Přes Zonky se půjčilo už více než 12 miliard korun. Teď firma putuje z Home Creditu do rukou Air Bank

Peter BrejčákPeter Brejčák

jiri-humhal-zonky-top2Insider

Foto: Zonky

Jiří Humhal, CEO Zonky

0Zobrazit komentáře

Zonky je jedním z průkopníků českého trhu s takzvanými peer-to-peer půjčkami, kdy lidé půjčují dalším lidem. V posledních měsících nicméně prochází velkými změnami související zejména s nástupem nového vedení jejího dosavadního majitele, finanční skupiny Home Credit, která se chce soustředit především na své aktivity na asijském trhu.

To mění i strategii rozvoje Zonky, které by se do konce letošního roku mělo jako dceřiná firma začlenit do vlastnické struktury Air Bank. Ta je stejně jako Home Credit vlastněna skupinou PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. Na trhu bude Zonky nadále působit pod vlastní značkou a současní klienti budou moci jeho služby využívat stejně jako dosud.

Podle nejaktuálnějších dat z června půjčková platforma evidovala 100 tisíc klientů a přibližně 38 tisíc investorů, přičemž celkový objem půjčených peněz překonal hranici 12 miliard korun. Na druhou stranu generuje stále ztrátu ve stamilionových řádech ročně.

michal-strcula-airbank1

Foto: Air Bank

Michal Strcula, generální ředitel Air Bank

„Zonky je jedním z nejvýraznějších českých startupů současnosti, který se během krátké doby stal nejúspěšnějším poskytovatelem P2P půjček v Česku. Jde současně o jednu z nejoblíbenějších značek v oblasti financí. Věříme, že společnými silami dokážeme značku Zonky a její služby posunout ještě dál, a to i díky rychle rostoucí klientské základně Air Bank,“ uvedl k transakci Michal Strcula, generální ředitel Air Bank.

Banka věří, že svým klientům v době nízkých úrokových sazeb přinese další možnosti pro investování volných peněz, stejně jako další možnosti půjčení si v případě, kdy naopak peníze navíc potřebují, což má přinést nové příležitosti také pro existující investory Zonky. Vedle toho by mělo propojení znamenat úsporu nákladů při dalším rozvoji obou firem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Nějaké větší propojení obou firem by nám z dlouhodobého hlediska dávalo smysl, ale zatím jsme úplně na začátku. V současné době se soustředíme na to, aby se Benxy (firma provozující Zonky – pozn. red.) mohla stát dceřinou společností Air Bank, a i k tomu musí nejdříve proběhnout nezbytné právní a regulatorní kroky,“ doplnila pro CzechCrunch mluvčí Air Bank Jana Karasová.

„Air Bank a Zonky spojuje role vyzyvatelů tradičních bank a bořitelů zažitých pořádků, kteří už proměnili a dalšími inovacemi dál proměňují své obory. Díky užšímu propojení Air Bank a Zonky najdou klienti vedle sebe to nejlepší, co dnes svět půjček nabízí — flexibilní bankovní půjčku Air Bank, oceňovanou pravidelně za férovost ke klientům, a P2P půjčku Zonky, jejíž sazby patří díky financování samotnými lidmi k nejnižším na trhu,“ řekl Jiří Humhal, šéf Zonky.

Cena transakce zatím nebyla stanovena

Zonky přitom mělo ještě koncem loňského roku velké plány, kdy chtělo expandovat do Evropy, budovat nový globální brand a získat nového investora. V únoru se však na základě rozhodnutí Home Creditu tyto aktivity zastavily, a to doslova ze dne na den.

„Nové vedení skupiny Home Credit International, do které patříme, pečlivě zvážilo plány Zonky v zahraničí a rozhodlo upustit od záměru rozšířit činnost Zonky do zahraničí,“ uvedl tehdy pro CzechCrunch Jan Sladovník, tehdejší marketingový šéf Zonky.

pavel-novak-zonky22

Přečtěte si takéZahraniční expanzi mu zařízli, a tak v Zonky končí jejich šéf Pavel Novák. Chce se věnovat mezinárodním projektůmZahraniční expanzi mu zařízli, a tak v Zonky končí jejich šéf Pavel Novák. Chce se věnovat mezinárodním projektům

V reakci na to po třech letech z postu ředitele Zonky odešel Pavel Novák a nahradil jej dřívější finanční a provozní ředitel Jiří Humhal. Mateřský Home Credit se totiž rozhodl soustředit na rozvoj byznysu v Asii a opustit své dřívější projekty v Evropě, což je pravděpodobně i důvodem, proč došlo k vyčlenění Zonky z jeho struktury.

Koncem loňského roku se přitom firma provozující Zonky přejmenovala na Benxy, jak měl znít mezinárodní název služby. Z toho ale nakonec sešlo a zastaven byl i projekt Velvon, což měla být pro změnu nová digitální banka v Německu budovaná rovněž pod hlavičkou Home Creditu.

