Mladoboleslavská budoucnost s křišťálovou přídí. Škoda odhalila své první čistě elektrické SUV Enyaq

enyaq-boxed-min

Foto: Škoda Auto

Škoda představila své první ryze elektrické SUV jménem Enyaq

0Zobrazit komentáře

Škoda Auto slaví 125 let své existence a jako dárek si rozhodla nadělit model, na který bude možná jednou vzpomínat jako na zcela přelomový. Čistě elektrické SUV Enyaq přináší moderní technologie ve velice slušivém balení promlouvajícím krystalově čistým designovým jazykem.

Pokud nahlédneme do statistik nejprodávanějších vozů v České republice za minulý rok, zjistíme, že jsou čeští řidiči skutečnými patrioty. Hned pěti segmentům vládly modely automobilky Škoda Auto. Obliba značky s okřídleným šípem v logu platí i v sektoru elektromobility, kde se první čistě elektrický model Škoda Citigo iV umístil na prvním místě žebříčku elektromobilů s nejvíce prodanými kusy v České republice.

Na elektrickou scénu však nyní Škodovka vypouští něco mnohem zajímavějšího než konvenční model s inovovaným pohonným systémem. SUV pojmenované Enyaq bylo již od prvních tahů tužkou koncipováno jako čistokrevný elektromobil postavený na koncernové platformě MEB, který přináší unikátní design v kombinaci se slušnými technickými parametry při zachování vysoké praktičnosti.

enyaq2-min

Foto: Škoda Auto

Elektrická Škoda Enyaq

enyaq1-min

Foto: Škoda Auto

Elektrická Škoda Enyaq

Díky použité platformě je Enyaq vzdáleným bratrancem německého ID.3 od Volkswagenu, který ji taktéž využívá. Zároveň se bude jednat o první automobil stojící na této platformě vyráběný mimo Německo, jelikož bude sjíždět z linek domovského závodu v Mladé Boleslavi. A také atraktivní mladoboleslavská novinka přichází v několika konfiguracích. Konkrétně nabídne čtyři výkonové varianty a dvě baterie o různých velikostech.

V té základní bude Škoda Enyaq 60 iV, jak zní celé oficiální jméno verze, nabízena s pohonem zadních kol. Pohánět je bude elektromotor umístěný v zadní části vozu o výkonu 132 kW, s maximálním točivým momentem 410 Nm. Jediné nabití jeho baterie o kapacitě 62 kWh by mělo vystačit na dojezd až 390 km dle režimu WLTP.

enyaq6-min

Foto: Škoda Auto

Elektrická Škoda Enyaq

enyaq4-min

Foto: Škoda Auto

Elektrická Škoda Enyaq

Druhou „civilní“ verzí Enyaqu je 80 iV poskytující výkon 150 kW a baterii o kapacitě 82 kW. Ta zvládne na jedno nabití poskytnout energii na jízdu dlouhou až 510 kilometrů v režimu WLTP. Stejná baterie je také součástí ostřejších konfigurací vybavených dvěma elektromotory. Ty v případě verze 80x iV poskytují výkon 195 kW, a komu by i to bylo málo, může sáhnout po vrcholné verzi.

Enyaq RS iV s výkonem 225 kW nabídne zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy a maximální rychlost až 180 km/h, tedy o 20 km/h více než ostatní verze. Dojezd u obou nejvýkonnějších verzí činí 460 km a obě nabízejí pohon všech kol.

Baterie je možné nabíjet rychlonabíječkou o výkonu až 125 kW, díky čemuž se z 5 % své kapacity dostanou na 80 % už za 38 minut. Nabíjet lze i z pohodlí domova při použití wallboxu o výkonu až 11 kW, jenž baterii naplní energií za 6 až 8 hodin v závislosti na kapacitě. A samozřejmě je možné nabíjet i pomocí přenosné nabíječky z klasické zásuvky.

enyaq10-min

Foto: Škoda Auto

Automobil lze nabíjet pomoc rychlonabíječky, wallboxu i z klasické zásuvky

Zákazníci budou moci využívat nabíjecí karty MyŠkoda Powerpass, kterou lze použít nejen u nabíjecích stanic Ionity, do jejichž výstavby se Škoda zapojuje, ale na většině dobíjecích stanic ve státech Evropské unie. Pro co nejlepší hospodaření s uloženou energií je vůz posazen na pneumatiky s nízkým valivým odporem a lze jej vybavit i tepelným čerpadlem. To je schopné v zimě do -25 stupňů zvýšit dojezd vozu až o 30 %. Ve jménu energetických úspor se nesly i návrhy karoserie vozu a jejích aerodynamických schopností.

