování je stejnojmenná seriálová adaptace vřele přijatého románu Lovecraftova země. Na jednu stranu tedy HBO i Peele pracují s ověřeným materiálem, na stranu druhou se stále jedná o ojedinělou látku. Přesto se jí dostalo velmi bohatých prostředků.

lovecraft-country-hbo-2

Foto: HBO

V hlavních rolích seriálu se objevují Courtney B. Vance, Jonathan Majors a Jurnee Smollett

„Je to asi největší projekt, na kterém jsme pracovali,“ říká pro CzechCrunch tvůrce zvláštních efektů Jiří Kilevník. Kanadské studio Rodeo FX, v němž pracuje, má přitom na starosti například i Stranger Things. Kvůli embargu prozatím nebyl schopen prozradit detaily, zmínil ovšem „tisíce záběrů se speciálními efekty.“ 

Jedna z úvodních scén seriálu, která rovnou představí vybájenou epickou bitvu mezi lidmi a mimozemskými monstry, tak nabízí pouze malý náznak toho, na co se diváci mohou těšit. „Ten seriál je kombinací záhad a sci-fi a objevuje se v něm plno monster. Z hlediska VFX (speciálních efektů – pozn. red.) je tedy hodně na co se těšit,“ vysvětluje Jiří Kilevník.

Temná historie USA, osobní démoni a Cthulhu

Lovecraftova země má jednoduchou premisu. Mladý Afroameričan se vydává na cestu po z velké části silně rasistických Spojených státech 50. let ve snaze nalézt svého pohřešovaného otce. Jedním z hlavních hrdinů je přitom šéfredaktor průvodců pro černochy po bezpečných částech USA – s těmito skutečnými brožurami jsme se setkali už ve filmu Zelená kniha. Vše se pak rychle zkomplikuje, když se do sociálně kritického dramatu přidají osobní konflikty a hrůzné bytosti jako z příběhů H. P. Lovecrafta.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Životopis slavného spisovatele naneštěstí kazí poměrně výrazné rasistické tendence, jeho dílo si však nezávisle na tom udržuje status jednoho z nejzásadnějších v žánrech hororu, sci-fi i fantasy. Představil celou komplexní mytologii odkazující až do doby dlouho před tím, než vznikli první inteligentní lidé. Tehdy Zemi ovládaly bytosti, jejichž fyziologie i intelekt daleko přesahovaly ty nejšílenější fantazie člověka.

Ačkoliv o filmovou či televizní adaptaci jednoho z mistrů hororu se pokoušeli už mnozí, snad v žádném případě nebyl výsledek uspokojivý. O to paradoxněji působí kritický úspěch seriálového zpracování knihy, která na Lovercraftův nesporně zásadní odkaz nahlíží s velkou mírou kritiky. Titulní Lovecraftova země tak označuje část Spojených států, kde je nenávist vůči lidem s tmavší kůží nejsilnější a zároveň plná nadpřirozených příšer. Závěr prvního dílu však slibuje, že celá záležitost bude poněkud složitější.

jiri-kilevnik-stranger-things-marvel-3

Foto: Archiv JK

Designér Jiří Kilevník měl u Lovecraftovy země na starost několik desítek záběrů v pozdějších dílech

Rodeo FX na postprodukci jednoho z největších televizních blockbusterů roku pracovalo přibližně rok a stále není hotovo: jednotlivé díly se mohou upravovat i ještě pár dnů před vydáním. Kilevník hlavně oceňuje míru kreativní volnosti, jakou jim tvůrci poskytli. „Dostali jsme přibližné zadání, co by se mělo dít, ale pak jsme měli velký prostor pro vlastní invenci. Vlastně jsme jim sami navrhovali, jak celé sekvence budou vypadat a fungovat,“ říká.

Konzultace probíhaly především přímo se showrunnerkou Lovecraftovy země Mishou Greenovou, svoje poznámky ale poskytovali také výkonní producenti Jordan Peele a J. J. Abrams. V rámci spolupráce s nimi mnohdy vznikalo několik verzí. I když některé nezapadaly do vize HBO, tvůrci efektů měli stále volné ruce při tvorbě alternativ. „Skvěle jsme si s tím díky tomu mohli vyhrát,“ pochvaluje si VFX designér.

jiri-kilevnik-stranger-things-marvel

Přečtěte si takéU Stranger Things jsme byli nejvíc pyšní na příšery a vybuchující krysy, říká Jiří Kilevník. Efekty dělá pro Netflix i AmazonU Stranger Things jsme byli nejvíc pyšní na příšery a vybuchující krysy, říká Jiří Kilevník. Efekty dělá pro Netflix i Amazon

Například scény obsahující výbuchy nebo nadpřirozené síly jsou z většiny dílem VFX studia. Samotní tvůrci a producenti seriálu poskytli jen návrhy na barevné podání a odkazy k jiným filmům či seriálům. „Reference nám často chodí ve formě videí, které tvůrce inspirovaly na YouTube nebo Vimeu. Na nás je potom to začlenit do konceptu seriálu, na němž pracujeme,“ doplňuje Kilevník.

Design samotných monster na druhou stranu zahrnoval intenzivnější spolupráci HBO s tvůrci efektů, protože má zásadní vliv na estetiku celého seriálu. Navíc se jedná o adaptaci známého univerza a jak naznačuje už trailer, v Lovecraftově zemi se objeví dokonce Cthulhu se všemi chapadly a řadami zubů, které k němu patří.

https://www.youtube.com/watch?v=dvamPJp17Ds

V jádru je ovšem novinka, stejně jako jedny z nejlepších seriálů HBO, stále především o postavách a jejich životní cestě. V rozhovoru pro Gizmodo to Greenová shrnula slovy: „Nakonec je to jenom rodinné drama o tom, jací jsou lidé v téhle rodině, jaká mají tajemství a jak musí překonat svůj stud, aby se sjednotili.“ Trpělivé vyprávění prvního dílu bychom tedy neměli vnímat jako oddalování akce s monstry, ale úvod do psychologicky vyspělého příběhu.