„Součástí změny bude i finanční vypořádání mezi Air Bank a společností Home Credit B.V., pod kterou dnes Benxy spadá. V současné době pracujeme na ocenění této transakce,“ doplnila mluvčí Air Bank Karasová.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

V Kauflandu nově můžete skenovat zboží mobilem a nakupovat rovnou do své tašky. Při odchodu jen zaplatíte

Michal MarekMichal Marek

kaufland

Foto: Kaufland

Prodejna řetězce Kaufland

0Zobrazit komentáře

Řetězec supermarketů Kaufland vždy působil spíše jako tradiční diskont, který cílil primárně na slušný poměr ceny a kvality zboží, ale inovacemi příliš neoplýval. To se však v posledních letech mění a Kaufland se snaží vydobýt si punc moderního obchodu, který jde s dobou a cílí i na mladší klientelu. Důkazem je novinka K-Scan, která zákazníkům umožní nakupovat snímáním kódů zboží pomocí telefonu a významně tak urychlit odbavení na pokladně.

Novinka K-Scan je zatím pilotním projektem, který běží na dvou prodejnách v Praze na Jarově a v Olomouci, a celá věc funguje velmi jednoduše. Zákazníci si zboží sami naskenují skrze fotoaparát telefonu, vloží ho do košíku nebo rovnou do své nákupní tašky z domu a pak již jen zaplatí u expresních pokladen. Výhodou je neustálý přehled o ceně nákupu i právě rychlá platba pouhým naskenováním čárového kódu z aplikace.

„Služba K-Scan přináší spoustu výhod. Zákazníkům šetří čas, mají neustále přehled o ceně nákupu a zboží už nemusí z košíku vykládat na pás,“ popsala Renata Maierl, tisková mluvčí společnosti Kaufland. „Aplikace je uživatelsky velmi přívětivá a snadná. Stačí pár kliknutí, zákazník nákup vkládá rovnou do tašky a rychle se odbaví na samoobslužné pokladně,“ doplňuje.

mobilni-aplikace_2

Foto: Kaufland

Aplikace K-Scan

Dobrou zprávou je, že Kaufland nechce příliš otálet s rozšiřováním novinky. Po pilotním projektu má být v říjnu možnost nakupovat skrze chytrý telefon dostupná také v dalších 28 prodejnách. V České republice má ale Kaufland prodejen více než 100 a je tedy otázkou, kdy se tato novinka stane plošným standardem.

Kromě novinky v aplikaci mohou zákazníci již několik měsíců na čtyřech vybraných prodejnách v Praze (Vypich a Podbaba), Kladně a Ostravě (Vítkovická) nakupovat podobným způsobem s ručním skenerem, který je vždy k zapůjčení u vchodu do prodejny. Vše funguje stejně jako s aplikací a po zaplacení stačí vrátit skener v pokladní zóně. Ruční skenery budou od září dostupné také na prodejnách v brněnské Ponavě a v Karlových Varech.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Cílem inovace je podle všeho jednak zlepšení zákaznické zkušenosti a urychlení procesu nakupování, ale jistě také úspory. Podobný systém totiž eliminuje potřebu živých pokladních a má tedy potenciál významně snižovat mzdové náklady. Dle mluvčí Kauflandu ale zatím není jasné, jak velké úspory by novinka mohla přinést: „Sledujeme vše a postupně budeme vyhodnocovat.“

Výhodou je i to, že samotné skenování zboží probíhá rovnoměrně po celé prodejně a lidé se tedy nehromadí u samoobslužných pokladen, které hypermarkety a supermarkety rovněž stále častěji využívají. Na inovaci by tak měli teoreticky „vydělat“ i ti, kteří novinku používat nebudou.

kaufland_2

Foto: Kaufland

Kaufland má v České republice již 133 prodejen

Důvodem pro zavedení novinky pak může v neposlední řadě být i potřeba dále motivovat nákupčí, aby využívali klubovou kartičku a hypermarket tak o nich měl užitečná data, která jsou cenná pro sestavování personalizovaných nabídek. Kaufland ostatně svou vlastní zákaznickou K-Card představil teprve nedávno a bezesporu pro ni bude chtít získat co nejvyšší podíl nákupčích.

Průkopníky jsou Globus a Tesco

V souvislosti s oznámením Kauflandu je nutné poznamenat, že taková služba není v Česku rozhodně ničím novým. Průkopníkem je se svým systémem Scan&Go Globus, který nakupování s ručním skenerem zavedl již v roce 2013 na pobočce v Čakovicích, o tři roky později jím již vybavil všech svých 15 hypermarketů a v roce 2017 přidal i právě mobilní aplikaci, kterou lze ruční skener nahradit.

Za pozornost pak stojí rovněž Tesco a jeho obdoba Scan & Shop, kterou britský řetězec do Česka přivedl v roce 2016 a o rok později ji začal masivněji rozšiřovat po republice. I Tesco má svou aplikaci Scan & Shop Mobile, jejíž výhodou je – stejně jako u konkurence – možnost průběžně kontrolovat seznam nakoupených položek i aktuální cenu nákupu. V pro Tesco domovské Velké Británii je systém v provozu dokonce již od roku 2010.

scan_go_globus

Foto: Globus

Aplikace Scan&Go od Globusu