Krystalický vzhled

Neznamená to však, že by tu forma následovala funkci. Naopak. Po designové stránce se Enyaq řadí mezi to nejzdařilejší, co jsme prozatím od Škodovky viděli. „Model Enyaq iV rozvíjí čelní identitu charakteristickou pro vozy Škoda a dále ji umocňuje prvkem Crystal Face. V kombinaci s emocionálním designem a výrazným robustním vzhledem, který podtrhují také velká kola, je Škoda Enyaq iV velmi atraktivním vozem, který stanoví nové standardy,“ říká Oliver Stefani, šéfdesignér Škoda Auto.

enyaq3-min

Foto: Škoda Auto

Elektrická Škoda Enyaq

Rozměry vozu činí 4,6 metru na délku, 1,9 metru na šířku a 1,6 metru na výšku. Je tedy o něco menší než Octavia, i přesto by vnitřní prostory měly být podobně bohaté jako v případě velkého SUV Kodiaq, což potvrzuje zavazadlový prostor o objemu 585 litrů.

Právě prvek Crystal Face, jenž se objevil již ve studii Škoda Vision iV, je skutečnou lahůdkou. V krystalických lamelách, poukazujících na tradici českého sklářského průmyslu, září 130 LED diod. Celý prvek na sebe strhává maximální pozornost a spolu s Matrix-LED světlomety vytváří jedinečný designový podpis vozu, díky kterému bude na silnici nepřehlédnutelný.

Crystal Face nabízí při odemykání a uzamykání vozu vlastní světelný efekt, který je promítán i zadními lampami, taktéž obsahujícími krystalické prvky. Unikátní řešení přední masky bude součástí standardní výbavy u verzí Founders Edition a Enyaq RS iV. U ostatních verzí se bude jednat o příplatkovou výbavu a základní konfigurace ji bude postrádat úplně.

enyaq9-min

Foto: Škoda Auto

Unikátní designový prvek a světlomety propojuje horizontální linka

Její majitelé však nepřijdou o další designové prvky, jež dotváří celkově odvážný a dynamický vzhled vozu. Mezi ně patří výrazně tvarovaná příď vozu s netradičně pojatou kapotou motoru, kola v sedmi atraktivních designech a dvou velikostech či spoiler v matně černém lakování. Ten je posazený na vrcholu pátých dveří, na nichž nechybí již tradiční nápis Škoda. Pro elektromobil je navíc připravena celá řada dalších příplatkových prvků, jako jsou střešní nosiče, chromovaný či černý rámeček masky chladiče a lišt oken.

Vítejte doma

Nadšení z estetické stránky vozu pokračuje i v momentě, kdy nahlédneme do interiéru. Škoda se při jeho návrhu inspirovala světem moderního bydlení, takže je v naprostém pořádku, že na první pohled evokuje obývací pokoj. Konkrétně verze 60 iV je vybavována interiérem Loft, který čerpá inspiraci z útulných bytů pro mladé rodiny. Další zpracování vycházejí z témat udržitelnosti a inovací, kvality a exkluzivity či naprostého luxusu.

Například interiéry Lodge nabízejí potahy částečně tvořené přírodní vlnou, která je doplněna polyesterem vyrobeným z recyklovaných PET lahví. Podobně interiér ecoSuite pracuje s kůží zpracovanou ekologickými postupy, během nichž je kůže činěna výtažky z olivovníku. Jednotlivá řešení interiéru nově nahrazují tradiční výbavové stupně, na které jsme byli doposud u Škodovky zvyklí.

enyaq8-min

Foto: Škoda Auto

Interiér vozu bude nabízen v hned několika zpracováních

Každému interiéru vévodí samostatně stojící dotyková obrazovka infotainmentu o velikosti 13 palců, což je plocha, s jakou se u vozů Škoda setkáváme vůbec poprvé. Ovládat ji lze pomocí dotyku, posuvné lišty, gest nebo se řidič může spolehnout na hlasovou asistentku Lauru.