S podobným přístupem k žánrům hororu a sci-fi HBO uspělo už loni s minisérií Watchmen a na počátku letošního roku se seriálem The Outsider. Nekonvenční navázání na legendární grafický román si vysloužil hned 26 nominací na cenu Emmy, adaptace Stephena Kinga se zase dočkala skvělých reakcí od kritiky i diváků. Lovecraftova země chce hrůznost nadpřirozených monster kombinovat s dnes stále relevantním nepříjemným politickým kontextem a osobními démony.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Znělka Netflixu málem obsahovala mečení kozy. Rozšířenou verzi pro kina vytvořil sám Hans Zimmer

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

kinonetflix2

Foto: Netflix/CzechCrunch

Vizuál Netflixu se už mnohokrát změnil, znělka zůstává stejná

0Zobrazit komentáře

Film je vizuální i zvukové médium, takže každé produkční studio má kromě detailně zpracovaného loga také odpovídající důraznou znělku. 20th Century Fox (které nyní Disney přejmenovalo na 20th Century Studios) má okamžitě rozeznatelné trumpety, MGM řvoucího lva, Universal pádící smyčce a epické lesní rohy. Netflix si ale prozatím vystačil pouze s jednoduchým dvojitým úderem perkuse a jediným tónem. Vzrušující orchestrální verzi nyní pro firmu vytvořil sám Hans Zimmer.

Pokud nějaký film vzniká v rámci produkce Netflixu, typicky nemůžeme očekávat, že ho uvidíme v kině. V několika případech, jako u Oscarové Romy na počátku loňského roku, se ale podařilo až překvapivě široké uvedení. I kdyby měly být ojedinělé, podobné události si pořádnou znělku rozhodně zaslouží. Streamovací obr navíc své filmy v kinech typicky alespoň omezeně uvést musí, pokud se chce ucházet o Oscary.

Představení loga a jeho zvukový doprovod totiž nemají jen funkci informující, které studio daný film vytvořilo či kdo je distributorem. Znělky od Disneyho, Columbia Pictures, Paramountu i dalších snad v každém vyvolávají silnou emoci, ať už spojenou s dětskými vzpomínkami nebo oblíbenou franšízou. Od roku 2015, kdy se oficiálně označované jako „ta-dum“ objevilo poprvé, si intro Netflixu také vybudovalo jasnou asociaci, nicméně je prostě příliš krátké a jednoduché na to, aby mělo výraznější dopad.

Hans Zimmer

Foto: BMW

Hans Zimmer

Jak vysvětluje produktový šéf Netflixu Todd Yellin v podcastu Twenty Thousand Hertz, standardní znělka služby vznikla právě s důrazem na malou délku. „V dnešní době nemáte trpělivost, chcete kliknout a hned dostat skvělou zkušenost,“ říká. Diváky je třeba navnadit, ale zároveň příliš neoddalovat domácí sledování, které má výrazně jinou formu pozornosti než prostředí kina. Zároven Yellin určitě nechtěl podobně syntetický zvuk jako mají operační systémy Windows či macOS. Jedním z kandidátů se tak stalo například zamečení kozy.

V průběhu několika měsíců vznikla obsáhlá knihovna několikavteřinových znělek. Mezi stovkami různých možností se nakonec ta, kterou máme zarytou v paměti, vybírala na základě dotazníku rozeslaného tisícům lidí. Nikdo z nich přitom nevěděl, k čemu dané zvuky mají sloužit, úkolem bylo k nim jen poskytnout okamžité slovní asociace.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dramatický, zajímavý, začínající, dobrý, krátký, filmový – ačkoliv netflixovské „ta-dum“ žádný zjevný odkaz k filmu neobsahuje a posluchači netušili, že je podobné spojení zamýšlené, sami k němu došli. Když ho pak vybrala i Yellinova desetiletá dcera, zvukovým doprovodem stovek milionů domácích projekcí se stala kombinace upravené nahrávky poklepání prstenu na noční stolek a elektrické kytary přehrané pozpátku.

Tak vzniklo „zvukové logo“ Netflixu, jakým se může pochlubit málokterá firma. Jakmile ovšem šéfka designu značky Tanya Kumar slyšela jinak dokonalou znělku v kině, bylo jasné, že je třeba ji rozšířit. „Seděli jsme v sále, přišlo známé ta-dum! a začal film, připadalo nám to ale příliš krátké, ani jsme se nestihli zorientovat v tom, co se zrovna stalo,“ vysvětluje. Proto se obrátila na Hanse Zimmera, jenž pro společnost pracoval už na hudbě k seriálu Koruna, má dobře zavedené jméno a status skladatele, kterému pro vytvoření epického hudebního motivu stačí jediný tón.

Jeden z nejžádanějších hollywoodských tvůrců vytvořil hned šest různých verzí. Ta vítězná začleňuje dvojitý úder do vyvrcholení štafetového běhu klavíru, smyčců a lesních rohů. Pracuje tedy s dobře známými filmovými prvky, přičemž je doplňuje o dobře známé „zvukové logo“.

Současná znělka Netflixu se prý v dohledné době nezmění, například loni tak přečkala kompletní vizuální změnu intra služby. „Vizuální věci vycházejí z módy mnohem rychleji než zvuky a naše grafika za posledních šest let prošla už mnoha změnami a bude to pokračovat. Zvuk ale zůstal prakticky stejný,“ uzavírá Yellin.