Nad multifunkčním vyhřívaným volantem s pádly, pomocí kterých lze měnit úroveň rekuperace, se nachází virtuální kokpit s displejem o velikosti 5,3 palce. Ten řidiči zobrazuje informace o rychlosti, asistenčních systémech, zprostředkovává jízdní data či údaje z navigace.

eva-hlavsova3

Přečtěte si takéPřes Cambridge a velkou americkou banku až k vlastnímu startupu. Eva Hlavsová si do puntíku plní své snyPřes Cambridge a velkou americkou banku až k vlastnímu startupu. Eva Hlavsová si do puntíku plní své sny

Informace se řidiči zobrazují i na head-up displeji s rozšířenou realitou, jenž v zorném poli řidiči vykresluje informace přímo na silnici. Řidiče může tímto způsobem navigovat, upozorňovat na dopravní značky a další výstražná upozornění. Formu zobrazování a rozvržení si řidič může libovolně nakonfigurovat.

Celý infotainment lze klasicky párovat s mobilními zařízeními skrze Android Auto, Apple CarPlay či řešení Mirror Link. Vůz podporuje bezdrátové nabíjení telefonů a pomocí speciální mobilní aplikace lze na dálku ovládat nabíjení vozu, klimatizaci nebo ukládat do paměti časy plánovaných odjezdů.

enyaq01

Foto: Škoda Auto

Tento pohled se naskytne každému, kdo usedne za volant nového Enyaqu

Mimo těchto nových schopností Enyaq nabízí i tradičnější výbavu, zahrnující například automatickou třízónovou klimatizaci, bezklíčové zamykání, devět airbagů či parkovací senzory a kameru. A potěší i bohaté úložné prostory situované tam, kde jsme jindy zvyklí hledat středový tunel.

Vůz je samozřejmě vybaven celou armádou jízdních a bezpečnostních asistentů starajících se o co nejvyšší bezpečnost posádky i osob v okolí vozu. Elektrický Enyaq permanentně sleduje pohyb okolo vozu a zároveň poskytuje inovované parkovací asistenty, které dovedou zaparkovat podélně i příčně, a to dokonce i pomocí dálkového ovládání, kdy řidič není ve voze fyzicky přítomen.

Historie se střetává s budoucností

Elektrická novinka přichází v roce, ve kterém Škoda Auto slaví 125 let od svého založení a rozhodla se to připomenout i v případě Enyaqu. Pro zájemce je připraveno celkem 1895 vozů v již zmíněné Founders Edition, jejichž počet odkazuje na rok vzniku automobilky. Vozy z této edice budou vybaveny nejen speciální plaketou s pořadovým číslem umístěnou na volantu, ale také řadou specifických výbavových prvků.

Jedná se o tak zajímavou sběratelskou příležitost a možnost mít v garáži vůz připomínající historii automobilky založené Václavem Laurinem a Václavem Klementem. Cenovka unikátní edice ale zatím není známa.

enyaq7-min

Foto: Škoda Auto

Elektrická Škoda Enyaq

Po celém světě aktuálně jezdí přes sedm milionů elektromobilů, u nás jsou to však pouhé čtyři tisíce. Některé odhady dokonce hovoří o čísle až půl milionu elektromobilů, jež by mohly v příštích deseti letech začít korzovat po tuzemských silnicích. Právě Enyaq by na tomto růstu mohl mít lví podíl.

Díky okřídlenému šípu ve znaku je pro místní řidiče rozhodně velkým lákadlem. Je ovšem otázka, zda cenovka vozu, která začíná na částce 1 059 000 korun, nebude pro tuzemské řidiče představovat až příliš velkou překážku. Kdo si odpověděl, že nikoliv, může si vůz objednat již od zítřka.